Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva koster en fullspecet E-Up?

Startet av leaf-newbe, tirsdag 15. juli 2014, klokken 21:25

« forrige - neste »

smaug01

Sitat fra: emil på torsdag 15. januar 2015, klokken 08:36
Sitat fra: kjbu på torsdag 15. januar 2015, klokken 08:11
ENIG! Hurtigladere bør stå ved hovedfarts-årene. Lokalkjøring er for det meste på hjemme-strøm, mens hurtilading trenger man på langtur. Da må disse stå lett tilgjengelig langs europa- og riksveiene.

Tar man strekningen Oslo-Kritstiansand har man nå bl.a følgende lademuligheter:

Sandvika rådhus: Har kun brukt denne på vei inn mot oslo, men ligger greit plassert.
Billingstad/Kiwi: Avstikker fra E18, men blir ikke veldig lang omvei.
Drammen/Kjellstad: GrønnKontakt på ene siden og Fortum på andre siden av E18. Gode plasseringer
Drammen/Marienlyst: Liten omvei, men ikke det værste
Holmestrand/Kiwi: Liten avstikker fra E18, men levelig
Tønsberg/Travbanen: På grensen til hva jeg synes er greit, men var lenge nødvendig.
Skien/Falkum: Alt for langt unna  E18, men var i en periode eneste alternativ.
Bamble/Rugtvedt: Perfekt!
Arendal/Stoa: Litt langt unna og småkronglete for de som ikke er lokalkjente.
Sørlandsparken/Kiwi/Nissan: Liten avstikker fra E18, men siden man kan fortsette og kjøre på  E18 annet sted blir det ikke så ille.
Kristiansand/Vesterveien: Liten avstikker fra hovedveien, lite hyggelig sted, men ellers greit.

Bonus:
Notodden/Bergbys: Ligger fint plassert ved E134

Mange av disse laderene er riktignok kun CHAdeMO og kommentarene er bare min synsing på plasseringen og jeg har prøvd alle sammen (bortsett fra Kiwi Sørlandsparken). Det som er kjedelig er hvis det er lang omvei for å komme til laderen og så møter man ladekø eller defekt lader. Skilting til hurtigladere burde komme opp så man slipper å kjøre rundt på siste rest av strøm for å lete når GPS koordinatene er lagt inn feil (f.eks Notodden i starten).

Har blitt en del turer innover til Oslo på meg og ser at man på godværsdager kan komme fra Kristiansand til Oslo med ladestopp i Arendal, på Rugtvedt og i Holmestrand. Grelland og Brokelandsheia vil gjøre ting enda bedre og fjerne siste rest av eventuell rekkeviddeangst på dager med litt dårligere vær.
Hør hør!
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Marecat

Automobilcompaniets lader i Drammen er nærmere E18 enn Marienlyst. Litt vanskelig å finne, men den har aldri vært opptatt når jeg har trengt den.

emil

Sitat fra: Marecat på fredag 16. januar 2015, klokken 00:17
Automobilcompaniets lader i Drammen er nærmere E18 enn Marienlyst. Litt vanskelig å finne, men den har aldri vært opptatt når jeg har trengt den.
Men marienlyst har sto ladere og for de med GrønnKontakt avtale et mye bedre alternativ hvis du ikke trenger akkuat 15 minutter lading. I tillegg litt rimeligere.

Men uansett, flott at det finnes flere ladere i området.

MisterScience

Var nede og sjekka laderen i Lillesand i går, nå er det lys i displayet og. Testa ikke lading, men så ut som den var i gang.

Edit: Lada fra ca. 65-85% der nettopp på ~10-12 minutt, ser ut som denne funker fint. Tror ikke den tar betaling ennå, men jeg hadde GK-kortet i hånda når jeg testa, så er jo mulig den tok det uten at jeg fikk det med meg.
2014 Volkswagen e-UP!

emil

Sitat fra: MisterScience på torsdag 22. januar 2015, klokken 16:39
Var nede og sjekka laderen i Lillesand i går, nå er det lys i displayet og. Testa ikke lading, men så ut som den var i gang.

Edit: Lada fra ca. 65-85% der nettopp på ~10-12 minutt, ser ut som denne funker fint. Tror ikke den tar betaling ennå, men jeg hadde GK-kortet i hånda når jeg testa, så er jo mulig den tok det uten at jeg fikk det med meg.

Som oftest er de gratis en liten periode etter montering. Så lenge du ikke måtte scanne kort for å stoppe ladingen ble den nok heller ikke registrert ved oppstart.

Får ta en tur og kikke innom en dag jeg har tid, men nå blir det ny tur østover. Heldigvis går E18 i en ganske stor sløyfe rundt Lillesand akkurat der, så det er ikke mer enn en drøy km i omvei å kjøre via laderen. Sammen med lavere hastigheter kan det godt være at man faktisk ikke får noe merforbruk hvis man fra Kristiansand og østover eller motsatt. Hadde vært værre hvis man måtte svinge av og på E18 på samme sted.

Laderen på Rugtvedt har vært fantastisk å få på plass og skal testes ut igjen denne helgen.

smaug01

Hva er egentlig statusen med laderen til Vestfold Auto utenfor Tønsberg? Prøvde å lade der i kveld men jeg får ikke liv i selve laderen. Kortleseren er det liv i men det blir ikke trekt noe beløp og laderen er like død.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

emil

Sitat fra: smaug01 på søndag 15. februar 2015, klokken 18:27
Hva er egentlig statusen med laderen til Vestfold Auto utenfor Tønsberg? Prøvde å lade der i kveld men jeg får ikke liv i selve laderen. Kortleseren er det liv i men det blir ikke trekt noe beløp og laderen er like død.

Min erfaring er at den er ekstremt følsom på hvilke kort som virker.  Har flere kort som virker fint i alle andre automater, men ikke på den laderen. Det at skjermen er avskrudd til betaling er gjennomført er heller ingen god løsning.


smaug01

Prøvde både NFC, chip og magnetstripe. En av delene burde da fungere? Skjønner godt hvis den laderen ikke blir brukt mye.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

emil

Samme kort eller flere kort?

Min erfaring er at den laderen er mye brukt. Det er denne og Sandvika jeg har opplevd kø ved flest ganger og ved et par anledninger to biler i kø mens en tredje lader.

smaug01

Samme kort. DnB hvis det spiller noe rolle. Jeg har prøvd den en gang før etter at den ble flyttet, fikk den ikke til da heller. Bor bare noen km unna så trenger den ofte ikke.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

emil

Sitat fra: smaug01 på søndag 15. februar 2015, klokken 22:44
Samme kort. DnB hvis det spiller noe rolle. Jeg har prøvd den en gang før etter at den ble flyttet, fikk den ikke til da heller. Bor bare noen km unna så trenger den ofte ikke.

Den sliter med de vanlige visa debet/bankaxept kortene fra DNB for meg, men så er det de kortene jeg bruker mest og som da har størst slitasje. DNB Mastercard og Skandiabanken kortene liker den bedre, både magnetstripe og chip.

Med Rugvedt og Holmestrand operative og stabile (og litt bedre pris) blir det færre stopp på denne på vei til Oslo, men den passer greit som et 15 min stop på vei fra Oslo igjen.

smaug01

Er ikke det veldig rart da? Mitt DnB kort er bare noen mnd gammelt og magnetstripen er jo helt ubrukt mens NFC blir jo ikke slitt.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Icenor

Jeg slet med mitt DnB kort sist jeg var der. Ingenting fungerte av magnetstripe, chip eller NFC. Måtte til slutt bruke et annet mastercard hvis jeg husker rett. Dyrt var det også.
P85
Model 3 - reservert

emil

Sitat fra: Icenor på onsdag 18. februar 2015, klokken 03:06
Jeg slet med mitt DnB kort sist jeg var der. Ingenting fungerte av magnetstripe, chip eller NFC. Måtte til slutt bruke et annet mastercard hvis jeg husker rett. Dyrt var det også.

Havner på en pris litt over Fortum hvis vi regner pr minutt, men problemet er kjøp av forhåndsdefinerte tidsenheter. På tur Oslo-Sørlandet vil normalt sett 20 minutter i Tønsberg være det ideelle for å nå fram til Rugvedt med passe SOC, så her må jeg velge å enten ta 15 minutter og kjøre roligere, eller betale for 30 minutter.

Sist jeg ladet der sto det to biler kø så da var jeg grei og valgte kun 15 minutter før det ble en rolig tur videre.

Trekkoppbil

Er det ønskelig å kjøre E18 gjennom Vestfold?
Det er en omvei langs kysten med en del fartsettapper, og muligens lange hopp mellom ladestasjonene, og mye kø. Det kan være en dårlig kombinasjon.
Kjører man kortere veier, f.eks gjennom Skien, hvor det er lågere fart, så blir det gjerne mye mindre lading, og da kan man spare tid.
Jeg forstår ikke hvorfor det ikke er bygd rett motorvei mellom Sande og Grenland.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA