Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva koster en fullspecet E-Up?

Startet av leaf-newbe, tirsdag 15. juli 2014, klokken 21:25

« forrige - neste »

smaug01

Ser bra ut. Perfekt plass å stoppe på tur til kr.sand. Med noen ladere ved Statoil ved Telemarksporten har man litt backup også. Dette blir bra! Mangler bare nå Brokelandsheia så er turen til kr.sand plankekjør året rundt.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

emil

Sitat fra: smaug01 på fredag 19. desember 2014, klokken 21:49
Ser bra ut. Perfekt plass å stoppe på tur til kr.sand. Med noen ladere ved Statoil ved Telemarksporten har man litt backup også. Dette blir bra! Mangler bare nå Brokelandsheia så er turen til kr.sand plankekjør året rundt.

Med Brokelandsheia blir lengste strekk mellom Oslo og Kristiansand strekningen Tønsberg-Rugtvedt (for oss med CHAdeMO) ca 66km. Da skal det være mulig å kjøre selv midtvinters og 15 minus eller i snøslaps.

Sommeren kommer til å gå som en lek og hvis man uansett tar en times pause på strekningen med familie i fossilbil er ikke elbilen langt unna tidsmessig. Synes mest synd på bikkja nå siden han ikke får en times luftetur i Skien lengre.

X-Trail

Rugtvedt fungerte utmerket ikveld :)var alene der og kunne fråtse i strøm fra alle mulige kabler ;)
Stolt eier av ELise♡

emil

Sitat fra: X-Trail på lørdag 20. desember 2014, klokken 20:46
Rugtvedt fungerte utmerket ikveld :)var alene der og kunne fråtse i strøm fra alle mulige kabler ;)

Fungerte glimrende rundt 12 også. Ingen andre biler på plassen. Hadde nok strøm til å komme fra Arendal uten stopp og fikk på en halvtime nok til å komme videre til Kiwi Holmestrand.

Men Rugtvedt sparer man fort halvannen time i forhold til tidligere når man måtte opp til Falkum for å semihurtiglade.

X-Trail

På Brokelandsheia er det nå gravd og støpt litt så da er den også på gang :)
Stolt eier av ELise♡

emil

Sitat fra: X-Trail på mandag 22. desember 2014, klokken 18:22
På Brokelandsheia er det nå gravd og støpt litt så da er den også på gang :)

Blir jo bare bra dette.

Kom meg problemfritt hjem fra Rugtvedt til Arendal i dag, faktisk med ca 4kWh mer igjen på batteriet enn motsatt vei under samme vær/føre. Slapp saktelading på Brokelandsheia som tidvis var nødvendig når man måtte ta ladestoppet i Skien.

Med minuttsbetaling på GrønnKontakt Brokelandsheia vil det være en god pådriver å ikke lade mer enn nødvendig både der, Rugtvedt og oppover/nedover Telemark/Vestfold.

Gleder meg til sommeren, men frykter ladekø. Denne helgen har jeg ikke møtt på noen andre elbiler på hurtigladere annet enn i Sandvika. Der var det forresten en hyggelig Leaf-eier (Hvit EL20xxx) som avsluttet ladingen sin og flyttet seg da jeg stillte meg opp og ventet.

MisterScience

Ser laderen i Lillesand er kommet opp. Den er ikke satt i drift ennå, men jeg antar dette skjer i løpet av noen dager.
2014 Volkswagen e-UP!

emil

Sitat fra: MisterScience på onsdag 14. januar 2015, klokken 11:05
Ser laderen i Lillesand er kommet opp. Den er ikke satt i drift ennå, men jeg antar dette skjer i løpet av noen dager.

Men er denne "idiotisk" plassert nede i sentrum som tidligere avmerket? Blir en lang omvei fra E18 for et ladestopp. Ellers var det vel snakk om at de nye bensinstasjonene som kommer ved E18 skulle få hurtigladere også.

MisterScience

Ja, plasseringen er ikke ideell ifht. E18, men praktisk i forhold til der jeg bor i det minste... ;)
2014 Volkswagen e-UP!

emil

Ok, den er uansett hjertelig velkommen i området og den får bli kriseløsning de gangene jeg skal tur/retur Kjevik fra Arendal og Sørlandsparken laderene er nede som de har vært en stund nå. Må bare huske å lade litt ekstra for å ta igjen strømforbruket på vei opp til E18 igjen.

kjbu

Sitat fra: emil på onsdag 14. januar 2015, klokken 12:51
Sitat fra: MisterScience på onsdag 14. januar 2015, klokken 11:05
Ser laderen i Lillesand er kommet opp. Den er ikke satt i drift ennå, men jeg antar dette skjer i løpet av noen dager.

Men er denne "idiotisk" plassert nede i sentrum som tidligere avmerket? Blir en lang omvei fra E18 for et ladestopp. Ellers var det vel snakk om at de nye bensinstasjonene som kommer ved E18 skulle få hurtigladere også.

ENIG! Hurtigladere bør stå ved hovedfarts-årene. Lokalkjøring er for det meste på hjemme-strøm, mens hurtilading trenger man på langtur. Da må disse stå lett tilgjengelig langs europa- og riksveiene.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

Electrix

Sitat fra: kjbu på torsdag 15. januar 2015, klokken 08:11
Sitat fra: emil på onsdag 14. januar 2015, klokken 12:51
Sitat fra: MisterScience på onsdag 14. januar 2015, klokken 11:05
Ser laderen i Lillesand er kommet opp. Den er ikke satt i drift ennå, men jeg antar dette skjer i løpet av noen dager.

Men er denne "idiotisk" plassert nede i sentrum som tidligere avmerket? Blir en lang omvei fra E18 for et ladestopp. Ellers var det vel snakk om at de nye bensinstasjonene som kommer ved E18 skulle få hurtigladere også.

ENIG! Hurtigladere bør stå ved hovedfarts-årene. Lokalkjøring er for det meste på hjemme-strøm, mens hurtilading trenger man på langtur. Da må disse stå lett tilgjengelig langs europa- og riksveiene.
Dette er det nok mange forskjellige meninger om, og det vil nok komme mange forskjellige løsninger. For folk som skal til Lillesand er det praktisk at det er en hurtiglader der, og for Lillesand er det også praktisk å ha noe å lokke med. For de som er på langtur og bare skal forbi er det best med en hurtiglader som er nær hovedveien, men samtidig plassert ved kjøpesenter, kiosk, butikk eller annet å slå ihjel tiden med. Vi ser nå at begge deler kommer i større og større grad så jeg synes fremtiden ser lys ut.

Jeg tror også at bruken og lønnsomheten av hurtigladerne kommer til å øke kraftig nå som korridorene blir lukket. Oslo - Kristiansand - Stavanger blir jo mulig å kjøre for folk flest nå uten at man må forberede en ekspedisjon, da kommer nok jeg også til å prøve elbilen på langtur. En slik tur-retur fører nok til 6-8 hurtigladinger, til sammenligning har jeg til nå hurtigladet 2 ganger i året. Hurtigladerne har gitt meg trygghet til å makse rekkevidden, men jeg klarer meg stort sett uten. Hvis jeg nå bruker elbilen på 4-5 langturer i året vil det si at jeg øker bruken min av hurtigladere med 1500%!! Hvis det er flere som lokkes ut på langtur så blir det nok hurtigladere tett langs hovedveiene og i by-sentrum.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

emil

Sitat fra: kjbu på torsdag 15. januar 2015, klokken 08:11
ENIG! Hurtigladere bør stå ved hovedfarts-årene. Lokalkjøring er for det meste på hjemme-strøm, mens hurtilading trenger man på langtur. Da må disse stå lett tilgjengelig langs europa- og riksveiene.

Tar man strekningen Oslo-Kritstiansand har man nå bl.a følgende lademuligheter:

Sandvika rådhus: Har kun brukt denne på vei inn mot oslo, men ligger greit plassert.
Billingstad/Kiwi: Avstikker fra E18, men blir ikke veldig lang omvei.
Drammen/Kjellstad: GrønnKontakt på ene siden og Fortum på andre siden av E18. Gode plasseringer
Drammen/Marienlyst: Liten omvei, men ikke det værste
Holmestrand/Kiwi: Liten avstikker fra E18, men levelig
Tønsberg/Travbanen: På grensen til hva jeg synes er greit, men var lenge nødvendig.
Skien/Falkum: Alt for langt unna  E18, men var i en periode eneste alternativ.
Bamble/Rugtvedt: Perfekt!
Arendal/Stoa: Litt langt unna og småkronglete for de som ikke er lokalkjente.
Sørlandsparken/Kiwi/Nissan: Liten avstikker fra E18, men siden man kan fortsette og kjøre på  E18 annet sted blir det ikke så ille.
Kristiansand/Vesterveien: Liten avstikker fra hovedveien, lite hyggelig sted, men ellers greit.

Bonus:
Notodden/Bergbys: Ligger fint plassert ved E134

Mange av disse laderene er riktignok kun CHAdeMO og kommentarene er bare min synsing på plasseringen og jeg har prøvd alle sammen (bortsett fra Kiwi Sørlandsparken). Det som er kjedelig er hvis det er lang omvei for å komme til laderen og så møter man ladekø eller defekt lader. Skilting til hurtigladere burde komme opp så man slipper å kjøre rundt på siste rest av strøm for å lete når GPS koordinatene er lagt inn feil (f.eks Notodden i starten).

Har blitt en del turer innover til Oslo på meg og ser at man på godværsdager kan komme fra Kristiansand til Oslo med ladestopp i Arendal, på Rugtvedt og i Holmestrand. Grelland og Brokelandsheia vil gjøre ting enda bedre og fjerne siste rest av eventuell rekkeviddeangst på dager med litt dårligere vær.

Thomas Parsli

Mellom Billingstad/Kiwi og Drammen/Kjellstad har du Liertoppen/MacDonalds, hvor det står en Fortum kombi-lader og en Type-2/Schuko


Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

emil

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 15. januar 2015, klokken 08:43
Mellom Billingstad/Kiwi og Drammen/Kjellstad har du Liertoppen/MacDonalds, hvor det står en Fortum kombi-lader og en Type-2/Schuko

Burde husket den ja. Har kjørt innom for å sjekke plassering, men hadde ikke noe ladebehov da så jeg kjørte videre.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA