Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Oversikt over ladeplasser for Zoe

Startet av EV - Driver, tirsdag 22. juli 2014, klokken 19:36

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Ohm på søndag 12. oktober 2014, klokken 00:17
– Svaret fra fabrikken er at det dreier seg om en ekstra kvalitetssikring som innebærer en teknisk koding for å få systemet til å fungere optimalt.

Oversettelse: De har ikke fått orden på softwaren som styrer varmesystemet ennå og leverer derfor ikke ut noen biler før software er testet og godkjent.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Tekberg

Problemene med å vente i disse tider hvor utviklingen raser avgårde, er vel at når den kommer så mangler den enda mere en konkurrentene. ...
Eller at avgiftene kommer på etter at 50 tusen grensen er nådd i mars en .
S85 levert mars 2014 solgt 2017
S60D mars 2017 solgt sept 2017
X75D sept 2017

Alessandro Volta

Sitat fra: jkirkebo på søndag 12. oktober 2014, klokken 02:28
Sitat fra: Ohm på søndag 12. oktober 2014, klokken 00:17
– Svaret fra fabrikken er at det dreier seg om en ekstra kvalitetssikring som innebærer en teknisk koding for å få systemet til å fungere optimalt.

Oversettelse: De har ikke fått orden på softwaren som styrer varmesystemet ennå og leverer derfor ikke ut noen biler før software er testet og godkjent.
Vi får håpe du har rett. Det kan også tolkes på følgende måte: Vi får det ikke til å virke noe særlig etter hensikten og vi må derfor tilbake til tegnebrettet..  ;D

Ohm

Sitat fra: Alessandro Volta på søndag 12. oktober 2014, klokken 07:27
Sitat fra: jkirkebo på søndag 12. oktober 2014, klokken 02:28
Sitat fra: Ohm på søndag 12. oktober 2014, klokken 00:17
– Svaret fra fabrikken er at det dreier seg om en ekstra kvalitetssikring som innebærer en teknisk koding for å få systemet til å fungere optimalt.

Oversettelse: De har ikke fått orden på softwaren som styrer varmesystemet ennå og leverer derfor ikke ut noen biler før software er testet og godkjent.
Vi får håpe du har rett. Det kan også tolkes på følgende måte: Vi får det ikke til å virke noe særlig etter hensikten og vi må derfor tilbake til tegnebrettet..  ;D
Hvis de hadde kjent til problemet, kunne de lett ha fikset dette. Her er nok følgende skjedd:
De laget eGolf helt lik eUp. Så kom konkurransen i bransjen som gjorde at man måtte putte på varmepumpe. Isteden for å kopiere Leaf sin, ville VW lage en egen. En ny komponent av så vesentlig karakter må må jo testes grundig før det slippes i markdet. Så det vi nok opplever nå, er en testperiode som vi vanligvis ikke ville ha hatt kjennskap til før bilene var i markedet. De som har fulgt med, har sett at Soul har vært på vintertest i Sverige, både med og uten VP. Testet, sikkert kodet, ny test osv OK og ut til sluttbruker.  Det burde nok også VW ha gjort med VPeGolf før de slapp den, hvis de hadde hatt tid, noe de rett og slett ikke har. Leaf var jo også ute i over et år før VP modellen ble sluppet, dog med 100 forbedringer i tillegg til VP i følge Nissan

Uansett, jeg håper dette løser seg. eGolf er knallbra uten VP, så med VP blir den enda bedre. Forhåpentligvis verdt å vente på!!
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

K S

Vi fikk vår første elbil for en uke siden, Kia Soul EV med varmepumpe. Vi ventet EN måned fra vi bestillte til vi fikk bilen. Jeg må tilstå at jeg ikke har tålmodighet til å vente 5-6-10-12 måneder!
Nå ville det seg slik for oss at vi ville ha en bil å sette oss inn i, ikke krype ned i, derfor var e-Golf uaktuell for oss. På tross av at vi har hatt VW siden -99, første var en 1 år gammel, de andre nye....vi skulle riktignok få pristilbud fra vår forhandler, hadde en lang og hyggelig prat på telefon osv, men tilbud fikk vi aldri....

Men når det gjelder varmepumpe, så ville jeg ikke valgt bil uten. Jeg tror at elbil uten varmpumpe vil havne bakerst i køen når det gjelder bruktbiler, for elbil er det pri en: Rekkevidde rekkevidde rekkevidde!
(Bil med varmepumpe er heller ikke nødvendigvis garantert lykke, sjekk ut testen av Soul EV i Bil nr 4/14, der blir Renault Zoe ikke akkurat roset mellom linjene, mens Soul EV med varmepumpe faktisk er varm og god og da var det bikkjekaldt!)

Nå har vi bare hatt bilen vår en uke, og har ikke fått kjent på rekkeviddeangsten enda, men med varmepumpe så trekker klimaanlegget rundt 600 Watt ved 8-12 grader på det meste, når bilen er oppvarmet går forbruket opp og ned, men forbruket er lavt. Hva forbruket uten varmepumpe er vet jeg ikke, men jeg vil anta minimum tre ganger høyere, jeg vil tippe enda høyere, for 1800 Watt er jaggu ikke rare effekten når en skal varme opp en kald bil.....

Så hva vil jeg frem til? Vel, styr unna elbil uten varmepumpe, og jeg hadde nok drøyd kjøpet av e-Golf til bilen var ferdigutviklet....Er forøvig strålende fornøyd med Soul EV, men det hadde jeg nok vært med Leaf-Zoe-e-Golf også (Tesla er og blir uaktuell pga størrelse).

Råde

Ohm's spekulasjoner blir mer og mer riktig jo mer jeg tenker på det. Dette er konspirasjonsteori på høyt nivå, men man skulle tro at de brukte forrige vinter oppe i nordsverige hvis VP allerede var med i den opprinnelige planen. Den burde mao vært ferdigheter i mars/april i år...
e-Golf | X75D

Råde

#366
Sitat fra: Ohm på søndag 12. oktober 2014, klokken 00:17
Hentet fra www.dinside.no sin reportasje om egolf

Artikkelen er denne: http://m.dinside.no/930852/vw-e-golf-og-varmepumper-hva-er-sannheten og her leser vi:

SitatSitat fra en leser: «Har dere fått med dere at VW nå holder tilbake alle eGolf med varmepumpe i alle fall til uke 51. De fleste blir stående i Tyskland. »

Var det en av oss?

Jeg håper ikke fabrikken rydder produskjonsplasser til "ikke-VP" biler men lar produksjonen gå i ordrerekka...
e-Golf | X75D

Ohm

Sitat fra: Råde på søndag 12. oktober 2014, klokken 09:47
Ohm's spekulasjoner blir mer og mer riktig jo mer jeg tenker på det. Dette er konspirasjonsteori på høyt nivå, men man skulle tro at de brukte forrige vinter oppe i nordsverige hvis VP allerede var med i den opprinnelige planen. Den burde mao vært ferdigheter i mars/april i år...
Enig i det, testen burde jo vært gjort i fjor eller enda før.

Har tenkt en annen tanke også, at VW ville lage en VP som var enda bedre enn konkurrentene sine. Så har de støtt på hindringer i veien. En varmepume montert i bilen bør egentlig være en svært enkel sak, varmepumpeteknologien er jo utprøvd, både hos andre bilmerker og i form av AC vifter rundt om som det finnes mange millioner av. Dette er en svært enkel teknoligi, med gass under trykk som henter varme fra luften. Mulig VW ville ta skrittet lenger, hente varme fra både luft, motor og elektronikk, noe som viste seg å ikke være plankekjøring. Ofte er det enkle det beste. Alternativt kan de vel kjøpe en Leal eller Soul til VW fabrikken 8)
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Rav4_EV

Min Toyota Rav4 EV fra 2000 har varmepumpe som har gitt meg god temperatur i bilen helt ned til -20 grader.

Dette er med andre ord gammel og kjent teknologi.

Tipper VW rett og slett har kjøpt inn for dårlige komponenter.

At bilen ikke er  krasjtestet som elbil er vel mer bekymringsverdig.

Å stappe inn batterier i forskjellige hulrom fremfor å bygge bilen som en elbil fra bunn med en komplett batteripakke synes å være en "quick and dirty" løsning.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

moonbuggy

Sitat
Dette er med andre ord gammel og kjent teknologi.
Tipper VW rett og slett har kjøpt inn for dårlige komponenter.

At bilen ikke er  krasjtestet som elbil er vel mer bekymringsverdig.
1. Jeg tipper at VP i seg selv er helt ok, men at dette er nyoppdagete styringsproblemer med resten av systemene som krever omfattende software-endringer, som igjen må sjekkes grundig før de slippes.

2. Men VW Wolfburg har store problemer. http://www.reuters.com/article/2014/09/24/us-volkswagen-mqb-insight-idUSKCN0HJ0WL20140924
But at Volkswagen's main Wolfsburg plant earlier this year, workers had to resort to handing metal sheets to robots working on the E-Golf, said people who saw it happen.

The improvisation came after the electric model failed a simulated U.S. crash test. Planners at the 76-year-old plant decided to stiffen the frame of the car. But there was nowhere to put extra robots on the crowded assembly line, they said.

Alessandro Volta

#370
Sitat fra: Rav4_EV på søndag 12. oktober 2014, klokken 11:11
Min Toyota Rav4 EV fra 2000 har varmepumpe som har gitt meg god temperatur i bilen helt ned til -20 grader.

Dette er med andre ord gammel og kjent teknologi.

Tipper VW rett og slett har kjøpt inn for dårlige komponenter.

At bilen ikke er  krasjtestet som elbil er vel mer bekymringsverdig.

Å stappe inn batterier i forskjellige hulrom fremfor å bygge bilen som en elbil fra bunn med en komplett batteripakke synes å være en "quick and dirty" løsning.
Etter min oppfatning skal Golfen være tiltenkt en rolle som elbil allerede fra plattform nivå. Mulig jeg tar feil, men det kan andre herinne be- eller avkrefte  :)
Men du er inne på noe med karosseri forsterkning osv.. For hvis e-Golfen bygges på Wolfsburg fabrikken så kan dette meget vel være et mer riktig bilde av alle problemene de har i øyeblikket. Se artikkel jeg lenket til lenger oppe i tråden (hentet fra dinside).

eivhelle

Sitat fra: K S på søndag 12. oktober 2014, klokken 09:30

Nå har vi bare hatt bilen vår en uke, og har ikke fått kjent på rekkeviddeangsten enda, men med varmepumpe så trekker klimaanlegget rundt 600 Watt ved 8-12 grader på det meste, når bilen er oppvarmet går forbruket opp og ned, men forbruket er lavt. Hva forbruket uten varmepumpe er vet jeg ikke, men jeg vil anta minimum tre ganger høyere, jeg vil tippe enda høyere, for 1800 Watt er jaggu ikke rare effekten når en skal varme opp en kald bil.....

Så hva vil jeg frem til? Vel, styr unna elbil uten varmepumpe, og jeg hadde nok drøyd kjøpet av e-Golf til bilen var ferdigutviklet....Er forøvig strålende fornøyd med Soul EV, men det hadde jeg nok vært med Leaf-Zoe-e-Golf også (Tesla er og blir uaktuell pga størrelse).

Jeg tror litt av cluet her er effektiviteten til varmepumpen. Det er vesentlig forskjell om du må kjøre inn 500W for å få 2KW ut kontra å kjøre inn 1KW. Jeg vil tro at det holder plenty med 2KW for å holde bilen varm når den først har oppnådd ønsket temperatur. Den gangen jeg hadde bil med elektrisk kupevarmer holdt det hverfall greit med 1400W i en time for å få grei kupe temperatur ved 5-6 minus.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

eivhelle

Sitat fra: Rav4_EV på søndag 12. oktober 2014, klokken 11:11
Min Toyota Rav4 EV fra 2000 har varmepumpe som har gitt meg god temperatur i bilen helt ned til -20 grader.

Dette er med andre ord gammel og kjent teknologi.

Tipper VW rett og slett har kjøpt inn for dårlige komponenter.

At bilen ikke er  krasjtestet som elbil er vel mer bekymringsverdig.

Å stappe inn batterier i forskjellige hulrom fremfor å bygge bilen som en elbil fra bunn med en komplett batteripakke synes å være en "quick and dirty" løsning.

At du får grei temperatur ved -20 betyr ikke at du sparer energi. Normalt vil virkningsgraden være 1:1 ved så lave temperaturer.

Jeg er ikke overrasket over at det blir forsinkelser hvis ikke VP er beregnet inn i konstruksjonen fra først dag. Om det er SW eller HW som er problemet er en annen sak. Men egen erfaring, etter å ha jobbet med elektronikk utvikling i 20 år, er at SW  er det siste som blir ferdig og det er alltid testing og optimalisering av denne som tar mest tid.

Jeg ser ikke det helt store problemet med at man har plassert batteriet i ledige hulrom i bilen. Jeg vil vel heller si at dette gjør at batteriet blir bedre beskyttet enn for eksempel Tesla der batteriet dekker hele undersiden av bilen. Og så langt har Tesla kommet svært bra ut av testene. Jeg vil tro at den ekstra forsterkningen har å gjøre med at el-golfen har fått litt ekstra vekt sammenlignet med fossil utgaven.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

K S

Virkningsgraden på varmepumpe blir dårligere ved kaldere temperaturer, men hvis du leser testen av Soul EV i Bil nummer 4/14, så ser du at Soul EV med varmepumpe blir varmere enn uten varmepumpe, tviler på at bilen med varmepumpe bruker MER energi enn uten....

eivhelle

Sitat fra: K S på søndag 12. oktober 2014, klokken 13:01
Virkningsgraden på varmepumpe blir dårligere ved kaldere temperaturer, men hvis du leser testen av Soul EV i Bil nummer 4/14, så ser du at Soul EV med varmepumpe blir varmere enn uten varmepumpe, tviler på at bilen med varmepumpe bruker MER energi enn uten....
Hvis en bil  med varmepumpe blir varmere, enn en uten, betyr vel det at varmeapparatet i varianten uten har dårligere kapasitet. Varmepumpe er bare en mer effektiv måte å hente varme på og burde sånn sett ikke påvirke evnen til å varme opp bilen.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA