Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Mulig å utnytte hovedbatteriet til å levere strøm til annet enn elmotorene?

Startet av leaf-newbe, onsdag 16. juli 2014, klokken 16:44

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: smaug01 på lørdag 12. juli 2014, klokken 16:07
Takk for tipset. Brukte ladeplassen og for første gang en slik offentlig ladepunkt og noe slår meg når jeg nå står her på Statoil ved Brokelandsheia og bruker en "lik" offentlig ladeplass. De har ikke klart å standardisere hvordan stikkontakten står inni søyla. I Skjelsvik sto den 45 grader nedover og det passet meg utmerket med min Ratio electric ladekabel m/adapter fra elbilhjelpen. Leafen ved siden av derimot med original Nissan ladekladd måtte bende kabelen voldsomt rett ved pluggen. Så ikke pent ut. Så kommer jeg til Brokelandsheia og åpner opp søyla men her står kontakten 90 grader rett ut. Nå har jeg et problem fordi jeg får ikke igjen lokket slik at ladingen starter siden adapterkablen har en ganske bøs støpsel. Er det mulig?
Løsningen ble å bruke bungy stoppene og sette den ene kroken mot mikrobryteren som vanligvis blir trigget av låsbeslaget. Har vi så dårlig plass her i landet at vi ikke får til å lage en søyle der alle støpsler har plass?

Jeg fikk samme problemet i Bodø med mitt rette støpsel. Tok en småstein og kilte fast i mikrobryteren og lot deretter lokket stå åpent...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

smaug01

Da har man fullført sin første "langtur" med Leaf og alt i alt så syntes jeg det gikk veldig fint. For å bli ferdig med sutring over manglende hurtigladere: Hadde det bare vært en hurtiglader i hele verden tildelt E18 ville jeg ha hatt den i Porsgrunn en eller annen plass feks Skjelsvik eller innkjøring til Porsgrunn. Det hadde gjort denne turen utrolig mye mer bekymringsfri og en helgetur til sørlandet hadde vært plankekjøring. Nuvel nok om det.
Startet fra Høvåg fulladet og kjørte først til Stoa og hurtigladet der fra ca 60% til 95% på 35 minutter. Kjempefin plass å stå å lade og ingen kø denne gangen heller. Kjørte så videre og hadde i utgangspunktet tenkt å stoppe på Brokelandsheia og saktelade der en liten halvtime for så å kjøre videre til Skjelsvik men fant ut underveis at det er lite å hente på den stoppen og at jeg like godt kunne kjøre batteriet mer ned og ta en lengre stopp i Skjelsvik. Er triveligere å stå der synes jeg. Når jeg kom fram var batteriet på 3 streker og etter 1 time og 10 minutter hadde jeg nok til å komme meg til hurtigladeren utenfor Tønsberg. Fikk LBW utenfor Sandefjord og VLBW akkurat i det jeg svingte av E18 og kjørte inn til Tønsberg. Hadde en bil foran meg i køen utenfor Gravdahl og med 7% igjen syntes jeg selv at jeg hadde beregnet bra. Ladet der i et kvarter før jeg kjørte til Holmestrand.
Kjørte hele veien uten klimanalegget på siden temperaturen var helt utmerket sånn den var med 22 grader ute og hvit bil. Fra start til stopp tok meg 2,5 timer ekstra, dvs nesten dobbelt så lang tid som det ville ha tatt meg med "man car". Egentlig er ikke tiden noe stort tema for meg, det er noe bedagelig og stressfritt med å kjøre Leaf(og sikkert andre elbiler), litt som seilbåt. Man vet at det tar den tiden det tar før man setter seg i bilen.
Ren ladetid er:
35min Stoa hurtiglader(her kunne man sikkert ha spart 10-15min om det var en hurtiglader tettere slik at man slipper å kaste bort tid på å presse strøm inn i batteriet over 80% som går saaaaakte).
70 minutter Skjelsvik 16A
15 minutter Gravdahl hurtiglader + 15min ladekø

Kostnaden er 2x 92kr + 43kr = 227kr tur retur(hurtigladet ikke hos Gravdahl når jeg kjørte til Kr.sand) noe som jo er billig.
Ellers var det morro å vise fram bilen til min foreldre som fortsatt bor i Finnmark og som kun hadde sett en elbil på TV. De fikk nok et ganske annet inntrykk av en Leaf enn det de så for seg som nok var mer at det var mer et "leketøy" og ikke en skikkelig bil.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Truls123

Takk for interssant beskrivelse. Men du sier du ladet på Skjelsvik?
Hvor ligger Skjelsvik og hvor på Skjelsvik ladet du?
Vurderer en tur mot sørlandet med leafen selv til uka.

emil

Sitat fra: Truls123 på fredag 18. juli 2014, klokken 10:47
Takk for interssant beskrivelse. Men du sier du ladet på Skjelsvik?
Hvor ligger Skjelsvik og hvor på Skjelsvik ladet du?
Vurderer en tur mot sørlandet med leafen selv til uka.

Statoil/Bussterminalen. Parkeringsplass helt innerst på området. Er vel samme avkjøring fra E18 som mot Herøya (mellom Porsgrunn/Telemarksporten og Brevik). Gir en "omvei" på en drøy km, og det er det ladepunktet som ligger nærmest E18 på strekningen Vassbottenbrua - Brokelandsheia


smaug01

Skjelsvik er 1. avkjøring etter avkjøringen til Porsgrunn sørgående. Tror ikke selve omveien blir så mye som 1km men man kjører nok minst 1km utenom E18. Det står en rød brakke i enden av "bussterminalen" samt ordinære parkeringsinplasser hvor det er én ladestolpe med to stikk. Bruker standard elbilforeningsnøkkel.
Det er 55km mellom denne statoilstasjonen med lading til Statoil på Brokelandsheia som også har samme ladeopplegget(kommunalt eid).
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

AkivB

Hei.
Ser du har betalt 92,- pr lading. Er dette på Stoa?
Isåfall må du bare få deg kort fra Grønn Kontakt med en gang.
Da forskuddsbetaler du 10 klipp.
Og da er det bare 50,- pr lading. :-)

Ellers var d godt de hadde fikset alderen hos Gravdahl. Var i ustand når jeg kjørte Leaf t Sverige, så da ble jeg bittelitt smånervøs for å komme til Moss. :-) (kona ble plutselig ikke så gøy å være på tur med før vi ankom Moss)  ;D  ;D
2014 Leaf Tekna Hvit Perlemor -ELeanor-

2005 Volvo XC90 D5 AWD Executive

smaug01

Ja det var på Stoa og jeg er klar over begge priser. Prisen på 92kr er helt grei den for meg på den strekningen siden jeg fylle ganske mye strøm på batteriet. Vet ikke om jeg gidder å ta brydderiet med klippekort for de få turene. Det jeg ikke skjønner er at siden ladestasjonen faktisk oppgir nøyaktig hvor mye energi man har fått, hvorfor ikke bare sette den komponenten inn i en betalingsløsning? Easy Park bruker jo den løsningen allerede hvor man kan sjekke inn og ut og betale for faktisk tid man har parkert, hvorfor ikke gjøre det samme med ladestasjonen?
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA