Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Blå industrikontakt - 3 vs 4 pins

Startet av Råde, torsdag 17. juli 2014, klokken 21:13

« forrige - neste »

Råde

Til info så ba forhandler meg om å vente med å bestille denne. Vurderer sterkt Salto (ref tråd i E-UP forum), men jeg tenkte dette var info som var viktig å dele.

Grunnen skal være mye tull med boksene. Det er visst også slik at bosch har gått ut med denne advarselen selv.
e-Golf | X75D

MA

Hei
Jeg får Golfen om 1 mnd  :D
Vi var inne på prøvekjøring på lørdag og da sa de at det bare var Bosch sin hjemmelader som var godkjent.
Dette hørdes merkelig ut. Jeg har sendt de en mail for å få det skriflig eller om det var en missforståelse.

Alternativet jeg synes høres bra ut er Rolec Wallpod fra Ladbilen.no
Den kan lade med strøm fra 16Ah 1 fase 230v til 32 Ah 3 fase 400v.

Art. nr.:                               Beskrivelse:                                                                                     Pris:       
WPOD-0125                       Ladbilen WallPod Type 2/Type2                                              Kr. 8.676,-
                                               Universal 1-faset, 3-faset, 230V, 400V

Er det noen som har erfaring med den laderen?

autofil

Hei,

Jeg synes også dette høres rart ut. På Møller Hvam er det denne som montert og som bilene lades med. Selgeren du snakket med, Råde, bør være noe mer konkret synes jeg...

Nuvolari

Sitat fra: MA på tirsdag 01. juli 2014, klokken 11:29
Hei
Jeg får Golfen om 1 mnd  :D
Vi var inne på prøvekjøring på lørdag og da sa de at det bare var Bosch sin hjemmelader som var godkjent.
Dette hørdes merkelig ut. Jeg har sendt de en mail for å få det skriflig eller om det var en missforståelse.

Alternativet jeg synes høres bra ut er Rolec Wallpod fra Ladbilen.no
Den kan lade med strøm fra 16Ah 1 fase 230v til 32 Ah 3 fase 400v.

Art. nr.:                               Beskrivelse:                                                                                     Pris:       
WPOD-0125                       Ladbilen WallPod Type 2/Type2                                              Kr. 8.676,-
                                               Universal 1-faset, 3-faset, 230V, 400V

Er det noen som har erfaring med den laderen?

Enhver type 2 lader må jo være ok. Ellers kan man ikke benytte offentlige type 2 ladere heller.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

elektrolux

#4
Sitat fra: MA på tirsdag 01. juli 2014, klokken 11:29
Alternativet jeg synes høres bra ut er Rolec Wallpod fra Ladbilen.no
Den kan lade med strøm fra 16Ah 1 fase 230v til 32 Ah 3 fase 400v.

Art. nr.:                               Beskrivelse:                                                                                     Pris:       
WPOD-0125                       Ladbilen WallPod Type 2/Type2                                              Kr. 8.676,-
                                               Universal 1-faset, 3-faset, 230V, 400V

Er det noen som har erfaring med den laderen?

Nå gjelder det å holde tungen rett i munnen. Disse veggboksene er ikke ladere. Det er kun en styreboks som styrer bilens innebygde lader, og leverer strømmen fra nettet ditt videre til bilen.

Siden Golf kun har innebygget 1 fase 16A lader, er det overkill å montere en ladestasjon tilpasset 3 fase. Til e-Golf får en like god lading fra f.eks vår semiportable ladestasjon til kun 4900.-

Se: http://elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Semiportabel_ladestasjon_for_alle_typer_Nye_Elbiler

Siden disse er bygget som semiportable i motsetning til fast monterte kan en montere dem selv og spare utgiftene til elektrikker, og en kan ved behov for lading på tur ta dem med i bilen. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Råde

#5
Sitat fra: Stein Magnus Olafsrud på tirsdag 01. juli 2014, klokken 12:09
Hei,

Jeg synes også dette høres rart ut. På Møller Hvam er det denne som montert og som bilene lades med. Selgeren du snakket med, Råde, bør være noe mer konkret synes jeg...

Vanskelig å være mer konkret, men jeg skal spørre selgeren spesifikt ved neste anledning. Forhandler ba meg å vente med å bestille til Bosch hadde ordnet opp. Det som ble sagt er at det har vært flere tilfeller med problemer (vet ikke hvilke) og at det jobbes med det, men at de inntil videre ville anbefale å vente. De har forresten selv 4 ladere. Jeg har lånt e-Golf og e-Up flere ganger og laderene har fungert hver gang.

Mitt rasjonale om å velge en annen boks er allikevel ikke dette. Jeg har fulgt med i andre tråder på dette forumet. Tror man får samme kvalitet til mindre pris andre steder.
e-Golf | X75D

Nuvolari

Sitat fra: Råde på tirsdag 01. juli 2014, klokken 12:59
Sitat fra: Stein Magnus Olafsrud på tirsdag 01. juli 2014, klokken 12:09
Hei,

Jeg synes også dette høres rart ut. På Møller Hvam er det denne som montert og som bilene lades med. Selgeren du snakket med, Råde, bør være noe mer konkret synes jeg...

Vanskelig å være mer konkret, men jeg skal spørre selgeren spesifikt ved neste anledning. Forhandler ba meg å vente med å bestille til Bosch hadde ordnet opp. Det som ble sagt er at det har vært flere tilfeller med problemer (vet ikke hvilke) og at det jobbes med det, men at de inntil videre ville anbefale å vente. De har forresten selv 4 ladere. Jeg har lånt e-Golf og e-Up flere ganger og laderene har fungert hver gang.

Mitt rasjonale om å velge en annen boks er allikevel ikke dette. Jeg har fulgt med i andre tråder på dette forumet. Tror man får samme kvalitet til mindre pris andre steder.

Ja f.eks Kirkebø sin Mainpine til 3200,-. Billigere finnes ikke. Da får man 16A lading på en eGolf.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

autofil

Shit. Dette begynner å bli komplisert-Tesla-ladekabel-tilstander.... Jeg håpet at det var en enkel løsning. I mitt tilfelle har jeg nå en 10amp kurs på ytterveggen. Tanken min med Bosch var, gitt at montering og arbeid er inkludert, at jeg skulle få på plass en 16A/32A kurs i sikringsskapet dedikert til dette. Er ikke det rett tenkt?

jkirkebo

Sitat fra: Nuvolari på tirsdag 01. juli 2014, klokken 13:14
Sitat fra: Råde på tirsdag 01. juli 2014, klokken 12:59
Sitat fra: Stein Magnus Olafsrud på tirsdag 01. juli 2014, klokken 12:09
Hei,

Jeg synes også dette høres rart ut. På Møller Hvam er det denne som montert og som bilene lades med. Selgeren du snakket med, Råde, bør være noe mer konkret synes jeg...

Vanskelig å være mer konkret, men jeg skal spørre selgeren spesifikt ved neste anledning. Forhandler ba meg å vente med å bestille til Bosch hadde ordnet opp. Det som ble sagt er at det har vært flere tilfeller med problemer (vet ikke hvilke) og at det jobbes med det, men at de inntil videre ville anbefale å vente. De har forresten selv 4 ladere. Jeg har lånt e-Golf og e-Up flere ganger og laderene har fungert hver gang.

Mitt rasjonale om å velge en annen boks er allikevel ikke dette. Jeg har fulgt med i andre tråder på dette forumet. Tror man får samme kvalitet til mindre pris andre steder.

Ja f.eks Kirkebø sin Mainpine til 3200,-. Billigere finnes ikke. Da får man 16A lading på en eGolf.

I tillegg bør man bestille kompletteringskittet med kapsling, pakknipler, rekkeklemme for jordkobling og nødvendige kabler for intern kobling. Med det og porto har man en ladestasjon på veggen til kr. 3950,- + elektrikerjobb, og den takler opp til 32A enfase (men kan begrenses til 13A, 16A, 20A eller 25A om ønskelig).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Med Bosch følger montering med i prisen. MEN: vær obs på liten skrift og begrensninger som gjør at de fleste installasjoner koster mer enn en først tror.

Dette ER enkelt: Monter opp det største stikket du fysisk/økonomisk kan. Så kobler du til den ladeløsningen du liker best.

1x 16A er OK. 1x32A er supert, mens 3x32A 400V er optimalt.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Gus1

Sjekk Salto.no. Han har prisgunstige og gode ladere. Enig med siste her og monter så kraftig kurs du kan, så kobler du til den ladeløsningen som passer bilen. Med e-Golf vil det vel neppe bli nødvendig med noe mer enn 16A lading (da 20A dedikert kurs frem til uttaket).

Pass på at du ikke forringer hovedsikringen med ladeløsningen din. I elektroverden står dessverre alt i kronologisk rekkefølge..
Gus1

2017 Mercedes 250e Electric Drive 
2014 Volkswagen e-Up!
2005 LandCruiser GX
1981 Toyota Crown SuperSaloon

Råde

Sitat fra: Stein Magnus Olafsrud på tirsdag 01. juli 2014, klokken 13:28
Shit. Dette begynner å bli komplisert-Tesla-ladekabel-tilstander.... Jeg håpet at det var en enkel løsning. I mitt tilfelle har jeg nå en 10amp kurs på ytterveggen. Tanken min med Bosch var, gitt at montering og arbeid er inkludert, at jeg skulle få på plass en 16A/32A kurs i sikringsskapet dedikert til dette. Er ikke det rett tenkt?

Nettopp tanken min med bosch også (siden jeg ved null og niks om strøm), men jeg fikk kalde føtter. Når det gjelder kurs er det jo ikke værre enn å be elektrikkeren legge opp så det monner. Jeg er ikke så sikker på at elektrikkeren som kommer med Bosch-boksen nødvendigvis legger opp "bedre" kurs enn det han må...
e-Golf | X75D

MA

Hei
Da fikk jeg mail fra Ladbilen.no med info om at Wallpod ved bruk til E-Golf begrenses til 16Ah 1fas 230v. Men det viste jo de fleste her  ;)
Problemet blir da å velge mellom den stasjonære Bosch laderen som er momsfri og de andre som er billigere inklusiv moms  :o
Når VW svarer meg kommer jeg tilbake med det  ;)

pottle

En ny ladekabel koster fra 3000 kroner og oppover. I bunn og grunn utfører de det samme arbeidet uansett pris og design. Mulig en ladestasjon ikke er nødvendig.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

Gus1

Dette med ladere er ikke _så_ vanskelig..  :)

Man fremfører strøm til hjemmeuttaket/hjemmeladeren. Denne forsyner strøm etter behov til bilens innebygde lader. Det er bilens lader som begrenser hva denne skal trekke. På e-Up og e-Golf er jeg ikke kjent med at denne skal trekke mer enn 3,6KW ->16A. Men.. Det er allikevel ingenting i veien for å montere en hjemmelader på 32A (dersom øvrig elektrisk i huset tåler dette). Bilen vil ikke trekke mer enn 16A, da. Kommer det derimot en Leaf med twin-lader 6,6KW på besøk, så kan da denne lade med full effekt dersom sikringen foran hjemmeladeren er 32A. Er den 16A, så ryker den og bilens lader/ladestrømtrekk må justeres ned.

Jeg har gjort følgende hjemme hos meg.

32A tofasekurs (u/jordfeilbryter) i sikringsskapet.
2x6mm2 kurs frem til hjemmeuttaket av denne typen:
http://www.salto.no/produkt/100007-Saltoboks-Type-2-uttak-

Jeg kjøpte kabel tilsvarende denne mellom bil og hjemmeuttak:
http://www.salto.no/produkt/100002-Ladekabel--Type-2

Dette gir meg en trygg og meget fleksibel lademulighet hjemme. Det gir meg også som sagt mulighet til å lade inntil 7,4KW dersom det dukker opp en bil som trenger dette.
Om man først skal legge opp nytt elektrisk så gir denne løsningen marginal prisforskjell. (kabel frem er litt dyrere, men arbeidet er dønn likt). Så fremt man ikke da har 25A hovedsikringer på huset fra 1920-tallet..

Lykke til!  8)

Om jeg ser inn i glasskulen så tipper jeg at e-Golfens store minus vil være at den ikke kan lades med mer enn 16A hjemme på tunet.
Gus1

2017 Mercedes 250e Electric Drive 
2014 Volkswagen e-Up!
2005 LandCruiser GX
1981 Toyota Crown SuperSaloon

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA