Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Forbruk av strøm i praksis

Startet av Muffinman, mandag 14. juli 2014, klokken 06:55

« forrige - neste »

Krishell

Den har jo en "knapp". En del folk tåler ikke slik luft.  Det sies at plastikk og gummi slites raskere. Jeg har ikke sett noe av dette på 10år med flittig bruk. Selv med slik luft rett i slanger og igjennom plast.

Teslanewbie

Hvilket typ filter har 2014 modeller ? Hepa ? Det står at den skall ta pollen etc
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

petersv

Sitat fra: nortrahof på søndag 17. mai 2015, klokken 15:16
Ionisert luft inneholder mye ozon.
Ozon bryter ned gummi raskere.
- Kan vi da forvente at TMS har en dårligere holdbarhet på gummipakninger som er i kontakt med kupeluften (da med tanke på tiltakende lekkasjer)?
- Kanskje dette ikke er så lurt allikevel - og man burde nappe ut pluggen til ionizeren da den ikke lar seg slå av?

Definér "mye".

nortrahof

Sitat fra: petersv på søndag 17. mai 2015, klokken 22:05
Definér "mye".

Hvor mye vet vel ingen uten å måle dette?
Det er også meget avhengig av spenning, luftmengde gjennom ionizeren og en rekke andre faktorer. TM har vel installert denne ionizeren for at den skal ha en viss effekt og da er det en økt mengde ozon i bilen som på andre ionizere?
Min erfaring er at enkelte gummityper er svært følsomme for en øket andel av ozon i luften. De blir fort sprø og mister spenst.
- Når jeg hører om lekkasjeproblemer som oppstår etter en tid og "slappe" pakninger her og der, så kobler jeg dette til ionizeren. - Det kan være at TM har tatt høyde for dette - men spør du en selger på TM om slikt, trekker de bare på skuldrene.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Thor2014

Hvor bra er det for meg å puste inn denne ozonberikede luften som spiser opp gummi?

Dennis

Sikkert like farlig som å sitte i et rom med trådløst nettverk :P

Er så mye bullshit og folk som er redd å blir dårlig av alt mulig rart. Husker på min tidligere jobb at det var ei som sa hu ble dårlig av å sitte på kontoret pga wifi punktet som sto der. Hu fikk vondt i hode og var farlig for helsa sa hun. Flyttet wifi punktet opp under himlingsplata slik at den ikke var synlig lengre og sa jeg hadde tatt det bort. Da var alt mye bedre og hu fikk ikke vondt i hode lengre ;D

Thor2014

Sitat fra: Cookie Monster på onsdag 20. mai 2015, klokken 15:55
Sikkert like farlig som å sitte i et rom med trådløst nettverk :P

Er så mye bullshit og folk som er redd å blir dårlig av alt mulig rart. Husker på min tidligere jobb at det var ei som sa hu ble dårlig av å sitte på kontoret pga wifi punktet som sto der. Hu fikk vondt i hode og var farlig for helsa sa hun. Flyttet wifi punktet opp under himlingsplata slik at den ikke var synlig lengre og sa jeg hadde tatt det bort. Da var alt mye bedre og hu fikk ikke vondt i hode lengre ;D
Vel, jeg synes det er snodig hvis listene på bilen skulle få problemer og ikke jeg. Placeboeffekten er jo reell, men og sammenlign wlan vs noe som spiser gummi?

Havebigfun

Her er det veiing av forskjellige onder.
Jeg tror sotpartiklene og annen dritt i lufta er vesentlig verre enn litt Ozon.
Dessuten er det deilig å bli kvitt pollen for oss allergikere.
Slike elektrostatiske filtere finnes også i luft-luft varmpumper og blir da solgt som den ultimative renseløsning mot soppsporer ol, noe de sikkert er.

Muffinman

Ozondosene er så lave at de er ufarlige, sikkert for gummipakningene også. DIY monster ozongenerator er forresten gøy, men må brukes med vett  ;)

nortrahof

Litt ozon er det alltid i atmosfæren også. En lav konsentrasjon er ikke farlig for mennesker.

Jeg har litt erfaring fra gummipakninger og andre små gummidempere i kontaktorskap/bokser der det oppstår gnistring og derved økt ozoninnhold i luften. Noen gummiblandinger ser ut til å reagere på ozon - mens andre er lite påvirket.
Dette har vi undret oss over i årevis i elektrobransjen, der like kapslinger med samme alder og plassering, så ryker de gummipakningene tidligere i kapslinger som har økt ozoninnhold enn de som ikke har komponenter som produserer ozon på noen fabrikat og typer.

Det er denne erfaring jeg ville vite om TM har tatt høyde for når de har installert ionizer i bilene - og jeg leser om lekkasjer.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Krishell

Vil ikke merkets. Fordi det strømmer mye luft igjennom apparatet.. noe helt annet i et slikt lukket system. Som fordelere etc. Derfor det er viktig med lufting på tenningsdeler. 

ew

Sitat fra: sims på lørdag 16. mai 2015, klokken 17:32
Jeg lurer på om ikke kullfilter er standard nå. Hadde bilen på 1.års service forrige uke på Skøyen, og de hadde skiftet kupefilter. Nå lukter det markant mindre eksos i rushtrafikken / tunneller, eller jeg har mistet luktesansen.


Kullfilter (eller Carbon Filter som det heter i systemet deres) er nå standard kupéluftfilter. Man får ikke det gamle lenger. Var på Skøyen og kjøpte et i går. Det koster 67,73 kroner, og er veldig enkelt å skifte selv. Veldig kjekt for oss som ikke ønsker å ha bilen inne på (ventelistene til) service hele tiden, og det bidrar definitivt til et bedre innemiljø i bilen. Jeg kommer absolutt til å skifte filter flere ganger i året etter denne "opplevelsen"...  :)
Model 3 LR AWD - 25. mars 2019
Model S 85 - 24. juni 2014 [Solgt]

Havebigfun

Alle nye biler har liten frunk- grunnet stort kupefilter. Dette leveres imidlertid bare med premium-pakken.
Er det mulig å ettermontere stort kupefilter i en bil uten premium-pakken?
Bio-forsvars-mode går vel på økt kabintrykk, noe som antakelig ikke kan ettermonteres men stort filter er vel mulig å ettermontere- anyone??

Paul

Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 15. november 2016, klokken 21:38
Alle nye biler har liten frunk- grunnet stort kupefilter. Dette leveres imidlertid bare med premium-pakken.
Er det mulig å ettermontere stort kupefilter i en bil uten premium-pakken?
Bio-forsvars-mode går vel på økt kabintrykk, noe som antakelig ikke kan ettermonteres men stort filter er vel mulig å ettermontere- anyone??

Lurer på det samme. Er det noe facelift TMS/TMX eiere uten premium pakken (uten HEPA) som har sett hvor luftfilter sitter på TMS/TMX? siden frunk har blitt mindre uansett premium/ikkePremium minstenker at alt av filterhus er på plass, bare uten HEPA, eventuelt kun med1 Karbonfilter istedenfor 2 karbonfiltre?
Model S P85D - CPO (2015), kjøpt Juni.2019
Model X 75D - bestilt Aug2017, levert Des.2017
KIA Soul EV - (solgt)
Model S P85 bestilt: Jan.2013,  levert Nov.2013 (Solgt)

daktari

Lurer også på dette for en facelift S. Lukter godt med eksos i min desember 16-produserte.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA