Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Prosjekt Minella

Startet av El rayo, torsdag 01. januar 2009, klokken 23:49

« forrige - neste »

El rayo

Sitat fra: runeR på mandag 15. desember 2008, klokken 01:30
elektrifisering av en Volvo Duett

RuneR
930 52 911
Starter et nytt emne, jeg.

Bra valg, Rune. Duett'en har god plass til batteri mellom for- og bakaksel, noe som ikke flytter tyngdepunktet nevneverdig. Hva er egenvekt og totalvekt på Duett'en?

Den mest brukte boka ved konvertering er "Convert it", skrevet av Michael P. Brown. Den kan bestilles hos Automobilia Bookshop i Oslo. http://www.automobilia.no/automobilia_V1/v1/index.html

Første posten i denne tråden http://elbil.no/forum/index.php?topic=76.15 har flere interessante adresser .
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

runeR

Hei El Rayo og takk for svar.

Jeg er forholdvis fersk på slike diskusjonsforum, men regner med å knekke koden på dette systemet snart  :)

Jeg jobber egentlig med et stort prosjekt som heter MovingCity - som går på raskere elektrifisering av alle typer bytransport. Det er veldig spennende og jeg ser frem til lanseringen ... og det er ikke så lenge til :-)

Volvo Duett-prosjektet er en liten, men kanskje en viktig del av prosjektet ift omtale mm.

Vi er flere mekanikere/ingeniører i Volvo Duett-prosjektet men det er ingen av oss som er "hands on" med elektrifisering av biler.

Vi er kommet dit at vi tenker mest på en AC-løsning - og er vel på utkikk etter en rådgiver som kan sette opp et veloverveid forslag til valg av komponentene, prisoverslag og ikke minst hvor vi kan/bør kjøpe delene.

Jeg finner flere "seriøse" aktører bl a MetricMind (US), men det virker litt bakvendt å handle med dem siden de henter de fleste delene sine fra Europa.

Kort sagt vi er på utkikk etter en rådgiver - og betaler seff for en slik tjeneste.

Hilsen RuneR - det er jeg som tok Segway til Norge - og har slitt i 5 år med Vegdirektoratet :-) - og det er de som må gi seg (snart :-))

..... det er jeg som tok Segway til Norge - og har slitt i 5 år med Vegdirektoratet :-) - .... det er de som må gi seg (snart :-) )

www.segway-norway.no

elektrolux

Sitat fra: runeR på tirsdag 16. desember 2008, klokken 01:31
Vi er kommet dit at vi tenker mest på en AC-løsning - og er vel på utkikk etter en rådgiver som kan sette opp et veloverveid forslag til valg av komponentene, prisoverslag og ikke minst hvor vi kan/bør kjøpe delene.

I så fall bør dere seriøst vurdere å høgge en Think. Der finner du en aldeles glimrende motor, og siemens motorstyring.

Ev. kjøpe delene av en som allerede har tatt vare på dem.  Hint Hint ElRayo
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

#3
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 16. desember 2008, klokken 06:04
I så fall bør dere seriøst vurdere å høgge en Think. Der finner du en aldeles glimrende motor, og siemens motorstyring. Hint Hint ElRayo
Enig med elektrolux i at Th!nk drivverket er glimrende. Øyvind Lunde har kjørt 170.000 km med sin Th!nk uten problemer med drivverket. Siemens motoren kan lett skilles fra gearkasse/differensial og monteres på en fossilbil-gearkasse.

1999 - 2002 Th!nk har 940 kg egenvekt, batterispenning 114V, aks 0 - 50 km/t på 7 sekunder og elektronisk begrenset toppfart på 90 km/t. Motorstyringen (inverteren) tåler opp til 350V.
Rettelse: motoren er merket: "rated battery voltage 120V". Videre: "S2 60 min.: 17kW/150A/3500RPM" og "S2 1 min.:100Nm/280A/1000RPM" og "cooling max: 55 degr C 8 l/min". Dette er nok med gode sikkerhetsmarginer; hvor mye over 120V batterispenning man kan gå vet jeg ikke.

Motoren, inverteren og DC/DC converteren (og NiCd batteriet) er vannkjølt. Originalradiatoren i Th!nk er liten; på størrelse med en automatgear-kjøler. Hvis man bruker den originale radiatoren i Duett burde den være mer enn stor nok til øket effektuttak.

Det er vanlig når man konverterer at man beholder den originale gearkassa selv om elektromotoren klarer seg godt med bare ett gear. Dersom motoren kobles rett til mellomakselen får man en teoretisk toppfart på rundt 500 km/t, men dårlig aks og kort rekkevidde.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

mskogly

I beg to differ!

Det er et veldig rart forslag å kanibalisere en Think for å bygge en annen elbil, er ikke det litt helligbrøde? Det må da i så fall være en resten av bilen er totalskadet i kollisjon? Think er i mine øyne en nasjonalskatt på linje med Fossekallen og prekestolen, og hver og en av dem må holdes i tipp topp stand til Dovre faller!

Jeg går også svanger med en liten konverterings-drøm. Selv vurderer jeg en Boble, litt fordi det finnes ferdige kits til den, feks via http://www.e-volks.com/about.html til en ok pris = ferdig sammensatte og testede komboer for VW. Jeg kommer sikkert ikke til å kjøpe et ferig kit, men kommer heeeelt sikkert til å bruke deres erfaringer, og shoppe etter feks motor+kontroller+batteribank-komboer som funker.

En annen grunn til at jeg tenker VW Boble er selvfølgelig at den er smellvakker, at det finnes gode forum på den bilen generelt, at reservedeler til den finnes, at de er ok billige å kjøpe brukt (i motsetning til en Think), og at det finnes haugevis av folk som allerede har konvertert dem = folk å spørre. Blir sikkert å starte en egen tråd om prosjektet når jeg har kommet litt lengre :)


Men en elektrisk Volvo Duett høres også ut som en drøm av en bil, de er jo også smellvakre! Jeg fant ingen andre elektrifiserte volvo-duetter når jeg googlet, og heller ikke på http://www.evalbum.com/type/VOLV, men det kan jo hende de finnes.

Jeg er veeeldig interessert i å høre om erfaringene deres når dere er i gang altså, det må jeg si. Sett meg gjerne på mailinglista til moving cities hvis dere har, morten.skogly alfakrøll gmail.com , eller si bø på twitter.com/mskogly!

Jeg er også superinteressert i å komme kontakt med folk som har erfaring med konvertering, så langt vet jeg bare om Svein Medhus faktisk, men så er jeg newbie da. Se hans ting på http://www.geocities.com/CapeCanaveral/Lab/4429/ Han er sikkert en bra mann å prate med.

Det kan sikkert også være lurt å slenge ut en liten post på det svenske forumet for e-konvertering http://elbil.forum24.se/elbil-forum-31.html spesielt siden det er snakk om en Volvo!

Jeg driver og skriver et stort og stygt dokument nå, med info og lenker til ymse løsninger jeg har funnet, deler det gjerne med hvemsomhelst. Skriver ned litt tekniske data på de ombygningsprosjektene jeg finner, feks info om kontrollere, batteri og og motor.

Her er et lite eksempel, fra listen min over deler man trenger. Beklager formateringen, men bedre med for mye info enn for lite? :)

Deler:

   1. Motor (ps, sjekk at den roterer riktig vei!) AC eller dc? Att en AC-Motor dessutom inte behöver några kol borstar gör att den kräver mindre underhåll än t.ex en DC-Motor.
   2. Adaptor plate(s) og coupler for å koble motor til girkassa. (Lovejoy coupler kan bestilles med rett diameter, se video her http://www.youtube.com/watch?v=VgNTkvEqnRs&feature=channel_page . Eller  DIY løsning http://www.evdl.org/archive/index.html#nabble-td18877111 Second on Steve's video. Cut a 2" slice off the back of a scrapped VW
      engine and you have 1/2 of the adapter done. ) Viktig at motoren er alignet bra, slik at ikke coupler-tennene slites ned/ødelegges. Video http://www.youtube.com/watch?v=lQ-OfjbBJ6U&feature=channel + http://www.youtube.com/watch?v=Tb1rXnhYS3E&feature=channel_page. Se denne for adapterplate i aluminium http://www.youtube.com/watch?v=2nJ6u9U483E&feature=channel
   3. A motor mounting bracket will need to be fabricated to hold the other end of the motor up so all of its weight isn't being shoulder by the bell housing.
   4. DrivBatterier http://www.batteriexpressen.se/faq.htm#_Toc89664094
   5. Accelerator 5 k potentiometer koblet med wire til gasspedalen. Styrer hastigheten på motoren. http://www.grassrootsev.com/accelerator.htm
   6. Battery racks (sveise) (bruke pappkasser til å finne ut hvor batteriene skal stå.)
   7. 12v batteri til lys osv.
   8. DC/DC converter
   9. Motor Controller http://www.evalbum.com/ctroller (inexpensive used controller) (bygge selv, 350 dollar i deler?) video http://s249.photobucket.com/player.swf?refURL=http://s249.photobucket.com/albums/gg204/STEVECLUNNEVS/?action=view%A4t=curtiscontollersetup.flv/&file=http://vid249.photobucket.com/albums/gg204/STEVECLUNNEVS/curtiscontollersetup.flv&fs=1&os=1&ap=1 Se litt mere her http://www.kellycontroller.com/
      The higher amperage your controller is, the better your acceleration will be. The higher voltage, the better top speed and efficiency of the car. Also, keep in mind that amperage is also what defines range in a battery. Capacity is marked in Amp Hours, but draining a battery at double the amps will give you LESS than half the run time! Having a controller running higher voltage will use LESS amps to do the same amount of work. What's this mean? Buy the highest voltage controller you can afford! 48 volt controllers are cheap, as they are used in so many golf carts. 100V+ controllers get expensive real fast.
  10. Ladere, helst "smarte" med auto shutoff.
  11. Batteriindikator, en pr batteri. Blir spenningen for lav (under ca 5.5 volt, kan batteriet bli ødelagt. Viser også hvilke batterier som er dårlige http://www.evconvert.com/article/led-bargraph-battery-monitor#c002474 (det går an å bruke brukte batterier, men de må lades forskjellig? )
  12. Ledninger til batteriene
  13. contactor/emergency disconnect switch x2
  14. key switch contactor (tenningsløs, trigger bryter, som gjør ... ett eller annet.
  15. Evt justering av fjæringene etc, dersom bilen kommer lavere http://www.youtube.com/watch?v=bdZEzQe99xI&feature=channel
  16. Elmotoren blir glovarm (ihvertfall noen, så kanskje man kan bruke en liten 12v vifte og dra varm luft inn i bilen...)
  17. Electric heater


Ellers er jeg litt fan av å resirkulere jeg da, et tips kan være å se om man finner en skrota gaffeltrøkk, de har tydeligvis veldig bra motorer. Se feks Forkenswift-prosjektet (http://forkenswift.com/) hvor de bruker en motor fra hydraulikken til en gaffeltrøkk. Jeg har også stor tro på å la løsningen man ender på være litt organisk, bruke det man finner billig-metode, og først få til selve adapterbiten med å koble elmotoren til girkassen.

En inspirasjon i så måte er Ben Nelson. Se feks denne.
http://www.instructables.com/id/Build_your_own_Electric_Car/





© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA