Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Road trip i Europa sommeren 2014 / type 2 ladere

Startet av trondhla, tirsdag 15. juli 2014, klokken 09:46

« forrige - neste »

timingbeltkiller

Sitat fra: Bent på fredag 11. juli 2014, klokken 10:24
Hadde det vært farlig så ville de brydd seg.
Radioaktivt nedfall er farlig.
Så hvordan handlet myndighetene i N da resultatene av Tsjernobyl viste seg?
De flyttet kommaet på faregrensene og simsalabim problemet 90% løst.

Erfaringene med klimaforverringene viser med all ønskelig tydelighet myndighetene
prater om problemet, men gjør ikke noe som virker, for å stoppe det.

Vi har her en ond sirkel:
Politikerne gjør ingen ting. For da taper de neste valg.
Velgerne tror det er ikke farlig. For politikerne gjør ikke noe.

Og det langt alvorligere problemet med ødeleggelsen av habitatene til stadig
flere arter slik at de dør ut, tier politikerne i hjel. Det er tydelig de mener mennesket øverst
på næringskjeden kan overleve som eneste art på kloden stikk i strid med
at denne dominerende rovdyrarten er den som er mest avhengig av det biologiske mangfoldet.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Torz


bno

Ren el vs hybrid
Hybrid som dette er et blindspor. Det er et slags forsøk på å sukre miljøpillen og samtidig opprettholder og utvider produsenter og alle i bil infrastrukturen kapitaliseringen. Politikerne biter på og sikrer bilen en subsidiert ekstra (les mer ballast) el. drivlinje (skal også produseres og vedlikeholdes)  til glede for produsent og verksteder. Regningen får de som biter på og med all gratis markedsføring om 0,15 liter på snitt er det tydeligvis mange. På den positive siden så bidrar konseptet til å å opprettholde arbeidsplasser i søkk og kav (politisk veldig spiselig). For hele næringen er dette et kolumbiegg for miljø, samfunn og enkeltindivid et håpløst foretak.
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

timingbeltkiller

Sitat fra: Torz på onsdag 19. november 2014, klokken 21:04
http://www.tu.no/industri/2014/11/19/ny-livslopsanalyse-elbilene-blir-renere-og-renere

Elbil er renere først når den får strøm fra fornybar energikilde i følge denne artikkelen.
Og denne
http://news.yahoo.com/study-electric-car-may-not-green-200201468.html
UTDRAG:
"The study finds all-electric vehicles cause 86 percent more deaths from air pollution than do cars powered by regular gasoline. Coal produces 39 percent of the country's electricity, according to the Department of Energy.

But if the power supply comes from natural gas, the all-electric car produces half as many air pollution health problems as gas-powered cars do. And if the power comes from wind, water or wave energy, it produces about one-quarter of the air pollution deaths.

Hybrids and diesel engines are cleaner than gas, causing fewer air pollution deaths and spewing less heat-trapping gas.

But ethanol isn't, with 80 percent more air pollution mortality, according to the study.

"If we're using ethanol for environmental benefits, for air quality and climate change, we're going down the wrong path," Hill said."
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Golfen

En e-golf som kjøres 12000 km bruker omtrent 2500kw/h med strøm. Det tilsvarer ca. 10% av strømforbruket i huset vårt for 2013. Skal vi begynne å regne Co2 utslipp på strømmen til bilen, så er det vel flere som bør ta et Co2 regnskap på hele huset, og se om man kan klare å spare inn de 10% som bilen bruker. Vi har investert de antatt 70 000  avgiftskronene vi sparte på bilen i balansert ventilasjon og diverse mindre enøk tiltak.  Det har ført til at forventet strømregning med elbil i garasjen skal ligge 10% under vanlig nivå de siste årene. I tillegg reduseres dieselkostnadene til fossilbilen med ca. 300 liter fordi elbilen kommer til å ta over for mye av kjøringen til bil nummer 1.

Geir44

Mye elektrisitet produseres fra fossile kilder, så hvor ren er en elbil? Blir mye miljøvirkning fra produksjonen av batteriene også. Om 5 år er de nok døde og må byttes, særlig med mye SC.

sn0le

#21
Sitat fra: Geir44 på søndag 04. januar 2015, klokken 16:18
Mye elektrisitet produseres fra fossile kilder, så hvor ren er en elbil? Blir mye miljøvirkning fra produksjonen av batteriene også. Om 5 år er de nok døde og må byttes, særlig med mye SC.
Bilen jeg hadde før brukte 0,88 liter diesel pr mil i års-snitt med min kjøring.
20.000 km pr år og 3,1kg CO2 pr liter diesel.
Ergo så førte min gamle bil til ca 5,5 tonn CO2-utslipp pr 20.000km.

På 18.634km har min Tesla brukt 3.767kWh.
Selv fra de skitneste kullkraftverkene så kommer det mindre enn 1kg CO2 fra produksjon av 1kWh strøm.
Konklusjonen er at selv om jeg kjørte i Polen og plugget meg direkte til et gammelt ineffektiv kullkraftverk der så vil Teslaen min forurense vesentlig mindre enn den forrige bilen min. (4 tonn CO2 pr 20.000km vs 5,5 tonn CO2).

Og batteriene vil leve vesentlig lengre enn bare 5 år.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

OlavEmil

Batteria som blir levert på nye bilar i dag har vel forventa levetid på 15 år, med andre ord ikkje mindre enn gjennomsnittleg levetid på fossilbilar.

Utan at eg har tal på det, finst det ein del komponentar i motor og drivverk på fossilbilar som er minst like miljøfientlege som moderne batteri. Når ein då har lik levetid, er ikkje dette lengre eit argument.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Amoss

Sitat fra: sn0le på søndag 04. januar 2015, klokken 16:35
Konklusjonen er at selv om jeg kjørte i Polen og plugget meg direkte til et gammelt ineffektiv kullkraftverk der så vil Teslaen min forurense vesentlig mindre enn den forrige bilen min. (4 tonn CO2 pr 20.000km vs 5,5 tonn CO2).

... og så lenge vi jo tross alt bor og kjører de aller fleste kilometerne her til lands, så er det reelt nært 0 tonn CO2 vs 5,5 tonn.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Ferry

Sitat fra: Geir44 på søndag 04. januar 2015, klokken 16:18
Om 5 år er de nok døde og må byttes, særlig med mye SC.

Man kan jo alltids håpe. Med 8 år garanti så ville det passe bra med defekt batteri hvert 7. år

K S

Sitat fra: Ferry på søndag 04. januar 2015, klokken 17:28
Sitat fra: Geir44 på søndag 04. januar 2015, klokken 16:18
Om 5 år er de nok døde og må byttes, særlig med mye SC.

Man kan jo alltids håpe. Med 8 år garanti så ville det passe bra med defekt batteri hvert 7. år

Ha ha ha! Den var god! :-)

Hadde vært bra det, men jeg håper jeg slipper å benytte min 7 års garanti på noe som helst, men må batteriene byttes etter fem år, so what? Eg bryr meg isje :-)

Golfen

Det mest miljøvennlige man kan gjøre med en elbil er å sørge for at den varer lenge. Rustbehandling og fokus på å ikke la batteriet stå lagret for fullt kan gi god miljøeffekt? (lithium)

timingbeltkiller

Sitat fra: Ferry på søndag 04. januar 2015, klokken 17:28
Man kan jo alltids håpe. Med 8 år garanti så ville det passe bra med defekt batteri hvert 7. år
Garantien gjelder fabrikasjonsfeil.
Ikke tap av rekkevidde.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Ketill Jacobsen

Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 21. februar 2015, klokken 14:51
Sitat fra: Ferry på søndag 04. januar 2015, klokken 17:28
Man kan jo alltids håpe. Med 8 år garanti så ville det passe bra med defekt batteri hvert 7. år
Garantien gjelder fabrikasjonsfeil.
Ikke tap av rekkevidde.

Garantiene gjelder tap av rekkevidde, typisk ned til 70%.

sn0le

Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA