Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Trollstigen

Startet av Harlex, søndag 20. juli 2014, klokken 15:26

« forrige - neste »

arnehelge

Ja, ja. Etter planen skal jeg over der 21. oktober, så det ser jo ut som jeg kommer litt for tidlig....
Model S, P85, brun med tech, pano, park, lyd, luft, 19".  Bestilte august 2011, fikk bilen 10.sept.2013.

ELbilist1

Røsker litt tak i denne igjen, før Ferien...
Er det noen som vet noe mere om abonnement hos ENEL i 2015?
:) Ren nytelse, hvær dag!

LA-Thing

Også interessert i dette. Ble ikke mye klokere av info og link på teslamotorsclub.

Smått irriterende at det skal gjøres så vanskelig å lade når det er så lett å fylle bensin.....
Drammen, Tesla Model S #2510

LA-Thing

Er på ferie i Italia nå og var innom Punto Enel i Rimini idag. Etter å ha ventet en time fikk jeg snakke med en ung dame som var utrolig vakker men ikke hadde noen særlige språkkunnskaper. Hun koblet inn en annen dame på interntelefonen, hun snakket bra engelsk, men var kanskje ikke fysisk presentabel nok.

Etter noe frem og tilbake ble det klart at man må ha en italiensk bankkonto og et italiensk skattenummer for å få et eneldrive kort. M.a.o. må man få oppholds- og arbeidstillatelse i Italia som person, evnt. opprette et firma i Italia for å få et slikt kort som utlending.

Synd at Enel er så firkantet, men det gjelder forsåvidt alt annet i Italia også. Virker ikke som det er noe fokus på forenkling av byråkrati her.

Forøvrig har alle ladestolpene jeg har sett rundt i Rimini vært fossilblokkert, til tross for god og tydelig skilting. Men, skilting her regnes vel som veiledende i beste fall.

Så noen røde stikk på en bensinstasjon, får spørre om de er interessert i å selge strøm for en neve euro....
Drammen, Tesla Model S #2510

LA-Thing

Ett tips jeg faktisk fikk på Punto Enel var at de hadde gratis lading på IKEA utenfor Rimini. Kjørte dit idag og fant 2 stolper, hver med 2 uttak. Det lyste 'non in oparazione' på 3 uttak.

Gikk inn og fikk låne det sagnomsuste Enel-kortet i bytte mot mitt førerkort. Kortet fungerte, men den eneste ladeporten som fungerte var en 'scama'(?) Kontakt, 2 pinner+jord+com. Hadde ikke noe adapter til den, så det ble å få tilbake førerkortet og ta en is isteden.

Føler etterhvert at Enel er noe lureri som sikkert har dratt ut noen kroner fra den italienske statskassa, men egentlig ikke er interesserte i å drifte et nett av ladestasjoner.
Drammen, Tesla Model S #2510

Ellemelle

Dette påkrevde skattenummeret er/var ganske vanlig i Italia, og er noe du skal kunne klare å skaffe deg selv - enten offisielt fra myndighetene eller ved å lage en uoffisiell selv basert på personnummeret ditt.

Gammel link, men kilde for videre googling:
http://italychronicles.com/how-to-create-a-codice-fiscale/

fredag

#21
Er det noen som har prøvd DueEnergie sitt ladekort i Italia? Erfaringer?

http://www.dueenergie.com/mobility-dueenergie.html

http://mobility.dueenergie.it

Det virker som de gladelig tilbyr ladekort til ikke-italienske kunder. Og det virker som dette er ca de samme ladestolpene som Enel og Hera også tilbyr. Det ser desverre ut som ladekartet deres på er ganske unøyaktig på plasseringene?

Send epost til mobility@dueenergie.com for å bestille ladekort tilsendt i posten.

Deretter må kortet fylles opp. 100kWh for 40 euro, 200kWh for 75 euro, 400kWh for 140 euro. (Pris eks mva. Italiensk mva IVA er 22% i år og 24% i 2016.) Dvs ca 3,80-4,30kr/kWh.

Eller fri bruk opp til max 300kWh pr mnd i 6 mnd for 90 euro + mva. (300kWh holder vel bare akkurat fra nord til sør i Italia, en vei.)

Kortet må fylles opp årlig for å virke.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA