Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 22 kW i Svolvær !

Startet av Torpedo Ted, lørdag 19. juli 2014, klokken 10:05

« forrige - neste »

Torpedo Ted

Hva er den enkleste måten å få et 12V uttak i frunken på? Aller helst et som er alltid på.

Kan eventuelt akseptere en skjøteledning fra midtkonsollen, er det noen plasser å føre kabelen gjennom?

cra

Sitat fra: Torpedo Ted på tirsdag 01. juli 2014, klokken 21:15
Hva er den enkleste måten å få et 12V uttak i frunken på? Aller helst et som er alltid på.

Kan eventuelt akseptere en skjøteledning fra midtkonsollen, er det noen plasser å føre kabelen gjennom?

Det må vel bli å trekke kabel fra 12V batteriet som sitter like foran frunken. Sjekk evt. http:// teslatap.com sin DIY-seksjon, mulig det var der jeg så noe om det.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

jkirkebo

Sitat fra: Torpedo Ted på tirsdag 01. juli 2014, klokken 21:15
Hva er den enkleste måten å få et 12V uttak i frunken på? Aller helst et som er alltid på.

Kan eventuelt akseptere en skjøteledning fra midtkonsollen, er det noen plasser å føre kabelen gjennom?

Det er jo to 12V terminaler bak nosecone, de bør vel kunne brukes? Tror de er alltid på også, siden de kan brukes til å lade 12V batteriet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

P85_Norway

#3
Batteriet sitter bak frunk, men det er et 12V + uttak (rød)  og 12V - bart metall, foran frunk, bak Nosecone. På med en kabelsko og ledning med sikring rett inn i frunk.
Tesla M3 Performance

sigurdi

Så lenge det ikke er noe feil med lading osv, er DC-DC konverter aktiv og hoved batteriet lader det lille 12v.
Kobler en mer 12v utstyr på tappes bare det lille kjappere ved feil på landingen.
Bilen burde sendt sms varsel ved feil på lading og når kontaktor fra hoved batteri kobler ut.

sigurdi
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Leif1

Skulle ikke det bli 12X4,5X24X2=2592Wh lik ca 2,6kWh.
Konvertitt fra S til X

jkirkebo

Sitat fra: Leif1 på onsdag 02. juli 2014, klokken 09:45
Skulle ikke det bli 12X4,5X24X2=2592Wh lik ca 2,6kWh.

Oj, det var litt av et forbruk. Vi skal ha med en stor 50-liters kompressor-kjøleboks på bilferien nordover, denne trekker ca. 50Ah i døgnet når den holder +2 grader. Det blir 1,2kWh på 2 dager. Men den kommer til å bli flyttet innendørs og koblet på 230V der vi overnatter. Har testet den på 12V uttaket i bilen og det fungerte kjempefint. Målte spenning og den falt aldri under 13.18V under full belastning :)

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Leif1

Ja, totalforbruk over to døgn. Derav X2. Det der skal da ikke være noe problem.
Du har nesten 70 kWh tilgjengelig med fullt batteri. Skulle det der være noe problem da?
Konvertitt fra S til X

jkirkebo

Sitat fra: Leif1 på onsdag 02. juli 2014, klokken 11:09
Ja, totalforbruk over to døgn. Derav X2. Det der skal da ikke være noe problem.
Du har nesten 70 kWh tilgjengelig med fullt batteri. Skulle det der være noe problem da?

Forutsatt at DC-DC går ofte nok når bilen er avslått. Det kan man enkelt sjekke med et voltmeter, om spenningen er >13V så er DC-DC i gang.

Jeg tror ikke dette vil fungere. Så vidt jeg har forstått starter DC-DC bare noen få ganger i døgnet når bilen er avslått, for å vedlikeholdslade. Med 4,5A kontinuerlig trekk på et såpass lite batteri vil jeg tro det tømmes for mye i mellom oppladingen.

Men det er jo bare å prøve på forhånd et sted man kan koble på en 12V lader om det tappes for mye ned.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Sjøhyene

Alt av innvendig og utvendig lys og lyd går på 12V``en ikke sant?

Hvis man setter alt det på maks og så logger batteri strømmen via visibletesla for å se hvordan den kobler inn hovedbatteriet etter behov.

Noen som har prøvd det?
Kunne vært en interessant test.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

petersv


jkirkebo

Sitat fra: Sjøhyene på onsdag 02. juli 2014, klokken 12:18
Alt av innvendig og utvendig lys og lyd går på 12V``en ikke sant?

Hvis man setter alt det på maks og så logger batteri strømmen via visibletesla for å se hvordan den kobler inn hovedbatteriet etter behov.

Noen som har prøvd det?
Kunne vært en interessant test.

Nei, det er ikke relevant. For når lyset står på er bilen på og da er også DC-DC på. Det som er interessant er hva som skjer når bilen er av, og for å sjekke det må man koble seg på terminalene bak nosecone eller direkte på batteriet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

BMW850

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 02. juli 2014, klokken 12:09
Sitat fra: Leif1 på onsdag 02. juli 2014, klokken 11:09
Ja, totalforbruk over to døgn. Derav X2. Det der skal da ikke være noe problem.
Du har nesten 70 kWh tilgjengelig med fullt batteri. Skulle det der være noe problem da?

Forutsatt at DC-DC går ofte nok når bilen er avslått. Det kan man enkelt sjekke med et voltmeter, om spenningen er >13V så er DC-DC i gang.

Jeg tror ikke dette vil fungere. Så vidt jeg har forstått starter DC-DC bare noen få ganger i døgnet når bilen er avslått, for å vedlikeholdslade. Med 4,5A kontinuerlig trekk på et såpass lite batteri vil jeg tro det tømmes for mye i mellom oppladingen.

Men det er jo bare å prøve på forhånd et sted man kan koble på en 12V lader om det tappes for mye ned.

Jeg er på jobb 14 dager nå og har slått av ladinga for å se hvor mye jeg mister. Betyr dette at 12V batteriet ikke får vedlikeholdslading og kan bli tomt?!  ???
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Leif1

Nei. Det vedlikeholdslades.
Dette var et problem da de hadde krøll med ladingen. Bilen har funksjoner for å beskytte det ikke helt billige hovedbatteriet. Derfor koblet det helt fra når den fikk feil med ladingen. Niks strøm til noen forbrukere.
Om det derimot lades nok til å holde drift på et ekstra kjøleaggregat gjenstår å se.  :)
(Skulle nå være rart om ikke ladingen av det lille batteriet er spenningsstyrt.
Det er en temmelig enkel sak å lage.)
Konvertitt fra S til X

kdid

Om det å ha en kjøleboks i frunken.

Vil den få kjøling nok på varme dager? Har noen sjekket hva temperaturen er i frunken under fart i vanlig sommer temperatur.

Jeg tror jeg ville vært bekjymret for at kjøleboksen kunne få heteslag.
Model S85 - grå, pano, std 19", tekstil, piano, dobbellader, tech, luft, park, lyd, hylle, Nokian R2.
Ekstra: Komplett gummimatter, Whispbar takstativ, JKirkebø adaptersett, Ditec lakkbeskyttelse.
Bestilt: 30. November 13; Bekreftet: 16. Februar 14; I produksjon: 24. April 14; Ferdig produsert: 25. April 14; Estimert levering: Mai/Juni; Levert: 20. Juni 14!
Kjørt: 18500 km fram til 13. Februar 15 (Kommer aldri til å holde med 20000 km i året på denne.)
Bosted: Egersund

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA