Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bakdekk slitt ut etter 50 dager, 4000 km.

Startet av el nino, fredag 18. juli 2014, klokken 09:00

« forrige - neste »

el nino

Hei, jeg har nå bestilt min mod. S med panotak, og har 10 dager til å gjøre forandringer. Hvordan er erfaringene med dette glasstaket særlig om vinteren, med snø og is på taket? ::) Jeg har lest at det kan oppstå lekkasje, :'( at taket ikke lukker, osv. men regner med at slike ting kan fikses på garantien.
Takker for argumenter for og imot ;)

Asarin

Om du på et tidspunkt vurderer å sette på skiboks så må du ha panotak.
---
Tesla Model 3 - Sort LR AWD - 2019
Tesla Model S - 85kW - 2014-2016

K

Pro:
Lys i kupeen, "cab light"-følelse med åpen luke, fin utsikt oppover for baksetepassasjerer ved kjøring for eksempel mellom bakkar og berg på vestlandet.

Con:
Mer vindsus, fare for lekkasjer, kondens, fuktighet. En mekanisk ting til som kan gå i stykker.

Har selv bil uten panotak og er fornøyd med det, men kjenner et snev av misunnelse på de som har, på varme sommerdager. (Spesielt inntil jeg husker at jeg kan ta ned sidevinduene.:)

El-Ing

Dette er diskutert i mange tråder tidligere, søk på panoramatak i forumet så får du mange treff. Selv valgte jeg panotak og har kjørt feilfritt siden februar, men det er også flere eksempler på problemer med panotak som du naturlig nok ikke får dersom du velger uten ;)

Min oppfatning er:
- Litt mer støy med panotak
- Mye mer støy når du kjører med taket åpent i >50 km/t
- En ting til som kan gå i stykker (som med alt ekstrautstyr...)
- muligens litt mer kulderas fra taket ved ekstrem kulde (men varmeapparatet i bilen er bra, så lite problem)
+ Kult å ha (men ikke så nyttig)
+ Utsikt opp fra baksetet
+ Enklere å montere takstativ (alternativ løsning finnes)
Grå S85 mottatt 28.2.

frekri

Blir litt lavt under taket i baksetet uten. Merker ikke trekk om vinteren. Merker ingen støyforskjell.
Model S85 - grå, luft, pano, lydstudio, tech
Bestilte 10. sep
Bekreftet 11. sep
VIN 6. des.
Building 10. jan
In transit 15. jan
Levert 25. feb 2014

Sjøhyene

Veldig glad jeg valgte panotak. Ingen negative erfaringer og bruker det stadig vekk.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Lokführer

Jeg hadde ikke valgt soltak igjen.
Litt mer støy
Har hatt lekkasje
Beveger seg hakkete nå
Knirking, men det er fjernet.

Positive er litt bedre hodeplass og en annen feeling i kupeen for de som sitter bak. Som fører ser jeg lite til soltaket.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

frekri

Når jeg satte meg inn i en bil uten pano, så var hodet mitt nær taket hele tiden. Jeg er 184cm høy.
Model S85 - grå, luft, pano, lydstudio, tech
Bestilte 10. sep
Bekreftet 11. sep
VIN 6. des.
Building 10. jan
In transit 15. jan
Levert 25. feb 2014

Brede

Sitat fra: frekri på tirsdag 01. juli 2014, klokken 14:19
Når jeg satte meg inn i en bil uten pano, så var hodet mitt nær taket hele tiden. Jeg er 184cm høy.

Da må du sitte som en prest, jeg er 185 og har pleeenty av hodeplass uten panotak.  :D
Dersom du ikke snakker om baksete da.. Der blir det trangt ja..  :P

frekri

Jeg snakker om baksete ja... Kanskje greit å presisere. :)
Model S85 - grå, luft, pano, lydstudio, tech
Bestilte 10. sep
Bekreftet 11. sep
VIN 6. des.
Building 10. jan
In transit 15. jan
Levert 25. feb 2014

el nino

Sitat fra: El-Ing på tirsdag 01. juli 2014, klokken 12:09
Dette er diskutert i mange tråder tidligere, søk på panoramatak i forumet så får du mange treff. Selv valgte jeg panotak og har kjørt feilfritt siden februar, men det er også flere eksempler på problemer med panotak som du naturlig nok ikke får dersom du velger uten ;)

Min oppfatning er:
- Litt mer støy med panotak
- Mye mer støy når du kjører med taket åpent i >50 km/t
- En ting til som kan gå i stykker (som med alt ekstrautstyr...)
- muligens litt mer kulderas fra taket ved ekstrem kulde (men varmeapparatet i bilen er bra, så lite problem)
+ Kult å ha (men ikke så nyttig)
+ Utsikt opp fra baksetet
+ Enklere å montere takstativ (alternativ løsning finnes)
Takk for tips, jeg har lest meg opp på panotak på forumet--------men jeg savner erfaringer mht. snø/is om vinteren---------vil f.eks snøen smelte pga varmen i kupeen? ???

petersv

Det jeg liker med pano er at jeg kan fjernstye det fra mobilen, ikke mulig uten. Bruker det mye for å lufte før jeg kommer tilbake til varm bil istedenfor å skru på aircondition.

Tuxedo

Sitat fra: el nino på tirsdag 01. juli 2014, klokken 17:27
Takk for tips, jeg har lest meg opp på panotak på forumet--------men jeg savner erfaringer mht. snø/is om vinteren---------vil f.eks snøen smelte pga varmen i kupeen? ???
Hvis du tenker på under kjøring, så legger det seg ikke snø på taket i det hele tatt uansett pano eller ikke (pga den aerodynamiske formen til bilen så blir den blåst rein, unntatt i hekken da, hvor det kan ha tendens til å samle seg snø).
Når det gjelder forvarming, så er det ikke så stor forskjell med og uten pano.  Det er helst vinduene som blir frostfrie, som gjør at en lett kan måke vekk snølaget som måtte være der.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

sven erik

jeg har ikke merket verken støy eller noe  nå er bilen min  en måned da men
synes varme aparatet støyer mer  jeg har kjrt 4000 nå  og merker ikke et problem med  soltak utenom at jeg glemmer at jeg har det  men jeg prøvde en uten  å der hadde jeg prøblem forran da jeg er høy i livt men har korte ben  og må sitte nerme men litt høyt  da gikk jeg  opp i vanlig takrt  med den jeg har nå  går det bra

pej

Jeg har ikke pano og er veldig glad for at jeg valgte dette. Det er faktisk mye bredere "drager" i taket på pano modellen. Jeg hadde lånebil med pano her om dagen og la merke til dette. Min er mye smalere ved tinningen, så jeg som er 194cm skallet siden av hodet inn i taket/bjelken flere ganger. Akkurat rett over hodet er det ca 5mm høyere med pano, men ellers er det trangere MED pano. En ting til, i baksetet så er det en rund fin polstret kant i overgangen fra tak til bjelke, mens på panotaket er det skarpt. Så når man skaller, så er det mye mer vondt i en med pano, for skaller gjør man uansett om man er over 175cm.
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA