Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: UMC og feilmeldinger

Startet av kjølholdt, torsdag 17. juli 2014, klokken 08:34

« forrige - neste »

kjølholdt

På typical range full "tank"394 km,sommer,2 voksne ,3 barn i bilen og full oppakning. Man bør følge hastigheten i trafikk bildet ca 70-80 km i timen.er det noen som greier 45-46 mil da. Personlig har jeg ikke fått ut mer enn 41mil
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Lanber

Ja, selv med antydning til spenstig kjøring klarer jeg det med følgende forutsetninger.
Kjørt 1400km i løpet av helga over hele sørnorge, snittet på 160 wh/km, da med 2 voksne halvparten av tida og alene resten.

1. Tørr veg
2. Riktig lufttrykk
3. Unngå bremsing, kjør jevnt.

bakskj

Hva anbefales som lufttrykk på 19" langtur for standard sommerdekkene til Tesla?
TM3 LR AWD

mecanica vergara

Jeg her også hatt litt langkjøring i helgen. T/R Fagernes Lier via Gol
Lier - Gol                                          174km snitt 178Wh/km, Fornuftig kjøring etter fartsgrensene.
Vaset(Fagernes ca. 850moh.) - Lier = 209km snitt 145Wh/km, Frisk kjøring hvor svingene kommer tett. Ellers fornuftig kjøring.

Høydeforskjellen har ganske mye å si for forbruket.

Sølv 75D hentet desember 2107
Sort 3SR+

Lanber

Hvis S85 så bruk 45-46 psi.
Hvis S60, så litt lavere.
Det står i dørstolpe på førerside, ikke gå for mye over. Det gir endel bieffekter som ikke er ønskelig, nevner i fleng dårligere veggrep og skjevt slitte dekk.

Husk å måle på kalde dekk. Ellers vil trykket vise feil.

Sitat fra: bakskj på mandag 30. juni 2014, klokken 10:34
Hva anbefales som lufttrykk på 19" langtur for standard sommerdekkene til Tesla?

arnljon

Kjørte 420 km fra Oppdal til Østersund via Trondheim uten lading. Hadde da 80 km igjen på tanken ved fremkomst slik at rekkevidden var 500 km denne dagen. Snittforbruk 154 wh/km. Tørr veg, 12 grader C. Kjørte etter fartsgrensen dvs 70 - 90 kmh/t. Var meget fornøyd med dette.
Model S85, svart, svart skinn, tech, pano, luft, lyd, vinterpakke, park, in production 29. jan, levert 25. Mars 2014

Ebbe

Hva utgjør det å skru på Range Mode i ekstra kjørelengde sommer og hva betyr det i vinter for de som har prøvd dette ut?
P39240

Lanber

Om sommeren fint lite, om noe i det hele tatt.
Den stenger ned for oppvarming av batteri og reduserer hva du får ut av varme i kupe

mgarm

Kjørte dette i helgen. Det var svingete og litt aktiv kjøring fra Asker til Vinje. Dette fordi GPSen sendte meg over Bolkesjø og ikke den beste veien.
Aurlandsveien suger en del strøm opp, men du får det tilbake på vei ned.
Det var ingen trafikk på veien og har kjørt som det var en normal bil og innenfor fartsgrensen.

Start med 90% SCO, Asker - Vinje SC 225km, 129km igjen på batteri, snitt 188Wh/km, teoretisk lengde 354km
Start med 96% SCO, Vinje - Aurland DC 304km, 129km igjen på batteri, snitt 156Wh/km, teoretisk lengde 433km
Start med 90% SCO, Aurland over Aurlandsveien - Gol, 170km, 196km igjen på batteri, snitt 181Wh/km teoretisk lengde 366km
Start med 90% SCO, Gol - Asker, 160km, 224km igjen på batteri, snitt 159Wh/km, teoretisk lengde 384km

eclipse

Et raskt søk ville avslørt at det finnes veldig mye info om rekkevidde.

Felles for alle er at det er avhengig av hvor du kjører, hvordan du kjøre, værforhold, takstativ etc, passasjerer, vekt etc etc.

Dere vil aldri finne noe eksakt svar, jeg har kjørt samme 12 mils strekning fra Stavanger til Stord hver mandag siden September, jeg følger fartsgrensene med CC og er alene i bilen. Værforholdene gjør at forbruket har variert mellom 225 w/km og 170 w/km, med kraftig regnvær som værst og fin sommerdag som best.

Se forøvrig http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6560.0.html, her finnes massevis av eksempler
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

kjølholdt

Eclipse jeg er klar over at det finnes tråder om rekkevidde her inne. Jeg har ca 600 innlegg på forumet. Men det er ikke fullt så mange innlegg som omhandler rekkevidde sommerstid naturlig nok da bilene kom i fjor høst.synes du det er plagsomt med nye innlegg , la vær å les de enda bedre ikke svar på de!!!!
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Lanber


Lanber

Kjør deg en tur på ca 20km med litt fart, stopp med så lite bremsebruk som mulig.

Kjenn så om det er varme i bremsekalipre, senterhubben på hjullagrene eller på kontaktflaten til dekket.
Eventuelt om noen deler av dekket er varmere enn andre.
Feilsøking :-)

sondell

Sitat fra: Lanber på mandag 30. juni 2014, klokken 13:52
Om sommeren fint lite, om noe i det hele tatt.
Den stenger ned for oppvarming av batteri og reduserer hva du får ut av varme i kupe
Reduserer vel kjöling av kupe også ?! Men tror ikke det har all verden å si på rekkevidden uansett...

Sjøhyene

Sitat fra: sondell på mandag 30. juni 2014, klokken 22:51
Sitat fra: Lanber på mandag 30. juni 2014, klokken 13:52
Om sommeren fint lite, om noe i det hele tatt.
Den stenger ned for oppvarming av batteri og reduserer hva du får ut av varme i kupe
Reduserer vel kjöling av kupe også ?! Men tror ikke det har all verden å si på rekkevidden uansett...

Ja reduserer effekten begge veier. Så det har mer å si jo lenger unna innstilt temperatur man. Er temp i bilen 15-25 fra før av har det nok forsvinnende lite å si om man har range mode på eller ikke.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA