Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av Geirr, lørdag 19. juli 2014, klokken 09:48

« forrige - neste »

Muffinman

Enig. Lurer på en kosetur på Aursjøvegen jeg også, bor ikke så mange milene unna. Fin dagstur. Spent på om 21" turbinfelgene er like hele etterpå. Regner med en liten rapport etter turen din :)

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på onsdag 02. juli 2014, klokken 09:45
Enig. Lurer på en kosetur på Aursjøvegen jeg også, bor ikke så mange milene unna. Fin dagstur. Spent på om 21" turbinfelgene er like hele etterpå. Regner med en liten rapport etter turen din :)

Grusvei er vel sjelden ett problem for store felger? Der er jo evt. huller i veien som regel ganske avrundede og grunne. Problemet er vel helst hull i asfalt som kan bli ganske dype og veldig skarpe?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Muffinman

Overrasket over hvor mye som går uten en eneste ripe så langt i mine ihvertfall. Forsåvidt enig i det du skriver, men stein kan vel også lage litt krøll. For ikke å snakke om smal vei med kant av ett eller annet slag. MS er jo bred.

Sannsynligvis er veien bedre enn jeg frykter, og om ikke går det sikkert helt fint om man bruker hodet. Men det blir jo _litt_ ekstra spennende :)

Bjoris

Vi planlegger å kjøre Tindevegen i morgen, kanskje med telting oppå fjellet ett sted:)

75 kr i bom og ingen fritak for elbiler, nei, heheh...

http://www.tindevegen.no/

I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Chlangum

Jeg kjørte andre veien i April. Kanskje ikke helt samme høydeforskjellen men med frisk kjøring opp valdresflyet og litt leking med en BMW X3 på veien opp mot filefjellet så tror jeg forholdene blir ganske det samme. I tillegg så kjørte jeg med helt nymonterte 22" Vossenfelger men uinnkjørte dekk. De ble montert i Trondheim dagen før. Var fint og tørt hele veien. Null problem.
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

Bjoris

Ankom Dombås med 80 km igjen, vi ville se Filefjell og Tyin så vi kjørte en bra omvei også, 312 km mellom laderene, overnatting på Tindevegen tok 5 km også og vi hadde bare 370 fra Aurland så forbruket opp og ned alle disse fjellovergangene er imponerende!
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

jkirkebo

Sitat fra: bjoris på lørdag 12. juli 2014, klokken 17:47
Ankom Dombås med 80 km igjen, vi ville se Filefjell og Tyin så vi kjørte en bra omvei også, 312 km mellom laderene, overnatting på Tindevegen tok 5 km også og vi hadde bare 370 fra Aurland så forbruket opp og ned alle disse fjellovergangene er imponerende!

Jepp, jeg har ligget under typical alle dager på ferien unntatt én der vi havnet på 209Wh/km pga. en del forbikjøring av bobiler for å rekke ferger vi uansett ikke kom med pga. at de ble fulle...

Ellers har det ligget jevnt rundt 180Wh/km, med masse opp og ned av fjell. Og det er med 21" PS2 dekk. Beste delstrekning var Bodø-Fauske der jeg bare fulgte trafikken og endte på 152Wh/km (!).

Dagen strekning var ganske typisk, Mørsvikbotn-Skutvik-ferge til Svolvær-Sortland. En masse opp og ned på E6-delen av strekningen. Endte på 179Wh/km totalt.

Det som suger strøm er altså harde forbikjøringer med påfølgende bremsing, ikke opp og ned fjelloverganger eller undersjøiske tunneler. Jeg har kjørt en del undersjøiske tunneler på denne turen, og fulgt nøye med på forbruksmåleren. Stort sett påvirker de helt minimalt. En liten økning i snitt, men ganske marginalt. Den fra Frøya til Hitra kjørte vi etter noen få kilometer. Vi hadde kun krysset Frøya, før tunnelen lå vi åp 169Wh/km og etter lå vi på 171Wh/km. Min konklusjon er derfor at regen på TMS er svært, svært effektiv.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

krister461

Vekker denne til live igjen da jeg vurderer å ta denne strekningen nå på vinterstid. Hvilken kjørerute anbefales i så tilfelle?

tkjoerlaug

Jeg skal kjøre fra Norheimsund i Hardanger til Trondheim på torsdag og har også vurdert Aurland-Dombås, men har kommet frem til at det blir litt marginalt samt at det vil ta unødvendig lang tid å lade til 100% i Aurland. For meg blir det 15km ekstra å kjøre via Gol sammenlignet med via Aurland og der vil jeg kunne lade raskere på (lavere batteri-%) og ha bedre margin over Valdresflya mot Dombås.

Har man Chademo-adapter bør det gå greit, da kan man lade litt ekstra margin på Beitostølen (evt. Fagernes/Leira) for å slippe den verste angsten over fjellet. Alternativt vil det trolig også gå raskere å lade til 90% i Aurland og så en liten stopp på Chademo på Beitostølen. Har man ikke Chademo, så kan du evt. sjekke om du kan låne et av Bjørn-adapterene?

Jeg kjørte Trondheim-Geilo på fredag og det var -17 grader over både Dovre, Valdresflya og Golsfjellet, og snø/is i veien. Endte opp med ca 240 som forbruk uten å kjøre spesielt hardt.


krister461

Takk for svar. Satser nok på en tur over Valdresflye i morgen. Ser veien er nattestengt, men ikke vinterstengt. Spiser nok lunsj i Aurland og lader opp mot 100% (kommer nok der med over 50%). Ser jeg at det kniper så kan jeg lade litt på Kiwi Otta. Har ikke tatt med Chademo-adapter, men med dobbeltlader tar det ikke så lang tid å fylle på litt ekstra.

tkjoerlaug

Sitat fra: krister461 på tirsdag 24. november 2015, klokken 23:06
Takk for svar. Satser nok på en tur over Valdresflye i morgen. Ser veien er nattestengt, men ikke vinterstengt. Spiser nok lunsj i Aurland og lader opp mot 100% (kommer nok der med over 50%). Ser jeg at det kniper så kan jeg lade litt på Kiwi Otta. Har ikke tatt med Chademo-adapter, men med dobbeltlader tar det ikke så lang tid å fylle på litt ekstra.

Gi gjerne tilbakemelding på hvordan turen går. Mulig jeg kjører via Aurland jeg også dersom du kommer greit over.

kjellan

Sitat fra: krister461 på tirsdag 24. november 2015, klokken 23:06
Takk for svar. Satser nok på en tur over Valdresflye i morgen. Ser veien er nattestengt, men ikke vinterstengt. Spiser nok lunsj i Aurland og lader opp mot 100% (kommer nok der med over 50%). Ser jeg at det kniper så kan jeg lade litt på Kiwi Otta. Har ikke tatt med Chademo-adapter, men med dobbeltlader tar det ikke så lang tid å fylle på litt ekstra.

Hei
Kjørte Årdal - Dombås i forrige veke. Årdal-Tyin-Skammestein-Beitostølen og Valdresflya inkl snarveien over til Sel. Ca 260 km kjørelengde. Kom fram til Dombås med 18 km kjørelengde igjenn på batteriet. Bilen var ladda opp til 385 km. Typisk minus 9  men minus 14 grader etter Valdresflya. P85D. Prøvde
Range Mode men det gikk ikkje pga dugg.


De
Tesla Model S P85 Mars 2014 (Solgt)

Tesla Model S P85D  Mars 2015

krister461

Sitat fra: tkjoerlaug på onsdag 25. november 2015, klokken 10:57
Gi gjerne tilbakemelding på hvordan turen går.
Kort versjon:
Jeg klarte det akkurat.

Lang versjon:
Jeg ladet til 98% i Aurland. Da var magen god og mett. Været var strålende og bilen skodd med 20'' piggfrie vinterdekk. Litt hoderegning tilsa at jeg burde holde snittforbruket under 230 Wh/km for å være trygg. Jeg hadde dog ikke nerdet veldig og sett på høydemeter og slikt. Veien var forøvrig ganske isete, men ellers bra. Temperaturen varierte mellom 0 og -10.

Når jeg var kommet til toppen av Valdresflya var snittforbruket 275 og jeg begynte å sikte meg inn på Otta. Men nedover kom det seg og når jeg var kommet til Vågå var forbruket på 227 og jeg svingte isteden mot Dombås. Den siste stigningen mot Dombås stjal en del Watt, men jeg kom frem med 1% igjen på måleren. Da hadde jeg kjørt 300,0 km og brukt 69,5 kWh. Snittet viste på 232.

Jeg kunne sikkert skrudd ned farten eller temperaturen for å få bedre margariner, men det er ikke slik jeg ruller. Et par små fotopauser og miniavstikkere stjal nok også litt fra rekkevidden. Men mest var det nok føret, temperatur og høydemeterne som utgjorde forbruket. Til sammenligning ble snittet 205 videre til Aspøya med noe nedbør på veien.


tkjoerlaug

Sitat fra: krister461 på onsdag 25. november 2015, klokken 21:32
Sitat fra: tkjoerlaug på onsdag 25. november 2015, klokken 10:57
Gi gjerne tilbakemelding på hvordan turen går.
Kort versjon:
Jeg klarte det akkurat.


Bra!

Jeg hadde mer uflax i dag. Kjørte via Hardangervidda og Gol i stedet. Trengte bare å lade til 80-90% på Gol for å å komme til Dombås, så totalt sett tror jeg dette skulle være kjappere. Sjekket at Valdresflya var åpen før jeg dro avgårde fra Gol.

Da jeg kom til Beitostølen ble jeg møtt av en bom og stengt Valdresflya pga. dårlig vær. Jeg måtte gjøre vendereis tilbake til Fagernes og så videre via Lillehammer til Dombås. Heldigvis var Lillehammer inkludert bomtur til Beitostølen kortere enn Dombås, så jeg hadde god margin for å komme meg frem til Lillehammer.

Alt i alt en interessant tur! Jeg endte opp med 83mil i dag, så er rimelig sliten nå...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA