Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 16A Ladekabel

Startet av Mippen, fredag 18. juli 2014, klokken 15:11

« forrige - neste »

Mippen

Selger sa til meg 2500 for første service og 1500 for påfølgende.
Fremtiden er elektrisk.

afo

http://www.elbil.no/nyheter/elbilisme/3289-dette-mener-importorene-om-servicepris-pa-elbil

Er vel ikke grunn til å tro at serviceprisene for e-golf skal bli så mye høyere enn for e-up.
De opererer også med fastpris, så man slipper all forvirringen det er rundt leaf sine priser.

Mippen

Sitat fra: afo på onsdag 02. juli 2014, klokken 20:58
http://www.elbil.no/nyheter/elbilisme/3289-dette-mener-importorene-om-servicepris-pa-elbil

Er vel ikke grunn til å tro at serviceprisene for e-golf skal bli så mye høyere enn for e-up.
De opererer også med fastpris, så man slipper all forvirringen det er rundt leaf sine priser.


Selger sa som sagt til meg 2500kr for første service og 1500kr for påfølgende service på vw e-golf. Fastpris...
Fremtiden er elektrisk.

ara1

Undskyld at jeg sier dette, men Leafen er i mine øyne så stygg at jeg måtte kjørt den med finnlandshette og parkert den hos naboen, ikke den snille....
Grå 85 D levert mai 2015

Leif Leaf

#34
Jeg synes det er veldig rart at ikke E-Golf har lagt seg ørlite over Leaf med tanke på batteri. Det ville være en stor fordel å kunne si at den har større batteri og lengre rekkevidde enn sin største konkurrent. Et par-tre kWh over Leaf sine 24 hadde holdt for å oppnå dette argumentet. Ja, den har mer utstyr til en litt høyere pris, men jeg vil tro "lengre rekkevidde" klinger bedre i folks ører enn "antisovefunksjon"...
Kjører Tekna i kaldt klima - Pasvik.

e-Golfer

Helt enig med deg, Leif Leaf, at det er litt snodig at de ikke har lagt seg på litt bedre batterikapasitet/Rekkevidde. Synes også det er snodig at VW har valgt å være så kjipe på ladefart sammenlignet med en del andre merker.
e-Golf bestilt 26.02.2014, levert 28.07.2014. Night Blue Metallic, 18" Durban + alt utstyr.

ara1

Mitt lite seriøse innlegg til side så leste jeg at en av utviklerne av eGolf sier at denne er tenkt som nr 2 bil og at de da mente at 15-20 mil er nok. De har allerede utviklet 37 kWh batteri er har nesten 80 kWh ferdig. Problemet er tyngden. Og kan du lade et så stort batteri hjemme??  Tror uansett at batteriene og teknologien må bli mer effektiv og LETTERE før iallefall jeg tør satse på dette som nr 1 bil. Men for meg er 95 % småkjøring til jobb, fotball osv. Så 16 mil er nok. I mine øyne er heller ikke Tesla på langt nær nr 1 bil. Skifter til Mod X når denne går 60 mil med båt etter.
Grå 85 D levert mai 2015

RuneW

Sitat fra: ara1 på torsdag 03. juli 2014, klokken 09:08
De har allerede utviklet 37 kWh batteri er har nesten 80 kWh ferdig. Problemet er tyngden. Og kan du lade et så stort batteri hjemme??

Er det et slags forsøk på å være morsom, eller tror du at f.eks. en Tesla Model S ikke er mulig å lade hjemme?
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

ara1

Hvor lang tid tar det å lade opp igjen 47 kWh batteri kontra 24. Eller 80 kWh da på en 10 A kurs. Poenget mitt er at du om du kjører langt hver dag rekker du ikke lade opp igjen over natta. EGolfen tar 13 timer regner vil da anslå ca 26 på Tesla.
Grå 85 D levert mai 2015

Daeedor

#39
Sitat fra: ara1 på torsdag 03. juli 2014, klokken 09:21
Hvor lang tid tar det å lade opp igjen 47 kWh batteri kontra 24. Eller 80 kWh da på en 10 A kurs. Poenget mitt er at du om du kjører langt hver dag rekker du ikke lade opp igjen over natta. EGolfen tar 13 timer regner vil da anslå ca 26 på Tesla.


Kjører man svært langt hver dag ( det er ikke veldig vanlig , selv om noen sikkert gjør det) - så svipper man innom en hurtiglader vanligvis.

De fleste har 16A kurs hjemme , og de fleste kjører ikke tanken "tom" heller. Så realistisk oppladning på bil er stort sett på ca 3 timer for egen del , da den jo står på lading på jobb når jeg er der. (4 timer omtrent på jobb pga 10A der.)

Jeg har 3 mils vei til jobben , og bruker omtrent 18% batterikapasitet på å komme meg dit nå på sommerstid. Det er kupert vei også ! På vinterstid bruker jeg mere strøm , i minus 17 grader sist vinter brukte jeg ca 32 % strøm på samme strekning - kjører IKKE på sparebluss , og har god og varm bil. Lading på vinterstid tar selvsagt lenger tid , for det går saktere pga kulda , og jeg bruker også mer strøm. Det holder likevel med under 5 timer vanligvis. (bare 10A på jobben)

Mitt poeng er : de fleste kjører ikke "tanken" nærmest tom hver dag , det blir for usikkert , og man kjører vanligvis ikke en elbil på den måten - man fyller opp der man kan - slik at man alltid har bilen klar til bruk på kortest mulig tid.  ;D

Mippen

Sitat fra: ara1 på torsdag 03. juli 2014, klokken 09:08
Mitt lite seriøse innlegg til side så leste jeg at en av utviklerne av eGolf sier at denne er tenkt som nr 2 bil og at de da mente at 15-20 mil er nok. De har allerede utviklet 37 kWh batteri er har nesten 80 kWh ferdig. Problemet er tyngden. Og kan du lade et så stort batteri hjemme??  Tror uansett at batteriene og teknologien må bli mer effektiv og LETTERE før iallefall jeg tør satse på dette som nr 1 bil. Men for meg er 95 % småkjøring til jobb, fotball osv. Så 16 mil er nok. I mine øyne er heller ikke Tesla på langt nær nr 1 bil. Skifter til Mod X når denne går 60 mil med båt etter.

At mange produsenter ser på elbil som bil nr 2 har litt med å gjøre at de vil selge to biler ikke bare en. Hadde man i stedet lagt 50-60.000kr ekstra i en bil med lengre rekkevidde ville en bil for mange være nok.
Fremtiden er elektrisk.

ara1

Tenker som deg jeg også. Men problemet kommer uansett. Har møter langt bort og dette vil gå, vanligvis. Men når jeg kommer hjem nær tom og skal kjøre barna på fotball 1 time etter middag må du ha en løsning. Og selv om Teslaen går bra langt ift golf så må du ha en mulighet i slike situasjoner. For meg tror jeg at en rekkevidde på 50-60 mil rekke for nr 1 bil. Men fortsatt ferie med båt, hva da. Men det er nok noen som byttelåner da. Særlig om du har Tesla..
Grå 85 D levert mai 2015

afo

Sitat fra: Leif Leaf på torsdag 03. juli 2014, klokken 08:53
Jeg synes det er veldig rart at ikke E-Golf har lagt seg ørlite over Leaf med tanke på batteri. Det ville være en stor fordel å kunne si at den har større batteri og lengre rekkevidde enn sin største konkurrent. Et par-tre kWh over Leaf sine 24 hadde holdt for å oppnå dette argumentet. Ja, den har mer utstyr til en litt høyere pris, men jeg vil tro "lengre rekkevidde" klinger bedre i folks ører enn "antisovefunksjon"...

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11119.0.html

Her er reell batterikapasitet diskutert. Konklusjonen er vel at e-golf har 26.8 kwh og 24.2 kwh tilgjengelig. Mener dette gjelder for alle(?) europeiske bilmodeller, at de må oppgi tilgjengelig batterikapasitet, mens de andre oppgir den totale kapasiteten til batteriet. Vet ikke noe mer om dette enn tråden over konkluderer med.

Leif Leaf

Ok, den tråden hadde jeg opplagt ikke sett før. Og det er jo fornuftig å oppgi "tilgengelig" framfor "total" kapsitet... Da ser det jo ut som E-Golf har de to-tre ekstra kilowattene jeg etterlyste de burde ha :-)
Kjører Tekna i kaldt klima - Pasvik.

ara1

VW sier at all ladning mellom 20-80% ikke sliter på batteriet. Og det har de da tatt høyde for med å ikke ta ut 100 %. Litt rart da på hvorfor hurtiglading ikke gir 100% på de gjenværende 24,2 kWa. De sier også at hurtiglading over x1 daglig ikke er bra? 
Grå 85 D levert mai 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA