Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 3G kobling nede

Startet av Storken, mandag 14. juli 2014, klokken 22:03

« forrige - neste »

Hyperstress

@torlie:
Nei, VW vil nok at vi ikke skal tenke så mye, og bare bruke bilen som vi vil.
Men selv om maks oppladning i realiteten er 90% så kan du likevel doble antall ladesykluser på batteriet dersom du heller lader til 90% (som da i realiteten vil være 80%).

@storken:
Er det på det rene at 100% er 4.1V, og hvor fant du den infoen?  :)  (digresjon; på Tesla Model S er 100% 4.15v.)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Rio

Spenningen som tilsvarer 100% avhenger av batterikjemi. Jeg har motstridende informasjon som sier at batterikjemien i e-Golf er LiFePO4 og at den er LiNMC. Jeg vet ikke hvilken som er korrekt.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Louise

Jeg mottar min E-up om et par uker. I likhet med et par andre, vil bruken variere, så faste tider for lading og prosent grenser er ikke aktuelt. Det jeg har lurt på, er om den medfølgende mobil appen kan brukes til å avslutte ladingen ved en viss prosent ? Har også forstått at det går an å fjernstyre via PC ?

las^se

Sitat fra: Kjersti D på tirsdag 15. juli 2014, klokken 09:23
Jeg mottar min E-up om et par uker. I likhet med et par andre, vil bruken variere, så faste tider for lading og prosent grenser er ikke aktuelt. Det jeg har lurt på, er om den medfølgende mobil appen kan brukes til å avslutte ladingen ved en viss prosent ? Har også forstått at det går an å fjernstyre via PC ?

Mobil/PC-app kan starte/stoppe lading, men ikke sette til en prosent. Det kan du kun gjøre på Garmin-enheten i bilen.
VW e-up! -14

Louise

Ok. Men da er det en mulighet for å regulere prosenten ? Tenkt eksempel :

Jeg parkerer bilen i min fars garasje, og drar på ferie. Jeg kan da stoppe ladingen ved f eks 70%, og når jeg  lander på flyplassen etter ferien, starte den igjen slik at den lader mens jeg går gjennom toll, når flybuss osv. Skulle den i løpet av den tiden nå 90%, kan jeg stoppe ladingen hvis jeg ønsker? Eller enda bedre, jeg kunne satt på varmeanlegget i bilen mens den lader, og skru dette av når jeg kommer frem ? ???

las^se

Du kan sjekke status, starte/stoppe lading og varmeanlegg. Så ja du kan gjøre dette. Men dersom du ikke stopper ladingen vil den fortsette til 100% (noe som ikke gjør noe som helst).
VW e-up! -14

Hyperstress

Sitat fra: las^se på tirsdag 15. juli 2014, klokken 13:07
Du kan sjekke status, starte/stoppe lading og varmeanlegg. Så ja du kan gjøre dette. Men dersom du ikke stopper ladingen vil den fortsette til 100% (noe som ikke gjør noe som helst).

Hvis ladingen fortsetter til 100% når han drar på ferie så er det ikke heldig. Dette står også i manualen - at en ikke skal la bilen stå fulladet over flere dager.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

las^se

Sitat fra: Hyperstress på tirsdag 15. juli 2014, klokken 15:30
Sitat fra: las^se på tirsdag 15. juli 2014, klokken 13:07
Du kan sjekke status, starte/stoppe lading og varmeanlegg. Så ja du kan gjøre dette. Men dersom du ikke stopper ladingen vil den fortsette til 100% (noe som ikke gjør noe som helst).

Hvis ladingen fortsetter til 100% når han drar på ferie så er det ikke heldig. Dette står også i manualen - at en ikke skal la bilen stå fulladet over flere dager.
Her var det snakk om når ferien var over, så jo, det jet sa var riktig.
VW e-up! -14

Storken

Sitat fra: Hyperstress på mandag 14. juli 2014, klokken 17:27
@torlie:
Nei, VW vil nok at vi ikke skal tenke så mye, og bare bruke bilen som vi vil.
Men selv om maks oppladning i realiteten er 90% så kan du likevel doble antall ladesykluser på batteriet dersom du heller lader til 90% (som da i realiteten vil være 80%).

@storken:
Er det på det rene at 100% er 4.1V, og hvor fant du den infoen?  :)  (digresjon; på Tesla Model S er 100% 4.15v.)

Du kan selv sjekke kilde og lese min egen vurdering av kilden til den informasjonen. Jeg har sitert mitt opprinnelige innlegg fra side 1. 4,1V virker veldig rimelig for å oppnå lang levetid.

Forresten var jeg under oppfatning av at Model S ladet til 4,05V (85%). Bare sier det, dette er sikkert feil ;)

Sitat fra: Storken på søndag 29. juni 2014, klokken 16:30
Jeg vil også gå ut i fra det, men har nå noen tall å støtte den påstanden med. Fra denne kilden fant jeg ut at batteriet har 204 celler. Maksimal ladespenning er 418V og 0%SOC er ved 296V. Det gir hhv 4,1V per celle ved maks spenning og 2,9V ved minimal spenning. For at regnestykket skal gå opp forutsettes det at to celler og to celler er parallellkoblet.

Sitat fra: Rio på tirsdag 15. juli 2014, klokken 09:05
Spenningen som tilsvarer 100% avhenger av batterikjemi. Jeg har motstridende informasjon som sier at batterikjemien i e-Golf er LiFePO4 og at den er LiNMC. Jeg vet ikke hvilken som er korrekt.

Bortsett fra å vurdere om e-Golfen er verdt 60000 ekstra har jeg sett lite på den. Fra tidligere nevnte kilde står det noe om batteripakken i e-Golfen:

"The e-Golf has a curb weight of 1,510 kg (3,329 lbs), of which 318 kg (701 lbs) are accounted for by the lithium-ion battery. It is made up of a total of 264 individual cells, which are integrated into 27 modules (each with six or twelve cells). The cells add up to a nominal voltage of 323 V. Battery capacity is 24.2 kWh."

Tar man utgangspunkt i at tre celler er parallellkoblet her og at 3,7V er nominell cellespenning, får man ~325V. Sammenligner man spesifikk energi til e-Golfen og e-UP!en er disse hhv 76Wh/kg og 81Wh/kg. Tallene det er regnet med finner dere i kilden. Ingen kombinasjoner med celler lar en nominell spenning for LiFePo (3,2V) gi oppgitt nominell cellespenning (323 V).

Fra det kan man konkludere at e-Golf og e-UP! mest sannsynelig bruker samme type kjemi. Videre er det veldig sannsynelig at denne er NMC siden det nevnes ofte av VW sin "Lead battery expert".

Så, ja. Det sies mye rart om batterier om dagen  ;D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA