Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Oversikt over ladeplasser for Zoe

Startet av EV - Driver, tirsdag 22. juli 2014, klokken 19:36

« forrige - neste »

Råde

Og derfor enda bedre grunn til å vente på varmepumpe for min del. Men 36%? Det var allikevel veldig mye.

Møller har hatt en tirade om hvor lite man behøver varmepumpen egentlig, etter at "the shit hit the fan". Det blir spennende å følge med på hvilken "status" VP får etter hvert som introduksjonsfadesen kommer på avstand. VP blir vel med 90% sannsynlighet standard etter hvert?

Noen som har funnet utenlandsk info om "ståa" på utvikling og testing?
e-Golf | X75D

remoey

Jeg prøvekjørte e-Golfen for ca. 2 uker siden, og ble overrasket over hvor lite varme det var mulig å få ut av standard varmeapparatet. Testet tidlig om morgenen når jeg skulle returnere bilen; satte på full varme og kjørte i ca. 10 minutter - var bare så vidt det var mulig å kjenne en liten lunk i luften som kom ut på slutten av turen. Er derfor glad jeg har bestilt bil med varmepumpe. Selger mente imidlertid at standard varmeapparat skulle fungere helt utmerket..

Vedr. leveringstid, så stod min (med varmepumpe) i datasystemet med produksjonsuke 36. Jeg har imidlertid ikke store forhåpninger til at det blir realiteten. Bilen ble bestilt første minuttet det var mulig å bestille e-Golf.
2015 VW e-Golf (byttes ut med i3 i august)
2016 AMG C63 S T
2017 BMW i3 Protonic Blue, Fully Charged (i bestilling)

nilskt

antatt produksjonstart på biler med VP er uke 45, sier min selger. Men jeg har inntrykk av at ingen egentlig vet noe som helst. 18. mars ble det åpnet for bestillinger med VP. Var det da du bestilte, eller bestilte du tidligere?
Nightblue e-Golf med varmepumpe siden 14. januar

remoey

Bestilte INTRO-modell på første bestillingsdag, og la til varmepumpe på et senere tidspunkt. Jeg tror det er tidspunktet for første bestilling som avgjør hvor man ender i produksjons-køen.
2015 VW e-Golf (byttes ut med i3 i august)
2016 AMG C63 S T
2017 BMW i3 Protonic Blue, Fully Charged (i bestilling)

Råde

Sitat fra: remoey på mandag 28. juli 2014, klokken 15:21
Jeg prøvekjørte e-Golfen for ca. 2 uker siden, og ble overrasket over hvor lite varme det var mulig å få ut av standard varmeapparatet. Testet tidlig om morgenen når jeg skulle returnere bilen; satte på full varme og kjørte i ca. 10 minutter - var bare så vidt det var mulig å kjenne en liten lunk i luften som kom ut på slutten av turen. Er derfor glad jeg har bestilt bil med varmepumpe. Selger mente imidlertid at standard varmeapparat skulle fungere helt utmerket..

Vedr. leveringstid, så stod min (med varmepumpe) i datasystemet med produksjonsuke 36. Jeg har imidlertid ikke store forhåpninger til at det blir realiteten. Bilen ble bestilt første minuttet det var mulig å bestille e-Golf.

Det er litt rart, for jeg har kjørt e-up i -20, og det gikk ganske så greit.
e-Golf | X75D

Kent

Kan vel hende man bare er blitt litt motstandsdyktig mot varme for tiden, og at det føles varmere når kulda setter inn :p
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

Gordon Retriever

Sitat fra: remoey på mandag 28. juli 2014, klokken 15:21
Jeg prøvekjørte e-Golfen for ca. 2 uker siden, og ble overrasket over hvor lite varme det var mulig å få ut av standard varmeapparatet. Testet tidlig om morgenen når jeg skulle returnere bilen; satte på full varme og kjørte i ca. 10 minutter - var bare så vidt det var mulig å kjenne en liten lunk i luften som kom ut på slutten av turen. Er derfor glad jeg har bestilt bil med varmepumpe. Selger mente imidlertid at standard varmeapparat skulle fungere helt utmerket.

I utgangspunktet skal selger ha rett her: Poenget med varmepumpe er ikke at det skal komme mer varme, men at det skal belaste batteriet mindre når varmen produseres. :)

remoey

Jeg forstår at hovedpoenget med varmepumpe er å belaste batteriet mindre. Men, har en kollega med Leaf og varmepumpe, og han mener det viktigste momentet for hans del med varmepumpe, er at kupeen blir svært raskt oppvarmet.
2015 VW e-Golf (byttes ut med i3 i august)
2016 AMG C63 S T
2017 BMW i3 Protonic Blue, Fully Charged (i bestilling)

Kjell Leaf

Sitat fra: remoey på tirsdag 29. juli 2014, klokken 10:10
Jeg forstår at hovedpoenget med varmepumpe er å belaste batteriet mindre. Men, har en kollega med Leaf og varmepumpe, og han mener det viktigste momentet for hans del med varmepumpe, er at kupeen blir svært raskt oppvarmet.
Leaf med varmepumpe har også varmeelement i tillegg. Når det er kaldt slår også varmeelementet seg på i starten for å varme fort opp.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

D-Fender

Da har jeg fått bekreftet produksjonsuke 38 av min e-golf med varmepumpe.

nortrahof

Jeg vet ikke om det er R134-gass på denne varmepumpa i E-Golfen som oppgitt på Tesla?
Dette er en gass som er vanlig i A/C på biler - og den har normalt et ganske moderat trykk men er lite effektiv ved særlig mange kuldegrader. - Vil tro at den "gir helt opp" ved rundt minus 10?
Som gass i varmepumpe på biler, er den vel ikke egnet i Norge?

Dessuten vil en varmepumpe kreve avriming. Fordamperen ("radiatoren") ligger oftest foran og er utsatt for vanntåke fra forankjørende biler. Den går derfor ofte tett og må avrimes. Hvordan har man tenkt å løse dette?
Man må derfor ha et ekstra varmeapparat i bilen for at ikke ruter skal dugge og man skal fryse mens varmepumpa regenererer.
COP for en slik pumpe vil derfor være ytterst dårlig ved kjøring om vinteren.

Tesla svarte at de visste ikke hvordan varmeapparatet virket i "norsk kulde"- og de hadde ikke fått noen klager.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

EV - Driver

Hyundai Ioniq 2019 10/10-19.
E-up mottatt april 2014.E-Golf med VP bestilt 27/2-2014.Levert .23/1-15. E-Golf solgt juli 2019.

E_S

#27
Leaf og e-Golf bruker R134a mens BMW i3 bruker R1234yf på varmepumpesystemet i sine el-biler. :)
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

poskare

Sitat fra: Vw-E-Up på torsdag 31. juli 2014, klokken 18:06
Når bestilte du bilen din D - fender?
Det er jeg også spent på, kanskje jeg kan beholde sans og samling, og allikevel få varmepumpe!  :)

Finden

#29
I dag fikk jeg tlf fra Grenland Auto. Bekreftet produksjons dag, onsdag  uke 38. Selger mente jeg da skulle få bilen uke 42. Artig om det slår til.

Og ja, det er med varmepumpe :-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA