Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Buddy og levetid på blybatteriene.

Startet av Elmo, lørdag 03. januar 2009, klokken 18:58

« forrige - neste »

Elmo

#15
Takk Boogie. Det oppklarer en masse.
Jeg tok meg friheten å kopiere innlegget ditt over til tråden for "Batteribytte på PSA" under avanserte reparasjoner.

Og til Elektrolux, så har jo du da også helt rett i at bildet jeg la inn viser bare 3'er kassen. Jeg la også det du sa her om 6'er kassen inn i tråden om "Batteribytte på PSA" . Takk.

Når jeg får sett på det skal jeg komme tilbake til hva som er årsaken til kjølevæskelekasjen.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Elmo

#16
Endelig kom mildværet og jeg er en erfaring rikere, et håp fattigere, og en god del penger fattigere.

Erfaringen:  Tok ut 6'er kassen idag. Brukte 3,5 timer inkl filosofering. Not bad for a first time ?!  Brukte nesten lengst tid på å få av de to slangestussene til kjølevannet. Redd for å knekke plastrøret og ikke akkurat lett å komme til med verktøy.  Eventuelle gode råd mottas gjerne under Avanserte reperasjoner her

Håpet som brast:  Jeg håpet i det lengste at det var en lekk slange som forsåsaket kjølevæskelekasjen, men akk nei - to blokker var sprukket ! - eller heter det eksplodert kanskje?

Fattigere:  Det sier seg selv :(   Batterier er ikke billig.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Elmo

#17
Det har vært mulig å "se" det via andre tråder, men jeg burde kanskje si det her også.
Bilen er på veien igjen. :)
Jeg demonterte resten av blokkene og kjørte dem til Boogie for sjekk og rekondisjonering.
Det viste seg at alle de 18 øvrige var OK (til tross for at de er 1999 blokker) så de ble rekondisjonert, og jeg kjøpte to "nye" (brukte) av han.
Og etter mye frossne fingre og tær ute under bilen i presenning-telt i snøhaugen fikk jeg til slutt montert kassene igjen.

Garasje står nå enda høyere på ønskelisten ;D
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Kult, og med kun 2 "nye" blokker slapp du heldig unna.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

Ja ikke sant.  Og nå med "din" PakTrakr montert.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

El rayo

Sitat fra: Elmo på torsdag 19. februar 2009, klokken 23:14
Og etter mye frossne fingre og tær ute under bilen i presenning-telt i snøhaugen fikk jeg til slutt montert kassene igjen.

Garasje står nå enda høyere på ønskelisten ;D
Bra jobba, Elmo! Det var en gang jeg også hadde pågangsmot til den slags; da var det liksom et nederlag å måtte ta bussen til skolen fordi bilen ikke gikk.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Ken

Garasje med gulvvarme, nam.

jeg må si at det er de som jobbe ute hele året er de skikkelig helter i dette landet. Brrr!
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Elmo

Sitat fra: El rayo på lørdag 21. februar 2009, klokken 20:36
Det var en gang jeg også hadde pågangsmot til den slags....
Tror ikke jeg er noe yngre enn deg El Rayo, og jeg hadde definitivt ikke gjort tilsvarende med fossilbil nå, så det er noe spesiellt med disse elbilene da ::)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Boogie

Sitat fra: Elmo på søndag 22. februar 2009, klokken 16:01
Tror ikke jeg er noe yngre enn deg El Rayo, og jeg hadde definitivt ikke gjort tilsvarende med fossilbil nå, så det er noe spesiellt med disse elbilene da ::)

Hehe, må si meg helt enig.
Jeg trodde jeg var ferdig med å skru bil for snart 20 år siden, men da elbilene dukket opp var nysjerrigheten og behovet for stort.
Og det positive er at man holder seg myk og fin i kroppen!!
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Christian

Sist torsdag smalt det i bak Saxo'n under kjøring. Jeg kom hjem og satte bilen på lading, den stoppet på 75% og med elfeil lampe på. Etter en kontroll viste det seg at kjølevannet var borte. Ved etterfylling rant det ut av bakre batterikasse. Ved tidligere kontroll av denne kassen vet jeg at alle batteriene er fra 24/02/2003. Jeg har meldt skaden til Trygvesta i vilkårene står det at eksplosjon er dekket. Er spent på hva takstmannen sier, såvidt jeg vet selger citroën ikke enkle batterier, men kun hele kassen. Har noen erfaring med forsikring og merkeverksted?


Elmo

Jeg forsøkte meg ikke på å få dekket det på forsikringen. Jeg bruker "Elbilforsikring" (White Label).

Det har vært diskutert forsikring og batterihavari her tidligere
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Ken

#26
Men det er såpass dyrt å reparere en dårlig batteripakke at det er altid verdt et forsøk.

Et batterieksplosjon høres veldig dramatisk ut og jeg har hørt om tilfeller hvor forsikringsselskaper har betalt for en helt ny batteripakke.

Det er en som prøver seg  akkurat nå som jeg vet om..
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Christian

Batteri eksplosjon.

Hvor mange batterier pleier å være involvert i en eksplosjon i 11 kassen?  Kan flere eller alle batteriene sprekke samtidig?

elektrolux

PSA eksploderer ikke så ofte som Think, og når de eksploderer er det som regel en rekke, eller toppen 3 blokker på PSA og 5 eller 7 blokker på Think som løfter toppen.

Mange ganger ødelegges ellers gode blokker grunnet eksplosjonen, og mange ganger er der flere dårlige blokker som bør tas ut / recondisjoneres.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA