Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 3G kobling nede

Startet av Storken, mandag 14. juli 2014, klokken 22:03

« forrige - neste »

Storken

Hei,

Kjøpte en brukt E-UP for to dager siden og er storfornøyd med kjøpet. Bilen er svensk og har gått litt over 4000 km.

Jeg har lenge vært interessert i elbiler, men brenner egentlig for kraftige elsykler - så det er mye nytt med å faktisk eie en elbil. Mine elsykler lader jeg til 90% og jeg lurer på hva maks cellespenning er ved 100% SOC i denne E-UPen?

Tesla er åpne mtp "geek facts", men det er ikke VW. Jeg studerer nå en master i Instrumentering, men har en bachelor i elektronikk bak meg - så jeg skal se hva jeg kan få ut av å koble meg på CAN-busen i bilen. Om noen har vært bak dashbordet eller vet om relevant informasjon fra andre som har prøvd lignende, legg igjen et svar :)

Garmin enheten kan brukes til å justere maksimal oppladning, er det noen som aktivt bruker den til det?

EV - Driver

Jeg lader alltid vår E-UP opp til 100%. Mener å ha lest at VW har lagt inn begrensinger for max og minimumsgenser når det gjelder lading av batteriene for å sikre lang levetid. Det vil være naturlig i og med at de gir såpass lang garanti på batteripakken.
Hyundai Ioniq 2019 10/10-19.
E-up mottatt april 2014.E-Golf med VP bestilt 27/2-2014.Levert .23/1-15. E-Golf solgt juli 2019.

MikkeBoomBoom

Sitat fra: Storken på fredag 27. juni 2014, klokken 11:52
Garmin enheten kan brukes til å justere maksimal oppladning, er det noen som aktivt bruker den til det?

Hallo og velkommen til klubben :)

Jeg bruker Garminenheten aktivt til å begrense ladingen. Den er programmert til å lade alle hverdager til 60% med avreise 06:20 og 100% med avreise 16:00.

Stort sett fungerer det fint, har også satt nedre ladegrense slik at den starter ladingen om det er mindre enn 60% batteri uansett, selv om den er programmert til å vente til neste dag.

Dette gjør jeg både på grunn av batterilevetid og for å minimere strømregningen hjemme, lading er gratis på jobb.



Storken

Sitat fra: Vw-E-Up på fredag 27. juni 2014, klokken 12:55
Jeg lader alltid vår E-UP opp til 100%. Mener å ha lest at VW har lagt inn begrensinger for max og minimumsgenser når det gjelder lading av batteriene for å sikre lang levetid. Det vil være naturlig i og med at de gir såpass lang garanti på batteripakken.

Jeg vil også gå ut i fra det, men har nå noen tall å støtte den påstanden med. Fra denne kilden fant jeg ut at batteriet har 204 celler. Maksimal ladespenning er 418V og 0%SOC er ved 296V. Det gir hhv 4,1V per celle ved maks spenning og 2,9V ved minimal spenning. For at regnestykket skal gå opp forutsettes det at to celler og to celler er parallellkoblet.

4,1V per celle gir ca 90% av kapasiteten, sammenlignet med lading til 4,2V - samtidig dobles levetiden.

Sitat fra: Mikalv på fredag 27. juni 2014, klokken 12:56
Sitat fra: Storken på fredag 27. juni 2014, klokken 11:52
Garmin enheten kan brukes til å justere maksimal oppladning, er det noen som aktivt bruker den til det?

Hallo og velkommen til klubben :)

Jeg bruker Garminenheten aktivt til å begrense ladingen. Den er programmert til å lade alle hverdager til 60% med avreise 06:20 og 100% med avreise 16:00.

Stort sett fungerer det fint, har også satt nedre ladegrense slik at den starter ladingen om det er mindre enn 60% batteri uansett, selv om den er programmert til å vente til neste dag.

Dette gjør jeg både på grunn av batterilevetid og for å minimere strømregningen hjemme, lading er gratis på jobb.

Takker  :) Er storfornøyd! Har prøvd tesla P85en, rart med det - men i byen får man litt teslafølelse av E-upen uansett. Tør også påstå at E-upen har mindre dekkstøy enn teslaen i motorveifart og.

Litt småvrien den kalenderen, men har nå satt reglene slik at den alltid lader til 90% når den blir plugget inn. Sparer batteriet litt, og har en motorbrems som er litt mer potent fra første km.

darthy001

Sitat fra: Mikalv på fredag 27. juni 2014, klokken 12:56
Jeg bruker Garminenheten aktivt til å begrense ladingen. Den er programmert til å lade alle hverdager til 60% med avreise 06:20 og 100% med avreise 16:00.

Stort sett fungerer det fint, har også satt nedre ladegrense slik at den starter ladingen om det er mindre enn 60% batteri uansett, selv om den er programmert til å vente til neste dag.

Er det dette formålet som "nedre ladegrense" har? Hvis jeg f.eks setter den til 90% så vil alltid bilen lade seg til minimum 90% når jeg plugger inn kabelen selv om jeg har satt på avreise til 0730?

Vi fikk oss en e-up for 10dager siden og jeg har ikke helt forstått meg på denne planleggingsfunksjonen i garmin-enheten. Har nå satt den til å lade til 90% hver morgen 0730 da jeg har nesten bare nedoverbakke til jobb og liker B-modus på regenerering. Kjørte f.eks idag med 7,3kWh/100km-forbuk til jobb uten å kjøre spesielt økonomisk;)

Dette virket fint i ett par dager, men nå i det siste har den ikke ladet seg i det hele tatt:( Prøvde å resette innstillingene og sette opp plan på nytt uten at det hjalp noe heller. Bilen har ikke ladet siden jeg parkerte den.

Kunne jeg heller bare ha satt nedre ladegrense til 90% og oppnådd samme ønskede effekten? Eller vil den overse den settingen også siden den åpenbart overser de andre instillingene jeg har gjort?

Hyperstress

Sitat fra: Storken på fredag 27. juni 2014, klokken 11:52
Hei,

Kjøpte en brukt E-UP for to dager siden og er storfornøyd med kjøpet. Bilen er svensk og har gått litt over 4000 km.

Jeg har lenge vært interessert i elbiler, men brenner egentlig for kraftige elsykler - så det er mye nytt med å faktisk eie en elbil. Mine elsykler lader jeg til 90% og jeg lurer på hva maks cellespenning er ved 100% SOC i denne E-UPen?

Tesla er åpne mtp "geek facts", men det er ikke VW. Jeg studerer nå en master i Instrumentering, men har en bachelor i elektronikk bak meg - så jeg skal se hva jeg kan få ut av å koble meg på CAN-busen i bilen. Om noen har vært bak dashbordet eller vet om relevant informasjon fra andre som har prøvd lignende, legg igjen et svar :)

Garmin enheten kan brukes til å justere maksimal oppladning, er det noen som aktivt bruker den til det?

Har lurt på det samme, og veldig interessert i å vite hva du finner ut. Har selv innstilt på 90% på hverdager og 100% i helgene.
VW selgeren sier at når bilen er fulladet så er batteriene 80% ladet, men det tror jeg ikke kan være tilfellet. (Han sa en del andre ting som ikke hang på greip også)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

TB

Har og forsøkt og stille inn normal lading til 90%. Bilen brukes normalt sett på korte strekk her, så dette bør vere nok. Men, så langt virkar det som bilen lades til 100% uansett?

Finnes det visning i % på bilen - har ikkje funne dette?

Slik eg har forstått kan knappen i midten / ved girspaken bli brukt til og overstyre lading, slik at 100% lading kan bli oppnådd ved behov?
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Hyperstress

#7
Sitat fra: TB på lørdag 12. juli 2014, klokken 10:51
Har og forsøkt og stille inn normal lading til 90%. Bilen brukes normalt sett på korte strekk her, så dette bør vere nok. Men, så langt virkar det som bilen lades til 100% uansett?

Finnes det visning i % på bilen - har ikkje funne dette?

Slik eg har forstått kan knappen i midten / ved girspaken bli brukt til og overstyre lading, slik at 100% lading kan bli oppnådd ved behov?

Ser ikke prosent, men tankmåleren står kl 12 istedet for kl11. Eller deromkring. Knappen i midten overrider ja.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Elmo

#8
Sitat fra: TB på lørdag 12. juli 2014, klokken 10:51
Finnes det visning i % på bilen - har ikkje funne dette?

Den til høyre på bildet er da vel %-måler, selvom den ikke er uttrykt i %
Regner med alle vet at 3/4=75% og 1/2=50% ???
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

TB

Sitat fra: Elmo på lørdag 12. juli 2014, klokken 13:42
Den til høyre på bildet er da vel %-måler, selvom den ikke er uttrykt i %
Regner med alle vet at 3/4=75% og 1/2=50% ???
Sant nok, det eg tenkte på var digital visning - i staden for analog. For og fjerne tvil om kva som er 90%. Poster eigen post med bilder av det oppsett eg har gjort - som tydeligvis er feil.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

TB

#10
Har som nevnt forsøkt og stille inn normal lading til 90%. Bilen brukes normalt sett på korte strekk her, så dette bør vere nok. Men, så langt virkar det som bilen lades til 100% uansett. Har p.t. ikkje funne nokon manual for Garmin / Navigon einheiten - i forklaring til bilen står det vist til ein annan manual - som eg så langt ikkje har funne. (Det er ikkje eg som eig denne bilen.)

Her er bilder over det oppsett som eg har gjort. Usikker på om avgangstid må vere aktiv? Bilen brukes ikkje regelmessig / faste tider - og det er heller ikkje tilgang p.t. på straum der den ofte står parkert, må rygge inn for at kontakten skal (så vidt) nå fram. Dvs. upraktisk og programmere fast avgangstid. Tanken var og legge inn 90% som fast lading, slik at bilen ikkje står lenge med 100% - spesielt når det er varmt - som det har vore den siste tida.

Er dette mulig? Eller må det legges inn fast tidspunkt / avgangstid - der bil skal vere ferdig lada?

Programvaren i Garmin / Navigon einheiten er oppdatert til siste versjon. Når hake for avgangstid blir kryssa av lyser knappen i midtkonsollen - så det er tydleg kommunikasjon mellom Garmin og bil.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Hyperstress

@TB

Den må være aktiv med en avgangstid. Måten jeg har løst det på er å legge inn 3 avgangstider med 90%, kl 0700 kl 1500 & kl 2000. Da vil den etter mitt bruk alltid lade til 90%, og jeg får den ladet når jeg trenger det.  :)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

TB

Sitat fra: Hyperstress på søndag 13. juli 2014, klokken 14:30
Den må være aktiv med en avgangstid. Måten jeg har løst det på er å legge inn 3 avgangstider med 90%, kl 0700 kl 1500 & kl 2000. Da vil den etter mitt bruk alltid lade til 90%, og jeg får den ladet når jeg trenger det.  :)
Takk Hyperstress
Har testa denne metoden, og det virker fint. Måler stoppar som omtalt kl 12, mot før kl 11. Ved og trykke på knappen i midten blir tidstyrt lading overstyrt - og lading startar med det samme.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Storken

Under instillinger kan man også justere inn en lavere batteriladegrense, slik at den starter opplading umiddelbart hvis ladestatus er lavere enn denne terskelen. Jeg har satt denne til 90%. Samtidig har jeg planlagt oppladning til 90%. Planlagt oppladning er 90% hver dag 0600 eller noe sånt.

Resultatet blir at bilen lader til 90% med en gang den plugges i.

@TB VW hindrer full oppladning for å forlenge levetid. Når viseren i bilen viser 100% er batteriet i realiteten ladet til 90% (4,1V). 4,2V anses å være 100% oppladet for LCO (Tesla Roadster), NMC (som er i VW) og NCA (Tesla Model S). Andre el-bilprodusenter begrenser også oppladning for å forlenge levetid.

Begrenser man oppladning enda litt mer, kan man øke levetiden enda litt mer. Millitæret i USA benytter 3,92 V oppladning i ikke-kritisk utstyr. Dette samsvarer ca til 75% kapasitet, men levetid blir drastisk forbedret.

torlie

Sitat fra: Storken på mandag 14. juli 2014, klokken 00:01
Resultatet blir at bilen lader til 90% med en gang den plugges i.

@TB VW hindrer full oppladning for å forlenge levetid. Når viseren i bilen viser 100% er batteriet i realiteten ladet til 90% (4,1V). 4,2V anses å være 100% oppladet for LCO (Tesla Roadster), NMC (som er i VW) og NCA (Tesla Model S). Andre el-bilprodusenter begrenser også oppladning for å forlenge levetid.

Dvs at den vises som fulladet i displayet, mens det i realiteten kun er 90% oppladet? Er det da noe poeng å være veldig påpasselig med å holde seg mellom 20-80% som jeg har lest er anbefalt her på forumet mtp levetiden til batteriet?

2018 Zoe Bose Edition
2016 Zoe Intens (Solgt!)
Reservert: Skoda Enyaq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA