Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Oversikt over ladeplasser for Zoe

Startet av EV - Driver, tirsdag 22. juli 2014, klokken 19:36

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: stefse på mandag 20. oktober 2014, klokken 17:06
Det stemmer, man får mer igjen for energien rett og slett.

... Og lengre levetid på batteriene. Forskjellen i kjørelengde vil bare øke ettersom bilen blir eldre.
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

moonbuggy

#436
SitatOg lengre levetid på batteriene. Forskjellen i kjørelengde vil bare øke ettersom bilen blir eldre.

Det går an å trekke ting for langt. 30% av energien (i beste fall) spares ved varmepumpe. Hvor mye energi trenges for å holde en temperatur på 20C i en bil med 0C ute ?
Skal jeg tippe så dreier det seg om 0,3 - 0,5 kw. 30% besparing gir i beste fall 0,15 kw. I tillegg kommer initiell oppvarming som kan gjøres innplugget.

Så hva betyr det for batteriet:
På en 120 km kjøretur (60km/t) så forbrukes i beste fall 0,3 kwt mindre med varmepumpe enn uten.
Nå er det mulig bilen er så dårlig isolert at den trenger mer energi for å holde luften på 20 grader. Allikevel selv om vi dobler til 0,6 - 1kw (alt for høyt tror jeg) , så er besparelsen ynkelige 0,6 kwt i løpet av en 120 km tur.

K S

Sitat fra: moonbuggy på mandag 20. oktober 2014, klokken 18:44
SitatOg lengre levetid på batteriene. Forskjellen i kjørelengde vil bare øke ettersom bilen blir eldre.

Det går an å trekke ting for langt. 30% av energien (i beste fall) spares ved varmepumpe. Hvor mye energi trenges for å holde en temperatur på 20C i en bil med 0C ute ?
Skal jeg tippe så dreier det seg om 0,3 - 0,5 kw. 30% besparing gir i beste fall 0,15 kw. I tillegg kommer initiell oppvarming som kan gjøres innplugget.

Så hva betyr det for batteriet:
På en 120 km kjøretur (60km/t) så forbrukes i beste fall 0,3 kwt mindre med varmepumpe enn uten.
Nå er det mulig bilen er så dårlig isolert at den trenger mer energi for å holde luften på 20 grader. Allikevel selv om vi dobler til 0,6 - 1kw (alt for høyt tror jeg) , så er besparelsen ynkelige 0,6 kwt i løpet av en 120 km tur.

Du er desverre på jordet når det gjelder tipping! Med varmepumpe ligger forbruket på 0,5-1 kW, starter en med kald bil så trekker varmepumpen i starten over 2 kW. Dette for Kia Soul EV
Virkningsgraden antar jeg er mellom 3 til 4, og da ville en, for å oppnå samme effekt bruke fra 1,5 til 3 kW, samt 5-6 kW ved oppstart.
Du sparer ikke 30 % energi med bruk av varmepumpe, snarere 66-75 %, gjerne mer.

Jeg har kasta alt av panelovner hjemme og overlatt oppvarmingen til varmepumpe, kunne ikke tenkt meg å bruke "panelovner" i bilen, det er helt unødvendig strømsluk. Til og med tørketrommelen er utstyrt med varmepumpe og klarer seg fint med 10A kurs.

Sonus

Sitat fra: moonbuggy på mandag 20. oktober 2014, klokken 18:44
SitatOg lengre levetid på batteriene. Forskjellen i kjørelengde vil bare øke ettersom bilen blir eldre.

Det går an å trekke ting for langt. 30% av energien (i beste fall) spares ved varmepumpe. Hvor mye energi trenges for å holde en temperatur på 20C i en bil med 0C ute ?
Skal jeg tippe så dreier det seg om 0,3 - 0,5 kw. 30% besparing gir i beste fall 0,15 kw. I tillegg kommer initiell oppvarming som kan gjøres innplugget.

Så hva betyr det for batteriet:
På en 120 km kjøretur (60km/t) så forbrukes i beste fall 0,3 kwt mindre med varmepumpe enn uten.
Nå er det mulig bilen er så dårlig isolert at den trenger mer energi for å holde luften på 20 grader. Allikevel selv om vi dobler til 0,6 - 1kw (alt for høyt tror jeg) , så er besparelsen ynkelige 0,6 kwt i løpet av en 120 km tur.

Om vi overfører U-verdi beregnigner fra hus så tror jeg nok at vi får en antydning på høyere strømforbruk.

Ett-lagsglass har en U-verdi på 5.8w/M2K. Uisolerte stål antageligvis lavere isoalsjonsevne (høyere w/M2K), men la oss for regnestykkets del bruke samme verdi.

Antar at kupeen er ca 3.5m lang, 1.5m bred og 1.2m høy. Da får vi en overflate på ca 18.5m2.

Da blir varmetapet som må dekkes, med en temperaturforskjell på 20 grader eller Kelvin for ute og inne, som følger:

20K x 18.5m² x 5,8 W/m²K = 2146w kun for å holde temperaturen på 20 grader og ikke medtatt energi behovet for å komme til 20 grader kupe-temperatur.

Om så varmepumpen har en COP-verdi på 3 ved nullgrader utetemperatur vil den da trekke 2146/3= 715w. Altså en differanse på ca 1.5kw

K S

Sitat fra: Sonus på mandag 20. oktober 2014, klokken 19:11
Sitat fra: moonbuggy på mandag 20. oktober 2014, klokken 18:44
SitatOg lengre levetid på batteriene. Forskjellen i kjørelengde vil bare øke ettersom bilen blir eldre.

Det går an å trekke ting for langt. 30% av energien (i beste fall) spares ved varmepumpe. Hvor mye energi trenges for å holde en temperatur på 20C i en bil med 0C ute ?
Skal jeg tippe så dreier det seg om 0,3 - 0,5 kw. 30% besparing gir i beste fall 0,15 kw. I tillegg kommer initiell oppvarming som kan gjøres innplugget.

Så hva betyr det for batteriet:
På en 120 km kjøretur (60km/t) så forbrukes i beste fall 0,3 kwt mindre med varmepumpe enn uten.
Nå er det mulig bilen er så dårlig isolert at den trenger mer energi for å holde luften på 20 grader. Allikevel selv om vi dobler til 0,6 - 1kw (alt for høyt tror jeg) , så er besparelsen ynkelige 0,6 kwt i løpet av en 120 km tur.

Om vi overfører U-verdi beregnigner fra hus så tror jeg nok at vi får en antydning på høyere strømforbruk.

Ett-lagsglass har en U-verdi på 5.8w/M2K. Uisolerte stål antageligvis lavere isoalsjonsevne (høyere w/M2K), men la oss for regnestykkets del bruke samme verdi.

Antar at kupeen er ca 3.5m lang, 1.5m bred og 1.2m høy. Da får vi en overflate på ca 18.5m2.

Da blir varmetapet som må dekkes, med en temperaturforskjell på 20 grader eller Kelvin for ute og inne, som følger:

20K x 18.5m² x 5,8 W/m²K = 2146w kun for å holde temperaturen på 20 grader og ikke medtatt energi behovet for å komme til 20 grader kupe-temperatur.

Om så varmepumpen har en COP-verdi på 3 ved nullgrader utetemperatur vil den da trekke 2146/3= 715w. Altså en differanse på ca 1.5kw

I tillegg kommer noe helt vesentlig: Nedkjølingen av bilens flater pga fartsvinden, og det viktigste av alt: Luftutskiftningen fra varmeapparatet. Men bilen er forhåpentligvis isolert ihvertfall noen steder??? Men det er nok et energibehov på 2-3 kW for å holde stabil temperatur ja....

moby666

Et varmeapperat bruker typisk 3-4 Kw, kanskje litt mer på trilling og i3 da disse er dårlig isolert for å holde vekta nede. På en elbil med lite batteri, feks eup eller i3 vil oppvarming stå for 1/4 av batterikapasiteten på 1 time! Selvfølgelig vil en varmepumpe hjelpe...
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

moonbuggy

Sitat fra: Sonus på mandag 20. oktober 2014, klokken 19:11

Om vi overfører U-verdi beregnigner fra hus så tror jeg nok at vi får en antydning på høyere strømforbruk.

Ett-lagsglass har en U-verdi på 5.8w/M2K. Uisolerte stål antageligvis lavere isoalsjonsevne (høyere w/M2K), men la oss for regnestykkets del bruke samme verdi.

Antar at kupeen er ca 3.5m lang, 1.5m bred og 1.2m høy. Da får vi en overflate på ca 18.5m2.

Da blir varmetapet som må dekkes, med en temperaturforskjell på 20 grader eller Kelvin for ute og inne, som følger:

20K x 18.5m² x 5,8 W/m²K = 2146w kun for å holde temperaturen på 20 grader og ikke medtatt energi behovet for å komme til 20 grader kupe-temperatur.

Om så varmepumpen har en COP-verdi på 3 ved nullgrader utetemperatur vil den da trekke 2146/3= 715w. Altså en differanse på ca 1.5kw
Det blir altfor høye varmetap verdier. Det er ikke en enkel stålplate mot luft, men relativt godt isolerte stålplater mot luft. Batteriet i seg selv på undersiden generer varme i tillegg til god isolasjon. Vinduene er også laminerte og slett ikke vanlige enkelruter. Motor generer varme, og motorommet isolerer kupeen og varmes ikke av varmeren. Det samme gjør heller ikke bagasjerom. Kupeen er ca 2m * 1,5m totalt 9m**2 + gulvseksjonen som er ekstra isolert p.g.a. batterikassen. Så la oss bruke 10m**2 og 3W/m**2 (i hvertfall ikke høyere), så ender du på 600W, med en besparelse på 30% d.v.s. 200W.

Igjen varmepumpen virker sammen med allerede ekstisterende klima/kompressorsystem, og da er besparelsen ikke 3:1, men som BMW oppgir for sin veldig effektive løsning, opptil 30% i forhold til ikke varmepumpe.

svha

Sitat fra: Råde på mandag 20. oktober 2014, klokken 17:47
Sitat fra: svha på mandag 20. oktober 2014, klokken 14:11
Sitat fra: Råde på mandag 20. oktober 2014, klokken 13:43
Sitat fra: svha på mandag 20. oktober 2014, klokken 12:32
Hei,

Jeg bestilte bil i mars og la til varmepumpe senere.
Nå er bilen min kommet uten varmepumpe. Selgeren påstod at han hadde lagt den inn, men av en eller annen grunn har den ikke blitt med.
Nå har jeg en bil stående og vente på meg uten varmepumpe. Skal jeg ha varmepumpe nå må han bestille ny bil til meg. Som betyr levering en gang i midten av neste år?
Dette er veldig frustrerende situasjon. Noen som har tips til hvordan jeg skal håndtere dette?
Kjip situasjon, men her er det vel forhandler som skal komme med forslag om løsning... De kan feks registrere bilen og leie den ut til deg til en leieprisstagnasjon som ville tilsvare dine utgifter ved bilhold...

Jeg fikk ikke beskjed om noe produksjonsdato og hørte ingenting fra selger. Først etter å ha mast kom plutselig beskjeden om at bilen var ferdig produsert og er i Norge. Selvfølgelig uten varmepumpe. Dette er 3 uker siden. Selger har ikke vært veldig villig til å komme med løsninger, etter litt mas fikk jeg et tilbud om 6000 kroner i rabatt.
Nå er det beleilig nok ikke mulig å komme i kontakt med selger. Så ser ikke ut som jeg får tak i bilen uansett.
Veldig useriøst. 6000 er ikke nok når du ikke har fått den varen du bestilte. Lyst til å dele navnet på forhandler så man kan styre unna?
Prøvde å forhandle meg frem til mer enn 6000 kr, men det var helt uaktuelt. De hadde ingenting mer å tilby.
Er ikke en stor tilhenger av å henge ut enkeltpersoner. Jeg vil gi de enda en sjanse til å rette opp intrykket.
Kan si så mye at dette er Møller bil i Trondheim. Jeg har fått veldig dårlig oppfølging fra dag 1 på mitt kjøp av E-golf. Nå ser det ut som det er umulig å komme i kontakt med selger...

stefse

Heller nok mer til Sonus regnestykke, det ser ut til å rime bra. Biler er svært dårlig isolert i forhold til de 15-20 cm med glava du har i husveggen. Tviler på at el-biler er noe unntak.
600W vil aldri klare å holde bilen varm en vinterdag, det er iallfall sikkert. Du trenger fort 2-3kW når bløt snø som laver ned på frontruta skal smeltes, og vann fra fuktige klær og matter fordamper og fukta skal fraktes bort, helst mens rutene er duggfrie selvsagt.

svha: Møller lever fint av å selge flåtepakker til håndtverkere o.l. De optimaliserer derfor tiden sin mot dette. Enkeltkunder på "sære" elbiler må regne med å bli nedprioritert på kundebehandling og garantiservice.
Kjøp Kia?
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

haugejan

Bestilt e-Golf intro med varmepumpe + alt utstyr samt 18" Durban 27.02

hans.ks

#445
Hadde vært fint om moderator kunne skilt ut de som diskuterer nytten/effekt av varmepumpe i egen tråd at vi andre kan fortsatt diskutere hvor kjekt det er med ventepumpe og evt. bortforklaringer? ✌

Jeg er av de som synes det er hårreisende at folk som har bestilt varmepumpe ender opp uten og med beskjed som "take it or leave it". Kommer til å sende mail med krav om bekreftelse på at min faktisk er blitt produsert med varmepumpe så jeg ikke sitter igjen med en bil på nyåret uten.
E-Golf med ventepumpe.

eskigolf

Jeg har ikke hørt noe fra Møller Ski, bestilte i juli med VP. Jeg kommer til å kontakte Møller i morgen  og informere om at egolf uten VP er helt uaktuelt.
e-Golf bestilt 3. juli 2014, Night Blue Metallic, Marrakech, med VP, hentet 6. mars 2015.

Lars C. Krogenæs

VG:
Sitat...nå innrømmer Volkswagen at varmepumpen er satt på vent, og at det har vært usikkerhet rundt leveringen av biler med varmepumpe helt fra starten.

- Vi har hele veien vært tydelige på dette i kommunikasjonen til våre forhandlere og kundene har fått beskjed om dette via forhandler, opplyser informasjonssjef for Volkswagen, Anita Svanes.
Tror kanskje ikke forhandlerne hvar vært like tydelige....

Bilselgere er en egen rase...

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

eivhelle

#448
Det er mange fine teorier om effektiviteten til varmepumpen i el-golfen. Men så lenge det ikke finnes en eneste bruker som kan gi konkret tilbakemelding om hva varmepumpen i praksis kan gi, må vi forholde oss til det VW sier. Og det er at man kan få inntil 20% økt rekkevidde på en kald dag.

Så får hver enkelt kjøper vurdere ut fra sitt eget kjørebehov, hva som lønner seg å gjøre.

Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å ta med VP i bestillingen fordi den bare kostet 6500 ekstra. Men hadde ingen problemer med å ta den bort, da selger ikke anbefalte å bestille denne med, av den enkle grunn at jeg ikke har behov for rekkevidde over 100 km i daglig bruk. De gangene jeg trenger mer kjørelengde trenger jeg 400-500 km, og da er jeg bedre tjent med å bruke fossil bilen jeg uansett beholder som backup.

Hvis jeg skal prøve med på et regnestykket med og uten VP er min antagelse følgende :

9KW i snitt til kjøring(60Km/h) + 1KW til VP gir 10KW i snitt.
9KW i snitt til kjøring(60Km/h) + 3KW til varmeapparat gir 12KW i snitt.

Differanse tilsvarer 20%
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

haugejan

Heilt einig. Kjenner meg ikkje igjen i dette. Informasjonen frå forhandlar har vore heilt forferdelig og har gjort ventinga endå verre.


Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 20. oktober 2014, klokken 21:28
VG:
Sitat...nå innrømmer Volkswagen at varmepumpen er satt på vent, og at det har vært usikkerhet rundt leveringen av biler med varmepumpe helt fra starten.

- Vi har hele veien vært tydelige på dette i kommunikasjonen til våre forhandlere og kundene har fått beskjed om dette via forhandler, opplyser informasjonssjef for Volkswagen, Anita Svanes.
Tror kanskje ikke forhandlerne hvar vært like tydelige....

Bilselgere er en egen rase...

Lars
Bestilt e-Golf intro med varmepumpe + alt utstyr samt 18" Durban 27.02

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA