Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Supercharger plasser ikke bare for Tesla...

Startet av jazzwheel, søndag 13. juli 2014, klokken 21:41

« forrige - neste »

jazzwheel

Jeg kjørte nettopp fra Asker og til Oslo i kø (gåhastighet med stopp) og kraftig regnvær. Jeg hadde på AC og radio og plutselig la jeg merke til at det luktet veldig brent/svidd. Slik som elektromotorer lukter når de sliter. Jeg så på forbruket og der hadde den for lengst nådd taket på 600Wh avg. Det var veldig guffent så jeg skrudde av AC for å slippe lukta, men det var ikke spesielt gunstig å åpne vinduet på grunn av været. Forbruket gikk ned og lukta roet seg. Noen minutter senere forsøkte jeg å skru på AC igjen og etter ganske kort tid begynte forbruket å stige og lukta kom tilbake.

Har noen opplevd lignende? Jeg vet ikke om det er normalt med 600Wh+ i køkjøring for jeg har ikke hatt bilen én uke engang. Har nesten ikke lyst til å sette meg inn i bilen igjen da det hele var ganske ubehagelig.

Spinner

Luktet ikke svidd her, men satte ny pers når det gjelder Wh/km :o

krl

Hvis det lukter svidd elektronikk, så bør du få sjekket bilen på verksted så snart som mulig. Jeg ville ikke forsøkt å fremprovosere dette flere ganger (annet enn hvis servicepersonellet ønsker å se feilen).

Dersom det f.eks. er isolasjonen på viklingene i en motor som smelter, så kan denne generere helseskadelige avgasser. Det samme gjelder isolasjon på "vanlige" ledninger/kabler. Og selve kretskortene/komponentene kan være enda værre med tanke på avgasser.

OleJA

Sikker på at det ikke er fra varmeapparatet?  Mitt luktet 'varmt' de først par ukene til det var innkjørt.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

jazzwheel

Hadde AC på 19C for at det skulle blåse kald luft så jeg ser ingen grunn til at varmeapparatet skulle slå inn. Har aldri prøvd da så jeg vet ikke hvor mye forbruket øker med varmeapparatet på. Kan det stemme med 600Wh i 10km/t hastighet hvis varmeapparatet står på?

Leif1

Noter tidspunktet det skjedde og ring Tesla straks, så de får logget seg på bilen din. Det forbruket der er milevidt over det normale.
Sviddlukt har ikke jeg kjent i bilen i løpet av de 9500 km jeg har kjørt den ihvertfall. Ikke med varmeapparatet på fullt heller. Parker doningen til du får svar.
Konvertitt fra S til X

OleJA

#6
Sitat fra: jazzwheel på torsdag 26. juni 2014, klokken 18:05
Hadde AC på 19C for at det skulle blåse kald luft så jeg ser ingen grunn til at varmeapparatet skulle slå inn. Har aldri prøvd da så jeg vet ikke hvor mye forbruket øker med varmeapparatet på. Kan det stemme med 600Wh i 10km/t hastighet hvis varmeapparatet står på?
600W/km stemmer eksakt dersom varmen står på fullt. Da trekker det 6kW. Kjører du full defrost/avdugging så antar jeg at dette går for full guffe uavhengig av temp innstilling i kupeen.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

jazzwheel

Interessant. Bilen gikk fint og jeg fikk ingen feilmeldinger noe sted så ser egentlig ingen grunn til å kontakte Tesla. Lukta var plagsom, men slik kan det jo være med elektriske apparater og hvis det i tillegg er flere enn meg som har kjent det så...

Jeg får vel nesten vente til regnet gir seg og ta en prøvetur igjen med åpne vinduer og forskjellige AC-innstillinger .

krl

Det var vel snakk om ganske så kaldt regn i dag, nesten ned mot hagl, så sånn sett er det vel en mulig forklaring at varmeapparatet slo inn pga. innsug av kaldluft.

Du kan jo forsøke å stille temperaturen på max en et par minutter, og se om lukten kommer tilbake. Hvis varmeelementene er av typen med tråder som har direkte kontakt med luften, så kan disse alltids lage litt sviddlukt i begynnelsen, på samme måte som en ny varmeovn (som andre tidligere har påpekt). Dette bør i så fall gi seg ganske fort.

jazzwheel

Ja, er nettopp det jeg begynte å tenke på. Det var voldsomt med vann og hagl så kanskje den mente den burde varme opp til 19C istedenfor å kjøle ned. Med kun én uke i bilen har jeg aldri hatt på varmeapparatet med vilje heller så hvis det trekker masse strøm og det lukter ordentlig kraftig første gangen det brukes så er kanskje dette svaret.

Men, kan fortelle at jeg ble bra svett når jeg så nåla gå i taket og det lukta drill på siste verset.

krl

Det betyr vel isåfall også at varmeapparatet ikke har vært testet på fabrikken, noe som høres litt rart ut. Forsåvidt høres det også litt merkelig ut med åpne varmeelementer, men det er ikke usannsynlig når alt går på strøm.

havard

Jeg opplevde omtrent det samme i dag når jeg kjørte i gåhastighet gjennom Oslo i regnværet. Når jeg nærmet meg Majorstuen syntes jeg det luktet merkelig og oppdaget at snittforbruket etter siste lading var på rekordhøye 530+.... merket ikke noe rart med bilen og kjørte litt til da jeg oppdaget at det var en stor brann i nabolaget... etter å ha passert denne merket jeg ikke noe mer svidd lukt, og snittforbruket gikk ned når det var mulig å kjøre mer normalt.

Uansett kanskje verdt å ta en telefon til Tesla support da forbruket var svært merkelig. Jeg har ikke sett noe lignende til tross for å ha hatt bilen siden November.

sn0le

Skjedde med min og i dag. 4 dager gammel. Kjørt 400km.
Jeg går ut ifra at det har med lav utetemperatur å gjøre og at det var varmeelementet i klimaanlegget som var på.
Bilen var jo kald, og jeg kjørte i ganghastighet pga kø.
Etterhvert som jeg fikk kjørt litt så roet det seg.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

jazzwheel

Min er 6 dager og har gått 500km så det passer bra. Jeg tok nettopp en ny tur og dro på full defroster foran og da kom lukta litt tilbake, men det virker som det går over så da puster jeg lettet ut.

Jeg mistenker også at jeg har rota med 10-50km avg visning og at 600avg var i en oppoverbakke hvor jeg måtte smette forbi en buss. Kan det stemme at AC ikke vises på avg forbruk i det hele tatt, men kun motorkraft?


OddB

Du ser ekstraforbruket enklest på effektmeteret på speedometeret når bilen enten står stille eller i fri.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA