Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvordan ser det ut inni Nissan Leaf sin motor.

Startet av Thomas Henden, mandag 14. juli 2014, klokken 22:29

« forrige - neste »

Thomas Henden

Jeg valgte å poste følgende kommentar til artikkelen på

http://www.tu.no/samferdsel/2014/06/27/elbilene-er-kastet-ut-av-kollektivfeltene-i-bjorvika

- hva sier dere andre?

Thomas Henden

"Dette underskiltet er forvirrende, har selv kjørt der og tolket skiltet motsatt for:

Det er ganske riktig et bussfelt og ikke et kollektivfelt-skilt, og så står det "Gjelder ikke EL-motorvogn".

Dette skal da tolkes motsatt, altså at skiltet sier at feltet er for busser, men elbiler unntatt, altså at elbiler kan kjøre der, i tillegg til busser?

Hadde det vært et kollektivfelt-skilt med underskiltet "Gjelder ikke EL-motorvogn" og evt. gjelder ikke taxi, ville det
måtte tolkes som kollektivfelt, uten adgang for elbiler og taxier.

Dette må prøves i retten, og er heller ikke politisk avgjort, at elbiler skal nektes noen steder ennå, så dette var en forkastet skilting som nok ikke er korrekt, hvis hensikten var å utelukke elbiler og taxier. Legg også merke til at taxier ikke er nevnt under "gjelder ikke", så hvis "gjelder ikke" var ment å være en utelukkelse fra veivesenets side, så har de utelukket elbiler, men ikke taxier, bortsett fra at logikken i skiltingen uansett er gal, da!"

Electrix

Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

tonl

Jeg ser ikke hva som er problemet her.

Skiltet sier:
"Kollektivfelt for buss" eller "felt for buss" + "gjelder ikke El-vogner". Da er det vel ganske klart el bil har ikke adgang til dette feltet.

Kilder:

I felt med dette symbolet kan følgende kjøretøy kjøre:

    Busser og minibusser som dekkes av unntaket
    Elektrisk eller hydrogendrevne motorvogner
    Tohjuls motorsykkel uten sidevogn
    Tohjuls moped
    Sykkel
    Uniformert utrykningskjøretøy
+ underskilt
http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasjon/Lover+og+regler/Trafikkregler/Kollektivfelt

Thomas Parsli

#3
Underskilter gjelder hovedskiltet, så det står i praksis at hovedskiltet ikke gjelder elbil.

Hvis du synes det skiltet er vanskelig å forstå er det en del parkeringsskilt rundt Stortorget du bør se på ;)

De kunne selvsagt skiltet med "buss i rute", men da måtte de tomme bussene stått i kø -og de gidder de jo ikke...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Warlock

#4
Men dersom hovedskiltet ikke gjelder for el-bilen kan det jo tolkes dit hen at dette er en helt vanlig gate for elbiler, og at det for dem ikke skal regnes som et kollektivfelt. Eventuelt kan det jo også se ut som at første underskilt er det som ikke gjelder for el-bilene, nemlig at overskiltet kun gjelder midtre felt. så for elbiler kan man regne alle felt som bussfelt. Er litt tvetydig i mine øyne også, i alle fall ikke godt og oppklarende :)
Uansett kan jo hydrogenbiler kjøre der :)

Elmo

Enig med Thomas. Veldig lett å missforstå dette.
Andre steder benytter de skilt forbudt for motorvogn eller påbudt kjørefelt med underskilt "Gjelder ikke buss i rute". Det er ikke til å missforstå.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

OddB

Kanskje på tide med et eget El-bilskilt, i tillegg til Buss og Taxi ??!? :P
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

tonl

Sitat fra: OddB på lørdag 28. juni 2014, klokken 09:40
Kanskje på tide med et eget El-bilskilt, i tillegg til Buss og Taxi ??!? :P

Da er saken løst :-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA