Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ladegrep for elbilen

Startet av Ona IX, tirsdag 22. juli 2014, klokken 13:07

« forrige - neste »

Ona IX

Må man tenke på noe spesielt når man kjører inn en elbil? Med vanlig bil/båt så må man jo være litt rolig på gassen, og prøve å ikke dra ut på gira/ruse motoren. En elmotor/batteri fungerer jo på en helt annen måte, må man da tenke på noe annet, trenger man å tenke på noe som helst? (utover det vanlige, ikke hurtiglade, lade til max 80% etc)
Kia Soul Ev Exclusive, Titanium Silver.
Bestilt uke 23. Levering bekreftet uke 47.
Levert 18.11.2014
Bærum.

Gordon Retriever

Det anbefales også at man ikke skal ta for mange kraftige oppbremsinger med en helt ny bil - eller dersom du har fått montert nye klosser og skiver på en gammel bil for den saks skyld...
Dette er nok en anbefaling som også vil gjelde en elbil.

B_Tesla

#2
Sitat fra: Gordon Retriever på torsdag 03. juli 2014, klokken 23:22
Det anbefales også at man ikke skal ta for mange kraftige oppbremsinger ...

Dette var helt nytt for meg. Hva kommer det av? Virker for meg ganske ulogisk. Eneste jeg kjenner til er at eldre bremser kunne ha noe nedsatt bremsevirkning de første milene. Men ser ikke hva som skulle tilsi at man ikke skal bremse kraftig.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

Gordon Retriever

#3
Å "unngå kraftige oppbremsinger" er vel en typisk instruksjonsbokformulering rettet mot eiere med liten teknisk bilinteresse. 

Helt nye bremseklosser og -skiver er fortsatt ikke tilpasset hverandre, og overivrig bruk kan føre til økt slitasje og for rask temperaturoppbygging.

Produsentene av bremseutstyr har gjerne litt forskjellige anbefalinger av hvordan skivene og klossene deres skal kjøres inn ("bedding in"), men involverer ofte å foreta en serie på opp mot 10 nedbremsinger fra 80-90 km/h. Oppbremsingene gjøres med driftsvarme bremser og det legges inn omtrent et minutts vanlig kjøring mellom hver oppbremsing for å senke temperaturen i bremsene. Det er også viktig at man avslutter oppbremsingen før bilen stopper helt opp, for å unngå at bremseklossene lager et stempelavtrykk på skivene.

Etter denne gjennomgangen kjører man rolig videre en stund for å la temperaturen komme jevnt ned igjen. (Porsche-entusiaster er gjerne mer opptatte av innkjøring av bremser enn Yaris-eiere.  ;D)

De neste noen hundre kilometrene prøver man å passe på at bruk av bremsene ikke fører til for høye temperaturer.

På denne måten tilpasses ujevnheter i klosser og skiver til hverandre på en best mulig måte - men det er selvsagt mye lettere å bare be kunden om å ta det litt rolig den første tiden.  ;)

Prosedyren over er også midt i blinken for biler som har bremser som har blitt brukt lite, og der det har begynt å danne seg rust på skivene.

E_S

Avsporing, men faktisk vil en helt ny forbrenningsmotor ha godt av full gass og "dra ut girene" rett som det er helt fra ny. Akkurat de første milene/driftstimene med nye stempelringer er det viktig å få ordentlig trykk på dem for å få de til å tette ordentlig. Om man bare "daukjører" blir det ikke like bra. Det med å kjøre pent helt i starten er noe som henger igjen fra forbrenningsmotorer var så grovsmie at det nærmest var støpeskjegg og kanter her og der, men det er mange tiår siden. :)

Ellers er det med bremser viktig å bruke dem skikkelig en gang iblant så man får opp temperaturen og får vekk rust-tendenser. Spesielt skivebremser bak på biler ruster ofte i filler på grunn av for lite bruk.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Elmo

Sitat fra: E_S på søndag 06. juli 2014, klokken 20:46
Ellers er det med bremser viktig å bruke dem skikkelig en gang iblant så man får opp temperaturen og får vekk rust-tendenser. Spesielt skivebremser bak på biler ruster ofte i filler på grunn av for lite bruk.

For ikke å snakke om  . . . på elbiler
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Ona IX

Men hvordan burde man kjøre inn batteriet da? Burde man bruke hurtiglading for å få aktivert batteriet ordentlig, eller burde man bruke minst mulig hurtiglading i starten?
Ser at en erfaren elbilist i usa har valgt å fyre i vei med hurtiglading (se under), noe som økte kapasiteten til batteriet, men om resultatet vil være likt hvis man kjører det inn rolig, bare at det vil ta lenger tid, vet ikke jeg.
Er mange her inne som har peiling på hvordan et batteri fungerer! Så noen som har noen idé?

http://insideevs.com/unadvisable-method-breaking-new-nissan-leaf/
Kia Soul Ev Exclusive, Titanium Silver.
Bestilt uke 23. Levering bekreftet uke 47.
Levert 18.11.2014
Bærum.

E_S

Det vet jeg ingenting om, men ihvertfall skal det være lurt å unngå så langt det er mulig å kjøre batteriet helt ned eller lade det helt opp til 100%. Er vel mellom 20% og 80% det er lurt å holde seg når man kan..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Klykken

#8
BMWs i3 har ingen begrensninger på lading. Men der er batteriet egentlig på 22kwh mens 18,8 er tilgjengelig for bruk. Dvs at man aldri klarer å lade det helt ut med kjøring, eller lade det helt fullt.

EDIT:
Presisering
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

cra

Du trenger ikke "kjøre inn" batteriet på noen måte. Bruk bilen slik det passer deg best. Generelt sett er det fordelaktig å unngå hurtiglading, men med mindre du hurtiglader flere ganger i uka vil du neppe merke noe særlig til det. Sammenlign det gjerne med kaldstart av fossilbil. Ikek gunstig, men vi gjør det likevel når vi må. Forskjellen er at det er relativt lett å unngå hurtiglading (og som sagt ufarlig å gjøre det ved behov), men å unngå kaldstart krever litt insats om man ikke har garasje. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

emil

Sitat fra: Klykken på torsdag 10. juli 2014, klokken 08:33
BMWs i3 har ingen begrensninger på lading. Men der er batteriet egentlig på 22kwh mens 18,8 er tilgjengelig for bruk. Dvs at man aldri klarer å lade det helt ut med kjøring, eller lade det helt fullt.

Det gjelder alle "moderne" elbiler.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA