Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nedkjøling carwings

Startet av molsen, tirsdag 15. juli 2014, klokken 00:54

« forrige - neste »

Elmo

Sitat fra: bkv på fredag 27. juni 2014, klokken 23:23
Når vi først er i gang med antagelser, vil jeg anta at de fleste som kjører elbil i kollektivfeltet mellom Asker og Oslo ville kommet godt frem med toget

To problemer med det.
1) det er vel ikke sikkert at det går toget dit man skal
2) det er ikke plass til èn eneste person til på toget i rushtrafikken
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

janmb

Sitat fra: Elmo på lørdag 28. juni 2014, klokken 22:06
Sitat fra: bkv på fredag 27. juni 2014, klokken 23:23
Når vi først er i gang med antagelser, vil jeg anta at de fleste som kjører elbil i kollektivfeltet mellom Asker og Oslo ville kommet godt frem med toget

To problemer med det.
1) det er vel ikke sikkert at det går toget dit man skal
2) det er ikke plass til èn eneste person til på toget i rushtrafikken

3) det er ikke plass til en eneste ekstra vogn heller.

For at flere skal kunne ta tog må det faktisk bygges ut mer spor og i tillegg fjernes en del andre flaskehalser. Noe som i likhet med ny E18 ligger maaange år og maaange milliarder frem i tid.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Råde

Sitat fra: molsen på fredag 27. juni 2014, klokken 13:20
Firmaet jeg jobber i bygger nytt bygg like innenfor bomringen øst i Oslo. Det blir rift om parkeringsplassene. Pr i dag er jeg den eneste ansatte som har elbil. Arbeidsgiver sier de ikke vil legge opp til egen elbilparkering. Jeg antar at de ikke er forpliktet til dette, men hvordan er trenden i andre firma? Er det ikke ønskelig å framstå som miljøvennlig? Bør de ikke ha et par plasser til elbil?

Diskusjonen gikk plutselig rett mot venstre og dreide seg om en kollektivtrafikk som slett ikke passer alle. Noen får utslett av å reise kollektivt, deriblant meg.

Tilbake til spørsmålet. Min arbeidsgiver (5000 ansatte) har nettopp utvidet parkeringshus. 13(!) plasser er dedikert elbil og har lademulighet (snegle). Man betaler parkeringsavgift som alle andre men strøm er gratis.
e-Golf | X75D

svingen

Sitat fra: Råde på onsdag 02. juli 2014, klokken 00:05
Sitat fra: molsen på fredag 27. juni 2014, klokken 13:20
Firmaet jeg jobber i bygger nytt bygg like innenfor bomringen øst i Oslo. Det blir rift om parkeringsplassene. Pr i dag er jeg den eneste ansatte som har elbil. Arbeidsgiver sier de ikke vil legge opp til egen elbilparkering. Jeg antar at de ikke er forpliktet til dette, men hvordan er trenden i andre firma? Er det ikke ønskelig å framstå som miljøvennlig? Bør de ikke ha et par plasser til elbil?

Diskusjonen gikk plutselig rett mot venstre og dreide seg om en kollektivtrafikk som slett ikke passer alle. Noen får utslett av å reise kollektivt, deriblant meg.

Tilbake til spørsmålet. Min arbeidsgiver (5000 ansatte) har nettopp utvidet parkeringshus. 13(!) plasser er dedikert elbil og har lademulighet (snegle). Man betaler parkeringsavgift som alle andre men strøm er gratis.


blir jo enda mere "off topic" men hva mener du med utslett av og reise kollektivt? tviler på vi kan løse problemet med kø/trafikk til jobb med og bygge ut veier hele tiden til personbiler,det går jo rett og slett ikke ann på sikt,hvis man ikke ønsker og stoppe befolkningsveksten men det blir jo enda en ny "tråd"
jeg skjønner problemet hvis det ikke passer med transport pga tid eller alt mulig annet,men er intrisert i og høre hva grunnen er :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Råde

 :)

Bor et sted hvor kollektivtrafikken ikke er like godt tilrettelagt som f.eks. Oslo, men politikken dreier seg allikevel i retning av å få folk over i det kollektive. Man forsøker altså delvist å motarbeide privatbilismen og dels å la vær å legge tilrette for den (utbygge et foreldet veinett).

I slike tilfeller passer kollektivt veldig godt for folk som bare behøver å tenke på seg selv og som feks kan sykle året rundt selv om det tar en time eller to, eller ta busser som ikke korresponderer helt med det man skal.

Har man eksempelvis barn som skal hit og dit og en arbeidsgiver som ber deg møte opp til tiden, er slik miljømessig utopitankegang umulig utenfor store bysentra. Ikke for det, jeg har prøvd her ute i provinsen. Med unger og full pakke, men det endte med utslett ;)
e-Golf | X75D

svingen

@Råde ja kjenner meg litt igjen i hva du beskriver.
Bor selv litt ute i "provinsen" så reisen blir gå/sykkle til bussen som er 2km tar 5 min på sykkel.
så tar man buss i 20 min (hvis den kommer da noe den ikke ofte gjør når den skal) så må man vente på ny buss som eller ikke kommer helt når den skal og den tar 15 min (direkte buss ville jo vært kjedlig) ,så sier man,joda det er ikke så ille bare 35 med buss.
men er jo mere 1 time fra dør til dør,ikke akkurat optimalt.
kjører man bil uten rush tiden tar det 25 min dør til dør,
sykler man tar det 35 min til jobb og hjem 50 min (litt oppover hjemm) Vurdere nå og kjøpe elsykkel siden det er billigere enn og ta bussen (koster vel 1150 kr i mnd) og går raskere enn bussen (det gjør det uten strøm og noe som sier det meste)

skal ikke være lett nei :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

arthur

Sitat fra: svingen på tirsdag 08. juli 2014, klokken 23:05
Vurdere nå og kjøpe elsykkel siden det er billigere enn og ta bussen (koster vel 1150 kr i mnd) og går raskere enn bussen (det gjør det uten strøm og noe som sier det meste)

skal ikke være lett nei :)

Kjøp av el-sykkel kan bare anbefales, enda bedre enn jeg trodde og håpet! Skal nå levere bilen på service sånn rundt fem kilometer unna og kronglete med offentlig transport så da henger jeg sykkelen på kula og sykler hjem igjen mens jeg nyter en stille morgenstund med sol og varme og kommer hjem uten å være mer svett enn jeg selv måtte velge å være! Har kjøpt en Ecoride Epix som jeg kan anbefale.
Om arbeidsgiver skal legge til rette for elbiler? Ja, det synes jeg er en god ide!
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA