Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Buddy og levetid på blybatteriene.

Startet av Elmo, lørdag 03. januar 2009, klokken 18:58

« forrige - neste »

Elmo

Igår morges hadde ladingen på imn Saxo stoppet på ca 70% i løpet av natten og "elektrisk feil" lyste. Ladingen ville ikke starte igjen når jeg plugget ut og inn strømmen. Dette har skjedd meg en gang eller to før så jeg tok "stor restart" (ut med én traction sikring og av med minuspol på 12Volt). Ladingen kom igang igjen, men stoppet etter kort tid med samme symtom.
Jeg vet jo fra andre emner i forumet at vannpumpa kan være årsaken så jeg gjorde stor restart igjen, satte på lading og skulle sjekke gjennomstrømning i kjøleveskebeholderen. Stor var overraskelsen da beholderen var tom og det kom surklelyder fra pumpa som hadde lite væske å flytte på. Jeg avgårdre å kjøpte kjølevæske og helte på litt over én liter. Nå gikk pumpa normalt, men etter bare få minutter begynte det å surkle igjen. Ja - ja, luft i anlegget tenkte jeg å hlete på en ny liter.  etter noen minutter kom det igjen surklelyder og beholderen var tom. 
Da så jeg at kjølevæsken renner ut av et hull midt under batterikassen foran.
Jeg er enda ikke blitt klok på eksakt hvordan 3'er og 6'er kassen ligger foran, men dette er vel 6'er kassen (?)
Det betyr vel da at enten en slange eller et batteri lekker væske inni kassen.

Jeg har lest en del om batteridemontering fordi jeg har planer om å sette PakTrakr på min andre PSA (P106) som har litt dårlig rekkevidde, men nå ser det ut som jeg må omprioritere.

Kan jeg i det hele tatt se/komme til noe inni kassen uten å demontere den helt ??  Hadde jo vært godt om det bare er en slange som ha hoppet av. Jeg kjørte 2-300 meter til smørebukk og det er ingenting som tyder på ødelagte batterier. Bilen går helt fint.

En annen ting er:  Hvor kritisk er det om bilen nå blir stående en, kanskje lang, stund med 70% lading. Det er jo garantert ikke sunt å kjøre for å lade dem ut.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

andreash

Hei.

Noen sier at det kan oppstå lekkasjer etter en batterieksplosjon.. Og hvis du har brannforsikret bilen din, kan det tenkes at forsikringen dekker eksplosjon i batteriene.
If.. har nylig (forrige hovedforfall, som for min del var 10.desember) endret sine regler til ikke å dekke dette, men det må du sjekke med din egen forsikring.

mvh
Andreas

Før: Peugeot 205 "DC AMP" Ombygd bil. (Defekt/svidd/vraket)
       Peugot Partner Postbil. (Defekt/Expl. i batteri/vraket)
Nå: Buddy 2007

elektrolux

Bilen kan godt lagres med 70%. Det er ikke ideelt, men helt greit.

6er kassen framme under bilen er lett å ta ut. Husk bare å løsne 2 stk 6mm skruer til radiatoren.

Ellers er det 4 bolter som holder kassen fast. I tillegg er der kjøling inn og ut, Strøm + og -, og vannfylling inn.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

Sitat fra: andreash på onsdag 17. desember 2008, klokken 12:27
det kan oppstå lekkasjer etter en batterieksplosjon
Jeg tenkte tanken jeg også, men burde jeg ikke da sett andre problemer og. Er det sansynlig at bilen overhodet går med eksplodert(e) batteri(er) ?

Jeg så innlegget ditt om brannforsikring hos IF Andreas, men jeg byttet fra IF til Elbilforsikring for lenge siden, mest pga kjørelengden.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

andreash

Hei igjen.

Min bil gikk fint med eksplodert batteri..

Dvs.. jeg fikk ladelyset på ved rundt 35%. Det varierer nok i hvilken grad en eksplosjon gjør skade..
Men i min bil var konsekvensen at batteriet var kortsluttet gjennom noen av cellene, og dermed bare fikk redusert spenning.. Derfor kom ladelyset på for tidlig..

Bilen gikk fint ellers..


Før: Peugeot 205 "DC AMP" Ombygd bil. (Defekt/svidd/vraket)
       Peugot Partner Postbil. (Defekt/Expl. i batteri/vraket)
Nå: Buddy 2007

andreash

Hva sier Elbilforsikringen om Brann/eksplosjon i bilen?

Sjekk batteriene og forsikringsvilkår. kanskje du er heldig og får dekket noe??

Andreas
Før: Peugeot 205 "DC AMP" Ombygd bil. (Defekt/svidd/vraket)
       Peugot Partner Postbil. (Defekt/Expl. i batteri/vraket)
Nå: Buddy 2007

El rayo

Sitat fra: Elmo på onsdag 17. desember 2008, klokken 12:00
Jeg er enda ikke blitt klok på eksakt hvordan 3'er og 6'er kassen ligger foran, men dette er vel 6'er kassen (?)
Så vidt jeg husker er 3'er kassen montert under panseret; løftes opp ved demontering (13,2 kg x 3) og 6'er kassen montert under bilen foran; senkes ned ved demontering (13,2 kg x 6) så man trenger et løftebord av noe slag (f.eks. gearkassejekk med bordplate), evt fast bord og søyleløftebukk til bilen. Alle kassene må ut av bilen før de kan åpnes slik at man kommer til hver enkelt blokk.

På hver sikringsholder sitter en settskrue som løsnes, deretter kan ledningen trekkes ut av sikringsholderen. Kjølevannslanger (2 stk) og fylleslange (1 stk) må løsnes.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

PLUTO

Sitat fra: Elmo på onsdag 17. desember 2008, klokken 18:36
Er det sansynlig at bilen overhodet går med eksplodert(e) batteri(er) ?
Jo da bilen går fint den, selv med både brennte og eksploderte blokker. Det var flere slike i min når jeg kjøpte den. kjørelengden er nok ikke helt topp med slike feil, men kjører det gjør den.

sjekk alle kjøleslanger først, deretter må du nok ta ned kassene og se hvordan det ser ut.
lykke til ;)
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Elmo

#8
Sitat fra: PLUTO på torsdag 18. desember 2008, klokken 14:06
... deretter må du nok ta ned kassene og se hvordan det ser ut.

Jeg ser at både du og Elektrolux snakker om å ta ned 6'er kassen, og det virker jo fornuftig når jeg står under bilen og titter på det.   Men i "Batteribytte" fax'en fra Peugeot som finnes på pdf ser det ut for meg som de løfter både 3'er og 6'er kassen som én enhet opp av motorrommet.
Confusion will be my epitaph ???
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Det er nok feil å løfte opp.

Der er fester som i så fall brekker av. 6er og 11er kassen må ned.

3er kassen er nærmest umulig å ta ut, så her tar en enklest ut de 3 blokkene etter å ha løsnet kassen og flyttet den litt framover. ( Først må styreboksen ut)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

#10
Jeg finleste nevnte beskrivelse igjen (regner med du har den også?).
Det er ikke tvil om at Peugeot mener at hele fremre batteripakke (3'er og 6'er) skal løftes opp som en enhet.  Se bildet klippet ut fra filen.
Derfor hadde det vært fint med noen enkle viktige huskeregler for din prosedyre (du har sikkert nevnt de fleste allerede rundt omkring).  Men det hører vel mere hjemme i denne tråden Avmontere batterikasser på PSA under Avanserte reperasjoner.
Når jeg engang får kommet igang selv skal jeg dokumentere med bilder.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Det bilde viser er kun 3er kassen, og den skal opp.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

#12
OK - jeg skal ikke påstå at du tar feil, men i beskrivelsen så demonterer de strøm og vann på begge kassene før de løfter. Og det står i så fall ingenting i beskrivlesen om hvordan 6'er kassen tas ut. 

Det er dette som gjør meg usikker. Når man har en tilsynelatende detaljert og god beskrivelse, men så viser den kanskje bare halve sannheten.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

El rayo

Sitat fra: elektrolux på fredag 19. desember 2008, klokken 11:30
3er kassen er nærmest umulig å ta ut, så her tar en enklest ut de 3 blokkene etter å ha løsnet kassen og flyttet den litt framover. ( Først må styreboksen ut)
Det er lenge siden jeg jobbet med PSA, stol på Elektrolux sin fremgangsmåte.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Boogie

Manualen du refererer til nevner faktisk ikke 6er kassen i det hele tatt. Bare øvre kasse foran som er 3er kassen, og bakre kasse som er 11er kassen.
Men det er gjordt unødvendig tungvint.
PSA bytter nemlig hele kassen, og da må de gjøre det slik. Dersom kassen skal tilbake i bilen, så kan du gjøre det enklere (ta ut alle sikringer/shunter og demonter 12V batteriet før du begynner for å være sikker).

Demonter ledningene over 3er kassen, og ta av alle klips rundt kassen slik at lokket blir løst.
Det kan tenkes at det er greit å løsne kassen og trekke den litt fram, samme med elektronikkassen for å få av lokket. Men det går faktisk å få av lokket uten å løsne kassen eller elektronikkasse med litt makt.
Da har du ikke løsnet noen slanger/tilkoblinger til kassen, og kan derfor ikke montere det feil igjen heller.

6er kassen må som tidligere nevnt senkes. Du kan ikke løfte denne ut av motorrommet.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA