Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nedkjøling carwings

Startet av molsen, tirsdag 15. juli 2014, klokken 00:54

« forrige - neste »

molsen

Firmaet jeg jobber i bygger nytt bygg like innenfor bomringen øst i Oslo. Det blir rift om parkeringsplassene. Pr i dag er jeg den eneste ansatte som har elbil. Arbeidsgiver sier de ikke vil legge opp til egen elbilparkering. Jeg antar at de ikke er forpliktet til dette, men hvordan er trenden i andre firma? Er det ikke ønskelig å framstå som miljøvennlig? Bør de ikke ha et par plasser til elbil?


cra

Vil de henge med i konkurransen framover kan det hende de må ha ladeplasser tilgjengelig. Stadig flere kjører elbil, og i jobbintervju kan de regne med at kanditatene kan finne på å spørre om det er mulighet for lading av elbil. Jeg kommer garantert til å spørre om dette i mitt neste jobbintervju også. Dette kan (i alle fall i teorien) være den lille forskjellen som avgjør om kandidaten velger denne jobben eller en annen. Og er det et stort firma med HMS-ansvarlig og greier så er det jo ei stjerne i kategori M. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

jkirkebo

Sitat fra: cra på fredag 27. juni 2014, klokken 13:33
Vil de henge med i konkurransen framover kan det hende de må ha ladeplasser tilgjengelig. Stadig flere kjører elbil, og i jobbintervju kan de regne med at kanditatene kan finne på å spørre om det er mulighet for lading av elbil. Jeg kommer garantert til å spørre om dette i mitt neste jobbintervju også. Dette kan (i alle fall i teorien) være den lille forskjellen som avgjør om kandidaten velger denne jobben eller en annen. Og er det et stort firma med HMS-ansvarlig og greier så er det jo ei stjerne i kategori M. :)

Jepp, er det et stort firma så er HMS-avdelingen den rette adressaten for forespørsel om ladeplasser.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

cra

Og hvem vet; kanskje kommer det krav om slike plasser etterhvert, så de bør i det aller minste være såpass framsynte at de legger opp til enkel instalasjon seinere, når de likevel bygger nytt. Ved nybygg er dette en veldig liten kostnad. Å gjøre det når bygget er ferdig er noe helt annet. I det aller minste bør de legge omm rikelig med rør, slik at det lett kan strekkes kabler. Spesielt viktig dersom alternativet er å grave for å få fram kabler. Si til dem at å legge rør/kabler til de dårligste plassene kan være lurt. Mindre sjans for fossilering av palssen, og ikke syting pga at "elbilistene få rikke bare gratis strøm, men de skal jaggu ha de beste plassene også". :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

bkv

Ingen god grunn til det i byene, ihvertfall. Kollektivtransporten må løse transportbehovet for pendlerne, ikke el-bilen.
Mitsubishi i-Miev 2012.

Thomas Parsli

Sitat fra: bkv på fredag 27. juni 2014, klokken 16:17
Ingen god grunn til det i byene, ihvertfall. Kollektivtransporten må løse transportbehovet for pendlerne, ikke el-bilen.

Kollektivtransport kan aldri løse transportbehovet for alle pendlere, så det bør vel være et mål å få flest mulig over fra fossilbiler til elbiler.
Jeg antar at de fleste som står en time i kø på E18 gjør det av praktiske grunner, ikke fordi det er så morsomt.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Mippen

Sitat fra: cra på fredag 27. juni 2014, klokken 13:33
Vil de henge med i konkurransen framover kan det hende de må ha ladeplasser tilgjengelig. Stadig flere kjører elbil, og i jobbintervju kan de regne med at kanditatene kan finne på å spørre om det er mulighet for lading av elbil. Jeg kommer garantert til å spørre om dette i mitt neste jobbintervju også. Dette kan (i alle fall i teorien) være den lille forskjellen som avgjør om kandidaten velger denne jobben eller en annen. Og er det et stort firma med HMS-ansvarlig og greier så er det jo ei stjerne i kategori M. :)


Enig, men ikke glem at firmaet også skal velge om de vil ha kandidaten ;)
Fremtiden er elektrisk.

tonl

Min personlig mening:

Som elbilist kan jeg ikke forvente eller kreve arbeidsgiver skal dedikere en parkeringsplass til meg selv og/eller få gratis strøm for lading. Jeg har selv valgt å kjøre elektrisk som alle andre har valgt å kjøre bensin/diesel. Hvis arbeidsgiver har bestemt å sponse meg med gratis strøm til lading, bør også arbeidsgiver sponser alle andre med driftstoff for kommer seg til og fra jobb. Det er vel å behandle alle ansatter likt. Jobber selv i konsern som teller ca 4000 ansatter og med ca 1500 p-plasser og ca 200 plasser er dedikert til elbil. Merker at det er en viss grad av misunnelse i lufta fordi elbilist får gratis "driftstoff".

jkirkebo

Sitat fra: tonyl på fredag 27. juni 2014, klokken 18:54
Min personlig mening:

Som elbilist kan jeg ikke forvente eller kreve arbeidsgiver skal dedikere en parkeringsplass til meg selv og/eller få gratis strøm for lading. Jeg har selv valgt å kjøre elektrisk som alle andre har valgt å kjøre bensin/diesel. Hvis arbeidsgiver har bestemt å sponse meg med gratis strøm til lading, bør også arbeidsgiver sponser alle andre med driftstoff for kommer seg til og fra jobb. Det er vel å behandle alle ansatter likt.

Hmm. Arbeidsgiveren min sponser alle med gratis kaffe, men jeg drikker ikke kaffe. Kanskje jeg skal forlange gratis Cola Light istedenfor? Lurer på hvordan det blir mottatt...;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Mippen

Det er vel ikke noe krav nå og spørsmålet er vel om det blir det. Det er uansett en god ting at arbeidsgiver tilrettelegger for miljøvenlig transport. Det gir godt inntrykk til kunder osv og ikke minst stimulerer til en grønnere hverdag og kanskje mer fornøyde ansatte som føler seg ekstra verdsatt.
Fremtiden er elektrisk.

bkv

#10
 
Sitat

Jeg antar at de fleste som står en time i kø på E18 gjør det av praktiske grunner, ikke fordi det er så morsomt.

Thomas
Når vi først er i gang med antagelser, vil jeg anta at de fleste som kjører elbil i kollektivfeltet mellom Asker og Oslo ville kommet godt frem med toget
Mitsubishi i-Miev 2012.

tonl

Sitat fra: bkv på fredag 27. juni 2014, klokken 23:23
Sitat

Jeg antar at de fleste som står en time i kø på E18 gjør det av praktiske grunner, ikke fordi det er så morsomt.

Thomas
Når vi først er i gang med antagelser, vil jeg anta at de fleste som kjører elbil i kollektivfeltet mellom Asker og Oslo ville kommet godt frem med toget

Det er jo det politikerer vil. Flest mulig over på tog, færre biler (fossil, elbil, hybrider osv) på veien gir mindre slitasje veiene. --> mindre vedlikehold kostnad.

Olemann

Det er nok så enkelt at disse valgene (tog, buss, fossil, el etc) dreier seg om egne fordeler....etter en total-vurdering gjort av den enkelte.  Noen tenker nok også miljø, men jeg tror dagens elbiler som innebærer få kompromisser også fører til at lommeboken åpnes også av dem som tenker mindre på miljø......det koster å svette seg opp bakkene hjem i 30- 40 km/t i en Reva, med naboene bak seg.....det koster 0 å kjøre i3 eller Model S.  Noen mener til og med at Model S ser bra ut, dermed er det jo et pluss sånn sett også.

De som har hengt med noen år på elbil-trenden, og derfor "gått gradene" fra PSA, Buddy, Reva +++   kan med noen troverdighet påstå at det KAN ligge et ekte miljø og kollektivt engasjement bak kjøp og bruk av Elbil, nettopp fordi disse tidlige bilene hadde så mange ulemper at det kostet å bruke dem, men de siste 2 årene med Tesla, Leaf, BMW i3 etc så vil det dukke opp nye bruker-grupper som aldri før har villet lukte på en Reva eller Buddy, ei heller bli sett inn i en sånn boks. 
Det var ikke så mange diskusjoner om foliering og detailing av Reva i Forum for Reva.....sjekk dagens Tesla forum og konkluder selv :-)

For miljøet er det selvsagt ikke så viktig hva som driver kjøp/bruk, men det har noe med troverdighet å gjøre når man skyver miljø-argumentene foran seg.  Blir miljøet viktig først når man klarer 0-100 på 4.2 sekunder?

Arbeidsgiver gjør som de vil, jeg har en som tilrettelegger, men da må man være på jobb før 07.45, etter den tid er alle elbilpasser fulle, slik var det ikke i min tidlige Reva tid  :)

Spørsmålet er om man er opptatt av konsekvenser eller indre engasjement, jeg liker å tenke at begge dele er viktig.

Ole

Øyvind.h

Det blir som røykeloven. Det finnes de som lenge/alltid har kjempet for å få røyken bort, og så finnes det store flertall som ikke merker hvor deilig det er før situasjonen er blitt endret for dem.
Elbil er slik for mange kjøpere. Jeg var der selv tilbake i 2011-12. Kjørte dieselbil med kreftfremkallende utslipp, for det ga meg den beste totalpakken der og da. Når jeg etter hvert skjønte hvor farlig dieseleksos var hadde jeg litt snikende dårlig samvittighet, men det som i utgangspunktet lokket til overgang til elbil var kjøredynamikken og det økonomiske aspektet. Miljø var ikke det viktigste argumentet, selv om det absolutt stod på listen.

Som ihuga syklist skulle jeg virkelig ønske alle kjørte elektrisk, for den forpestende eksosen (både diesel og bensin) er som røyking på utesteder. Folk flest skjønner det først når den er borte. Få dritten bort så raskt som mulig.

Så da var det ut på leting etter en elbil som kunne dekke våre behov. Leaf ble for snau, men så kom jeg på sporet av Model S. Perfekt størrelse, rå ytelser, innovativt design som så og si alle synes er dritlekkert (minus noen få grinebitere da, gjerne de som synes "alt" ved model S er dritt).

Selv jobber jeg i en bedrift midt i sentrum. Vi tilbyr ikke parkering hverken til ansatte eller kunder/samarbeidspartnere. De aller fleste tar nok kollektivt til jobb, og de få som kjører er 100% avhengig av offentlige plasser eller privat parkering i eks Ibsen P-hus. For meg er det ikke aktuelt å be arbeidsgiver legge til rette for elbil. Hadde jeg jobbet langt utenfor byen og var tvunget til å bruke elbil (noe som kanskje ville medført behov for 2 biler) ville jeg spurt dersom det var tvingende nødvendig. Ellers ville jeg stått over foreløpig. Svært mange sitter fast i fortiden med fortidens teknologi (les: fossilbiler). De skjønner jo fint lite av elbiler, for de forstår ikke greia før de har levd med elbil selv en stund :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Klykken

Sitat fra: tonyl på fredag 27. juni 2014, klokken 18:54
Min personlig mening:

Som elbilist kan jeg ikke forvente eller kreve arbeidsgiver skal dedikere en parkeringsplass til meg selv og/eller få gratis strøm for lading. Jeg har selv valgt å kjøre elektrisk som alle andre har valgt å kjøre bensin/diesel. Hvis arbeidsgiver har bestemt å sponse meg med gratis strøm til lading, bør også arbeidsgiver sponser alle andre med driftstoff for kommer seg til og fra jobb. Det er vel å behandle alle ansatter likt. Jobber selv i konsern som teller ca 4000 ansatter og med ca 1500 p-plasser og ca 200 plasser er dedikert til elbil. Merker at det er en viss grad av misunnelse i lufta fordi elbilist får gratis "driftstoff".
Tenkte det samme. Jeg fikk derimot spørsmål om jeg ville at det skulle bli lagt opp en kurs i parkeringsplassen for lading. Jeg sa at det ikke var nødvendig, ei heller rettferdig, da jeg først og fremst har 3 mil en vei til jobb, og at de tre andre jeg jobber med ikke får sponset drivstoff heller. I tillegg finnes det fem offentlige ladestolper rundt om i byen her hvis det kniper. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA