Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Oversikt over ladeplasser for Zoe

Startet av EV - Driver, tirsdag 22. juli 2014, klokken 19:36

« forrige - neste »

Råde

Det er litt morsomt å tenke på at Møller mener de vet så mye om varmepumpa at de går imot det VW selv sier. Morsomt fordi Møller ikke har peiling på hvorfor den er holdt tilbake.

Takk for deling av blekka rolfhc.

36% økt rekkevidde... Time will show
e-Golf | X75D

Sidewinder

Sitat fra: Råde på onsdag 05. november 2014, klokken 23:43
Det er litt morsomt å tenke på at Møller mener de vet så mye om varmepumpa at de går imot det VW selv sier. Morsomt fordi Møller ikke har peiling på hvorfor den er holdt tilbake.

Takk for deling av blekka rolfhc.

36% økt rekkevidde... Time will show

Kunne ikke sagt det bedre selv.
Synes det lukter svidd lang vei.

K S

Vil anbefale alle som har mulighet til det: Prøvekjør Kia Soul EV om morgenen når den er kald, hvis mulig, evt ha den over natta, start opp kald bil, gå inn i EV meny og les av effektforbruk (der vises fremdrift-klima og elektronikk som tre separate forbrukere.

Tydelig at Kia har løst dette med varmepumpe på en mye bedre måte enn VW, hvis Møller Forus har rett!
Når bilen startes er forbruk for klima på drøyt 2 kW, så synker det rimelig raskt nedover til under 1 kW. Jeg kjører alltid på ECO (må endre selv om en ikke ønsker dette, og jeg ser ingen ulemper med å kjøre på ECO...)

Hvis klima i e-Golf uten varmepumpe trekker 5 kW, så tipper jeg rekkevidden kryper fort nedover....

Til slutt: Jeg kjører normalt med klima på 22 grader og Auto, hjemmefra programerer jeg forvarming (lader bare hjemme), ellers så blir det "kaldstarter" i løpet av dagen. Varmen den kommer omtrent umiddelbart, kanskje etter 30-60 sekunder?

and3a5

#513
Sitat fra: Eyvind2 på onsdag 05. november 2014, klokken 23:16
I linken til rolfhc sies det: "The heat pump utilises the heat from the surrounding air, as well as the waste heat from the drive, to heat the interior." I følge selgere ved Møller i Stavanger stemmer ikke det og de ga meg følgende informasjon: "Bilen må først få produsere varme for å utnytte denne optimalt og det er her flere har "bommet" litt og tror de får fullt utbytte av varmepumpen fra start." Sjekk også denne linken fra Youtube som de ga meg:

I videoen sies det om varmepumpen at "for heating the interior it also uses the waste heat from the drive components". Nøkkelordet i denne setningen er "also". Altså at spillvarme er et supplement til varmepumpen. Ser derfor ikke at det er en motsetning mellom videoen og brosjyren som var lagt ved litt lenger oppe i tråden.

Varmepumpen vil nok fungere bedre når bilen har kjørt seg varm, men det utelukker ikke god utnyttelse fra start.

Forøvrig forstår jeg Møller dithen at de ikke var klar over informasjonen Danskene har om en løsning på problemene før det ble postet på dette forumet. Jeg tror derfor Møller følger denne tråden med like stor spenning som oss kunder[emoji22][emoji23][emoji2]

lightningii

Men til litt viktigere ting, har noen fått noe mer konkret info ang bilene som er ferdig produserte? Siste jeg hørte var at arbeidet med VP på de ferdige bilene skulle være i havn uke 51. Dvs release en gang etter uke 51..

Sonus

Sitat fra: lightningii på torsdag 06. november 2014, klokken 13:29
Men til litt viktigere ting, har noen fått noe mer konkret info ang bilene som er ferdig produserte? Siste jeg hørte var at arbeidet med VP på de ferdige bilene skulle være i havn uke 51. Dvs release en gang etter uke 51..

Jeg fikk beskjed om at bilene tidligst sendes fra fabrikk uke51 og at jeg tidligst får bilen i Januar :(

Min forhandler hadde heller ikke fått info'en som er postet fra dansk forhandler på side 34.

Ohm

@ K S: hvor langt går Soul med vinterdekk og feks 3 minus? i normal modus?
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

K S

Sitat fra: Ohm på torsdag 06. november 2014, klokken 21:00
@ K S: hvor langt går Soul med vinterdekk og feks 3 minus? i normal modus?

Her på solkysten/regnkysten har vi ikke hatt polarkulde enda, holder oss på plussiden enda.... Men overgangen fra sommerdekk til Conti piggfrie så økte ikke forbruket nevneverdig. På kupert veg så ligger forbruket nå på 1,62-1,63 kWt per mil, har gått opp fra 1,57 når det var 5-10 grader varmere.

jantegolf

#518
Bestilt E Golf med VP 11.08.14. Snakket med forhandler i dag. Fikk beskjed om tidligst produksjon uke 7 med levering ca. uke 10.

Emir1803

Har bestilt E-Golf hos møller i sandvika. Bilen ble bestilt 10 April, altså nesten en måned etter jeg hadde fått lappen. Har nesten sittet igjen uten bil i 1 år snart, begynner å bli ordentlig lei av dette.
Så spm mitt er, er det lite sannsynlig at e-golfen med varmepumpe vil være i Norge uke 51/Januar?

Ohm

@ K S: eGolf uten VP ligger litt høyere, dog har jeg alltid på god varme. MEN kona kjørte 12 mil forrige dagen i Eco modus og kom hjem med 15,4 kWt/mil. (ganske fornøyd) Hun hadde da dempet varmen til 20 grader og ikke kjørt fortere enn 100 siden hele strekningen var motorvei. Jeg ligger alltid litt høyere, 17-20 kWt/mil, men så kjører jeg nesten alltid i normal modus og 22-24 grader siden jeg bare har 18 km til jobb. Mulig at min korte reisevei er med på å dra opp snittet mitt.

Skal se om jeg får prøvd Soul en dag. Er veldig spent på hvordan den er i forhold til  eGolfen, da spesielt med tanke på varmeapparatet/pumpa.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Sonus

Sitat fra: Emir1803 på torsdag 06. november 2014, klokken 21:51
Har bestilt E-Golf hos møller i sandvika. Bilen ble bestilt 10 April, altså nesten en måned etter jeg hadde fått lappen. Har nesten sittet igjen uten bil i 1 år snart, begynner å bli ordentlig lei av dette.
Så spm mitt er, er det lite sannsynlig at e-golfen med varmepumpe vil være i Norge uke 51/Januar?

Bilene sendes tidligst fra Tyskland uke 51 i følge min forhandler. Vi har så fått beskjed om at det vil ta 4 uker før bilen er hos forhandler.

Råde

Sitat fra: Peterik på fredag 07. november 2014, klokken 11:15
Jeg mottok følgende melding fra Møller Bil Skøyen i dag morges:
"Din bil gikk som en av de første ferdige kvalitetsjekket EGolf med Varmepumpe fra Wolfsburg med tog til Bremerhaven i går kveld.
Gir mer melding om Levering Tir/Ons til uken."
Hmm?
e-Golf | X75D

Ohm

Det blir spennende å høre erfaringer ved bruk. Jeg er nok like spent som eieren!!
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Puzoni

@Råde, håper inderlig det er noe sannhet i dette. Som gode gamle Knut Risan fra TV2 hadde sagt: "Du tror det ikke før du får se det"  :D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA