Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Supercharger plasser ikke bare for Tesla...

Startet av Ebbe, torsdag 17. juli 2014, klokken 11:19

« forrige - neste »

Kallagtunet

Nå er det vel rimelig standard at en mekanisk åpning slik som i3 har (og som vel alle tanklokk på moderne biler) ikke lar seg åpne hvis bilen er låst, dvs ikke mer "pillbar" og utsatt for hærværk en Tesla. I tillegg unngår en at ladeluker på andre biler åpner seg når noen trykker på en åpner (som tilfeldigvis virker.-) som skjer med vår kjære Tesla.

Dvs her synes jeg tesla har laget en unødvendig komplisert mekanisme som andre har løst mye smartere (og sikkert billigere).

mj

Ladeluken åpner seg kun på de bilene som har kontakt med FOB etter det jeg er blitt fortalt. Dvs at vi risikerer ikke å åpne andres ladeluke hvis de ikke er i eller ved bilen sin.
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

Muffinman

Sitat fra: mj på onsdag 02. juli 2014, klokken 13:10
Ladeluken åpner seg kun på de bilene som har kontakt med FOB etter det jeg er blitt fortalt. Dvs at vi risikerer ikke å åpne andres ladeluke hvis de ikke er i eller ved bilen sin.
Prøv å trykke på en tredjeparts ladelukeåpner for eksempel inne på et servicesenter fullt av ulåste biler. Klakketi-klakk ;)

cra

Sitat fra: Muffinman på onsdag 02. juli 2014, klokken 13:30
Sitat fra: mj på onsdag 02. juli 2014, klokken 13:10
Ladeluken åpner seg kun på de bilene som har kontakt med FOB etter det jeg er blitt fortalt. Dvs at vi risikerer ikke å åpne andres ladeluke hvis de ikke er i eller ved bilen sin.
Prøv å trykke på en tredjeparts ladelukeåpner for eksempel inne på et servicesenter fullt av ulåste biler. Klakketi-klakk ;)

Skulle tro det var en enkel måte å¨løse dette på i software, slik at man ikke får låst opp ladeluka uten at FOB er i nærheten av bilen, på samme måte som at man ikke får kobla fra ladekabelen? Eller kan ladekabel også kobles fra med universalknapp?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Tuxedo

Sitat fra: Muffinman på onsdag 02. juli 2014, klokken 13:30
Sitat fra: mj på onsdag 02. juli 2014, klokken 13:10
Ladeluken åpner seg kun på de bilene som har kontakt med FOB etter det jeg er blitt fortalt. Dvs at vi risikerer ikke å åpne andres ladeluke hvis de ikke er i eller ved bilen sin.
Prøv å trykke på en tredjeparts ladelukeåpner for eksempel inne på et servicesenter fullt av ulåste biler. Klakketi-klakk ;)
Jeg tror den åpner selv om bilen er låst.  Jeg har i hvert fall opplevd å komme til bilen med luka åpen hvis jeg har parkert i nærheten av en el-bilplass som en Tesla har plugget seg i.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

satheesh.net

Sitat fra: Tuxedo på onsdag 02. juli 2014, klokken 13:50
Sitat fra: Muffinman på onsdag 02. juli 2014, klokken 13:30
Sitat fra: mj på onsdag 02. juli 2014, klokken 13:10
Ladeluken åpner seg kun på de bilene som har kontakt med FOB etter det jeg er blitt fortalt. Dvs at vi risikerer ikke å åpne andres ladeluke hvis de ikke er i eller ved bilen sin.
Prøv å trykke på en tredjeparts ladelukeåpner for eksempel inne på et servicesenter fullt av ulåste biler. Klakketi-klakk ;)
Jeg tror den åpner selv om bilen er låst.  Jeg har i hvert fall opplevd å komme til bilen med luka åpen hvis jeg har parkert i nærheten av en el-bilplass som en Tesla har plugget seg i.

Det skal ikke være mulig egentlig. Kanskje du har vært uheldig og noen har ankommet ladeplassen like etter deg og før bilen har "rukket" å låse seg? Da er jo teknisk sett åpning mulig ved hjelp av ekstern åpner. ::)

Brede

La merke til dette ved utlevering av bilen, ved demo av lading spratt ladeluke opp på 3-4 biler inn på verkstedet til Tesla.

Tok meg nå en tur ut i garasjen for å dobbeltsjekke og jada! Bilen låst, FOB godt utenfor rekkevidde og ladeluke spretter opp ved trykk på knappen. Fikk hvitt lys og kunne plugge i kabelen og lading startet. :)

Leif1

Hm.. Du fikk koblet til kabelen også altså?
Om jeg åpner ladeluken og går fra bilen med nøkkelen spretter tydeligvis låsepinnen for kabelen ut så jeg ikke får satt i kabelen heller når bilen låses. Dette skal jeg dobbeltsjekke. Det er noen sånne småkrøll med den tilkoblingen om en ikke gjør det i rett rekkefølge. Måtte lukke ladeluken og starte på nytt da jeg gjorde det.
Konvertitt fra S til X

Batteritralla

Sitat fra: Brede på torsdag 03. juli 2014, klokken 00:47
La merke til dette ved utlevering av bilen, ved demo av lading spratt ladeluke opp på 3-4 biler inn på verkstedet til Tesla.

Tok meg nå en tur ut i garasjen for å dobbeltsjekke og jada! Bilen låst, FOB godt utenfor rekkevidde og ladeluke spretter opp ved trykk på knappen. Fikk hvitt lys og kunne plugge i kabelen og lading startet. :)

Man kan mao sette bilen på lading for eiere som har glemt dette, evt tvangslade andre sine biler med eget utstyr.......
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

RuneW

Sitat fra: Batteritralla på torsdag 03. juli 2014, klokken 05:26
Man kan mao sette bilen på lading for eiere som har glemt dette, evt tvangslade andre sine biler med eget utstyr.......

Hehe - ja, en fryktelig tanke  ;D

Minner meg om den gamle KLM-sketsjen med  posttyven som heldigvis ble tatt før han hadde rukket å betale alle regningene.

Men seriøst: At det er mulig for andre å starte lading er jo bare ok, men hvis noen vil kødde så er det vel ikke like sjarmerende med en ladeluke "alle" kan åpne...
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA