Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av Geirr, lørdag 19. juli 2014, klokken 09:48

« forrige - neste »

Geirr

På fredag tenkte vi å kjøre nordover med en TMS 85 kWt. En av strekningene er da planlagt å være Aurland via Beitostølen til Dombås. Trodde i utgangspunktet dette skulle være null problem, med 100% oppladning i Aurland. Når jeg nå ser på høydeforskjellen kombinert med lengen på turen (298 km) begynner vi å få litt angst.....Går dette greit? Noen som har erfaring med dette strekket?
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

Muffinman

Hvis du ikke kjører gris med 21" hjul med for lite lufttrykk går dette greit. Men ta forhåndsregler; sjekk lufttrykk og legg deg gjerne i overkant av anbefalt, hold hastigheten nede til du er sikker på at det går. Følge fartsgrensen er en god regel. Begrens gjerne bruk av AC.

Sannsynligvis går dette med litt margin om du kjører helt som du ville gjort ellers, men ingen grunn til å ta sjanser. Bygg deg opp en reserve fra start og løsne heller litt på snippen når du ser at du har nok å gå på.

ofn

Har kjørt dette streket mange ganger begge veier, kjører med 19" dekk. Lad til 90% SOC eller mer så har du god margin. Ladet en gang til ca 320-325 tkm, og hadde likevel 16 tkm igjen på Dombås selv med ekstrem grisekjøring på "snarveien" mellom E16 og Fv 51.
2013 TMS P85, solgt.
2016 TMS 90D

Sense

Det finnes en gratis 22 kw lader på Beitostølen ved Bergo Hotel. (Mellom hotellet og bensinstasjonen, for å være nøyaktig). Du kan jo etterfylle noen kw der mens du tar en tur i heisen hvor de har bilbane sommerstid. For det er noen høydemeter stigning fra Vestre Slidre og opp til Valdresflya, som ligger på ca 1400 moh.
God tur, det er en flott opplevelse !

afitch80

Er det en spesiell grunn til å kjøre via Beitostølen?

Google Maps ga meg denne ruten mellom Aurland og Dombås:
https://www.google.no/maps/dir/60.8985854,7.2101055/62.0748098,9.1277833/@61.4839741,7.2196697,8z/data=!3m1!4b1!4m4!4m3!1m0!1m0!3e0?hl=no

Skal kjøre Aurland - Dombås senere i år og hadde tenkt å følge Google sitt forslag. Er det dumt?
Før amerikansk, nå tysk.

Muffinman

Sitat fra: ofn på tirsdag 01. juli 2014, klokken 22:03
Har kjørt dette streket mange ganger begge veier, kjører med 19" dekk. Lad til 90% SOC eller mer så har du god margin. Ladet en gang til ca 320-325 tkm, og hadde likevel 16 tkm igjen på Dombås selv med ekstrem grisekjøring på "snarveien" mellom E16 og Fv 51.
Det kan jeg garantere ikke skjer med 21". Da ville jeg ladet enda mer og kjørt rolig. Kanskje trådstarter kan fortelle hva bilen er skodd med?

ofn

Sitat fra: afitch80 på tirsdag 01. juli 2014, klokken 22:15
Er det en spesiell grunn til å kjøre via Beitostølen?

Google Maps ga meg denne ruten mellom Aurland og Dombås:
https://www.google.no/maps/dir/60.8985854,7.2101055/62.0748098,9.1277833/@61.4839741,7.2196697,8z/data=!3m1!4b1!4m4!4m3!1m0!1m0!3e0?hl=no

Skal kjøre Aurland - Dombås senere i år og hadde tenkt å følge Google sitt forslag. Er det dumt?
Da kjører du Sognefjellet. Det går og fint, litt kortere kanskje, men dårligere og smalere vei, spesielt på bomveien mellom Øvre Årdal og Turtagrø. Veldig fin tur forøvrig.
2013 TMS P85, solgt.
2016 TMS 90D

Gordon Retriever

Tindevegen mellom Øvre Årdal og Turtagrø kan absolutt anbefales.
Elbilmessig kan det også være en fordel at vegen opp fra Øvre Årdal er slik at farten blir lav på de bratteste partiene.

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 01. juli 2014, klokken 22:17
Sitat fra: ofn på tirsdag 01. juli 2014, klokken 22:03
Har kjørt dette streket mange ganger begge veier, kjører med 19" dekk. Lad til 90% SOC eller mer så har du god margin. Ladet en gang til ca 320-325 tkm, og hadde likevel 16 tkm igjen på Dombås selv med ekstrem grisekjøring på "snarveien" mellom E16 og Fv 51.
Det kan jeg garantere ikke skjer med 21". Da ville jeg ladet enda mer og kjørt rolig. Kanskje trådstarter kan fortelle hva bilen er skodd med?

Jeg kjører da konsekvent på mindre enn 200Wh/km på alle turer for tiden, med 21". Så det bør da gå fint å klare 256km med 90% lading?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

afitch80

Da blir det Google veien på meg i hvertfall. Hørtes kjekt ut.
Før amerikansk, nå tysk.

ofn

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 01. juli 2014, klokken 23:02
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 01. juli 2014, klokken 22:17
Sitat fra: ofn på tirsdag 01. juli 2014, klokken 22:03
Har kjørt dette streket mange ganger begge veier, kjører med 19" dekk. Lad til 90% SOC eller mer så har du god margin. Ladet en gang til ca 320-325 tkm, og hadde likevel 16 tkm igjen på Dombås selv med ekstrem grisekjøring på "snarveien" mellom E16 og Fv 51.
Det kan jeg garantere ikke skjer med 21". Da ville jeg ladet enda mer og kjørt rolig. Kanskje trådstarter kan fortelle hva bilen er skodd med?

Jeg kjører da konsekvent på mindre enn 200Wh/km på alle turer for tiden, med 21". Så det bør da gå fint å klare 256km med 90% lading?
294,4 km var distansen forrige gang jeg kjørte Aurland - Dombås via Valdresflya. Kjører man med 19" dekk så er det forøvrig min erfaring at på Vestlandet og over fjellovergangene hvor det er 80-soner og man typisk ligger 5-15 over fartsgrensen, så er det bortimot umulig å ha høyere forbruk i praksis enn estimert typical-forbruk (ingen høydeforskjell på start- og sluttsted) Det eneste som kan øke forbruket en del er sommerdekk og mye regn eller lave temperaturer.
2013 TMS P85, solgt.
2016 TMS 90D

Muffinman

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 01. juli 2014, klokken 23:02
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 01. juli 2014, klokken 22:17
Sitat fra: ofn på tirsdag 01. juli 2014, klokken 22:03
Har kjørt dette streket mange ganger begge veier, kjører med 19" dekk. Lad til 90% SOC eller mer så har du god margin. Ladet en gang til ca 320-325 tkm, og hadde likevel 16 tkm igjen på Dombås selv med ekstrem grisekjøring på "snarveien" mellom E16 og Fv 51.
Det kan jeg garantere ikke skjer med 21". Da ville jeg ladet enda mer og kjørt rolig. Kanskje trådstarter kan fortelle hva bilen er skodd med?

Jeg kjører da konsekvent på mindre enn 200Wh/km på alle turer for tiden, med 21". Så det bør da gå fint å klare 256km med 90% lading?
Prøv heller distansen trådstarter oppgir (298) km og ekstrem grisekjøring på 21", legg til høydeforskjellen og 320tkm å rutte med. Det er scenarioet jeg kommenterer. 250 km bør naturligvis gå helt fint om man tar vekk ekstrem grisekjøring.

arnkl

Sitat fra: Gordon Retriever på tirsdag 01. juli 2014, klokken 22:46
Tindevegen mellom Øvre Årdal og Turtagrø kan absolutt anbefales.
Elbilmessig kan det også være en fordel at vegen opp fra Øvre Årdal er slik at farten blir lav på de bratteste partiene.
Elbilar må vel også rekne med å betale bompengar her, sidan det er ein privat veg?
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

Muffinman


jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på onsdag 02. juli 2014, klokken 09:00
Det lurer jeg på også. Mange slike, f.eks. Aursjøvegen.

Den skal jeg kjøre på fredag ;)

Og ja, vi må betale bompenger på private bomveier. Det skulle vel bare mangle, de pengene går direkte til vedlikehold av veien.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA