Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: "Grønn" på lading!

Startet av Tomma, søndag 13. juli 2014, klokken 11:46

« forrige - neste »

Tomma

I morgen er sjefen tilbake fra ferie og jeg får vite om jeg kan lade på jobben eller ikke. Det er avgjørende om det blir kjøp eller ikke da jeg ikke har lademulighet hjemme. Så begynte å titte litt på Finn igjen. Da kom jeg over denne. Her sier de at det kun er modellene med lyktespyling som har nordisk pakke og varmeteppe rundt batteriet. Stemmer dette? For når jeg ser på de andre modellene som for eksempel denne så sier de at de leverer med dokumentasjon på varmeteppe rundt batteriet, men jeg ser ingen lyktespyler på bildene. Når jeg ser igjennom flere andre aktuelle modeller har ingen av disse lyktespyler heller. Er det noe mer som de norske har som ikke euro modellene har?
Nissan Leaf 2014 Tekna

Klykken

Angående lading:
Nå vet jeg ikke hvordan du bor, men er det egen bolig så anbefaler jeg deg å legge opp en egen kurs for lading. Borettslag/sameie kan vel også ordne en slik kontakt.
En vanlig stikkontakt på 16A koster ikke all verdens, og gjør situasjonen mye bedre og mindre stressende når du er hjemme.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Tomma

Har egen bolig, men ingen garasjeplass. Så må parkere ute på gaten. Heldigvis er det kommunale plasser så det er ihvertfall gratis. Flytter i januar og får da plass inne i garasjeanlegg så skal se på mulighetene for å legge opp en kurs der, men enn så lenge må jeg lade på jobben.
Nissan Leaf 2014 Tekna

bestorp

Sitat fra: Ona IX på torsdag 26. juni 2014, klokken 07:41
Sitat fra: Tomma på torsdag 26. juni 2014, klokken 06:59
Gjelder garantien på euro biler i Norge? Og hvem er da ansvarlig, importøren eller Nissan?
Garantien på eurobiler gjelder i norge og hele europa. Og det er det nissan som er ansvarlig!
Derimot US biler er det ikke noe garanti fra nissan, men noen importører tilbyr garanti, som kan være vanskelig å kreve når det trengs. Så jeg ville aldri turt å kjøpe en bil uten ordentlig garanti man kan stole på!
Jeg kjøpte en kia soul for 245 inkludert vinterhjul. Får da 7 års garanti! Noe å vurdere istedenfor en Leaf?

Er det verdt å gå for en euro modell til 225-235k kontra en US modell til 195-205k med ca. samme utstyr.
Jeg personlig ville aldri kjøpt en US modell, uansett hvor billig den er. Selv om det koster 20 tusen mer, så kan det hende at batteriet plutselig går i stykker, og da sitter man der uten bil.

Noe man må huske når man kjøper euro-leaf, er at det ikke er alle som har varme i seter og ratt. Og hvis du skal kjøpe en tekna, syntes jeg at dette burde følge med. Så det burde du dobbeltsjekke er inkludert! (er med i alle US og norske biler)

Jeg er også fan av 6.6kw lader, så man kan lade på noen stolper med 32A istedenfor 16A, eller ha en hjemmestasjon for å lade dobbelt så fort. Dette koster fort 5 tusen ekstra, men hvis man bor i nærheten av oslo, ville jeg prioritert det!

Så jeg tenker at det kan være noe i å legge litt ekstra så det blir litt lettere å selge igjen senere.
Hvis man legger på noen tusen når man kjøper kan ofte være 10 tusen i forskjell når man selger!

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=47020655&searchclickthrough=true
Her er det en til 233. Den er tekna, mørk sølv, 6.6kw lader og vinterpakke (varme i seter&ratt).

Man må jo ha vinterhjul i tillegg, og det blir jo fort 10'000. Og da er man jo oppe i totalt 243. Da koster en ny norsk kia soul ev bare 2'000 mer, noe jeg vil anbefale å se på! En bil jeg falt for, men de leveres ikke før i september-oktober. Håper det var til litt hjelp, selv om jeg ikke fikk svart på alle spørsmålene, kommer vel sikkert en leafer ila. dagen og svarer på resten :)

Synes din argumentasjon mot US leaf er ikke jeg helt enig i. Selv personlig valgte jeg en USA Leaf fra Autonova på Lørenskog med 5 års garanti på bil og batteri (en garanti forhandleren stiller), og jeg klarer meg fint uten carwings og navi da jeg bruker Iphonen min med apper som viser hvor ladestasjoner befinner seg. 

Jeg valgte en USA Leaf da jeg synes prisen var lavere og bedre en kontra en Euro leaf som ville kostet meg 230-240k kontra 175k som Usa leafen kosta. Det heller selvsagt ikke vanskelig å kreve sin rett om garantisak skulle oppstå opp forhandler av USA leaf, så lenge man har kjøpekontrakten som viser svart på hvit at du har 5 års garanti.
Nissan SV 2013 (USA Leaf) - Gått cirka 36000km

Tomma

Jeg klinte til å kjøpte en ny av Birger N. Haug for 10 min siden. Sort Tekna m/chrome pakke. Gleder meg til å hente den om en ukes tid!   ;D
Nissan Leaf 2014 Tekna

Klykken

Gratulerer!
Regner med du blir fornøyd. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Kjell Leaf

Sitat fra: Tomma på onsdag 02. juli 2014, klokken 12:28
Jeg klinte til å kjøpte en ny av Birger N. Haug for 10 min siden. Sort Tekna m/chrome pakke. Gleder meg til å hente den om en ukes tid!   ;D
Gratulerer, et godt valg.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

svingen

Sitat fra: Tomma på onsdag 02. juli 2014, klokken 12:28

Gratulere kjøpte du med dobbel lader?
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Tomma

Sitat fra: Klykken på onsdag 02. juli 2014, klokken 12:44
Gratulerer!
Regner med du blir fornøyd. :)
Sitat fra: Kjell Leaf på onsdag 02. juli 2014, klokken 13:53
Gratulerer, et godt valg.
Sitat fra: svingen på onsdag 02. juli 2014, klokken 21:51
Gratulere kjøpte du med dobbel lader?

Takk alle sammen! Om du mener 6,6kWt laderen så nei :( Jeg ville ha en som var leveringsklar nå med engang og fikk beskjed om at den laderen må settes opp på fabrikken i bilen så da gikk det ikke.

Jeg har jo uansett mulighet til å lade hele dagen når jeg er på jobb og mest sannsynlig når jeg er hjemme etter å ha flyttet.
Nissan Leaf 2014 Tekna

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA