Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fersk eier av Saxo '00 - noen enkle spørsmål

Startet av sn0le, tirsdag 22. juli 2014, klokken 11:08

« forrige - neste »

sn0le

En sånn adapter kan smelte og brenne like godt som en Schuko på veggen.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Sjøhyene

Noen som tør å tippe på ca pris på å få lagt opp ny kurs til 32A blå kontakt i garasje. Garasjen er plassert ca 20m unna sikringskapet. Trenger da ca 25m kabel, blå kontakt, ny kurs med sikring. Pluss en del timer med elektriker.
Og er det noen gode alternativer?

Flytter i nytt hus i juni skjønner dere og ønsker nå å gå bort fra schuko ladingen.
Også en relativt stor sjans for at vi får en elbil til i løpet av et par år, så bør dimensjonere for det og. Kanskje en kabel m sikring som er rated til 32A og så to blå kontakter i garasjen som går på samme kursen? Det en grei løsning?
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Rico

Sitat fra: Sjøhyene på torsdag 23. april 2015, klokken 11:11
Noen som tør å tippe på ca pris på å få lagt opp ny kurs til 32A blå kontakt i garasje. Garasjen er plassert ca 20m unna sikringskapet. Trenger da ca 25m kabel, blå kontakt, ny kurs med sikring. Pluss en del timer med elektriker.
Og er det noen gode alternativer?

Dette gir deg en pepepinn i hvert fall:
For ca 1 1/2 år siden fikk jeg tilbud fra elektriker på følgende:

Levering og montering av nytt 32A overbelastningsvern i eksisterende sikringsskap=2400,- ink. mva
Levering, trekking og tilkobling i begge ender av ny tilførsel til garasje på inntil 20 m (NB, jeg hadde trekkerør i bakken mellom hus og garasje) 6.900 ink. mva
Levering og montering av nytt "sikringskap" i garasje med 1 stk 16 A kurs 5.000,- ink. mva
Levering og montering av 1 stk schucko-stikkontakt i garasje med kabelstrekk på inntil 10m 1.750 ink. mva.

Totalt tilbud:16.050,- ink. mva.

Jeg spurte så om de kunne ta det på timer i stedet, og det gjorde de. Da ble summen ca halvparten.

mvh
Rico

OleJA

Sitat fra: Sjøhyene på torsdag 23. april 2015, klokken 11:11
Noen som tør å tippe på ca pris på å få lagt opp ny kurs til 32A blå kontakt i garasje. Garasjen er plassert ca 20m unna sikringskapet. Trenger da ca 25m kabel, blå kontakt, ny kurs med sikring. Pluss en del timer med elektriker.
Og er det noen gode alternativer?

Skal du ha det rimeligst mulig, og kan gjøre litt egeninnsats:
- Kjøp kabel, kontakt og sikring fra f.eks elektroimportøren.no
- Grav grøft selv frem til garasjen.
- Legg ut installasjonsjobben på mittanbud.no

Inkludert 35m 4x10mm kabel så kostet dette meg ca 8.000,-. Halvparten av dette var til elektrikkeren, inkludert sikring med jordvern som jeg hadde kjøpt feil type av. Han fakturerte vel ca 4-5 timer for jobben som bla inluderte borring gjennom 2 murer.

Det er normalt med nærmere 3 gangen i påslag på materiell, så hadde fort kostet det dobbelte uten egeninnsats.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

BjornLo

#49
I en reklame fra en kraftleverandør hevdes det at dersom "man skal lade sin elbil på høyere amperestyrke enn 10A må man ihht. de nye forskriftene (01.01.2015) ha en dedikert veggboks med B-vern..:» .

Som privatperson er det vanskelig å finne kildeteksten her iom at det hentes fra NEK-forskrift.

Jeg hadde tenkt å få installert en blå såkalt "industristikk" med egen dedikert kurs 16A til lading, men ut ifra teksten fra kraftleverandøren høres det ut som om dette ikke er tillatt. Jeg misstenker at kraftleverandøren har vridd litt på sannheten for å få det til å høres ut som man må kjøpe ladeboks (og helst fra de).

Er det noen her som har teksten fra forskriften, eller som kan bekrefte at egen dedikert kurs 16A med jordfeilbryter og blå industristikk (3-pin) fortsatt er OK etter 01.01.2015?


S85
Finalized 06.11.13
VIN 08.01.14
ferdig prod. 15.02.14

jkirkebo

Sitat fra: BjornLo på torsdag 18. juni 2015, klokken 15:07
I en reklame fra en kraftleverandør hevdes det at dersom "man skal lade sin elbil på høyere amperestyrke enn 10A må man ihht. de nye forskriftene (01.01.2015) ha en dedikert veggboks med B-vern..:» .

Som privatperson er det vanskelig å finne kildeteksten her iom at det hentes fra NEK-forskrift.

Jeg hadde tenkt å få installert en blå såkalt "industristikk" med egen dedikert kurs 16A til lading, men ut ifra teksten fra kraftleverandøren høres det ut som om dette ikke er tillatt. Jeg misstenker at kraftleverandøren har vridd litt på sannheten for å få det til å høres ut som man må kjøpe ladeboks (og helst fra de).

Er det noen her som har teksten fra forskriften, eller som kan bekrefte at egen dedikert kurs 16A med jordfeilbryter og blå industristikk (3-pin) fortsatt er OK etter 01.01.2015?

Teksten der er forenklet. Schuko er maks 10A, CEE kan du bruke opp til 32A for lading. Type B vern er påbudt uansett type stikk eller veggboks. Riktignok finnes det en teoretisk åpning for å bruke A-vern men den krever dokumentasjon og testing av en slik grad at løsningen blir vesentlig dyrere.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

BjornLo

Takk for svar. Synes teksten i reklamen er meget missvisende da man får inntrykk av det er nødvendig med en egen boks til 9000 kr + installasjon.
S85
Finalized 06.11.13
VIN 08.01.14
ferdig prod. 15.02.14

sn0le

NEK'en tillater CEE stikk og da høyere strøm enn 10A.
Kan finne den aktuelle teksten og poste her senere.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

dosmont

Heldigvis så har ikke slike forskrifter tilbakevirkende kraft :)
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

emil

Sitat fra: dosmont på søndag 21. juni 2015, klokken 11:11
Heldigvis så har ikke slike forskrifter tilbakevirkende kraft :)

Og uansett er det lov å bruke huet. Ser jeg en svidd schuko på husvegg (eller ladestolpe) vil jeg ikke engang forsøke 6A lading på denne.

Gladtrd

Sitat fra: dosmont på søndag 21. juni 2015, klokken 11:11
Heldigvis så har ikke slike forskrifter tilbakevirkende kraft :)

Oppfordrer ALLE til å tenke elsikkerhet og vurdere uansett å ha mye bedre enn en schuko-stikk for lading av elbil, uansett hvilken effekt man lader på. Ser alt for ofte at feil på det elektriske anlegget er skyld i husbranner.
En slik investering er noe alle med elbil burde koste på seg, for sikkerheten sin del.
Tesla Model S P85 - levert 09.09.2013 / innbytte 16.06.2017
Tesla Model X 75D - levert 16.06.2017
Tesla Model III - RN107911798

Muffinman

Støtter siste taler. Livet er verdifullt :)

Selv har jeg og familien inntatt et gammelt, sjarmerende feriehus for noen dager. En inspeksjon av elanlegget var ikke en lystig opplevelse, og etter tiltrekking av diverse skrusikringer lader jeg  på 5A fra en komfyrkurs sikret med 16A. Selv om spenningsfallet fra ubelastet -> 16A var bare 3-4v tar jeg ikke sjansen på mer. Overgang til komfyrstikk var godt å ha, schukoene i huset ville jeg ikke turt å koble til i det hele tatt.


dosmont

Sitat fra: Muffinman på søndag 21. juni 2015, klokken 19:58
Støtter siste taler. Livet er verdifullt :)

Selv har jeg og familien inntatt et gammelt, sjarmerende feriehus for noen dager. En inspeksjon av elanlegget var ikke en lystig opplevelse, og etter tiltrekking av diverse skrusikringer lader jeg  på 5A fra en komfyrkurs sikret med 16A. Selv om spenningsfallet fra ubelastet -> 16A var bare 3-4v tar jeg ikke sjansen på mer. Overgang til komfyrstikk var godt å ha, schukoene i huset ville jeg ikke turt å koble til i det hele tatt.
Er det noen forskrift/ regler på om det er lov å skøte skøyteledning ?
Tenker da på overgang mellom fastinstallasjon og UMC.
hvis det finnes en slik forskrift, er det pga brannfaren ?
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

Jejl

Noen som har et tips til hvor de selger en 32A hun kontakt som jeg kan koble på en vanlig 2,5mm2 skjøteledning for i nøden få 16A fra schuko?

Øggen

P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
CyberTruck TriMotor/FSD

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA