Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Problem med Citroen Saxo

Startet av kringon, tirsdag 15. juli 2014, klokken 21:47

« forrige - neste »

kringon

Da er helgen over, og jeg oppriktig gruer meg til å måtte levere tilbake bilen. Jeg ble i så godt humør da jeg så den på gårdsplassen i sted at jeg vasket den innvendig og utvendig slik at neste mann ville ha en best mulig opplevelse når han / hun prøvekjører bilen!

Oppsumering:

Fordeler

  • Sprek bil
  • God plass til barneseter
  • ACC
  • Nøkkelløs / nøkkelfri løsning
  • Kvalitetsfølelse
  • Bra rekkevidde (155km+ i trafikkfart oslo-sandefjord)
  • Lite støy
  • Fantastisk forhandler

Ulemper

  • Førerplass ikke tilpasset min kroppsform
  • Ikke 360* kamera som i Leaf
  • Ikke elektriske seter som tilvalgsmulighet
  • 5 års garanti vs 7 år for Kia Soul (som jeg ser som eneste reelle konkurrent)
  • Lite lagringsplass (kunne med fordel vært plass til ladekabler under panseret eller under bena forran / bak. Da kunne man benyttet hele bagasjerommet fornuftig ved langtur

Men for all del: For en bil! Gi meg 300km reell rekkevidde og jeg trenger aldri en annen bil igjen.
Hvit Citroën C-Zero 2014
Blå med hvitt tak - Kia Soul EV 2015 i bestilling

Svg1974

Sitat fra: kringon på søndag 29. juni 2014, klokken 20:35
Da er helgen over, og jeg oppriktig gruer meg til å måtte levere tilbake bilen. Jeg ble i så godt humør da jeg så den på gårdsplassen i sted at jeg vasket den innvendig og utvendig slik at neste mann ville ha en best mulig opplevelse når han / hun prøvekjører bilen!

Oppsumering:

Fordeler

  • Sprek bil
  • God plass til barneseter
  • ACC
  • Nøkkelløs / nøkkelfri løsning
  • Kvalitetsfølelse
  • Bra rekkevidde (155km+ i trafikkfart oslo-sandefjord)
  • Lite støy
  • Fantastisk forhandler

Ulemper

  • Førerplass ikke tilpasset min kroppsform
  • Ikke 360* kamera som i Leaf
  • Ikke elektriske seter som tilvalgsmulighet
  • 5 års garanti vs 7 år for Kia Soul (som jeg ser som eneste reelle konkurrent)
  • Lite lagringsplass (kunne med fordel vært plass til ladekabler under panseret eller under bena forran / bak. Da kunne man benyttet hele bagasjerommet fornuftig ved langtur

Men for all del: For en bil! Gi meg 300km reell rekkevidde og jeg trenger aldri en annen bil igjen.

Nå er det vel slutt for 7 år med både Kia og Hyundai?

Råde

Sitat fra: Svg1974 på søndag 29. juni 2014, klokken 19:06
Jeg er nysgjerrig på ACC i kombinasjon med regen, velger den dette selv optimalt i forhold til situasjonen, eller går den for den settingen vi velger, og bruker eventuell brems i tillegg? Og om eventuell eco og eco+ har en innvirkning. Og til slutt (i denne omgang :)), Audi har konservativ, nøytral og aggressiv respons på ACC, er det tilsvarende her?

Respons er avhengig av hvilken avstand du har valgt til forankjørende. Kort avstand = aggressiv respons. Lang avstand = daff reaksjon
e-Golf | X75D

Gordon Retriever

Sitat fra: Svg1974 på søndag 29. juni 2014, klokken 20:47Nå er det vel slutt for 7 år med både Kia og Hyundai?

Kia og Hyundai har hver sin importør til Norge. Jeg har ikke hørt noe om at Bertel O. Steen-eide Kia Bil Norge reduserer garantitiden. Har du? ???

Gordon Retriever

#19
Sitat fra: kringon på søndag 29. juni 2014, klokken 20:17Avstanden mellom bagasjeplaten på topp og bunn er ganske nøyaktig 11cm, men når du har platen i øvre posisjon, så er det mellom 10 og 13 cm avstand til bunnen under.

Takk for det. Dette bekrefter antagelsen min om at den praktiske forskjellen mellom Fossilgolf og e-Golf i bagasjerommet er bortfall av reservehjulsbrønnen i sistnevnte.


kringon

Sitat fra: Gordon Retriever på søndag 29. juni 2014, klokken 22:01
Sitat fra: Svg1974 på søndag 29. juni 2014, klokken 20:47Nå er det vel slutt for 7 år med både Kia og Hyundai?

Kia og Hyundai har hver sin importør til Norge. Jeg har ikke hørt noe om at Bertel O. Steen-eide Kia Bil Norge reduserer garantitiden. Har du? ???

Kia opprettholder foreløpig sin garanti. Dersom de filer på den og tilbyr 5 år, så er saken biff for min del. eGolf all the way!
Hvit Citroën C-Zero 2014
Blå med hvitt tak - Kia Soul EV 2015 i bestilling

Svg1974

Sitat fra: Gordon Retriever på søndag 29. juni 2014, klokken 22:01
Sitat fra: Svg1974 på søndag 29. juni 2014, klokken 20:47Nå er det vel slutt for 7 år med både Kia og Hyundai?

Kia og Hyundai har hver sin importør til Norge. Jeg har ikke hørt noe om at Bertel O. Steen-eide Kia Bil Norge reduserer garantitiden. Har du? ???

Nei, dere har rett, jeg leste en artikkel på dinside.no litt raskere enn hva jeg burde... Ser ut som Kia beholder 7 år.

hovik

Ang. ACC;
Hvor flink er den til å holde kontakt med bilen foran i rundkjøringer og på svingete veier ?
Hvor lenge kan den stå stile før den gir opp å følge bilen foran ?

Kan bilen innstilles (ikke bruk av app) på å forvarmes, selv om den ikke står til ladning ?
2019 Tesla Model 3 - verdens beste drittbil
2016 Volvo XC90 - traktor fuel

MrBacardi

Sitat fra: kringon på søndag 29. juni 2014, klokken 20:04
Sitat fra: Svg1974 på søndag 29. juni 2014, klokken 19:06
Jeg er nysgjerrig på ACC i kombinasjon med regen, velger den dette selv optimalt i forhold til situasjonen, eller går den for den settingen vi velger, og bruker eventuell brems i tillegg? Og om eventuell eco og eco+ har en innvirkning. Og til slutt (i denne omgang :)), Audi har konservativ, nøytral og aggressiv respons på ACC, er det tilsvarende her?

Med ACC kan du selv velge avstand til bilen forran, men den har ingen "respons tuning" såvidt jeg fant. Opplever at den fungerer bra mtp. filskifte m.m. Eneste er når bilen forran tar av motorveien e.l. da bremser den i takt med bilen, for så å måtte gi gass igjen for å finne optimal-farten. Her kan man klart være mer økonomisk uten ACC.

Når det gjelder regenerering, så opplever jeg at den gjør dette automatisk frem til full brems. ACC stopper helt opp ved behov også.

Ordinær Golf har de samme ACC-valgene som Audi her. Man setter valget i touchskjerm-menyene, ikke på rattet (hvor man altså kun velger makshastighet og avstand).
Test mine Android-apps: Bilsamler / Ladestasjon
Jeg koblet Teslaen til slack

2020 VW ID.3 1ST - Kø-nr 75
2017 Leaf 30 kWh - Utlevert april 2017
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

Anders Landergren

Hei

Vurderer selv en e-golf for pendling mellom Sandefjord og Fornebu. Basert på din erfaring, burde det holde (akkuratt) basert på at jeg er alene i bilen. Dersom jeg holder meg til fartsgrensen (maks 100), og får på plass tilleggsvarmeren, burde det holde akkuratt inn uten ladestopp på Lier.

Merket du noe forskjell på rekkevidde når du var alene i bilen i forhold til flere personer/last?

Hilsen
Anders

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA