Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Oversikt over ladeplasser for Zoe

Startet av EV - Driver, tirsdag 22. juli 2014, klokken 19:36

« forrige - neste »

Gordon Retriever

SitatÅrsaken til forsinkelsen er relatert til en ekstra kvalitetskontroll som fabrikken vil utføre for å sikre at bilene møter de strenge kvalitetskravene som Volkswagen er kjent for. Kvalitetskontrollen er knyttet til en oppdatering av varmepumpesystemet som fabrikken ønsker å gjøre i forkant

Ganske grei forklaring som indikerer at den nye kvalitetskontrollen er et resultat av at den opprinnelige kontrollen ikke gav ønsket resultat.

Det kan også være på sin plass å minne om at ganske mange eiere at de første månedsproduksjonene av Nissan Leaf med varmepumpe opplevde feil på varmeanlegget i sin nye bil: Link.

Selv om det ikke er hyggelig å vente, hadde det ikke vært bedre at VW skulle sluppet ut et produkt på markedet der de ikke kunne stå inne for kvaliteten.

lightningii

#316
Fabrikken informerer om at den planlagte kvalitetskontrollen og frigivelsen av bilene foreløpig er utsatt til uke 51
Nøkkelordet her er understreket, slik som dette har gått frem til nå, så ser vi vel neppe noe Golf med VP før på vårparten. Noe annet vil overraske meg. tror muligens jeg  tar hoppet opp til tesla nå. Dette gidder jeg ikke å være med på lengere.

Gordon Retriever

Sitat fra: S-max på torsdag 09. oktober 2014, klokken 11:41
Kor lang leveringstid er det på Kia Soul? Begynner å bli lei av ventinga.

Sånn circa mai...

Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 09. oktober 2014, klokken 15:00
Det ligger faktisk biler på finn.no MED varmepumpe.

Men er noen av disse bilene faktisk leveringsklare nå?  ???

Kent

Sitat fra: Gordon Retriever på torsdag 09. oktober 2014, klokken 18:19
Sitat fra: S-max på torsdag 09. oktober 2014, klokken 11:41
Kor lang leveringstid er det på Kia Soul? Begynner å bli lei av ventinga.

Sånn circa mai...

Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 09. oktober 2014, klokken 15:00
Det ligger faktisk biler på finn.no MED varmepumpe.

Men er noen av disse bilene faktisk leveringsklare nå?  ???

Ikke de Norske, regner med det er snakk om import fra Danmark?
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

sap_2000

De bruker velvalgte ord hvertfall.
Har på følelsen at det er mer enn en "kvalitetskontroll" men at det ordet har en bedre klang.

Tipper det er noen tekniske "utfordringer" med VP systemet hvor det er en mulighet for at komponenter som ikke holder mål må erstattes.
Mvh. SAP - Helelektriske fra juni 2017

soarer

Sitat fra: sap_2000 på torsdag 09. oktober 2014, klokken 21:54
De bruker velvalgte ord hvertfall.
Har på følelsen at det er mer enn en "kvalitetskontroll" men at det ordet har en bedre klang.

Tipper det er noen tekniske "utfordringer" med VP systemet hvor det er en mulighet for at komponenter som ikke holder mål må erstattes.

Frykter at du har helt rett.
Da kan man bare håpe på at dette er komponenter som ligger lett tilgjengelig  :(

Etter som Møller hevder det ikke er mulig å ettermontere VP, så vil et bytte av en komponent kunne bety en meget omfattende operasjon.  :-[
2015 e-Golf. Levert 28-10-14.

Hoover

Sitat fra: soarer på torsdag 09. oktober 2014, klokken 22:57
Sitat fra: sap_2000 på torsdag 09. oktober 2014, klokken 21:54
De bruker velvalgte ord hvertfall.
Har på følelsen at det er mer enn en "kvalitetskontroll" men at det ordet har en bedre klang.

Tipper det er noen tekniske "utfordringer" med VP systemet hvor det er en mulighet for at komponenter som ikke holder mål må erstattes.

Frykter at du har helt rett.
Da kan man bare håpe på at dette er komponenter som ligger lett tilgjengelig  :(

Etter som Møller hevder det ikke er mulig å ettermontere VP, så vil et bytte av en komponent kunne bety en meget omfattende operasjon.  :-[
Alt er jo mulig, men ettermontere VP er sikkert for omfattende. Hvis ingen av komponentene i AC og varmeanlegget i en bil uten VP er like med bil med VP så kan du tenke deg hvor mange komponenter som må byttes og hvor omfattende og dyr jobb det kan bli. Det er ikke ensbetydende med at det er omfattende å bytte enkeltkomponenter på en bil som allerede har VP.

Sidewinder

Det hadde vært interesant å vite hva som er problemet. Dette er jo noe selv KIA har på sine biler... Når det er snakk om at de skal slippes fra fabrikken uke 51, altså 1,5mnd til høres det som nevnt tidligere at problemet er større enn kun en kvalitetsjekk. Hadde jeg vist det skulle ta så lang tid ville jeg sansynligvis gådd for en Tesla

Råde

Sitat fra: nime01 på torsdag 09. oktober 2014, klokken 22:35
Selv om jeg liker e-Golfen meget godt, gidder jeg ikke vente til juli 2015 med å få den. Kan hende den kontrakten blir kansellert, om det er det som er utsiktene fremover. Kjenner at jeg er glad jeg bestilte Soul EV for et par dager siden, med kjapp levering  ;)
Eller hva med oppgradert Tesla S? AWD og 0-100 på 3,2 sek... :)
e-Golf | X75D

afo

Går det ann å kansellere kontrakten når bilen er produsert? Hadde tenkt å ha e-golfen noen år, til model3 kommer, men begynner å bli lei hele opplegget til VW nå egentlig..

Sonus

Sitat fra: afo på fredag 10. oktober 2014, klokken 13:12
Går det ann å kansellere kontrakten når bilen er produsert? Hadde tenkt å ha e-golfen noen år, til model3 kommer, men begynner å bli lei hele opplegget til VW nå egentlig..

Da må du vel klare å dokumentere vesentlig kontraktsbrudd(?). Det kan bli litt vanskelig når det ikke er satt noen leveringsdato i kontrakten. Samtidig tror jeg Møller ikke er tjent med å lage mer støy rundt problemet og mest sannsynlig vil la deg slippe unna uten problemer. De får uansett solgt bilen til noen andre når den kommer vil jeg tro.

airmb

Sitat fra: Sonus på fredag 10. oktober 2014, klokken 13:22
Sitat fra: afo på fredag 10. oktober 2014, klokken 13:12
Går det ann å kansellere kontrakten når bilen er produsert? Hadde tenkt å ha e-golfen noen år, til model3 kommer, men begynner å bli lei hele opplegget til VW nå egentlig..

Da må du vel klare å dokumentere vesentlig kontraktsbrudd(?). Det kan bli litt vanskelig når det ikke er satt noen leveringsdato i kontrakten. Samtidig tror jeg Møller ikke er tjent med å lage mer støy rundt problemet og mest sannsynlig vil la deg slippe unna uten problemer. De får uansett solgt bilen til noen andre når den kommer vil jeg tro.

jeg fikk tilbud om å tre ut av kontrakten, eller 10' i kompensasjon for forsinkelsen.

ara1

Hørte nå fra min forhandler at VP biler er utsatt. Uviss grunn uviss varighet. De har nok problemer...
Grå 85 D levert mai 2015

HoeggenEL

LEAF Acenta 2014 (26/3-14 - 15/3-19)
LEAF Acenta 2019 (15/3-19 ->)

moonbuggy

Svaret fra fabrikken er at det dreier seg om en ekstra kvalitetssikring som innebærer en teknisk koding for å få systemet til å fungere optimalt

Progammeringen er sikkert krevende, men er dette svaret på problemet, så kunne vel bilene blitt levert ?
En Software oppdatering kunne jo like gjerne blitt gjort i Norge, så jeg forstår ikke at man trenger bilene i Tyskland i påvente av en software optimalisering av systemet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA