Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hybriddiskusjon midlertidig tråd

Startet av jkirkebo, tirsdag 22. juli 2014, klokken 14:37

« forrige - neste »

jkirkebo

Tenkte jeg skulle lage en liten oversikt over de kontakttypene jeg har brukt i løpet av 24 overnattinger omkring i Norge (og én i Sverige):

Schuko 16A: 8
16A 3-fase 230V: 5
Komfyrplugg: 5
Flatstift 25A: 2 (ene gangen kunne jeg likesågodt brukt komfyrstikk)
16A 3-fase 400V: 2
32A 3-fase 230V: 1
63A 230V 3-fase: 1

Noen konklusjoner:

Schuko: Uten muligheten til å lade med 16A fra schuko hadde vi fått vesentlige utfordringer med rekkevidde. Forskjellen mellom 13A og 16A når du lader i 15 timer er 45km, og når det drar på seg over 3-4 dager i strekk blir det ganske vanskelig å få ladet fullt opp igjen.

16A 3-fase 230V: Dette var overraskelsen, disse pluggene er mye vanligere enn jeg trodde. Fant de overalt, og som regel på praktiske steder mhp. lading. Mange av stedene kunne vi brukt schuko istedenfor, men da innendørs med skjøteledning ut av vinduer osv. Men på Rica Nordkapp var det faktisk eneste alternativ for å få ladet, og flere andre steder var schukoene kun sikret med 10A eller 13A. Kjekk å ha denne altså.

Komfyrplugg: Også meget kjekk å ha, og helt nødvendig for å få ladet fullt opp om vi hadde kjørt bilen langt ned på rekkevidde. 25A i 14 timer er 350km rekkevidde. Skjøteledning påkrevd hvert sted.

32A 3-fase 230V: Vanlig på bensinstasjoner og slikt, men ikke å finne på campingplasser eller hytter. Fant den bare på ett hotell.

63A 3-fase 230V: Brukte den en gang, da var alternativet 16A 3-fase 230V som ikke hadde gitt oss fulladet bil. Fant den også ett annet sted, men der trengte vi ikke mer enn 13A fra schuko siden vi skulle forbi Lyngdal neste dag. Uansett kjekk å ha med, men ganske sjelden.

Flatstift 25A: Utgått kontakttype, var essensiell for å få fulladet ett sted, en campingplass tilknyttet en gård. Det fantes en gammel slik på låven. Jeg hadde ikke stikk, men bonden hadde mange til overs så jeg fikk ett :) Brukte den ett annet sted også, da jeg fant den i en bod utenfor et hus vi leide. Der var den ikke så viktig da vi godt kunne brukt komfyrkontakten isteden. Men det var greit å slippe å legge ut skjøteledning.

400V 32A fant jeg ett sted men det var ikke strøm i den. Heldigvis var det en 400V 16A på samme sted vi kunne bruke, takk til Odd Bakken for det. Brukte også 400V 16A i Sverige.

16A 1-fase CEE er sjelden i Norge, de aller fleste er 3-fase. Unntaket er bobiluttak på campingplassene. Vi skulle bruke denne i Sverige, men strømopplegget var så dårlig at spenningen falt fra 241V til 210V(!) når jeg prøvde å trekke 16A fra den. Massiv klaging fra bilen. Klarte ikke å få den til å lade med mer enn 12A, men selv da feilet lading etter noen minutter med "bad wiring". Og uttaket var sikret med 25A skrusikringer(!). Fant heldigvis en 400V 16A på en pizzarestaurant i nærheten :)

Av skjøteleding hadde jeg med med 10m+18m blå og 10m rød. Brukte som regel 10m men måtte ut med 18m et par ganger. Ett sted måtte jeg skjøte begge to.

Konklusjonen er at det var meget kjekt å ha med komplett adaptersett på en slik tur :)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

bb

Dine ladesteder og medfølgende adaptere får jo min nordkapptur til å virke som en lek i forhold. Jeg levde stort sett på røde plugger hele turen. Og du er absolutt bedre forberedt enn hva jeg var. Jeg hadde verken jekk, reservehjul eller røde/blå skjøteledninger. Det var i grunnen griseflaks at turen min ikke endte i fiasko :P
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

jkirkebo

Da er oppfølgerturen i gang, vi har tatt Hurtigruten til Kirkenes og kjører hjem igjen. Ingen blogg denne gangen, men bilder (mange Tesla-relaterte) legges ut på Facebook i et offentlig album om noen vil følge med:

https://www.facebook.com/jkirkebo/media_set?set=a.10207971055089006.1073741828.1076525110&type=3
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA