Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fersk eier av Saxo '00 - noen enkle spørsmål

Startet av sn0le, tirsdag 22. juli 2014, klokken 11:08

« forrige - neste »

sn0le

Jeg har nevnt dette i flere andre tråder her på forumet, men tenkte det kunne være greit å lage en liten tråd om det for de som måtte være i kjøpsfasen eller nettop har fått seg en Tesla Model S.

I min garasje var jeg så heldig at det er egen måler og et jordet stikk.
Dette er en fellesgarasje, og det er en 16A sikring pr 3 garasjer.

Nå har jeg hatt bilen i en og en halv uke, og har klart meg fint med Schuko. Schuko er den gode gammeldagse stikkontakten.

Schuko er flott og fint, og man finner den overalt.
Men den har 2 ulemper.
Den ene er at når man lader med UMC og Schuko-adapteret så får man "kun" 13A. Det tilsvarer 2,99kW hvis man har 230V.
Den andre ulempen er at Schuko er godkjent for 16A, men i senere tid er disse reglene blitt endret på.
Som et eksempel SKAL varmtvannstanker og annet fastmontert utstyr som trekker mere enn 2kW kobles permanent inn på strømkursen (f.eks med koblingsboks). Det er mao ikke lov å bruke stikkontakt på slikt utstyr.
Grunnen til dette er at Schuko kan bli veldig varm ved langvarige strømtrekk over 2kW.
Så dette har med brannfare å gjøre.

Når du kjøper en Tesla Model S så får du med et adapter for blå 1-fas industrikontakt. Den er for 32A kurs.
Man kan og kjøpe med et adapter for rød 3-fas industrikontakt. Den er for 16A kurs.

I mitt tilfelle er sikringen på 16A, og jeg har kun 1-fas.
Siden Schuko ikke er en spesielt trygg løsning for langvarige beslastninger så bestemte jeg meg for å få montert en blå 1-fas industrikontakt i garasjen min.
Det gir meg økt sikkerhet mht brannfare, og gir meg mulighet til å lade med inntil 16A istedenfor 13A.
Dvs at jeg kan lade med ca 0,7kW mere. Og det er 23% høyere ladestrøm, hvilket korter ned ladetiden.

En slik kontakt koster faktisk under 100 kroner. Så kommer arbeid i tillegg.
Det er en billig forsikring. :)

Her er link til kontakten:
http://www.elektroimportoren.no/stikkontakt-32a-2pol-jord-230v-6h-ip44/1578121/Product.html

Jeg fikk samtidig byttet ut et 25-30 år gammelt jordet stikk med et nytt og moderne et.
Legger ved et bilde i tråden.

Det fine med en slik kontakt er at de aller fleste hjem har en 20A eller 25A komfyrkurs.
Snakker man med elektriker er det i de fleste tilfellene en smal sak å få montert en kontakt på husveggen som går på denne komfyrkursen. Da slipper man å gjøre noe utvidelse av sikringsskap.
Det beste er selvfølgelig om man får utvidet sikringsskapet med en egen kurs for elbilen.
Men mange strømleverandører har skjerpet inn på muligheten til å få montert 32A kurser i husttander.
Da får man i det minste montert opp en 20A eller 25A kurs, uten å måtte søke spesielt om dette.

Håper dette kan være til hjelp for noen. :)
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

sn0le

Kan og legge til at jeg har fått tatt en titt i hovedsikringsskapet til garasjene.
Hovedsikringen der er 200A, og det er 3-fas 230V.
Hvis man summerer alle sikringene til alle garasjene så kommer man opp i 212A.
Med andre ord er hovedsikringen ganske overdimensjonert i forhold til hva som faktisk benyttes.
Så det burde være mulighet for meg å få en 20/25/32A kurs hvis jeg ønsker det.
Alt arbeid i forbindelse med det må jeg bekoste selv. Så inntil videre så ser jeg om nåværende ladeløsning holder. :)
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Asarin

Hmm.

Jeg har også parkering i fellesgarasje, og har Schuko et par meter unna. Må ha en elektriker inn for å forlenge denne helt bort til plassen min, så jeg har tittet litt på disse blå kontaktene.

Problemet mitt, måleren går på hele garasjen - om jeg lader fra schuko kan jeg putte i en strømmåler (som borettslaget vil at jeg skal bruke). Er det noen muligheter med det på en slik blå kontakt? Kan elektrikeren fastkoble en enkel måler mellom eksisterende schuko og ny blå plugg? Eller må blåpluggen uansett trekkes helt fra sikringsskapet?
---
Tesla Model 3 - Sort LR AWD - 2019
Tesla Model S - 85kW - 2014-2016

sn0le

#3
Elektriker kan sette en egen måler mellom eksisterende schuko og den blå kontakten du får montert opp.
Vil koste noen kroner ekstra, så der må du selv vurdere om det er verdt investeringen.

Velger du en slik løsning så vil du være begrenset til max 16A, som du da deler med den eksisterende schukoen.
Er sikringen 10A, så er du begrenset ytterligere.

Ny kurs fra sikringsskapet er kun nødvendig om du vil ha en helt egen kurs/sikring for den blå kontakten.

Mulig du kan benytte deg av en slik måler montert i en kapsling rett ved den blå kontakten.
http://www.elektroimportoren.no/maaler-en-fas-1-modul-1-n-32a-tn/8200800/Product.html

Eksempel på kapsling.
http://www.elektroimportoren.no/cover-2-kapsling-ip30/1643771/Product.html  <--- Ikke vanntett
http://www.elektroimportoren.no/fordelingskap-4-moduler-ip55/1724530/Product.html  <--- IP55, dvs relativt vanntett.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Asarin

Takk for gode tips.

For se hva jeg ender opp med. Jeg vil egentlig ha en egen kurs og 32A eller noe, men budsjettet er brukt opp på selve bilen i første omgang. Med min kjøring klarer jeg meg egentlig helt fint med schuko, men det er som du sier - bedre med tanke på brannsikkerhet og slikt. Pluss det er sikkert en og annen gang jeg kunne tenke meg å lade raskere.


Lurer på hvor mye jeg må ut med da.. jeg får evt snakke med Sønniko.
---
Tesla Model 3 - Sort LR AWD - 2019
Tesla Model S - 85kW - 2014-2016

sn0le

Hør med de, evt hvis borettslaget har en avtale med et elektrikerfirma, så kan du også sjekke med de.
Lykke til i alle fall. :)
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Torpedo Ted

Hmm...

Et slikt stikk koster jo bare en 50-lapp på Clash Ohlson. Så hvis jeg får en elektrikervenn til å koble den til ledningen på det eksisterende stikket (16A), så er det alt jeg trenger for å øke ladehastigheten fra 13A til 16A? Noen som kan bekrefte før jeg kjøper en slik?

Leif1

Det stemmer nok bra det ja.
Kontroller for sikkerhets skyld at det er 2,5mm2 kabel til kontakten din.

Jeg vet ikke lovligheten av det andre alternativet. Det er en rød 16A kontakt.
Her kobler du til N og L1. Da vil bilen automatisk begrense strømtrekket til 16A iom at det røde adapteret gir beskjed om det.
Du vil altså ha en kontakt som kun er brukendes for å lade din Tesla.
(På 400V lader bilen med trefas til vanlig, men den skjønner visstnok også at den kun får en fase på dette viset og er fornøyd med det.)
Konvertitt fra S til X

sn0le

Den kontakten på Clas hjelper deg lite.
Den er for 16A og passer ikke til det blå adapteret til UMC.
Og det er ikke lov å koble en skjøteledning fast på et stikk.
Å lage en kabel med Schuko i ene enden og blå 32A i andre enden er mulig, men da snakker vi om høyere brannfare enn å bare sette opp en blå veggkontakt.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

afitch80

Vi har og felles garasje her. Men vi er så heldig at dette er ganske nytt, så vi har 400V 3-fase på fellesområdene. Og elektrikeren borettslaget bruker er Sønnico. Og de har veldig god peiling på Tesla og. Så jeg har nettopp satt opp en Saltoboks med 400V 16A. Dette anbefalte Sønnico som beste løsningen for Tesla.
Har ikke fått prøvd den enda for jeg får ikke bilen før i august. Men skal bli en fryd å lade på den vil jeg tro. :)
Før amerikansk, nå tysk.

sn0le

Blir misunnelig av å høre slikt. :)
Hvis jeg først hadde fått montert opp en Salto-boks med 400V 3-fas ville jeg fått en på 32A. :)
400V 3-fas 16A får man jo med UMC og rødt adapter.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

afitch80

Hovedsikringen var ikke så stor, så hadde jeg fått 32A så hadde den gått i et banka kjør. :P
Grunnen til Saltoboksen var at da snakker den og bilen samme og det er mer kontroll. Og det var mindre sjanser for feil, i følge elektriker.
Og man kan låse den så naboen ikke stikker av med strøm. ;)
Før amerikansk, nå tysk.

sn0le

Forsåvidt sant. En Type-2 stasjon setter ikke på strømmen bør bil og stasjon er koblet sammen og har fått snakket litt sammen. Tryggere sånn sett.
Og så er det jo greit å slippe å pakke opp og ned UMC hele tiden hvis man liker å ha den med på turen.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Milzit

Sitat fra: sn0le på torsdag 03. juli 2014, klokken 22:56
Forsåvidt sant. En Type-2 stasjon setter ikke på strømmen bør bil og stasjon er koblet sammen og har fått snakket litt sammen. Tryggere sånn sett.
Og så er det jo greit å slippe å pakke opp og ned UMC hele tiden hvis man liker å ha den med på turen.
Det går begge veier...på den andre siden så må du frem med nøkkelen hver gang du skal løse ut ladekabelen med en Saltoboks.
Jeg har blå 32A kontakt og UMC fast hengende der, fungerer veldig bra. Tar den kun med på langtur. Håper Tesla kommer med en vegglader i Europe også etterhvert. Evt. kjøpe en ekstra UMC.

UMC snakker også med bilen, den har ikke noen dårligere styring en Salto som enklere elektrikere skal ha det til.

afitch80

Sitat fra: Milzit på torsdag 03. juli 2014, klokken 23:22
Sitat fra: sn0le på torsdag 03. juli 2014, klokken 22:56
Forsåvidt sant. En Type-2 stasjon setter ikke på strømmen bør bil og stasjon er koblet sammen og har fått snakket litt sammen. Tryggere sånn sett.
Og så er det jo greit å slippe å pakke opp og ned UMC hele tiden hvis man liker å ha den med på turen.
Det går begge veier...på den andre siden så må du frem med nøkkelen hver gang du skal løse ut ladekabelen med en Saltoboks.
Jeg har blå 32A kontakt og UMC fast hengende der, fungerer veldig bra. Tar den kun med på langtur. Håper Tesla kommer med en vegglader i Europe også etterhvert. Evt. kjøpe en ekstra UMC.

UMC snakker også med bilen, den har ikke noen dårligere styring en Salto som enklere elektrikere skal ha det til.
Trenger ikke nøkkel for å løse kabelen fra Saltoboksen. Den løsner når man stopper lading, i følge elektrikeren.
Før amerikansk, nå tysk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA