Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Trollstigen

Startet av Harlex, søndag 20. juli 2014, klokken 15:26

« forrige - neste »

Harlex

Noen som har lykkes med å kontakte eneldrive i Italia? De har en rekke type 2 ladere i større byer og jeg skulle svært gjerne har brukt dem i Genova.... Finner for øvrig ikke ut av hva som må til? Har registrert meg men er ikke "i havn" ennå. Finner ingen epost-adresse å bruke heller.... Noen som er flink i italiensk? :-\
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

cdabel

Uff da.  Jeg tok dette som en utfordring, og ringte til Enel.  Der treffer jeg italiensk kundeservice på sitt beste  >:(
De har som vane å bare legge på hvis de ikke forstår spørsmålet, så jeg måtte gjennom 10-12 forskjellige kundebehandlere.  De fleste henviste meg til grønt "800" nummeret til Eneldrive, og viste ingen forståelse for at dette nummeret ikke fungerer fra utlandet.  Til slutt traff trolig den eneste hygellige damen som jobber hos Enel, men jeg stoler desverre ikke på svaret jeg fikk fra henne (etter hun løp frem og tilbake flere ganger for å finne ut av dette). Hun forteller at man kan betale på stolpene med bankkort, men jeg er ikke sikkert at dette stemmer.   Jeg reiser ned nå på søndag, og kan ringe 800 nummeret når jeg er i italia, og kan til og med oppsøke en stolpe som finnes i nærmeste by.
P85, rød, svart interiør, CF dekor, 21", spoiler, minus dobbeltlader og sikkerhetpakke

Harlex

Kjempegreier cdabel ;D

Fantastisk kundeservice må jeg si.... :-\

Har jobbet litt i kulissene selv... Sendte en mail til en dame relativt høyt oppe i det kommunale systemet i Genova. Jeg forklarte problemstillingen og at det gjelder flere enn meg. Fikk respons samme dag (igår) der hun respondere hyggelig og videresendte forespørselen til to i Enel samt en til... Da gjenstår det å se om de svarer. Jeg publiserer selvsagt her hvis/når(?) jeg får svar...
Uansett ser jeg frem til å høre hvordan det gikk når du skal ned nå til uken...   :D
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Harlex

Noe nytt om de italienske type 2 punktene cdabel? :)
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

cdabel

Vi har gjester, og har ikke kommet inn til byen ennå, men skal sjekke ut stolpene snart.
P85, rød, svart interiør, CF dekor, 21", spoiler, minus dobbeltlader og sikkerhetpakke

cdabel

Har ringt 800 069 850 herfra.  Damen forklarer at du må skaffe et smartcard hos en av Enel butikkene når du kommer ned,  "Punto Enel". Du kan velge et forhåndsbetalt beløp.  Her er kart over lokalene

http://maps.ubiest.com/storeLocator/customers/enel/web/enelEnergia.html?province=010

Harlex

Sitat fra: cdabel på onsdag 09. juli 2014, klokken 13:14
Har ringt 800 069 850 herfra.  Damen forklarer at du må skaffe et smartcard hos en av Enel butikkene når du kommer ned,  "Punto Enel". Du kan velge et forhåndsbetalt beløp.  Her er kart over lokalene

http://maps.ubiest.com/storeLocator/customers/enel/web/enelEnergia.html?province=010
Glimrende cdabel! Da holder jeg gjerne på ruten allikevel... Hadde så smått begynt å se på muligheten for å ta vest i Sveits via den splitter nye SC-en i Frankrike og dermed entre rivieraen fra nord.  Men med din info så tror jeg at jeg beholder min reservasjon på hotellet i Milano også kjører jeg til Genova og fyller opp litt før jeg tar siste etappe til Frejus.... :)
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

cdabel

Håper alt stemmer og fungerer som fortalt. Lykke til.   

Knut Øygard

Hei,
Jeg vurderer en tur til Italia(Terracina sør dor Roma) i starten av oktober.
Fra siste SC (Dorno ved Milano) til Terracina er det nesten 700 km. Det betyr minst en lading på veien.
Fant ut at Enel har et type2-nettverk der man må ha ladekort for å få tilgang. Men jeg har ikke klart å finne ladehastigheten på disse. Er det noen her som ha erfaring med dette nettverket?
1: hvordan får jeg tak i ladekort?
2: ladehastighet
3: utfordringer, tips og triks
Model S 85, P1480 Hentet 28. Sept 2013

fredag

Sitat fra: Knut Øygard på søndag 14. september 2014, klokken 17:12
Hei,
Fra siste SC (Dorno ved Milano) til Terracina er det nesten 700 km. Det betyr minst en lading på veien.
Fant ut at Enel har et type2-nettverk der man må ha ladekort for å få tilgang. Men jeg har ikke klart å finne ladehastigheten på disse. Er det noen her som ha erfaring med dette nettverket?

Har ikke prøvd å skaffe meg Enel-kortet selv, men ta en titt på:

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/12144-Italy/page12?p=736842&viewfull=1#post736842

Såvidt jeg vet er alle ladestasjonene til Enel 22kW. Du kan evt dobbeltsjekke de ladestasjonene du har tenkt til å bruke på feks chargemap.com, som ikke nødvendigvis er korrekt, men...
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Knut Øygard

Sitat fra: fredag på mandag 15. september 2014, klokken 16:50
Sitat fra: Knut Øygard på søndag 14. september 2014, klokken 17:12
Hei,

Har ikke prøvd å skaffe meg Enel-kortet selv, men ta en titt på:

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/12144-Italy/page12?p=736842&viewfull=1#post736842

Såvidt jeg vet er alle ladestasjonene til Enel 22kW. Du kan evt dobbeltsjekke de ladestasjonene du har tenkt til å bruke på feks chargemap.com, som ikke nødvendigvis er korrekt, men...

Takk for tipset! Der var det mye nyttig informasjon. Jeg fant også en PDF med spec'en på enel-laderne. Selv om det var på italiensk fant jeg 3x32A og 22 kW og det virker jo lovende.
Model S 85, P1480 Hentet 28. Sept 2013

arnehelge

Skal nedover til Nice i morgen, og håper på å kjøre gjennom Italia og over alpene på vei hjem neste uke. Blir det brukt vanlig Schuko i i Italia? Finnes det gratis lademuligheter, eller må jeg ordne kjøp/abonnement i forkant?
Model S, P85, brun med tech, pano, park, lyd, luft, 19".  Bestilte august 2011, fikk bilen 10.sept.2013.

fredag

Sitat fra: arnehelge på mandag 13. oktober 2014, klokken 13:31
Skal nedover til Nice i morgen, og håper på å kjøre gjennom Italia og over alpene på vei hjem neste uke. Blir det brukt vanlig Schuko i i Italia? Finnes det gratis lademuligheter, eller må jeg ordne kjøp/abonnement i forkant?

Italia er nok vanskelig uten Enel Drive ladekort.

Det finnes en 22kW Enel-stolpe på IKEA i Genova, som visstnok kan åpnes med (italiensk?) IKEA family kort hvis du ikke har et Enel Drive-kort. De ansatte hos IKEA aner ikke noe om hva dette er for noe, så du kan ikke regne med å få noe hjelp.

http://chargemap.com/points/details/ikea-genova

Det finnes også noen Renault forhandlere i Liguria som kanskje vil la deg få låne ladestolpene sine innenfor åpningstid. Mer info:

http://www.goelectricstations.it/colonnine-elettriche.html

Ellers har du jo alltids marinaene underveis. Disse har gjerne røde kontakter.

BTW: I Sveits bygges nå på flere steder. Her er et live webcam fra byggingen av Maienfeld SuC:

http://www.teslaclub.ch/clubdesk/www?p=1000063
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

arnehelge

Takk for svar. Det er jo på veien fra den eneste SC i Italia og over alpene jeg trenger strøm. Den utbyggingen du linker til hadde jo passet perfekt. Det er nettopp den fjellovergangen jeg hadde tenkt meg...Splügen passet, er det ikke det det heter?  Vet du når denne byggingen startet? - og, evt. når den skal være ferdig?
Model S, P85, brun med tech, pano, park, lyd, luft, 19".  Bestilte august 2011, fikk bilen 10.sept.2013.

fredag

Sitat fra: arnehelge på mandag 13. oktober 2014, klokken 16:21
Takk for svar. Det er jo på veien fra den eneste SC i Italia og over alpene jeg trenger strøm. Den utbyggingen du linker til hadde jo passet perfekt. Det er nettopp den fjellovergangen jeg hadde tenkt meg...Splügen passet, er det ikke det det heter?  Vet du når denne byggingen startet? - og, evt. når den skal være ferdig?

Maienfeld SuC er antatt ferdig i slutten av oktober.

Beckenried SuC skal være ferdig til 1. november, sier hotellet der denne ligger.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA