Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fersk eier av Saxo '00 - noen enkle spørsmål

Startet av sn0le, tirsdag 22. juli 2014, klokken 11:08

« forrige - neste »

Milzit

Sitat fra: afitch80 på fredag 04. juli 2014, klokken 00:13
Sitat fra: Milzit på torsdag 03. juli 2014, klokken 23:22
Sitat fra: sn0le på torsdag 03. juli 2014, klokken 22:56
Forsåvidt sant. En Type-2 stasjon setter ikke på strømmen bør bil og stasjon er koblet sammen og har fått snakket litt sammen. Tryggere sånn sett.
Og så er det jo greit å slippe å pakke opp og ned UMC hele tiden hvis man liker å ha den med på turen.
Det går begge veier...på den andre siden så må du frem med nøkkelen hver gang du skal løse ut ladekabelen med en Saltoboks.
Jeg har blå 32A kontakt og UMC fast hengende der, fungerer veldig bra. Tar den kun med på langtur. Håper Tesla kommer med en vegglader i Europe også etterhvert. Evt. kjøpe en ekstra UMC.

UMC snakker også med bilen, den har ikke noen dårligere styring en Salto som enklere elektrikere skal ha det til.
Trenger ikke nøkkel for å løse kabelen fra Saltoboksen. Den løsner når man stopper lading, i følge elektrikeren.
Han sier at den løsner fra bilen når lading er ferdig? Det stemmer ikke.

Du må dobbelklikke på taket av nøkkel for å løse ut en Type 2 kabel selv om ladning er avsluttet. Dette har vel med tyverisikring av kabelen å gjøre, ellers kan folk ta med seg kabelen. Så du må frem med nøkkelen med Saltoboks, det slipper du med UMC eller en veggmontert Teslalader. (hvis/når de kommer i Europa en gang..)

afitch80

Sitat fra: Milzit på fredag 04. juli 2014, klokken 01:20
Han sier at den løsner fra bilen når lading er ferdig? Det stemmer ikke.

Du må dobbelklikke på taket av nøkkel for å løse ut en Type 2 kabel selv om ladning er avsluttet. Dette har vel med tyverisikring av kabelen å gjøre, ellers kan folk ta med seg kabelen. Så du må frem med nøkkelen med Saltoboks, det slipper du med UMC eller en veggmontert Teslalader. (hvis/når de kommer i Europa en gang..)
Han sa ingenting om bilen, men kabelen løsner fra boksen når man stopper lading. Saltoboksen låser også kabelen når man starter lading, slik som bilen gjør i andre enden. Å dobbelklikke på FOB er ikke det største problemet i verden. :)
Før amerikansk, nå tysk.

Torpedo Ted

Sitat fra: sn0le på torsdag 03. juli 2014, klokken 22:34
Den kontakten på Clas hjelper deg lite.
Den er for 16A og passer ikke til det blå adapteret til UMC.
Og det er ikke lov å koble en skjøteledning fast på et stikk.

Mener jo ikke å koble de sammen i eksisterende kontakt, men å føre ny ledning fra eksisterende stikk, til ny blå kontakt, slik TS har gjort... Er ikke hans 16A da?

Muffinman

Schuko bruker jeg bare til nød når jeg er på farten og ikke har andre muligheter. Kontakttypen tåler fint 16A og mere til når den er helt i orden, men er den litt slitt blir den farlig varm ved 16A. Jeg har til og med kastet ut schukoen på Mennekes 13A - kabelen og montert en 16A rundtstiftkontakt på den til bruk hjemme når det ikke er hastverk med ladingen.

Rocknisse

Har 3 fase 230v hjemme. Får ikke lov å installere 32a 1fas av energiselskapet. Kan jeg installere noe med 3 fas og bruke det røde adapteret så jeg får litt grei hastighet allikevel? Novice på strøm :-\

Batteritralla

Sitat fra: Rocknisse på fredag 04. juli 2014, klokken 18:51
Har 3 fase 230v hjemme. Får ikke lov å installere 32a 1fas av energiselskapet. Kan jeg installere noe med 3 fas og bruke det røde adapteret så jeg får litt grei hastighet allikevel? Novice på strøm :-\

Innstaller 3 fase 32A.

Bruk overgang fra 3 fase 32A til 1 fase 32A.

Evt 1 stk 32A 1 fase støpsel og 1 stk 32A 3 fase støpsel.

Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

shb

Ja. Eller legg ut en ny eller en ekstra fra komfyrkursen din den er vel 25A. De kan jo ikke nekte deg å bruke de 25A der via blått adapter.  Husk å justere ned ladestrøm første gang til 25A. Så husker bilen det senere.
Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

sn0le

Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

PST

Det er ikke sikkert at det er 25A på komfyr stikkontakten. Det er mer vanlig med 20A. Men hva skjer hvis noen kommer på å bruke komfyren til noe samtidig som du lader? Jeg er sikker på at det er noen som klarer å ha kontroll på dette, men det finnes også enkelte som ikke en gang klarer å skifte eller slå på sikringer selv. Det er dessuten nå kommet en ny norm for elektriske anlegg (NEK 400:2014) der det står at det skal være en egen dedikert kurs med jordfeilvern for hvert uttak til lading av kjøretøy. Det gjør at å bruke komfyrkursen til lading er ikke i samsvar med normen.
Angående å få montert 3-fase 32A i stedet for 1-fase 32A, så får du sikkert ikke lov av everket til det heller pga dårlig everks nett på stedet. Sjekk med everket.
Og angående schuko stikk til varmtvannsberedere så har den ny normen nå satt grensen for å kunne bruke schuko til 1500W.
Det er ikke for å være vanskelig at myndighetene har laget disse reglene. Det er fordi dem har fått sett eksempler på hva som har hent med dårlige løsninger i elanleggene.

sn0le

@PST:
Mange gode poeng, og det var derfor jeg skrev følgende i åpningsinnlegget mitt. :)
SitatDet beste er selvfølgelig om man får utvidet sikringsskapet med en egen kurs for elbilen.

Meninga med tråden er å få folk til å iallefall vurdere en så enkel "forsikring" som det er å montere en blå CEE-kontakt istedenfor å bruke Schuko hjemme.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

shb

Kan en ikke be om en NY 25A kurs. Skal en først ha inn elektrikker, kommer bare kostnaden til automaten ekstra. Var en her en plass som nevnte at det var vanlig å ha slikt på sørlandet til koking av krabber utendørs. Må være med jordfeil automat på, og 1 fase blå i enden. Everket sier vel ikke noe på om en sikrer 32A stikken med bare 25A? Bare ikke bruk lading og allt for mye inne i huset sammtidig.

shb

CEE er mye bedre ja, det brukes stort sett på alle campingplasser i Sverige og Dannmark. Det er kommet på noen i Norge også. Så jeg må ha en slik overgang med på tur. Tilkoblingen inn i bobilen er via en slik kontakt. Bla Volvo selger ladere som leverer 16A med CEE kontakt og Mennekes plugg. Justerbar opp til 16A. Da kan en koble den slik http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15182.msg234349.html#msg234349 har gjort.

PST

Ja, mye bedre med CEE. :)
Grunnen til at det er et krav om å bruke denne på campingplasser, er fordi da har man kontroll på at nullederen blir koblet rett på TN systemer som vi har i Sverige og Dannmark.
Myndigheten (DSB) ønsker at vi bruker mode 3 type 2 lading, og at mode 2 (kladden) er kun til nødlading. Dette for å få bort skjøte kabler og adaptere, og for å rydde opp i dårlige løsninger slik at det skal bli mer funksjonelt å lade kjøretøy.

chal

Jeg har en Mennekes 13 A kladd som har shucko plugg. Kan jeg skifte denne til blå og dermed få det sikrere? Altså blå plugg i veggen og på ledningen?

Havebigfun

Sitat fra: chal på fredag 17. april 2015, klokken 22:21
Jeg har en Mennekes 13 A kladd som har shucko plugg. Kan jeg skifte denne til blå og dermed få det sikrere? Altså blå plugg i veggen og på ledningen?
Den har en temp- sensor i Schukopluggen- tror ikke den fungerer når du bytter fra Schuko til blå- det beste er å selge denne og kjøpe en med blå kontakt- elle akseptere det slik det er :)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA