Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Utnytte dobbeltlader (22 kW)

Startet av Mippen, lørdag 19. juli 2014, klokken 21:12

« forrige - neste »

Mippen

Sørlendingene vil ha slutt på gratis parkering for elbiler.

http://www.nrk.no/sorlandet/vil-ha-slutt-pa-gratisparkering-1.11796036
Fremtiden er elektrisk.

emil

Sitat fra: Mippen på onsdag 02. juli 2014, klokken 00:16
Stavanger vil ha slutt på gratis parkering for elbiler.

http://www.nrk.no/sorlandet/vil-ha-slutt-pa-gratisparkering-1.11796036

Dette var vel heller Kristiansand...

Blir vel nesten mer forurensning og trafikk når man i fossilbilen må kjøre rundt og rundt for finne en parkeringsplass siden alle plassene plutselig er opptatt av elbiler. Har ellers selv sett hvordan det har blitt i Kristiansand iløpet av det siste året. Fra nesten ingen elbiler til nesten bare elbiler (litt overdrevet). Pendlet selv til Kristiansand da jeg kjøpte Leafen min i fjor sommer, men da leide jeg p-plass for å være garantert lading. Parkeringen kostet faktisk mer enn for fossilbil siden jeg måtte betale ekstra for strøm, men sparte uansett 5000kr på bensin+bom i forhold til fossilbilen.

Problemet i Kristiansand kan nok for en stor del løses ved å gjøre gateparkering til maks 1-2t og dermed "tvinge" de som parkerer hele dagen inn i parkeringshusene.

Mippen

Litt sent på kveld. Endret det nå til Sørlandet ;) hehe  ;D

Kjenner ikke problemt i Kristiansand skikkelig, men det er ikke dumt å ha makstid på parkeringsplassene ute slik at det blir sirkulasjon. Hvordan er det med parkering for elbil på parkeringshusene der nede? Er det gratis?

I Bergen sentrum er det bare 2 parkeringshus som er gratis for elbil. Alle de andre er betaling på, til og med et som er kommunalt. Det er også et lite p-hus ca 10 min gange fra sentrum. Det største huset har vel plass til 25 elbiler på lading.
Fremtiden er elektrisk.

emil

Sitat fra: Mippen på onsdag 02. juli 2014, klokken 01:08
Kjenner ikke problemt i Kristiansand skikkelig, men det er ikke dumt å ha makstid på parkeringsplassene ute slik at det blir sirkulasjon. Hvordan er det med parkering for elbil på parkeringshusene der nede? Er det gratis?

Er tre store (og noen mindre) parkeringshus drevet av det kommunale parkeringsselskapet:

- Slottet har full betaling for elbil og minimalt med ladeplaser
- Gyldengården har vel 20-30 plasser utenfor bom med forhåndbetaling. Her kan elbiler stå gratis, noen dedikete elbilplaser med lademulighet. Alle disse 30 plassene er normalt sett opptatt av elbiler hele døgnet. Innenfor bommene er det vanlig betaling med noen ladeplasser for besøkende (her leide jeg fast ladeplass).
- Kilden har forhåndbetaling og tilnærmet ubegrenset med plass til daglig. Her står elbiler gratis og det har blitt en del ladeplasser på øverste plan. Lurt så de som ikke trenger å lade holder seg unna, dumt hvis du må kjøre opp til toppen med skilpadde og finner alle plassene opptatt...

Electrix

Sitat fra: emil på onsdag 02. juli 2014, klokken 00:53
Sitat fra: Mippen på onsdag 02. juli 2014, klokken 00:16
Stavanger vil ha slutt på gratis parkering for elbiler.

http://www.nrk.no/sorlandet/vil-ha-slutt-pa-gratisparkering-1.11796036

Dette var vel heller Kristiansand...
Det var vel heller sjef for parkeringsselskapet I Kristiansand som ikke forstår oppgaven sin og trenger litt rettledning/irettesettelse. Han har vært ute med meningene sine I media flere ganger. Hans job er ikke å tjene mest mulig penger, men å sørge for brukbare parkeringsforhold I byen. Vil man ha sirkulering på plassene på gateplan så bør de heller begrense makstid på parkeringen. Folk velger ofte den enkleste løsningen. Om parkeringsplassene er opptatt pga fossilbiler eller elbiler er det samme.

Jeg står selv ofte I Gyldengården midt I sentrum og har ikke problemer med å finne parkering der, bruker den nettopp for å slippe å kjøre rundt og lete etter parkeringsplasser. Dette er da på ettermiddag/lørdag så det er mulig det er fullere på dagtid.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA