Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hjelp, lading i utlandet (komplett forvirret)

Startet av t0ffluss, onsdag 16. juli 2014, klokken 00:07

« forrige - neste »

t0ffluss

<rant>
Litt irriterende å oppdage at navigasjonen i bilen ikke tar hensyn til stengte veier. Til og med den kjipe 2DIN navigasjonen i iMiEVen klarer det :-)

SW6.0 om 2 Tesla uker?
</rant>
Og de avstandene den viser til nærmeste SC må jo være i luftlinje, medvind, alvestøv og ønsketekninger. 112km til Lyngdal fra Stavanger?
P85, grå, panorama, spoiler, 21", grå performance interiør, karbon, tech, park.assist, lydstudio, lyspakke, dobbeltlader, 3. seterad. VIN: 184xx Ferdig produsert 15/01/2014. - SOLGT oktober 2017.
X75D, grå, 7 seter, AP2 (APH3(?)). Bestilt 29. sep. Ferdig produsert 4-5. november 2017.

RaBalder

Sitat fra: t0ffluss på lørdag 28. juni 2014, klokken 12:22
<rant>
Litt irriterende å oppdage at navigasjonen i bilen ikke tar hensyn til stengte veier. Til og med den kjipe 2DIN navigasjonen i iMiEVen klarer det :-)

SW6.0 om 2 Tesla uker?
</rant>
Og de avstandene den viser til nærmeste SC må jo være i luftlinje, medvind, alvestøv og ønsketekninger. 112km til Lyngdal fra Stavanger?
Ihvertfall luftlinje.

De andre greiene er jeg mer usikker på. Men kan føye til hjemlengsel, pissatrengt, nedoverbakke  :)

@roger

Tok turen fra Trondheim til Lillehammer i går, og hadde behov for navigasjonshjelp i Lillehammer. Ble særdeles lite imponert, enten er den byen "bygget om" siden Google var der, eller så har de knapt vært der :o
Byen er full av enveiskjørte gater, og til og med gangveier så smale at Teslaen ville fått problemer på høykant, ble anbefalt på det varmeste av Googlestemmen. Har stort sett fått grei hjelp på andre ukjennte steder.
Sør-Trøndelag,
Model S P85+, 21" sølv, hvit, Teck pakke, vinterpakke, luftfjæring, mellombrunt skinninter., carbondekor, lydstudio pakke, parksensor, i drift fra 26.09.2013

rene

Det er ikke Google som står for navigasjonen. Google viser bare kartet på hovedskjermen, og bistår i å finne adresser når du søker.

Muffinman

Har også vært på Lillehammer og testet navigasjonen. Komplett ubrukelig i sentrum, slik som på mange andre steder. Den er også en dårlig stifinner; jeg har opplevd å bli anbefalt en rute med to ekstra ferger for å spare 4 kilometer. Det ville tatt et par timer ekstra om jeg hadde fulgt anbefalingen. Videre velger den av og til en rute som er unødig lang, mens den prøver å lede inn på en nesten ukjørbar kjerrevei for å spare noen hundre meter andre ganger.

Prøv å sammenligne sving-for-sving-kartet og Google-kartene på den store skjermen. Da finner du at Google-kartene ikke er så verst oppdatert, mens Garmin - kartene på lilleskjermen er håpløst utdaterte.

Her må det oppdatering til, så mye er sikkert.

@roger

Da datt jeg litt av, Google viser kartet på hovedskjemen og finner adressen man søker, mens det Garmin som kommer med veivalget og legger på den blå kjøreruten? Og Garmin oppdateres ikke fortløpende, men ligger som en del av SW?
Sør-Trøndelag,
Model S P85+, 21" sølv, hvit, Teck pakke, vinterpakke, luftfjæring, mellombrunt skinninter., carbondekor, lydstudio pakke, parksensor, i drift fra 26.09.2013

rene

@roger
Slik jeg har forstått det ja. Crap. Håper Google får ta seg av alt fra 6.0 av.

Øggen

Navi er ikke bare møkk i lillehammer. Har kostet meg mang en sprengt blodåre hittil på ferieturen.

jkirkebo

Sitat fra: Øggen på mandag 04. august 2014, klokken 21:33
Navi er ikke bare møkk i lillehammer. Har kostet meg mang en sprengt blodåre hittil på ferieturen.

Jepp, den var like lite brukbar på vår tur. Veier som var klare for 6-7 år siden var ikke med i navigasjonsdelen og rutingen er helt håpløs. Vi kjørte stort sett etter det store kartet (som er glimrende på tur) samt gjorde rutingen i NAF Ruteplanlegger på iPaden.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sn0le

På tur fra Kløfta til Lillehammer så insisterte Garmin-navigasjonen at jeg skulle svinge av mot Elverum.
Vet ikke helt hvorfor, men holdt meg til E6.
Ikke det at jeg ikke kan veien, men liker å se gjenværende distanse og tid for ankomst.
Beholder nok TomTom'en en stund til. :)
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Thor2014


Sjøhyene

#11
Kan det være at navigasjonen kun baserer seg på avstand og ikke tid? Sånn fra et rekkevidde-angst perspektiv har jo det pleid å være en fornuftig strategi for elbiler.

Eventuelt at den er så "smart" at den ser ann hvor langt man skal i forhold til rekkevidden. Sånn at ved langtur eller lav rekkevidde prioriterer den avstand mens på korte turer prioriterer den tid. For jeg innbiller meg at den oftere gjør merkelige valg når jeg skal på langtur enn når jeg kjører rundt i hjemfylket.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

cairnz

Den velger alltid korteste rute, ikke den mest eller minst traffikerte :)
Elbilist

ew

Synes også det er litt slitsomt at avstanden til supercharger kun er i luftlinje. Tesla har vel tenkt at det å hele tiden holde avstanden til X SCer oppdatert v.hj.a ruteplanleggeren vil belaste datamaskinen om bord for mye, så den beregner i stedet kun utfra rett linje på kartet. Kjekt på åpent hav og i lufta, mindre kjekt på veien... Forhåpentligvis finnes det en bedre løsning på dette i 6.x.


Det er derfor lurt å faktisk velge superladeren som destinasjon for å få faktisk avstand, ellers kan man brenne seg når man planlegger neste lading.
Model 3 LR AWD - 25. mars 2019
Model S 85 - 24. juni 2014 [Solgt]

Bjoris

Henger meg på her, det ble mye google.com/maps for å kunne beregne avstander siden iallefall ikke vi klarte å legge til via punkt på navien i bilen, det er litt "lyset på, men ingen hjemme" denne navigasjonen pt, men det er jo det som er så kult at vi trenger ikke bytte bil for å få noe bedre, bare smøre oss med ørlite tolmodighet.

Vi savnet også det å bare kunne trykke på skjermen for å kunne velge veipunkt, typisk ferjeleie. Flere av disse var det ikke mulig å søke opp, typisk havnet du på feil side av sambandet evt bare i nærheten...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA