Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Oversikt over ladeplasser for Zoe

Startet av EV - Driver, tirsdag 22. juli 2014, klokken 19:36

« forrige - neste »

PrebenNyeng

Sitat fra: Ohm på lørdag 29. november 2014, klokken 00:08
Nå trenger vi en test av bil med pumpe. Håper noen snart legger det ut.
Jeg kører i e-golf med varmepumpe. Her i Danmark er temperaturen mellem 0 og +5 grader for tiden. Min oplevelse er at varmen kommer nærmest øjeblikkeligt efter start. Forbruget er ca. 1,5 kW lige efter start og falder efter nogle minutter til < 1 kW. Når bilen er helt varm er forbruget ca. 0,6 kW.
Er der noget mere specifikt du gerne vil vide?

Rio

Sitat fra: PrebenNyeng på lørdag 29. november 2014, klokken 10:50
Sitat fra: Ohm på lørdag 29. november 2014, klokken 00:08
Nå trenger vi en test av bil med pumpe. Håper noen snart legger det ut.
Jeg kører i e-golf med varmepumpe. Her i Danmark er temperaturen mellem 0 og +5 grader for tiden. Min oplevelse er at varmen kommer nærmest øjeblikkeligt efter start. Forbruget er ca. 1,5 kW lige efter start og falder efter nogle minutter til < 1 kW. Når bilen er helt varm er forbruget ca. 0,6 kW.
Er der noget mere specifikt du gerne vil vide?

Hej Preben,

Interessant at høre. :)

Er forbruget på 1,5 kW kun for varmepumpen? Starter den resistive oppvarmingen også, for at få varmen hurtig?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

K S

Sitat fra: PrebenNyeng på lørdag 29. november 2014, klokken 10:50
Sitat fra: Ohm på lørdag 29. november 2014, klokken 00:08
Nå trenger vi en test av bil med pumpe. Håper noen snart legger det ut.
Jeg kører i e-golf med varmepumpe. Her i Danmark er temperaturen mellem 0 og +5 grader for tiden. Min oplevelse er at varmen kommer nærmest øjeblikkeligt efter start. Forbruget er ca. 1,5 kW lige efter start og falder efter nogle minutter til < 1 kW. Når bilen er helt varm er forbruget ca. 0,6 kW.
Er der noget mere specifikt du gerne vil vide?

Høres ut til å kunne sammenlignes med Soul EV, men startverdien er høyere, drøyt 3 kW ved 3-4 grader, men synker raskt. Ved varm bil ligger forbruk kun på varme på 0,5-0,6 kW.
På Kia kommer også varmen raskt, bilen begynner å bli lun etter 2-3 minutt ved samme temperatur.

PrebenNyeng

Sitat fra: Rio på lørdag 29. november 2014, klokken 11:12

Er forbruget på 1,5 kW kun for varmepumpen? Starter den resistive oppvarmingen også, for at få varmen hurtig?

Man kan ikke se om varmepumpe/resistiv varme er på. På den måde er varmepumpen en "ikke-oplevelse" - hvis man ikke ved at den er der, så bemærker man den ikke. Bilen "knurrer" lidt når den er kold, der er kanskje varmepumpen der arbejder?
Forbruget er det som bilen viser i kombo-instrumentet når bilen er i "tomgang". Så det er inklusiv alt varme, lys og andet.

Sidewinder

Til de av dere som ikke har VP, hvordan er forbruket
Etter start til sammenligning?

bno

Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Råde

Sitat fra: Sidewinder på lørdag 29. november 2014, klokken 12:13
Til de av dere som ikke har VP, hvordan er forbruket
Etter start til sammenligning?
Min korte test av demobil ved samme temp som beskrevet fra DK ga et startforbruk på 5 som falt til mellom 1-2. Synes ikke oppvarmingen var fabelaktig, men det ble da varmt.

Ohm: hva opplever du i din?
e-Golf | X75D

sjeverni

@Preben,
kan du ta noe bilde av VP og motor del så at vi kan sammenligne med den som selges på Automegler1 Bergen AS.
e-Golf bestilt 03.10.'14. Levering tid ca. Mars 2015
Night Blue m. Shetland beige interiør, VP+++

Ohm

Sitat fra: Råde på lørdag 29. november 2014, klokken 12:40
Sitat fra: Sidewinder på lørdag 29. november 2014, klokken 12:13
Til de av dere som ikke har VP, hvordan er forbruket
Etter start til sammenligning?
Min korte test av demobil ved samme temp som beskrevet fra DK ga et startforbruk på 5 som falt til mellom 1-2. Synes ikke oppvarmingen var fabelaktig, men det ble da varmt.

Ohm: hva opplever du i din?
Forbruket på tomgang ved start er ca 5.  Da blir det fin varme etter noen minutter. Det synker etter en stund og ved 0 grader ligger det på ca 2. Eneste jeg hører er sirkulasjonpumpa. Dette ser lovende ut for dere som har ventet. Det kan virke som man sparer 1,4 til hele 4,4 kw med varmepumpe.

Jeg skal sjekke litt mer til uka.

Kjørte 55 km motorvei nå i -1 med snitt på 18,4 kWh. 6,5 mil rest, kona dro avgårde på 3,5 mils tur. Så vi får da brukt den greit selv om det er litt vinter. Våt veibane og litt snø.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

GolfDK

Jeg tror alle e-Golf kommer med "varmepumpe"!
Som flere har nævnt er der IKKE en ekstra kompressor til varme, man benytter sandsynligvis bare den vanlige A/C kompressor.
Det er nødvendigt med flere ekstra rør til kølemidlet og noget styring/software.
Mens vi venter på VW kommer med rigtige oplysninger og teknisk korrekt materiale vi "nerder" kan bruge, så kan man kigge lidt på hvordan man klarer opgaven på BMW i3.

(Link kan naturligvis findes på elbilforum - BMW i )

http://www.kneb.net/bmw/I01/08_I01%20Heating%20and%20AC%20Systems.pdf

PrebenNyeng

Sitat fra: sjeverni på lørdag 29. november 2014, klokken 13:36
@Preben,
kan du ta noe bilde av VP og motor del så at vi kan sammenligne med den som selges på Automegler1 Bergen AS.
Jeg har vedhæftet et par billeder af motorrummet/varmer set forfra og fra begge sider. Hvis en av dere uten varmepumpe vil gøre det samme kan vi sammenligne billederne.
Jeg kan ikke finde den dingsen som Stikkkontakt nævner her:
Sitat fra: Stikkkontakt på lørdag 29. november 2014, klokken 10:07
Forskjellen sitter helt nede på høyre side av motorrommet sett utfra kjøreretningen. En liten sylinderformet/konet sak mellom DU og torbedoveggen.
Det eneste jeg kan se i højre side på torpedeoveggen er ABS-pumpen.

Her er i øvrigt hvad VW har skrevet om varmepumpen i deres magasin Via Vision
"The heat pump, that customers can optionally
have fitted in their e-Golf, saves energy
when heating. For this purpose, the air conditioning
is extended by additional coolant
lines, valves, sensors, and a heat condenser.
The heat pump utilises the heat from the
surrounding air, as well as the waste heat
from the drive, to heat the interior. For this
reason, the high-voltage heater uses less
electrical power. This way, the range of the
e-Golf can be increased by up to 36 percent,
during winter. The heat pump also functions
as an air conditioner in the summer."

sjeverni

Takk for bildene Preben :)

@Råde og Ohm,
kan en av dere ta de lignande bilder fra deres bil så at vi kan sammenligne og se hva er egentlig forskjel?
e-Golf bestilt 03.10.'14. Levering tid ca. Mars 2015
Night Blue m. Shetland beige interiør, VP+++

Ohm

#702
Har statt å kikket litt i motorrommet mitt og finner en forskjell som dere ser av bildet. Det går 4 gassrør på vpgolfen, på vanlig er det bare 2, som er til klimaanlegget/ac systemet. Ser også at det på det siste bildet til Preben, er en del mer slanger enn på min.
Jeg tror som mange andre her, og ut fra det jeg leste om BMW sitt system, at det er AC systemet som er bygget ut litt, og gitt muligheten for reversering slik som på vanlige varmepumper vi har i husene våre. Sikkert derfor de måtte ha på mer gass/kjølemedie, siden anlegget er utvidet. Varmepumpene vi har til husbruk, er jo egentlig aircondionanlegg som har blitt tilpasset med varmekabel i bunnpanna og litt mer presis styring av strupingen på gass/veske overgangen. Ved å snu prosessen, henter man varme fra uteluften. I tillegg hevder VW at de henter varme fra andre ting som motor og elektronikk. Jeg tror vanlig egolf også gjør det, men det blir ikke noe særlig effekt så lenge man ikke har en kompressor som gir mer varmeenergi ut enn det den trenger til jobben.

Så igjen, dette virker svært lovende.

Vedlagt bilde av eGolf med 8400 på telleren og jeg har ikke vasket motorrommet, siden det står at man ikke skal gjøre det selv, men overlate det til VW.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

nortrahof

Med varmepumpefunksjon i tillegg til den ordinære A/C-funksjonen, er sikkert også R134-gass benyttet. Denne gassen er "grei å håndtere" mht. trykk - men en dårlig og lite effektiv gass å bruke i varmepumper.

Derfor mener jeg at varmepumpefunksjonen vil ha svært begrenset nytte ved lavere temperaturer enn 5-10 C?
Ved lavere temperaturer enn dette, får man også et problem med fordamperen som er i fronten under bilen. Den vil tette seg av is grunnet vannsprut fra forankjørende/møtende biler ganske raskt - og varmepumpen må da regenerere fortløpende.

Hvor stor virkningsgrad (COP) en slik kombinert VP/AC vil ha på normale, våte norske vinterveier er et åpent spørsmål som jeg hadde lyst å få oppgitt, før jeg hadde bestilt det. Jeg hadde samtidig satt pris på å få oppgitt laveste temperatur varmepumpen vil ha noen gevinst i totalregnskapet når man tar i betraktning regenerering?
Varmesystemet er da som i E-UPen med batteridrevet varmeelement og kun en ekstra kondenser i tillegg. Da kan man holde konstant temperatur på varmevæsken med det som eventuelt kommer fra motor/vekselretter og varmepumpe, samt restoppvarming fra varmeelementet.
Hadde bare varmepumpen vært virksom, hadde temperaturen i bilen føket opp-og-ned som en jo-jo!
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

havardolini

Sitat fra: nortrahof på søndag 30. november 2014, klokken 20:39
Jeg hadde samtidig satt pris på å få oppgitt laveste temperatur varmepumpen vil ha noen gevinst i totalregnskapet når man tar i betraktning regenerering?

Du tar opp noen interessante poenger. Jeg håper de kan ha klart å beskytte radiatoren til varmepumpen, slik at den ikke blir så utsatt for vann og saltsuppe fra veien.
Her legger jeg til en liten graf i et dokument jeg fikk, det sier litt om hvilken arbeidstemperatur varmepumpen liker seg i.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA