Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hjelp, lading i utlandet (komplett forvirret)

Startet av t0ffluss, onsdag 16. juli 2014, klokken 00:07

« forrige - neste »

bb

Det er derfor jeg fortsatt bruker TomTom. Den ligger fortsatt milevis foran navigasjonen i Model S. Blant annet kan jeg:
- Navigere korteste rute, raskeste rute, unngå motorvei
- Navigere til et vilkårlig sted på kartet
- Navigere fra A til B (ikke nødvendigvis fra current position)
- Navigere til en gitt Point of Interest (POI) som bensinstasjon, hotell, restaurant, minibank
- Navigere via et vilkårlig punkt (f.eks. Oslo til Trondheim via Østerdalen)
- Vise fartsgrense og varsle om fotobokser
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

El-boy

#16
Jeg har kjørt i Danmark med dette Navi systemet. Håpløst dårlig. Spesielt rundt Horsens/Giveskud området. Sendt ut på småveier kronglete og smale for å spare noen få km.
Likeledes er ikke nye veier som har vært der noen år, ikke har blitt implementert i kartet...

Skrekk og gru!!!

Bruk din Garmin (jeg brukt min gamle fra fosilbilen) med siste oppdaterte kart og fikk bedre anvisning.

Jeg savner spesielt at det på TMS ikke er mulig å legge inn raskeste vei, ser ut for at den alltid velger den korteste vei. Det er ett problem når en blir sendt ut på kronglete krøtterstier.

Cirion

Sitat fra: bb på tirsdag 05. august 2014, klokken 09:15
Det er derfor jeg fortsatt bruker TomTom. Den ligger fortsatt milevis foran navigasjonen i Model S. Blant annet kan jeg:
- Navigere korteste rute, raskeste rute, unngå motorvei
- Navigere til et vilkårlig sted på kartet
- Navigere fra A til B (ikke nødvendigvis fra current position)
- Navigere til en gitt Point of Interest (POI) som bensinstasjon, hotell, restaurant, minibank
- Navigere via et vilkårlig punkt (f.eks. Oslo til Trondheim via Østerdalen)
- Vise fartsgrense og varsle om fotobokser
Er ikke uenig i påstanden, men TMS er milevis foran Tomtom på en ting. Søk på dit du skal... Da mener jeg søk på butikknavn, resturangnavn, senternavn, hotellnavn, flyplassnavn osv... Forferdelig tungvindt å måtte velge land, by, adresse osv i Tomtom. Poi biten er elendig. Spesielt tungvindt i utlandet, hvor adresser er forferdelig lange.

Det beste i TMS var å først søke opp ledig hotell i Hotels.com, så søke etter navnet i navigasjonen, trykke ringe knappen og hvis det var ledig rom, følge anvisningene ( eller legge inn adressen i tomtom ). Samme funker ikke i Tomtom sine Poi, ingen info om ledige rom, pris osv.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

frankofobia

Sitat fra: cairnz på tirsdag 05. august 2014, klokken 08:01
Den velger alltid korteste rute, ikke den mest eller minst traffikerte :)

Det er ikke helt korrekt. Jeg kjørte flere turer mellom Oslo og Branäs i Sverige i vinter og Tesla navi ville ha meg til å kjøre en 100km(ett hundre, ja) lang omvei i forhold til Google maps sitt forslag på mobilen.
TMS P85+ 2013 - 2015
TM3P: Bekreftet levering 25/3 VIN:5YJ3E7EB0KF195829 tidligere registrert
TM3P: Ny bil levert 29/3. Så å si ingentingå bemerke :-)

Sjøhyene

Sitat fra: frankofobia på tirsdag 05. august 2014, klokken 09:28
Det er ikke helt korrekt. Jeg kjørte flere turer mellom Oslo og Branäs i Sverige i vinter og Tesla navi ville ha meg til å kjøre en 100km(ett hundre, ja) lang omvei i forhold til Google maps sitt forslag på mobilen.

Har opplevd det samme et par ganger på ruter i norge. Tenker at det må være noen alvorlige bugs i navigasjons softwaren.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

D.O

Har opplevd at samme rute har hatt forskjellig km. Har også opplavd at hvis man søkte på samme plass 2 ganger, så valgte navigasjonen forskjellige ruter. Og til tider velger den 10mil omvei eller en traktorvei/sti...
Funksjonen med å søke er bra, og språket til kartdama, men ikke resten.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

@roger

Sitat fra: D.O på tirsdag 05. august 2014, klokken 17:12
Funksjonen med å søke er bra, og språket til kartdama, men ikke resten.

Kartdama er sikker lækker, men blir litt skremt når hun til stadighet vil ha meg til å kjøre i veggen  ;D
Vi burde kanskje hjelpe henne ved å døpe om alle vegene til veiene  :P
Sør-Trøndelag,
Model S P85+, 21" sølv, hvit, Teck pakke, vinterpakke, luftfjæring, mellombrunt skinninter., carbondekor, lydstudio pakke, parksensor, i drift fra 26.09.2013

AndersinOslo

Skulle til Dalen i Telemark og ble sendt på tulleturer flere ganger. Så vi stoppet og fikk et gratis papirkart på turistinformasjonen i Ulefoss, og navigerte etter det. Mine passasjerer var lett sjokkert over bruken av papir i en Tesla, men vi fant frem.
Renault Kangoo electrique 2002-06
Tesla model s 2013-

cra

Sitat fra: @roger på tirsdag 05. august 2014, klokken 18:00
Kartdama er sikker lækker, men blir litt skremt når hun til stadighet vil ha meg til å kjøre i veggen  ;D

Ha ha! Dette var det første jeg la merke til da jeg henta bilen i Trondheim også. Det første hun sa til meg var "Sving til venstre inn i kirkeveggen".  ;D  Hun be selvsagt behørig ignorert. ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

bb

Sitat fra: Cirion på tirsdag 05. august 2014, klokken 09:26
Er ikke uenig i påstanden, men TMS er milevis foran Tomtom på en ting. Søk på dit du skal... Da mener jeg søk på butikknavn, resturangnavn, senternavn, hotellnavn, flyplassnavn osv... Forferdelig tungvindt å måtte velge land, by, adresse osv i Tomtom. Poi biten er elendig. Spesielt tungvindt i utlandet, hvor adresser er forferdelig lange.
Ja, jeg digger også at jeg kan søke etter «14b Sjøgata» og få opp alle mulige sjøgater i nærheten. Akkurat der er TomTom slitsom der jeg må velge land -> by -> gate og deretter gatenummer. Trafikkinformasjonen på Tesla nav/google er også meget brukervennlig og nyttig. For meg utfyller disse to navigasjonene hverandre ganske bra.

Jeg får ofte spørsmål på Youtube hvorfor jeg fortsatt bruker noe så gammeldags som en separat TomTom. Man må nesten eie en Model S og ha brukt en separat GPS før for å kunne forstå dette.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Teslanewbie

#25
Har lastet ned alle ladere listet på http://e-tankstellen-finder.com Til tomtom.. Den blir med på tur i Europa.. Finnes det poi over Superchargere Til tomtom eller må jeg plotte inn dem manuell fra http://supercharge.info/#data ?
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Car-El

Men det er slitsomt å få vite at du skal svinge "svakt til høyre" eller "ta til venstre nå" så er det plutselig ei rundkjøring med 5 armer.

Det fine er at man kan bare skrive "Statoil", "Coop", "Rica" eller "pizza" så kommer det forslag hentet ut fra Google. Synd at plassen du vil til ikke er rett, men den bruker å være ganske så i nærheten.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Geirr

Ble det ikke hevdet at navigasjonen skulle skiftes ut i 6.0?
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

cra

Rundkjøringer synes jeg TomTom hjelper meg bedre i, med "Kryss rundkjøringen, andre avkjørsel" (da skjønner jeg at jeg skal fortsette "rett fram" på den veien jeg allerede er på. Tesla-navigeringa har ei lang remse om "Ta andre avkjørsel i rundkjøringen, inn i sørpegata", som kan levne tvil om hvorvidt jeg skal fortsette i samme gate som jeg er i (ofte er det det), eller om jeg skal inn på en ny vei. Og i de tilfellene hun sliter med å uttale gatenavnet er det mer forvirrende enn til hjelp; mange slike tilfeller i Sverige.

Men slik er det vel med det meste; det er veldig lite som er best på absolutt alt.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Sjøhyene

en tomtom med 3G og tilgang til googles adresse søk hadde vært ganske nært perfeksjon
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA