Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hjelp, lading i utlandet (komplett forvirret)

Startet av t0ffluss, onsdag 16. juli 2014, klokken 00:07

« forrige - neste »

VigdisA

I den grad man forstår språket i landet man er i, hjelper det å endre til det språket i  bilen. Da skal uttalen av veinavn være litt bedre enn når man forsøker seg på norsk uttale.
Tesla Model S Signature P85+ :)
Nestleder i Tesla Owners Club Norway

alfi

Telemark til Oslo i dag via navigasjon og Tesla ville ham meg med Horten-Moss ferge? Greit den er billig, men kanskje ikke den raskeste veien? Ikke veldig imponert over foreslåtte ruter.


hgs

Sitat fra: alfi på mandag 24. november 2014, klokken 22:53
Telemark til Oslo i dag via navigasjon og Tesla ville ham meg med Horten-Moss ferge? Greit den er billig, men kanskje ikke den raskeste veien? Ikke veldig imponert over foreslåtte ruter.



Haha, en av de bedre jeg har sett!

Bare en tanke: Om du har 6.0 OG hvis det var mye kø på E18(ruteplanleggeren tar hensyn til dette) kan det jo være at dette faktisk var raskere om du traff ferga optimalt. Lite sannsynlig riktignok.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

Sjøhyene

Sitat fra: alfi på mandag 24. november 2014, klokken 22:53
Telemark til Oslo i dag via navigasjon og Tesla ville ham meg med Horten-Moss ferge? Greit den er billig, men kanskje ikke den raskeste veien? Ikke veldig imponert over foreslåtte ruter.



Har fått denne mange ganger selv. Den har en voldsom tro på effektiviteten til horten-moss fergene.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

mj

Kan hende den ligger litt foran og tror den nye brua er ferdig  :)
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

Veggen

Korteste kjørelengde enkelt og greit. Den tar ikke hensyn til tidsbruk på ferje.

Sjøhyene

Sitat fra: Veggen på tirsdag 25. november 2014, klokken 10:39
Korteste kjørelengde enkelt og greit. Den tar ikke hensyn til tidsbruk på ferje.
Ja har tenkt tanken selv at det ligger inne en logikk om at korteste ~alltid er best (kanskje pga rekkevidde).

Noen som har erfaringer som motbeviser dette?
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Cirion

Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Cirion

Den har i hverfall simkort med ubegrenset datatrafikk, for nedlasting av trafikk info og fotobokser, samt onlinesøk av poi'er tilsvarende funksjonen i Tesla. Egen app, som lar deg sette opp ruter og poi'er som pushes rett til enheten (både på mobil og PC/Mac).

Livstid fotoboks og trafikk (live services) inkludert.
Livstid kart oppgradering inkludert, 4pr oppgraderinger i året.
Dekker hele verden (tomtom's i hvertfall).
Kartene oppgraderes ikke via 3G men via en PC med nett.

Et minus som jeg kan se, er mangel på støtte for SuperChargers, men kommer de inn slik bensinstasjonene vises, så er det meste i boks. Forsøker å fikle til dette på Android versjonen mens jeg venter på at gaveønske skal slå til...
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Fastlane83

Det som er litt irritabelt er at alt det denne TomTom'n har kunne Tesla hatt også!
Tesla Model S 85D, FP72XXX
Tesla Model 3, RN107805460

RaBalder

Sitat fra: Fastlane83 på lørdag 05. desember 2015, klokken 19:59
Det som er litt irritabelt er at alt det denne TomTom'n har kunne Tesla hatt også!
Ja.... og om Tesla'n hadde flotører, så hadde vi ikke trengt å tatt ferge.....  :)


TomTom er jo en egen bedrift, med produkter, strategier og samarbeidspartnere.

Hvis nå Tesla har snakket med TomTom (vi vet ikke om dem har snakket sammen), så er i alle fall resultatet at det ikke har medført noen TomTom navigasjonsløsning i Tesla.

  • Tesla kan ha tilbudt en dollar i måneden for hver bil som kunne kjørt rundt med TomTom software på storskjermen. Og TomTom ville vel ha avslått et slikt tilbud. Det kan vi ikke klandre TomTom for  ???
  • Eller TomTom har krevd 500 dollar i måneden for hver bil som kunne kjørt rundt med TomTom software på storskjermen. Og Tesla har sagt nei. Vi kan vel heller ikke klandre Tesla for det  ???
  • Det kan være at det er tekniske begrensninger som gjør at TomTom ikke passer veldig godt i Tesla på storskjermen....
  • Eller rene markedstrategier som er til hinder for samarbeid


Cirion

Da har jeg laget en TomTom POI fil for åpne Tesla supercharger stasjoner.

Får ikke lov til å laste opp ov2 fila på forumet her, men forsøker å laste den opp som .doc, og så er det bare å gi fila nytt navn til .ov2, laster i tillegg opp en .csv fil, som er teksfila som kan redigeres før konvertering til ov2.
Enkleste er å bruke denne siden til å konvertere:
http://www.poieditor.com/

Lastes inn på TomTom enheten via Mydrive, og dukker opp under Mine Steder. Listen sorteres automatisk etter nåværende lokasjon, og det er bare å peke på den du vil til.

Kilden er http://supercharge.info/ og det er kun åpne SC fra Europa på listen (samtlige pr. 09.12.2015)
Jeg har tatt med antall ladere og høydemeter på stasjonen (Feks 8s - 17m, som da blir 8 stolper, 17 meter)

Legger ved et bilde av min tomtom med listen aktivert.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA