Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hybriddiskusjon midlertidig tråd

Startet av jkirkebo, tirsdag 22. juli 2014, klokken 14:37

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Pompel på fredag 11. juli 2014, klokken 11:39
Ah, da er jeg med igjen :)

Har fått med meg overgangene til jkirkebo og kommer nok til å bestille en pakke etter hvert, men trodde her at alle tre fasene ble brukt til lading.

Nei, får bare brukt en av fasene gitt. En Zapcharger hadde vært kjekt å ha med slik at jeg hadde fått 27km/t fra disse...

Bodø-Moskenes gikk i dass, ferga ble full. Så da er planen Skutvik-Svolvær i morgen isteden. Er da i Svolvær halv to eller så og vi har tenkt å tilbringe en time eller to der. Men skulle gjerne hatt litt lading da vi kun får ladet på 16A over natten  og knapt kommer opp på 65-70%. Så om noen vet om en rød plugg eller lignende i Svolvær tar jeg meget gjerne i mot tips ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

hma

Sitat fra: jkirkebo på fredag 11. juli 2014, klokken 23:11
Så om noen vet om en rød plugg eller lignende i Svolvær tar jeg meget gjerne i mot tips ;)
Har vært i Svolvær selv de siste ukene (med Tesla) og har sett at det er en rød kontakt på baksiden av Amfi, som er koblet til papirkontaineren. Har ikke ladet der selv, men om du snakker med noen på senteret burde det kanskje være mulig.
Når du kjører av ferga i Svolvær tar du første til høyre på E10, deretter igjennom tunnelen og til høyre i rundkjøringen. Kjør rett fram i minirundkjøringen og du har Amfi på høyre side.

Jeg har også kommet i kontakt med noen fremtidige Model X-kunder i Svolvær som har tilgang til 32A byggestrøm 5 min kjøring fra fergekaia. Send meg PM om du trenger kontaktinfo til dem, veldig trivelige folk.

Ellers så kan du få 13A hos meg om du ikke får til noe annet. Bor en knapp km fra torget i Svolvær. :)

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

hma

Ser ut til at Amfi Svolvær har to røde 16A/400V 3-fase uttak.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

jkirkebo

De på Amfi lot seg ikke bruke. Jeg snakket med senterlederen der på telefon når jeg sto bak. Han snakket om en ledig kontakt men begge var i bruk av hver sin presse eller hva det nå var. Så da kunne jeg ikke bruke de (var uaktuelt å koble fra noe så lenge senteret var åpent ihvertfall). Det ordner seg uansett, får tilgang til 16A 400V i Andenes i morgen slik at jeg endelig kan få ladet bilen helt opp igjen før vi begynner på de lange etappene fra Senja til Nordkapp.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

larsr

Husk at fergene oftest har tilgjengelig blå 32A trefas ved baugportene. Disse benyttes i tilfelle strømbrudd på land og fergekai trenger strøm for å styres i posisjon. (flo-fjære) Jeg har ved flere anledninger benyttet slike. Ser ut som du har 3 fergestrekninger igjen mot Nordkapp..

Car-El

Sitat fra: larsr på søndag 13. juli 2014, klokken 00:53
Ser ut som du har 3 fergestrekninger igjen mot Nordkapp.

Sortland - Nordkapp  0 ferger
Via Senja/Finnsnes  1 ferge
Via Senja/Tromsø  2 ferger
Via Senja/Tromsø/Lyngen  4 ferger
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

jkirkebo

Sitat fra: larsr på søndag 13. juli 2014, klokken 00:53
Husk at fergene oftest har tilgjengelig blå 32A trefas ved baugportene. Disse benyttes i tilfelle strømbrudd på land og fergekai trenger strøm for å styres i posisjon. (flo-fjære) Jeg har ved flere anledninger benyttet slike.

Kjenner til de på fergene ja, men det skal være rimelig krise før jeg benytter fossilstrøm fra ferga for å lade ;)
Dessuten er det stort sett kaos på land med biler som ikke kommer med for tiden, så det å få plassert seg på et spesifikt sted på ferga vil bli vanskelig...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

eclipse

Hei,

Du må ta deg en tur til Vestlandet og se på kraftanleggene der. Stroglomvassdammen er kanskje stor, men sjekk Storvassdammen i Blåsjø, dette er norges største steinfyllingsdam:

http://no.wikipedia.org/wiki/Storvassdammen.

Blåsjø er på 82 km2 ver Storglomvatnet som er på 28 km2, og når dammen er full kan den forsyne Haugesund med støm i 20 år uten nedbør, eventuellt Stavanger i 4 år. Men som navnet tilsier så er ikke dette et vann men en sjø som ligger på 1100 meters høyde. Hvis du vil ha deg en rusletur rundt Blåsjø så tar det ca 1 uke og du kan sove på Stavanger Turistforenings hytter :-)
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

Muffinman

Har lest siste innlegg i bloggen. Det aner meg at Kirkebø må være Norges mest forberedte elbilturist siden han både kan dra garasjejekk og reservehjul opp av hatten. Og nå en overgang til 63A blått. Det er det ikke mange som har med seg.

Jeg har riktignok det. Og rødt 63A ;) Og punkteringsskum pluss repsett. Men garasjejekken ble igjen hjemme.

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på søndag 27. juli 2014, klokken 09:39
Har lest siste innlegg i bloggen. Det aner meg at Kirkebø må være Norges mest forberedte elbilturist siden han både kan dra garasjejekk og reservehjul opp av hatten. Og nå en overgang til 63A blått. Det er det ikke mange som har med seg.

Jeg har riktignok det. Og rødt 63A ;) Og punkteringsskum pluss repsett. Men garasjejekken ble igjen hjemme.

Hehe, har man tenkt å kjøre 8000km i tildels ødemark er det greit å være forberedt ja. Jeg tok med den jekken jeg hadde, og den passet fint i brønnen bak sammen med alle overgangene. Skjøteledningene ble kveilet sammen og lagt inni felgen til reservehjulet foran :)

Hittil har jeg faktisk brukt alle overgangene unntatt 32A rød. Den har jeg heller ikke med meg siden min 22kW mobile ladekabel har slik plugg. Den har forøvrig vært meget kjekk å ha siden UMCen min nå helt har tatt kvelden. Får kun to røde blink (internal self test error). Jeg har også overgang fra 32A blå han til 32A rød hun slik at hele adaptersettet kan brukes sammen med 22kW kabelen. I natt ble den en slik løsning med to adaptere i serie. 63A blå han til 32A blå hun, 32A blå han til 32A rød hun og deretter 32A rød han på ladekabelen.

Alternativet på hotellet var 16A 3-fase som jeg så flere av, men da hadde jeg ikke fått ladet helt opp (kun til ~250km).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Tuxedo

Sitat fra: jkirkebo på søndag 27. juli 2014, klokken 10:17
Hittil har jeg faktisk brukt alle overgangene unntatt 32A rød. Den har jeg heller ikke med meg siden min 22kW mobile ladekabel har slik plugg.
Har du link til denne? (Eller er det noe du har konstruert selv?)

Strålende blogg, forresten  :)
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

petersv

Jens, hvordan fikk du enfas 32A til å bli raskere enn 16A trefas?

Tuxedo

Det var vel 16A trefas blå, og da kan bilen bare nyttiggjøre seg én fase (via adapter).
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

jkirkebo

Sitat fra: Tuxedo på søndag 27. juli 2014, klokken 11:14
Sitat fra: jkirkebo på søndag 27. juli 2014, klokken 10:17
Hittil har jeg faktisk brukt alle overgangene unntatt 32A rød. Den har jeg heller ikke med meg siden min 22kW mobile ladekabel har slik plugg.
Har du link til denne? (Eller er det noe du har konstruert selv?)

Strålende blogg, forresten  :)

Selvbygd med Mainpine-kittene som jeg selger. Bilder, info, priser på kit og tilbehør osv. i denne tråden:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,14788.0.html

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Tuxedo på søndag 27. juli 2014, klokken 13:36
Det var vel 16A trefas blå, og da kan bilen bare nyttiggjøre seg én fase (via adapter).

Det stemmer. Men bedre enn alternativet som var ingen lading ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA