Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Felg og dekk

Startet av VanillaBean, fredag 18. juli 2014, klokken 16:38

« forrige - neste »

VanillaBean

Jeg lurer også på hvordan det er å kjøre fra Drammen til Kristiansand.

Det ser overkommelig ut på ladekartet, men jeg lurer på om jeg må erverve meg mange kort/brikker for å hurtiglade de forstkjelige stedene.....

Per dags dato har jeg bare brikke fra Fortum.
iMiev siden september 2013.

svingen

Her er info fra en som gjorde ca samme, bør ha 16a lader til den turen eller håpe skien/abb fikser hurtigladeren der. :-)
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,14601.msg224733.html#msg224733
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

VanillaBean

Takk for lenke! Dette var nyttig info. Semihurtiglader er visstnok på plass o Skien nå, så dette ser stadig greiere ut.

Har tenkt på å kjøpe 16A, men har ikke helt bestemt meg. Hvor mye koster disse (ca...) og hvor mye tid sparer jeg på å brukt en slik? (Ca....). Må det bestilles fra forhandler?
iMiev siden september 2013.

svingen

Sitat fra: VanillaBean på tirsdag 22. juli 2014, klokken 09:34
Takk for lenke! Dette var nyttig info. Semihurtiglader er visstnok på plass o Skien nå, så dette ser stadig greiere ut.

Har tenkt på å kjøpe 16A, men har ikke helt bestemt meg. Hvor mye koster disse (ca...) og hvor mye tid sparer jeg på å brukt en slik? (Ca....). Må det bestilles fra forhandler?

kan kjøpes fra flere plasser elbilhjelpen.no nofuel.no og sikkert flere får og nevne noen :)

original ladere får du 10a som tilsvarer 10*220w som gir 2.2KW i timen.
16a så får du på en trilling ladet på 14.4a (mener jeg) så får da 13.4*220w som gir  ca 3.2KW '

kort sakt kan man vel si att man får ca 20% per time på 16a kladd :) så det er rimlig kjekt hvis man skal kjøre langt og må sein lade.
Eller kommer hjem og skal ut og kjøre om 1 time igjen.

var ute på lengre tur i sommer,og måtte sein lade får og komme frem og var glad det gikk så fort som "mulig" men jeg tror nok om noen år så er det her et lite tema da det kommer flere og flere hurtigladere så vi slipper og drive med det her :)





peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

goggo

#4
@vanilla bean,  jeg ville nok anbefalt å anskaffe et klippekort fra grønn kontakt, da koster det deg 50 kr for lading på deres ladere. Eller du kan bruke en app fra Easypark, da koster det 92 kr. Ellers så velger jeg konsekvent betaling med Visa kort når det er tilgjengelig, som i Tønsberg.

Når det gjelder 16A lade kladd så er det absolutt å anbefale. Jeg har vært (er fortsatt) på en ukes ferie med I-Miev nå, og 16A lader Gjør det mye enklere når du ikke har tilgang tilitt hurtiglader. Jeg fant min brukt på Finn.no,  husker ikke prisen eksakt.  Kjørte f.eks Vågåmo-Beitostølen (Valdresflya) I går,  med en 1 times 16A stopp på Randsverk. 1 time er jo ikke mer enn man trenger for å spise en soft is og lese VG :)
God tur!

Hugo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

VanillaBean

Tusen takk for info! Jeg skaffet med kort fra Grønn kontakt og det fungerte helt supert :-)

Turen vår Drammen - Kristiansand gikk meget bra, men tilbaketuren var litt "seig" da alle var slite og trette og ville hjem...... Totalt tok turen 10, 5 timer hver vei. Dette er med 10A ladekabel. Jeg ser ABSOLUTT behovet for 16A ladekabel!

Vi har ny tur til Sørlandet neste uke og jeg har undersøkt mulighetene for å kjøpe 16A, men den ene til en overkommelig pris var utsolgt.... (http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=49550562&folderId=3876235).

Motor Forum har gitt meg pris på 6000 kr for disse og det blir mye, med tanke på hvor få lange turer vi tar i året.

iMiev siden september 2013.

bkv

10 1/2 timer på en tur som med fossilbil tar
3 1/2 - 3 3/4 timer. Dette er sannelig ikke for hvermann. Beundringsverdig!
Mitsubishi i-Miev 2012.

kringon

Det tar jaggu tid å hurtiglade når man skal gjøre det den del ganger!

Hadde E18 sørover til Kristiansand hatt noen flere hurtigladere, så hadde denne turen nok tatt kortere tid.

I første omgang bør grelland + fokserød få bygd hurtigladerene som Ishavsveien (aka. snartkonkursveienhåperjeg) har fått tilskudd til for lang tid siden.

Hvis en av selskapene (shoutout til GrønnKontakt!) er intelligente så velger de strategisk plasserte punkter på E18 der man enkelt kan kjøre av/på begge veier + snu. (Gamle kjellstadbommen + Grelland er ikke helt optimale her).

Steder som Nykirke, avkjøringen til Kragerø, Brokelandsheia, Avkjøringen til tvedestrand etc.er jo perfekte.

Maks 50km mellom hver plass med hurtigladere på slike strekninger. Da vil evt. utfall på en lader ikke være katastrofalt dersom man kjører etter "alltid fullt" prinsippet :)
Hvit Citroën C-Zero 2014
Blå med hvitt tak - Kia Soul EV 2015 i bestilling

bkv

Fint med flere hurtigladere (hvis de var til å stole på), men så lenge bilene ikke klarer distansen med bare ett hurtigladestopp blir slike turer noe for de spesielt interesserte.
Mitsubishi i-Miev 2012.

VanillaBean

Sitat fra: bkv på lørdag 02. august 2014, klokken 18:33
10 1/2 timer på en tur som med fossilbil tar
3 1/2 - 3 3/4 timer. Dette er sannelig ikke for hvermann. Beundringsverdig!

Ha ha! Ja, turen var kanskje for "spesielt interesserte" ;-)

Skal samme tur i morgen, men ettersom jeg fortsatt ikke har 16A ladekabel, så vakler vi litt mellom å gjenta den lange turen eller om vi rett og slett velger NSB.....
iMiev siden september 2013.

emil

Sitat fra: VanillaBean på tirsdag 05. august 2014, klokken 21:01
Skal samme tur i morgen, men ettersom jeg fortsatt ikke har 16A ladekabel, så vakler vi litt mellom å gjenta den lange turen eller om vi rett og slett velger NSB.....

Ikke alltid NSB er til å stole på. Forrige gang fruen tok toget fra Arendal til Oslo hadde jeg vært framme i Oslo med Leafen en drøy time før henne om vi kjørte samtidig fra togstasjonen i Arendal.

svingen

#11
Buss får tog osv,var vel akkurat  kaos på Oslo  s nå pga det bruket eller 10 timer med elbil enn og bytte tog buss osv,prøvd det med 2 små barn en gang skjer ikke igjen. Tog er nok greit  hvis man reiser aleine men ikke med vogn osv spør du meg ;-) barn liker og kjøre elbil med "lade is" som eldste sier ;-)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

VanillaBean

#12
Konklusjon:

IMiev egner seg ikke til denne distansen, eller så er jeg forfulgt sv uhell...

Justerbar ladekabel passet ikke inn i ladere på veien (de som bare starter når døren er låst) pga størrelse (for lang kontakt), så jeg måtte bruke 10a.

Problemer med hurtiglader i Tønsberg (på vei til).

Lang kø på semihurtiglader i Skien (på vei fra).

Dessuten er jeg lei av å stoppe for å lade og lei av å måtte passe hastigheten når "alle andre" suser avgårde i 110.

Gikk rett på Finn og tittet på hybrid da jeg kom hjem 0400 (!) i natt.

IMiev er perfekt for hverdagens kjøring, men ALDRI mer på langtur. Neste gang blir det buss/tog eller investering i en hybrid....
iMiev siden september 2013.

goggo

Man skal aldri si aldri, vet du @VanillaBean :)
Men ikke misforstå meg - jeg forstår din frustrasjon fullt ut!

Jeg reiser Nittedal - Mandal en gang i blant, og har tatt turen en gang med I-MIEV.
For min del kan jeg vel si at jeg er villig til å ta I-MIEVen igjen når det blir full dekning med hurtigladere på strekningen. Dette ser dessverre ikke ut til å skje på en stund enda, da Ishavsveien har fått lov av Transnova å blokkere utbygging av denne viktige strekningen "inntil videre" ser det ut som.

Så neste gang blir det Lavprisexpressen (buss) på meg, selv om det blir mer knotete fordi jeg ikke har eget transportmiddel på ankomststedet.

Hugo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA