Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Problem med Citroen Saxo

Startet av kringon, tirsdag 15. juli 2014, klokken 21:47

« forrige - neste »

kringon

Da har jeg vært så heldig at jeg får prøve E-golfen en hel helg!!

Kommer til å poste en del oppdateringer med litt bilder og erfaringer, men før jeg begynner:

For en service fra forhandler!! Møller i Sandefjord har uten tvil hatt den beste oppfølgingen, raskeste responsen og beste innstillingen fra noen av bilforhandlerne jeg har hatt kontakt med de siste 6 mnd.

Første inntrykk etter en ettermiddag med eGolf:


  • + Enorm akselerasjon til 60
  • + Flott estetisk fører miljø og lite vind/hjulstøy
  • + Grei bagasjeromsplass
  • - Førersetet er ikke tilpasset min kroppsfasong (armlener etc.)
Hvit Citroën C-Zero 2014
Blå med hvitt tak - Kia Soul EV 2015 i bestilling

nilskt

Så bra! Jeg får prøve å få til et slik lån selv.

Ser du skryter av Møller Sfj. Har de sendt deg informasjon om leveringstider, forsinkelser osv uoppfordret til deg, eller har du måttet etterspørre dette?

Jeg synes også responsen har vært rask når jeg har henvendt meg, men savner informasjonen som burde kommet uoppfordret. (som for eksempel de siste leveringsprognosene som har blitt tilgjengeliggjort her på forumet).

Lykke til med prøvekjøringen! Jeg skal holde utkikk etter deg :-)
Nightblue e-Golf med varmepumpe siden 14. januar

FreMen

Jeg savner også info fra forhandler. Jeg har flere ganger sendt mail, jeg har møtt opp fysisk, men fremdeles kun kryptiske meldinger/forklaringer om hva som skjer. Jeg er mildt sagt meget misfornøyd med oppfølging fra selger. Jeg venter spent på videre synspunkter fra trådstarters prøvekjøring i helgen. Lykke til :)

kringon

Da var "langturen" gjennomført:

Sandefjord - IKEA Slependen (klattlading 1.5t 10A) - Oslo (klattlading 1.5t 16A) - Liertoppen (mislykket hurtiglading) - Drammen (Full lading med CCS) - Sandefjord.

Turen ble gjennomført med 2 voksne + 2 barn i barneseter + varer fra Ikea halve turen. Total last i området 250-300 kg. Sjekket ikke dekktrykk før jeg begynte.

Holdt trafikkfart hele veien og hadde ikke problemer med rekkevidde. Etter første langstrekket sto det 35 km igjen på GOM. Forskjellen på e-golf og trilling her er at den stopper ved 0 km. Når vi kom tilbake til liertoppen så begynte rekkevidden å bli sparsom (derav ladeforsøket). Den knebler hastigheten når du kommer på "rødt nivå" på nåla og jeg regner med at 0 km = full stopp (Dette er ikke utprøvd).

Så til opplevelsen: Bilen er jo en drøm å kjøre! Stillegående, massevis av krefter og romslig. Jeg forelsket meg i ACC (Adaptiv Cruise Control). Bagasjerommet er litt lite, men hvis man vipper vekk "gulvet" så får man en del mer plass dersom det er nødvendig.

Har ikke annet å si enn at dette er en fantastisk bil. For min egen del så er jeg veldig usikker på om de teoretiske 22km forskjell på eGolf og Kia Soul vil utgjøre tungen på vektskålen. Pendling om vinteren så kan det være forskjellen på å komme helt frem / måtte hurtiglade.

På den andre siden: Oppfølging fra VW forhandler (Sandefjord) har hele tiden vært fantastisk. Her har Kia (prøvd 3 forskjellige forhandlere) vært mye slappere.

Noen requests før jeg leverer tilbake bilen i morgen?
Hvit Citroën C-Zero 2014
Blå med hvitt tak - Kia Soul EV 2015 i bestilling

nilskt

Takk for at du deler opplevelsene!

Kan du si litt om navigasjon, radio og kjørecomputer? Virker kart oppdatert? Intuitivt å bruke? Har du forsøkt handsfree?

Hva betyr GOM?

Har Møller i Sandefjord sendt deg info uoppfordret eller har du etterspurt informasjon? Jeg har måttet etterspørre og da bare fått vage svar (men det kommer vel av at de ikke vet). Savner likevel oppfølging underveis ettersom det virker som om dette kan ta tid. Ventetida føles jo enda lenger etter å ha lest så positive omtaler av bilen som det du her kommer med :-)
Håper den kommer før de starter innkreving på nye E18 SFJ - TBG.
Nightblue e-Golf med varmepumpe siden 14. januar

Bawler

Haugesund
eGolf med VP og alt utstyr

kringon

Navigasjonen testet jeg, og uten noen videre dybdetest, så virker kartet oppdatert. GUI = OK. Ikke fantastisk.

Radio = DAB = Fantastisk! :) Lyden i anlegget var mer enn bra nok (er medium lydentusiast selv), men usikker på hvilken versjon som var installert i prøve-bilen. Tror det er standard.

Kjørekomputeren navigeres enkelt fra rattet for å se rekkevidde i stort format, snittforbruk, navigasjonsvarsler osv. Dønn likt vanlig golf så vidt jeg vet.

Handsfree fungerer bra og opereres via rattet eller infotainmentsystemet etter at telefonen har blitt parret med bilen.

Møller i Sandefjord hadde jeg kontakt med rundt forrige kjøp av elbil (C-zero, men E-up ble vurdert kraftig). De tok kontakt når de hadde bilen til prøvekjøring og jeg fikk gjort en avtale. Ellers så har de snakket med meg jevnlig. De husket meg f.eks på bil-messen som var for en måneds tid siden i sandefjord. Var der og snuste, men var klar på at selv "bil nr 1" for oss skal være elektrisk. Får leie / låne dersom vi skal på langtur.
Hvit Citroën C-Zero 2014
Blå med hvitt tak - Kia Soul EV 2015 i bestilling

Svg1974


remoey

Takk for at du deler dine erfaringer kringon!

Ettersom du er medium lydentusiast..., har du sjekket om mediaspilleren støtter FLAC (eller andre lossles-lydformater)?
Og hva med støtte for DVD-Audio og SACD?

Er det standardhøyttalere i demobilen, eller Dynaudio?
2015 VW e-Golf (byttes ut med i3 i august)
2016 AMG C63 S T
2017 BMW i3 Protonic Blue, Fully Charged (i bestilling)

Gordon Retriever

Sitat fra: kringon på søndag 29. juni 2014, klokken 08:18
Noen requests før jeg leverer tilbake bilen i morgen?

Hyggelig gjort av deg. :)


  • Kunne du tatt et raskt kontrollmål av forskjellen på bagasjeromsgulv i øvre og nedre posisjon? Denne tror jeg skal være rundt 10cm.
  • Du fører opp setene som et minuspunkt. Er det standardseter i tekstil i bilen du låner? Når det gjelder midtarmlener hos VW, har jeg alltid hatt litt sans for disse siden de kan reguleres, selv om jeg ser at andre merker klarer å få det riktig uten å tilby regulering.
  • Tror du at du kan forhøre deg når du leverer inn bilen om det er standardstereo eller Dynaudio i bilen? VW-anlegg går ofte for å være brukbare i utgangspunktet, og det er interessant å høre andres synspunkter på om det er fornuftig å oppgradere til bedre lyd.
Venter spent på nye oppdateringer fra helgen din med e-Golf. :)

Råde

Sitat fra: Gordon Retriever på søndag 29. juni 2014, klokken 14:41


  • Tror du at du kan forhøre deg når du leverer inn bilen om det er standardstereo eller Dynaudio i bilen? VW-anlegg går ofte for å være brukbare i utgangspunktet, og det er interessant å høre andres synspunkter på om det er fornuftig å oppgradere til bedre lyd.
Venter spent på nye oppdateringer fra helgen din med e-Golf. :)

Etter min tur her om dagen vil jeg kraftig anbefale Dynaudio hvis du bryr deg om lyd i bil. Lyden var ikke dårlig, men jeg ville angret hvis jeg hadde valget, var i tvil og valgte å la være.

Har hatt en highline golf i en uke og syntes lyden var helt ok, men sammenlignet med det, var e-Golf normalanlegg en del dårligere. Det er mulig at den jeg lånte en basskasse eller en annen oppgradering, men den hadde ikke Dynaudio.

Jeg har en -14 modell passat, og som du sier er originalanleggene ofte ok. Det gjelder også passaten, men etter min lydentusiast-mening, gjelder ikke det for e-Golf.
e-Golf | X75D

Gordon Retriever

Sitat fra: remoey på søndag 29. juni 2014, klokken 14:32om mediaspilleren støtter FLAC (eller andre lossles-lydformater)?

What Hifi prøver Discover Pro og Dynaudio Excite i Fossilgolf og FLAC står ikke på menyen:

SitatFile compatibility for the system doesn't extend to the likes of WAV, FLAC or Apple Lossless (ALAC),
but it can handle MP3, WMA and AAC variants.

Svg1974

Jeg er nysgjerrig på ACC i kombinasjon med regen, velger den dette selv optimalt i forhold til situasjonen, eller går den for den settingen vi velger, og bruker eventuell brems i tillegg? Og om eventuell eco og eco+ har en innvirkning. Og til slutt (i denne omgang :)), Audi har konservativ, nøytral og aggressiv respons på ACC, er det tilsvarende her?

kringon

Sitat fra: Svg1974 på søndag 29. juni 2014, klokken 19:06
Jeg er nysgjerrig på ACC i kombinasjon med regen, velger den dette selv optimalt i forhold til situasjonen, eller går den for den settingen vi velger, og bruker eventuell brems i tillegg? Og om eventuell eco og eco+ har en innvirkning. Og til slutt (i denne omgang :)), Audi har konservativ, nøytral og aggressiv respons på ACC, er det tilsvarende her?


Med ACC kan du selv velge avstand til bilen forran, men den har ingen "respons tuning" såvidt jeg fant. Opplever at den fungerer bra mtp. filskifte m.m. Eneste er når bilen forran tar av motorveien e.l. da bremser den i takt med bilen, for så å måtte gi gass igjen for å finne optimal-farten. Her kan man klart være mer økonomisk uten ACC.

Når det gjelder regenerering, så opplever jeg at den gjør dette automatisk frem til full brems. ACC stopper helt opp ved behov også.
Hvit Citroën C-Zero 2014
Blå med hvitt tak - Kia Soul EV 2015 i bestilling

kringon

@GordonRetriver: Setene er i tekstil, og armlene i midten kan justeres, men kun i lengderetningen. Personlig syns jeg det er et minus at de ikke kan levere elektriske seter i denne bilen. Problemet er ikke setene i seg selv, men høyden på armlenet i vinduskarmen / avstand til rattet / avstand til pedaler. Jeg er en lang mann og opplever at disse tingene best fungerer for kortere mennesker. Jeg liker å sitte med bena godt utstrekt og armene i ca 110-120graders knekk. Men dette er pirk. (Dog Kia Soul var bedre for meg her. Høyere bil og høyere sete).

FLAC har jeg ikke testet, men ser at det blir beskrevet lenger ned at den ikke støtter dette. Bruker selv spotify / wimp på maks kvalitet og syns dette er "greit nok" til å være i bilen. På anlegget hjemme er det noe annet :)

Avstanden mellom bagasjeplaten på topp og bunn er ganske nøyaktig 11cm, men når du har platen i øvre posisjon, så er det mellom 10 og 13 cm avstand til bunnen under. Dette fordi det er et avtrykk tilpasset dekk e.l. som har forskjellige forhøyninger. Fin plass til kabler m.m., men det er jo noe herk når du har lastet opp! :) (snakker av erfaring)

Hvit Citroën C-Zero 2014
Blå med hvitt tak - Kia Soul EV 2015 i bestilling

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA