Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Supercharger plasser ikke bare for Tesla...

Startet av eHaakon, søndag 13. juli 2014, klokken 18:23

« forrige - neste »

eHaakon

Jeg holder på å bestille en Leaf, og lurer å på om noen har erfaringer med ladere som

1. kan stå fast oppmontert i garasjen for lettvint lading (enklere enn å dra kladdeledningen ut av bagasjerommet hver dag),
2. være litt raskere (f.eks. 13A)
3. men likevel kunne gå på 16A utekontakten min. 

Kunne godt hatt laderen fra forhandleren som Nissan leverer, men den krever vel en 20A kurs?  Erfaringer mottas med takk!

Håkon.
17´Leaf Tekna Pearl White 30kWh

Caspar

Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

eHaakon

Den så jo interessant ut; elektriker kommer i morgen så får jeg høre hva han (eller hun) mener. Takk for tips!
17´Leaf Tekna Pearl White 30kWh

Trig8

Jeg har en slik på 16A dedikert kurs hjemme i garasjen:
http://elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Justerbar_6-10-16A_portabel_ladeledning_med_kladd

Veldig fornøyd med den og har også kjøpt et adapter på Clas Ohlson hvis jeg vil ta den med på tur og bruke vanlig stikkontakt.
2013 Nissan Leaf Acenta
2018 Nissan Leaf bestilt
Stjørdal

elektrolux

Skal stasjonen brukes mest hjemme anbefaler vi Semiportabel løsning lik denne: http://elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Semiportabel_ladestasjon_for_alle_typer_Nye_Elbiler

Krever ingen elektriker for installasjon, og kan tas med ved behov.

Og så er den rimeligere også. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

eHaakon

Hvordan foregår egentlig reguleringen av ladestrøm (6A - 10A -16A) ?  Er det bilen som styrer det etter signal fra ladestasjonen, eller gjør ladestasjonen noe med strømmen (senker spenning med trafo, kutter opp som en dimmer?).  Ble litt nysgjerrig  8)
17´Leaf Tekna Pearl White 30kWh

jkirkebo

Sitat fra: eHaakon på torsdag 26. juni 2014, klokken 21:21
Hvordan foregår egentlig reguleringen av ladestrøm (6A - 10A -16A) ?  Er det bilen som styrer det etter signal fra ladestasjonen, eller gjør ladestasjonen noe med strømmen (senker spenning med trafo, kutter opp som en dimmer?).  Ble litt nysgjerrig  8)

Bilens lader styres av et signal fra ladestasjonen. Det signaliserer maks strømstyrke som bilen kan trekke. Dog kan bilen fint trekke mindre enn dette om den har intern justeringsmulighet (slik som f.eks Tesla har).

Ladestasjonene gjør ingenting med strømmen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Trig8

Sitat fra: eHaakon på torsdag 26. juni 2014, klokken 21:21
Hvordan foregår egentlig reguleringen av ladestrøm (6A - 10A -16A) ?  Er det bilen som styrer det etter signal fra ladestasjonen, eller gjør ladestasjonen noe med strømmen (senker spenning med trafo, kutter opp som en dimmer?).  Ble litt nysgjerrig  8)
Hvis du lurer på kabelen med styringsboks jeg linket til, så er det en knapp på siden av boksen du trykker på rett etter å ha koblet til bilen. Da kan du velge 6A, 10A eller 16A ettersom hva som passer deg.
2013 Nissan Leaf Acenta
2018 Nissan Leaf bestilt
Stjørdal

nofuelno

Sitat fra: eHaakon på torsdag 26. juni 2014, klokken 12:05
Jeg holder på å bestille en Leaf, og lurer å på om noen har erfaringer med ladere som

1. kan stå fast oppmontert i garasjen for lettvint lading (enklere enn å dra kladdeledningen ut av bagasjerommet hver dag),
2. være litt raskere (f.eks. 13A)
3. men likevel kunne gå på 16A utekontakten min. 

Kunne godt hatt laderen fra forhandleren som Nissan leverer, men den krever vel en 20A kurs?  Erfaringer mottas med takk!

Håkon.
Kanskje denne som kan lade med opptil 16A ?
http://nofuel.tabetalt.no/Produkt/-ensto-chago-16a-vegglader#product
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

TB

Sitat fra: eHaakon på torsdag 26. juni 2014, klokken 21:21
Hvordan foregår egentlig reguleringen av ladestrøm (6A - 10A -16A) ?  Er det bilen som styrer det etter signal fra ladestasjonen, eller gjør ladestasjonen noe med strømmen (senker spenning med trafo, kutter opp som en dimmer?).  Ble litt nysgjerrig  8)

Er alt besvart i tråden, men litt meir detaljer - for den som er ekstra nysgjerrig :-)
Ladestasjon / EVSE leverer ut 230 vekselspenning (AC) når bilen melder "klar". Dette gjer at det er ingen strøm i "pistolen" som settes inn i bilen før den er kobla til bilen. Når lading er ferdig, eller ved ein feilsituasjon vil rele slå av spenning. EVSE fungerer som ein avansert bryter, men endrer ikkje på spenning eller strøm.

Ladestasjon melder via kommunikasjons leder maks A som bil kan bruke, der lader vil belaste med maks det som er "lov". Kommunikasjonen foregår via pulsbredde signal (PWM) - treng ingen avansert elektronikk. Ved og endre motstand vil signalet endre seg, og maks A endre seg mellom 6 og 32 A, som er maks for 1772 kontakten.

Meir detaljer finnes her: http://en.wikipedia.org/wiki/SAE_J1772

Her er eit diagram over kommunikasjonen:
http://en.wikipedia.org/wiki/SAE_J1772#mediaviewer/File:J1772_signaling_circuit.gif
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

EV-Institute

Eier og driver franchiseforetaket Electric Vehicle Institute AS.

www.ev-institute.no.

Selger EVI ladekabler og ladesystemet for de fleste el-biler.

eHaakon

Takk for alle forslag og gode forklaringer!

Etter besøk av elektriker i dag viste det seg at montering av Proxll laderen fra Nissan ikke var noen big deal, så da ender det opp med den.
17´Leaf Tekna Pearl White 30kWh

Junior

#12
Hei!

Jeg har altså bestilt min første elbil for levering om drøye to uker. Det ble en Leaf etter litt frem og tilbake.

Bilen skal lades. Jeg har spurt forhandler og prøver å følge med her, men jeg blir dessverre mer forvirret jo mer jeg leser. Det er jo et virvar av bokser, ledninger og kontakter. Så langt tror jeg at jeg vil ha følgende behov / situasjoner:

Hjemme Jeg har krets med 16-amperes kontakt ute, som ikke brukes fast/permanent til andre formål, men kun 10-ampere i frittstående garasje. Løs ledning fra kontakt til garasje vil bli for langt, men det er neppe noen big deal å forlenge ledningen fra kontakten til vegg/hjørne 2-3 meter fra garasjeporten. Bosatt på Sunnmøre med bakkar og berg og med et stykke til og fra jobb, må jeg fylle på strøm i løpet av dagen ved utstrakt lokalkjøring.
Pendling Vi har et par ladestasjoner på jobb (Toyota hybrid), men de skal jo primært brukes til tjenestebiler; i tillegg er jeg ikke den eneste med elbil..  Jeg kan derfor, ved behov, som regel etterfylle litt, men ikke okkupere plassene over tid. I nøden har Nissanforhandleren hurtigladestasjon på veien, men der kan det jo hende jeg må vente litt.
Flyplass - Vigra Det blir noen turer dit og det er for langt hjemmefra til t/r uten påfyll.  Ser at det er ladestasjoner på den dyreste parkeringen, men disse er stadig oftere opptatt.
Lokalkjøring/helger. Jeg ser at antall stasjoner i "indre strøk" på Sunnmøre øker, så det bør gå greit.

Men SÅ KOMMER SPØRSMÅLET: HVA MÅ / BØR JEG HA FOR Å GJØRE HVERDAGEN SÅ ENKEL OG GREI SOM MULIG??????

For øvrig: Min datter med Leaf på Østlandet har fått montert en 16-ampere vegglader - Saltoboks - og er veldig forøyd, men hun kan også lade gratis på jobben....

emil

Sitat fra: Junior på tirsdag 01. juli 2014, klokken 18:00
Men SÅ KOMMER SPØRSMÅLET: HVA MÅ / BØR JEG HA FOR Å GJØRE HVERDAGEN SÅ ENKEL OG GREI SOM MULIG??????

Det beste er å få montert en 16A hjemmelader i garasjen.

Men blir du nødt til å lade mye ute ville jeg i første omgang plassert den medfølgende ladekladden på 10A kursen i garasjen og gå til innkjøp av en 16A justerbar portabel ladekabel (f.eks: Charge-Amps sin uten kladd). På 16A lader du ca 50% fortere fra vanlig kontakt i forhold til medfølgende ladekabel. Original ladekabel lader bilen fint opp over natta og har du behov for litt hurtigere lading en ettermiddag bruker du bare 16A ladekabelen på 16A kontakten ute. Charge-Amps sin er justerbar 6/10/16A så hvis du er et sted der du er usikker, eller vet det er dårlig tilgang på strøm setter du den til 10 eller 6A.

Trig8

@Junior:
For hjemmelading vil jeg si at dersom du trenger å lade hjemme på ettermiddagen for å komme deg dit du skal på kvelden ville jeg ha valgt 16A for å få så mye rekkevidde som mulig på kort tid.
Når det gjelder å lade over natt kommer det også mye an på  bruken. Jeg anskaffet 16A etter at vi så at vi kjørte bilen nesten tom og var hjemme i 10-11 tida på kvelden, og at den da ikke var fulladet til å starte om morgenen kl. 0630 med 10A lading. Kabelen jeg anskaffet var justerbar og portabel slik at jeg også kan bruke den underveis om jeg vet at jeg trenger 16A eller mulighet for justering.
2013 Nissan Leaf Acenta
2018 Nissan Leaf bestilt
Stjørdal

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA