Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bilen tar ikkje lading fra Supercharger

Startet av Nicolay, mandag 21. juli 2014, klokken 20:50

« forrige - neste »

Nicolay

Hei alle sammen,

Dette blir mitt første innlegg her på dette forumet. I hovedsak fordi jeg står over et vanskelig valg.
jeg skal kjøpe elbil og står imellom Leaf og E-Golf. etter og ha lest en del på forumet her i tillegg til
litt hjernevasking fra Nissan og VW klarer jeg ikke og velge....

Dere lurer sikkert litt på hvilke typer det er snakk om. det er da
Leaf Tekna Ny(2014) E-golf Ny(blir da 2015) så og si samme pris for begge.

Jeg setter stor pris på Habile og saklige tips i mitt valg videre.

På forhånd takk for hjelpen.

BEHA

Hadde samme vanskelige valget da jeg kjøpte EL bil. Golfen er en suksess fra den kom og et solid forhandlernett. Som EL bil er den helt ny og lang ventetid. Derfor ble det en LEAF Tekna, som jeg er meget fornøyd med. Kort levering og mange forbedringer fra første generasjon. Bestilte også 6,6KW lader, som halverer lade tiden.

Nicolay

Jeg er i akkurat samme setting, det står en 6.6kW Tekna klar til meg i starten av august. dette trekker selvølgelig opp. men kommer jeg til og angre på at jeg ikke tok golfen senere? eller motsatt?

BEHA

Det du sparer fram til Golfen er leveringsklar, er langt på vei innspart, hvis du skulle angre og ønsker å bytte. Samtidig vil du finne fordeler og svakhetene på begge bilene.

Nicolay

takk for svar, hva er det du ser på som store ulemper med leafen kontra golf?
er også veldig irriterende når Nissan sier leaf går lengst og VW sier golf går lengst. noen tips her?

afo

Etter at vi solgte bensinbilen for noen mnd. siden, har vi benyttet Leaf som leiebil ganske ofte. Kjørt ca. 1500km med leaf, og synes den er ok, men klarer ikke helt å like utseende på hverken interiør eller eksteriør. Vi lånte en bensingolf (samme interiør) og e-UP!, og konkluderte med at vi likte golfen mye bedre, samtidig som e-UP'n viste at VW også klarer å lage elbil. Hvordan det funker på sikt, vil tiden vise, tror det blir bra. Fikk også et mye bedre inntrykk av forhandler hos VW Skøyen vs. Birger N. Haug. Vi bestilte derfor e-golf med vp. Etter å ha prøvekjørt e-golf har vi blitt enda sikrere på valget vårt, selv om vi sikkert må vente 5 mnd. til.. Blir nok en del km. til med Leaf mens vi venter, men ingen dårlig bil det heller! Serviceprisene er vel også ca. det dobbelte for Leaf kontra e-golf.

BEHA

Hvis vi sier at de går like langt, har jeg følgende erfaring med LEAFen. Når jeg kjører tur retur Arendal / Kristiansand på nye E18 i ca 80kmt så har jeg ca 20 km tilbake. Det er da Ca. 150 km rekkevidde. Har aldri oppnådd 199km. Det som er viktig for meg på Osloturene er å kunne lade med 6,6KW på Vassboten kroene, da det ikke er hurtig lader før Tønsberg. Her halverer jeg ventetiden.

Gordon Retriever

Sitat fra: Nicolay på torsdag 03. juli 2014, klokken 12:19
Hei alle sammen,

Dette blir mitt første innlegg her på dette forumet. I hovedsak fordi jeg står over et vanskelig valg.
jeg skal kjøpe elbil og står imellom Leaf og E-Golf. etter og ha lest en del på forumet her i tillegg til
litt hjernevasking fra Nissan og VW klarer jeg ikke og velge....

Dere lurer sikkert litt på hvilke typer det er snakk om. det er da
Leaf Tekna Ny(2014) E-golf Ny(blir da 2015) så og si samme pris for begge.

Jeg setter stor pris på Habile og saklige tips i mitt valg videre.


Hei til deg også.

Et vanskelig spørsmål å svare på uten å vite hva du selv legger vekt på. Stilt opp mot hverandre virker de svært forskjellige, e-Golf mer sportslig med en lav sittestilling, mens Leaf er mer komfortabel med en høyere sittestilling som kan gi følelsen av bedre oversikt, samtidig som den er lettere å sette seg inn i.

På vei hjem fra supermarkedet/byggevarebutikken/hagesenteret har e-Golf en fordel med lavere lasteterskel og en flat lasteflate når du slår ned baksetene.

Når det gjelder rekkevidde er e-Golf rett og slett nødt til å gå lengst. Noe annet vil være et stort nederlag for VW. De har brukt lang tid på å finslipe e-Golfen og har hatt tid til å integrere alle de siste nyvinningene. I tillegg har den et batteri som er flere kilowattimer større.  Volkswagen, are you listening: Jeg forventer minst to mil ekstra rekkevidde i praktisk bruk.

En annen ting du kan tenke på, er at e-Golf leveres med tretthetsvarsler, adaptiv cruisekontroll samt autobrems som standard, og kan fåes med filskiftevarsler og fjernlysassistent mot pristillegg.

Nå vil noen innvende at de har klart å kjøre bil i 10, 20 eller 50 uten sånt nymotens dill, men du kan være sikker på to ting: Den ene er at neste generasjon Leaf kommer til å ha dette sikkerhetsutstyret (og dermed gjøre en gammel Leaf mindre attraktiv i markedet), den andre tingen er at i løpet av noen få år kommer TV2 eller Dagbladet til å lønne noen til å sitte å skrive artikler om ting som tretthetsvarsler, adaptiv cruisekontroll,  autobrems,  filskiftevarsler eller fjernlysassistent under overskrifter som "Dette må du se etter når du kjøper bruktbil", "Dette utstyret må du ha" eller "Kjøp ikke bil uten dette sikkerhetsutstyret."

Hvis du klarer å vente, vil jeg anbefale e-Golf. Og hvis prisen er den samme, ville jeg ikke vært i tvil. :)

Mippen

#8
Jeg har en Leaf og har også kjørt e-golf. Utfyllende sammenligning kan du lese her. http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15132.0.html

Når det gjelder hvem du skal velge så er det ikke noe fasit svar. Jeg kan anbefale deg begge bilene. Fordelen med Leaf er at den har vært på markedet en stund og har ikke noen kjente feil. E-Golf er ny og derfor vet man ikke så mye om reell rekkevidde (for eksempel om vinteren), om det er feil med det elektriske systemet osv. På den andre siden er VW et av verdens største bilmerker og det er grunn til å tro at den skal være godt skrudd sammen. Bilen er også i bunn og grunn en golf 7 med elektrisk motor i stedet for bensin/diesel.

En annen ting er prisen. VW Golf er dyrere enn Nissan Leaf. Dette er på grunn av at VW har puttet mer utstyr i bilen som standard. Som jeg skriver i sammenligningen min er det ikke alt dette utstyret man trenger å ha med. Hvis man klarer seg uten litt utstyr kan du spare ganske masse penger på å velge en Leaf (eller en mindre utstyrt golf?). Men som sagt det kommer helt an på hva man selv mener er viktig. Det er også grunn til å tro at Nissan en eller annen gang i nær eller fjern framtid kommer til å svare på VW sitt framstøt. Men foreløpig er det ikke noe som er varslet så da må vi forholde oss til slik det er nå.


Ellers er begge bilene gode å kjøre på sin måte. Det er grei plass og begge har hvert sitt ulike uttrykk. Noen trekker frem service på VW hos møller som billigst og det stemmer også. Nissan har ulike priser og enkelte steder er de svært dyre. Men hvis man kan spare noen 10-tusener på å kjøpe en Leaf er det også verdt å ta med i regnestykket.

Leveringstid og pris er også nevnt. Siden E-golf har mer standardutstyr i sin billigste modell enn Leaf. Billigste Leafen ligger vanligvis 20.000kr under e-golf (veil. pris) og er nå på kampanje fra 199.000kr. Riktig nok ganske ribbet for utstyr. Men går du litt opp i pris får du mer utstyr og ligger fortsatt et godt stykke under e-golf. Nissan har også Leaf på lager med hurtig levering. Hos VW må du vente til februar hvis du bestiller nå.

Men hadde jeg ikke hatt en Leaf og ikke hadde brydd meg om ventetiden og litt ekstra kr hadde jeg sterkt vurdert golf.  Når jeg kjøpte Leafen min i vinter vurderte jeg de to selv og falt på Leaf på grunn av mye bil for pengene og kunne få den raskt. Angrer ikke...

Fremtiden er elektrisk.

eHaakon

Har akkurat statt i samme valget, etter å ha prøvekjørt Leaf og en bensingolf med automatgir (for sammenligningens skyld). 

Inntrykket mitt er at Golfen er en "strammere" bil, mens Leafen flyter mer behagelig avgårde.  Blir selvfølgelig veldig subjektivt 8), men jeg føler at det å kjøre Leaf er mer avslappende. 

Av argumenter som veier for Golf er jo lenger garantitid, særlig på batteripakken.  Det er dessuten en del som ikke liker utseende til Leaf-en, mens de færreste vel har noe imot Golf.  Jeg vil tro det gir en noe høyere bruktbilverdi, men så koster jo også Golf med samme utstyrsnivå (skinnseter, Bose stereo etc) en del mer. 

På den annen side så har Nissan lengere erfaring med Elbiler, og jeg har en viss tro på at det kan slå ut positivt på bruksopplevelser og kjørelengde, i hvertfall i forhold til første versjon av e-Golfen. 

For meg ble det et vanskelig valg mellom to gode biler som ble gjort lettere ved at VW ikke kunne levere før i februar neste år - og jeg ville gjerne komme igang med elbil nå.  8 måneder med tentativt 20KKr besparelse i forhold til fossilbilen veier opp for forskjellen i bruktverdien, og så kom gleden allerede etter en uke.  Så jeg hentet en perlehvit Tekna i går, og er enn så lenge veldig fornøyd.

Lykke til med valget!
17´Leaf Tekna Pearl White 30kWh

Elmo

Sitat fra: eHaakon på fredag 04. juli 2014, klokken 10:52
På den annen side så har Nissan lengere erfaring med Elbiler, og jeg har en viss tro på at det kan slå ut positivt på bruksopplevelser og kjørelengde, i hvertfall i forhold til første versjon av e-Golfen. 

Jeg er ikke så helt sikker på det.
VW har har bedrevet utvikling og testing av eUp og eGolf teknikken veldig (alt for) lenge og knapt noen har forstått hvorfor de ikke begynte å levere tidligere.
Mens Nissan har vel overlatt beta-testingen av Leaf til de første kundene.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Gordon Retriever

Allerede i 1976 hadde Volkswagen forstått at reservert elbilparkering var forbeholdt biler som skulle lade:  :D

Mippen

#12
Dette er Nissan sitt bidrag fra 1947. Kunne gå 96,3km på en lading og hadde en toppfart på 35km/t. Det er en Tama. Først ble den laget av
Tokyo Electric Motorcar Co. Skiftet senere navn til Prince Motor Company og ble slått sammen med Nissan. Dvs, de het vel datsun da.
Fremtiden er elektrisk.

moby666

Er litt i samme båt(bil) selv. Har en trilling som jeg er veldig fornøyd med, men bruker denne bilen litt for mye, dvs at dieseldyret står bare til pynt. Derfor ønsker jeg en litt større elbil (fysisk). Rekkevidden på Zeroen holder uten problemer for vår del. Testet Leaf for noen måneder siden, men ble egentlig ikke imponert, og "må ha følelsen" uteble. Det er mange ting vi ikke likte så godt, som feks opplevd kvalitetsfølelse og design (både innvendig og utvendig). Synes heller ikke den var noe særlig bedre enn Zeroen å kjøre.
Fikk låne e-Golf i går, og sitter igjen med et helt annet inntrykk. Veldig mye bedre å kjøre enn både Leaf og c-zero. Opplevd kvalitetsfølelse er der den burde være og navien/skjemen er genial. ACC! og Dynaudio anlegget var meeeget bra! Skinnsetene var også av meget bra kvalitet.  Minuset er selvfølgelig leveringstiden... Jeg er ihverfall ikke i tvil, det blir en eGolf, så sant ikke Kia Soul overrasker eller B-klasse dukker plutselig opp...
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

Mippen

Sitat fra: moby666 på lørdag 05. juli 2014, klokken 06:14
Er litt i samme båt(bil) selv. Har en trilling som jeg er veldig fornøyd med, men bruker denne bilen litt for mye, dvs at dieseldyret står bare til pynt. Derfor ønsker jeg en litt større elbil (fysisk). Rekkevidden på Zeroen holder uten problemer for vår del. Testet Leaf for noen måneder siden, men ble egentlig ikke imponert, og "må ha følelsen" uteble. Det er mange ting vi ikke likte så godt, som feks opplevd kvalitetsfølelse og design (både innvendig og utvendig). Synes heller ikke den var noe særlig bedre enn Zeroen å kjøre.
Fikk låne e-Golf i går, og sitter igjen med et helt annet inntrykk. Veldig mye bedre å kjøre enn både Leaf og c-zero. Opplevd kvalitetsfølelse er der den burde være og navien/skjemen er genial. ACC! og Dynaudio anlegget var meeeget bra! Skinnsetene var også av meget bra kvalitet.  Minuset er selvfølgelig leveringstiden... Jeg er ihverfall ikke i tvil, det blir en eGolf, så sant ikke Kia Soul overrasker eller B-klasse dukker plutselig opp...

Hvordan man opplever bilen er ulikt. Golfen er som sagt et godt valg :)
Fremtiden er elektrisk.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA