Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Supercharger plasser ikke bare for Tesla...

Startet av eHaakon, søndag 13. juli 2014, klokken 18:23

« forrige - neste »

cra

Jeg hadde eksakt det oppsettet som emil skisserer. 10A er fast montert i garasjen, og intil for en uke siden hadde jeg en Charge-Amps 6/10/16 liggende i bilen. Denne har jeg nå solgt, siden det (stort sett) er Teslaen som benyttes hvis vi skal krysse kommunegrensa, og Leaf'en kan belage seg på et liv i lavlandet.

Fungerte ypperlig, og det at du har en 16A kontakt du kan bruke ved behov kan gjøre at du ikke trenger å endre på elopplegget ditt hjemme i det daglige.

Jeg vet ikk ehvor på Sunnmøre du bor, men kanskje er det andre med Leaf i samme område som har gjort tilsvarende tur(er) som du trenger? Jeg har f.eks. kjøret mellom Sykkylven og Vigra uten hverken lading eller problemer. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

BEHA

junior
Her burde du bestilt 6,6KW lader til LEAF en og en kabel for raskere ladning der det er mulig. Siden det er 14 dager til levering, så sjekk opp med selgeren om det er 6,6Kw lader i bilen din. Hvis ikke bør du bestille det før det er for sent. Ettermontering er ikke så enkelt og i så fall dyrt.
Har 6,6 KW. Det har spart meg for mange timer ladning på Osloturer. Da det ikke er hurtiglader mellom Arendal og Tønsberg. Har også en 16A lade kabel  for å spare ladetid.

PST

Det er nå kommet regler for uttak til lading av elbiler fra myndighetene. De sier at det skal være en egen dedikert kurs for hvert uttak med jordfeilbryter. Det er også en del andre krav, så kontakt elektriker slik at en er sikker på at alt er i orden.

emil

Sitat fra: PST på tirsdag 01. juli 2014, klokken 22:53
Det er nå kommet regler for uttak til lading av elbiler fra myndighetene. De sier at det skal være en egen dedikert kurs for hvert uttak med jordfeilbryter. Det er også en del andre krav, så kontakt elektriker slik at en er sikker på at alt er i orden.

Det er vel streng tatt mer en veiledning enn krav, men det er uansett ikke dumt å få en elektrikker til å kikke over hvis anlegget begynner å dra på årene. Uansett ikke dumt å jevnlig sjekke om kontakten er varm. Gjøres best når man avslutter lading før bilen er fulladet så den ikke har fått tid til å kjøle seg ned

PST

Når det står i NEK 400:2014 så er det nok et minste krav fra myndighetene.
Følgende normer og standarder er minste krav til installasjon og utstyr til sikker lading.
-NEK 400-7-722 Forsyning el-biler (installasjon) 2014
-NEK 439-7       Tavler for ladestasjoner           2013
-EN 61851-X     Ladesystemer                         2013/14
-EN 62196        Ladekontakter                        2013

Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap sier følgende og det er veiledene:
1. Bruk modus 3 - type 2 som standard ladekontakt
2. Maks 10A lading på "vanlig" kontakt (Schuko)
3. Modus 2 lading bare som "nødlading"
4. Bruk jordfeilbryter type B (tåler støy fra lader)
5. Installer overspenningsvern (kan ellers bli kostbart ...)
6. Minst 10m avstand til gassanlegg (sonekart)
7. Planlegg slik at utstyr, kontakter, kabler er beskyttet mot
     -Fysisk skade, (også påkjørsel)
     -Vann og snø
     -Tempraturvariasjoner på stedet ...
8. Ikke bruk skjøteledninger og adaptere
9. Legg til rette for brannvesenet i garasjeanlegg, tilgang store mengder slokkevann og     hyppig skifte av pusteluft.

Husk - bruk fornuft - strøm er farlig vare!!

Junior

Sitat fra: cra på tirsdag 01. juli 2014, klokken 20:06
Jeg hadde eksakt det oppsettet som emil skisserer. 10A er fast montert i garasjen, og intil for en uke siden hadde jeg en Charge-Amps 6/10/16 liggende i bilen. Denne har jeg nå solgt, siden det (stort sett) er Teslaen som benyttes hvis vi skal krysse kommunegrensa, og Leaf'en kan belage seg på et liv i lavlandet.

Fungerte ypperlig, og det at du har en 16A kontakt du kan bruke ved behov kan gjøre at du ikke trenger å endre på elopplegget ditt hjemme i det daglige.

Jeg vet ikk ehvor på Sunnmøre du bor, men kanskje er det andre med Leaf i samme område som har gjort tilsvarende tur(er) som du trenger? Jeg har f.eks. kjøret mellom Sykkylven og Vigra uten hverken lading eller problemer. :)

(Og så ble jeg avbrutt)

Fra Stranda kan det bli litt langt t/r Vigra uten lading. Det kunne kanskje vært morsomt å prøve  en fin varm sommerdag med toppladet batteri, men jeg har ikke planer om å gå tom for strøm på vei opp Strandafjellet en kald vinterdag i snøslaps...
Hjemmefra er ca 108 km t/r jobb. Og selv om det er litt bratt oppover mot slutten, skal det likevel gå uten lading - forutsatt fornuftig kjørestil.

Vi vil uansett beholde en fossilbil til langturer og til dager med kulde, snøvær, dårlig brøyting osv., men det er jo lademuligheter både på jobb og underveis.

Og så helt til slutt: hvor/hvordan får man kjøpt en Charge-Amps UM-EVSE "kladdløs" ladeledning?

Snart eier av Leaf Tekna - rød etter konas ønske :-)

emil

Jeg kjøpte min direkte fra http://charge-amps.com/

Ellers fra norsk nettbutikk med aktiv bruker her på forumet:
http://nofuel.tabetalt.no/Produkt/um-evse-ladekabel-6-16a

Dukker også tidvis opp kabler til salgs både her på forumet eller finn.no

eHaakon

17´Leaf Tekna Pearl White 30kWh

Junior

Sitat fra: eHaakon på lørdag 05. juli 2014, klokken 07:53
Sitat fra: Caspar på torsdag 26. juni 2014, klokken 12:48
Er ikke denne et godt alternativ ?
http://www.salto.no/produkt/100006-Saltoboks-Type-1--Med-fast-kabel-og-Type-1-plugg

Morsomst nok var det denne Nissan nå sendte med bilen...

Kom denne virkelig levert med bilen i stedet for standard ladekabel????
Jeg er i ferd med å bestille en slik og da er det jo litt å spare på å vente til den kommer "gratis" !!

Elmo

Neppe gratis, men når du bestiller tilbudet fra Nissan som du selv nevnte i første post.

Sitat fra: eHaakon på torsdag 26. juni 2014, klokken 12:05
Kunne godt hatt laderen fra forhandleren som Nissan leverer, men den krever vel en 20A kurs?
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

eHaakon

@Junior: Nei, det var den vanlige 10A kladden som fulgte med bilen, men jeg bestilte en 16A ladestasjon i tillegg.  Men enn så lenge har jeg vel egentlig ikke hatt behov for 16A lading hjemme; med litt erfaring med bruk av bilen så hadde det vært nyttigere med en løs ledning som kunne trekke 13 eller 16A. 
17´Leaf Tekna Pearl White 30kWh

Elmo

Sitat fra: eHaakon på fredag 11. juli 2014, klokken 08:19
. . . med litt erfaring med bruk av bilen så hadde det vært nyttigere med en løs ledning som kunne trekke 13 eller 16A.
har veldig god erfaring med denne (linker til to alternative leverandører):
http://elbilshop.no/type2.html   
http://elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Justerbar_6-10-16A_portabel_ladeledning_med_kladd
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

USLeaf11

Hei
Har kjøpt en meget prisgunstig variant med god kvalitet fra Ev-power i Tsjekkia. De har både byggesett og ferdige kabler.

http://www.ev-power.eu/EVCharge-Products/J1772-Plug-for-EV-car-L2-charging-16-Amp-5-meters-no-electronics.html?cur=1

Seriøs forhandler, har kjøpt solpaneler og regulatorer derfra, rask og rimelig frakt.
Mvh Thorbjørn
Første el bil kjøpt juni 2014 USleaf 2011 mod
IONIQ teknikk sølv november 2016

elektrolux

Synd du ikke undersøkte lokalt hos oss først.

Våre priser er nok gunstigere enn dette når en tenker på at moms og frakt må legges på disse prisene.

Egentlig logisk, siden vi impoterer direkte fra Kina, og selger til kunde. Med ferre mellomledd blir prisene gunstigere. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Powerflux

Sitat fra: elektrolux på torsdag 17. juli 2014, klokken 10:52vi impoterer direkte fra Kina
Hvilken supplier bruker du..........så kan jeg skrive til dem og høre hva 3 stk type 3-mode 2-1 ryker på ;)
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA