Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fersk eier av Saxo '00 - noen enkle spørsmål

Startet av sn0le, tirsdag 22. juli 2014, klokken 11:08

« forrige - neste »

Jejl

Det blir det for liten tid til. Trenger den om et par dager, og tenkte å bruke skjøteledningen som jeg allerede har som er på 11 meter, kjøpt i akkurat rett lengde til ladeplassen jeg kommer til å bruke de neste ukene.
Noen som vet om en butikk i Stavanger/Sandnes-området som selger slike?

Rav4_EV

32A blå enfas kontakt må du på elektrointstallasjonsgrossister å kjøpe. Aldri sett dem andre steder.
Problemet er at disse grossistene ikke selger til privatpersoner (uten at de viser fagkunnskap).

Du vil kun vinne 3 A fra å bruke orginal schuko adapter samt øke brannfaren. Har du så dårlig tid? 
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

GOS

Sitat fra: Jejl på mandag 18. juli 2016, klokken 09:28
Det blir det for liten tid til. Trenger den om et par dager, og tenkte å bruke skjøteledningen som jeg allerede har som er på 11 meter, kjøpt i akkurat rett lengde til ladeplassen jeg kommer til å bruke de neste ukene.
Noen som vet om en butikk i Stavanger/Sandnes-området som selger slike?

Sjekk Elbilhjelpen.no som holder til i Stavanger. Han fikser det meste.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Jejl

Sitat fra: Rav4_EV på mandag 18. juli 2016, klokken 09:40
32A blå enfas kontakt må du på elektrointstallasjonsgrossister å kjøpe. Aldri sett dem andre steder.
Problemet er at disse grossistene ikke selger til privatpersoner (uten at de viser fagkunnskap).

Du vil kun vinne 3 A fra å bruke orginal schuko adapter samt øke brannfaren. Har du så dårlig tid? 
Nei, har ikke dårlig tid. Men når vi ladet der (Spania) i fjor hente det at vi hadde litt knapt med strøm enkelte dager, og av den grunn handlet på kjøpesenteret 15-20 km unna siden vi der får gratis 11kw lading. Det hadde vi sannsynligvis sluppet med 16A lading. Er ikke så veldig redd for brann, siden betong brenner dårlig (vi får heller ta den sjansen på en eletrikerregning ved å skifte en svidd kontakt).

Jejl

Sitat fra: GOS på mandag 18. juli 2016, klokken 09:50
Sitat fra: Jejl på mandag 18. juli 2016, klokken 09:28
Det blir det for liten tid til. Trenger den om et par dager, og tenkte å bruke skjøteledningen som jeg allerede har som er på 11 meter, kjøpt i akkurat rett lengde til ladeplassen jeg kommer til å bruke de neste ukene.
Noen som vet om en butikk i Stavanger/Sandnes-området som selger slike?

Sjekk Elbilhjelpen.no som holder til i Stavanger. Han fikser det meste.
Takk.
Mail sendt.

jkirkebo

Sitat fra: Jejl på mandag 18. juli 2016, klokken 00:56
Noen som har et tips til hvor de selger en 32A hun kontakt som jeg kan koble på en vanlig 2,5mm2 skjøteledning for i nøden få 16A fra schuko?

Jeg har adaptere på lager som går til rød skjøtekontakt. Gir det 16A fra schuko. Krever rødt UMC-adapter. Du får kontaktene på Clas Ohlson om du vil lage selv, men husk at det skal være endehylser på gummikabel...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Leif1

Og husk også at det ikke er bare å smette på ei endehylse. Den må krympes på med ei spesiell tang. Du kjøper mange overganger hos Kirkebø for det den koster.
Konvertitt fra S til X

Johnny

Jeg har faktisk gitt kjeft på Clas Ohlson for at de i det hele tatt selger gummikabler uten å selge endehylser. Alle som har tenkt å sette et støpsel på en kabel, bør skaffe seg en slik tang, synes nå jeg!
TMS og eGolf.

petersv

Hvis det er pengene det står på kan man f.eks. kjøpe en slik.

E_S

Endehylsetang får man til en hundrings for eksempel på Ebay. 32A 1-fas støpsler og kontakter, kabel og endehylser får man f.eks. på www.elektroimportoren.no for en rimelig penge i forhold til hva elektrikeren skal ha for det samme.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Jejl

#70
Da har jeg kjøpt, montert og testet et 32A stikk. Ser ut til at det går greit å lade med 16A uten at noe går varmt. Hva er egentlig poenget med endehylsene? Skjøteledningen på 11m som jeg ladet på i fjor, kjøpt og skrudd sammen av mannen i kassen på den lokale lampebutikken i Spania virker til å være mye dårligere skrudd sammen, og er uten endehylser. 32A stikket virker jo mye mer solid med en "metalltrakt" for hver ledning, som festes mye bedre enn på shucho-stikket.
Forøvrig synes det som om Spania ikke har helt de samme reglene for elektrisitet som Norge. F.eks monterte den lokale elektrikerhelten vaskemaskin (ca 2200w), oppvaskmaskin (ca 2000w), varmtvannsbereder ca 2000w og varmepumpe ( ca 1450w) på en og samme 16A sikring koblet sammen med sukkerbiter. Bare for å spare noen meter med ledning og et par-tre sikringer. Eller hva sier dere til et strømførende hanstikk (man tar det man har til overs) (Dette er hos en nabo, og hadde selvfølgelig ikke blitt godtatt i vårt hus)

Muffinman

Det er litt forskjellig i Spania når det gjelder elektrikere. Vet ikke hvilket regelverk som gjelder, men det er jeg jammen ikke helt sikker på at alle som driver med installasjon gjør heller. Jeg var vitne til at elektriker skulle lete etter en jordfeil ved en anledning og  dro kjensel på fyren. Hadde sett ham før... Han drev også som murer, snekker og rørlegger-og brukte en hel dag for å finne feilen. Eneste "måleutstyret" han hadde var en prøvelampe. Intet multimeter eller megger. Etter å ha sett inni koblingsbokser, stikk og brytere sov jeg ikke spesielt godt i det huset.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA