Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: "Grønn" på lading!

Startet av Tomma, søndag 13. juli 2014, klokken 11:46

« forrige - neste »

Tomma

Etter å ha lånt elbil av jobben den siste uken har jeg innsett at det kanskje ikke er så dumt for min situasjon å eie en slik en.

Jeg startet først med å se på en USA import med de nye forbedringene. Fant ut etterhvert takket være dette forumet at man da må klare seg uten radio, navi og carwings. Det gjør egentlig ikke meg så veldig mye, men ser at ihvertfall en her inne sliter litt med å selge sin 2012 US modell. Så jeg tenker at det kan være noe i å legge litt ekstra så det blir litt lettere å selge igjen senere. Budsjettet var jo i starten 300k på en dieselbil så 230k for en elbil høres fortsatt fornuftig ut i mine ører.

Jeg har tittet litt på de europeiske modellene. Blant annet denne fra Sverige og denne fra Nederland. Er det noe spesielt man må tenke på når det er en europeisk modell? Er for eksempel språket i menyen norsk? Jeg vet det er lurt å sjekke opp på US modellen for å se om de har vært i noen ulykke osv, men det gjelder vel egentlig alle import biler? Gjelder garantien på euro biler i Norge? Og hvem er da ansvarlig, importøren eller Nissan?

Hva tenker dere som har litt erfaring og peiling. Er det verdt å gå for en euro modell til 225-235k kontra en US modell til 195-205k med ca. samme utstyr.

Jeg har tidligere hatt en tendens til å være rask på avtrekkeren når det gjelder tidligere kjøp av bil, og det har ofte brent seg. Så nå som jeg har tenkt å bruke over 200k vil jeg være heeelt sikker! Takker på forhånd for alle svar!
Nissan Leaf 2014 Tekna

Ona IX

Sitat fra: Tomma på torsdag 26. juni 2014, klokken 06:59
Gjelder garantien på euro biler i Norge? Og hvem er da ansvarlig, importøren eller Nissan?
Garantien på eurobiler gjelder i norge og hele europa. Og det er det nissan som er ansvarlig!
Derimot US biler er det ikke noe garanti fra nissan, men noen importører tilbyr garanti, som kan være vanskelig å kreve når det trengs. Så jeg ville aldri turt å kjøpe en bil uten ordentlig garanti man kan stole på!
Jeg kjøpte en kia soul for 245 inkludert vinterhjul. Får da 7 års garanti! Noe å vurdere istedenfor en Leaf?

Sitat fra: Tomma på torsdag 26. juni 2014, klokken 06:59
Er det verdt å gå for en euro modell til 225-235k kontra en US modell til 195-205k med ca. samme utstyr.
Jeg personlig ville aldri kjøpt en US modell, uansett hvor billig den er. Selv om det koster 20 tusen mer, så kan det hende at batteriet plutselig går i stykker, og da sitter man der uten bil.

Noe man må huske når man kjøper euro-leaf, er at det ikke er alle som har varme i seter og ratt. Og hvis du skal kjøpe en tekna, syntes jeg at dette burde følge med. Så det burde du dobbeltsjekke er inkludert! (er med i alle US og norske biler)

Jeg er også fan av 6.6kw lader, så man kan lade på noen stolper med 32A istedenfor 16A, eller ha en hjemmestasjon for å lade dobbelt så fort. Dette koster fort 5 tusen ekstra, men hvis man bor i nærheten av oslo, ville jeg prioritert det!

Sitat fra: Tomma på torsdag 26. juni 2014, klokken 06:59
Så jeg tenker at det kan være noe i å legge litt ekstra så det blir litt lettere å selge igjen senere.
Hvis man legger på noen tusen når man kjøper kan ofte være 10 tusen i forskjell når man selger!

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=47020655&searchclickthrough=true
Her er det en til 233. Den er tekna, mørk sølv, 6.6kw lader og vinterpakke (varme i seter&ratt).

Man må jo ha vinterhjul i tillegg, og det blir jo fort 10'000. Og da er man jo oppe i totalt 243. Da koster en ny norsk kia soul ev bare 2'000 mer, noe jeg vil anbefale å se på! En bil jeg falt for, men de leveres ikke før i september-oktober. Håper det var til litt hjelp, selv om jeg ikke fikk svart på alle spørsmålene, kommer vel sikkert en leafer ila. dagen og svarer på resten :)
Kia Soul Ev Exclusive, Titanium Silver.
Bestilt uke 23. Levering bekreftet uke 47.
Levert 18.11.2014
Bærum.

Tomma

Sitat fra: Ona IX på torsdag 26. juni 2014, klokken 07:41http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=47020655&searchclickthrough=true
Her er det en til 233. Den er tekna, mørk sølv, 6.6kw lader og vinterpakke (varme i seter&ratt).

Den var jo egentlig midt i blinken! Jeg var så gira på en svart modell så overså alt annet, men den er jo fin i sølv metallic også! Om det blir en Leaf så blir det en europeisk modell ja!

Sitat fra: Ona IX på torsdag 26. juni 2014, klokken 07:41
Jeg kjøpte en kia soul for 245 inkludert vinterhjul. Får da 7 års garanti! Noe å vurdere istedenfor en Leaf?

Man må jo ha vinterhjul i tillegg, og det blir jo fort 10'000. Og da er man jo oppe i totalt 243. Da koster en ny norsk kia soul ev bare 2'000 mer, noe jeg vil anbefale å se på! En bil jeg falt for, men de leveres ikke før i september-oktober.

Den er absolutt en kandidat. Største problemet er jo at den ikke er leveringsklar i dag da. Hvor var det du fikk bestilt den. Finner ingen informasjon på Kia Norge sine sider
Nissan Leaf 2014 Tekna

Ona IX

Sitat fra: Tomma på torsdag 26. juni 2014, klokken 08:15
Den er absolutt en kandidat. Største problemet er jo at den ikke er leveringsklar i dag da. Hvor var det du fikk bestilt den. Finner ingen informasjon på Kia Norge sine sider
Jeg bestilte min hos skodtvedt rud (Bærum), kan skaffe deg samme pris om du ønsker?
Kia Soul Ev Exclusive, Titanium Silver.
Bestilt uke 23. Levering bekreftet uke 47.
Levert 18.11.2014
Bærum.

Tomma

#4
Wow :D Leste igjennom katalogen på denne, og jeg tror jammen meg jeg skal bestille en slik en! Jeg må bare forhøre meg med min samboer om vi klarer å venter til september-oktober. Vi har nettopp fått en datter, og det er mye av grunnen til at vi trenger en bil.

7 års garanti og mer utstyr + at jeg synes denne så bedre ut en Leaf'n.

Betalte du nå? Lest litt og hørt at EU skal tvinge Norge til å ta moms på elbilene. Om jeg betaler nå også blir det vedtatt at momsen skal betales slipper vi som har betalt kanskje det?

Forresten denne må vel være populær? Bør jeg være raskt ute å bestille?
Nissan Leaf 2014 Tekna

emil

Sitat fra: Tomma på torsdag 26. juni 2014, klokken 09:31
Betalte du nå? Lest litt og hørt at EU skal tvinge Norge til å ta moms på elbilene. Om jeg betaler nå også blir det vedtatt at momsen skal betales slipper vi som har betalt kanskje det?

Dette er bare skremselspropaganda fra Elbilmotstanderne (ledet av Toyota??). Ser vi bort i fra hva stortinget/regjering selv har sagt om elbilfordeler (50.000/2017) så vil et sånt eventuellt EU/EØS vedtak ta et par år å bli ferdig behandlet så det er ingenting å stresse med på den fronten. Og bortsett fra eventuelle fordeler når det gjelder kollektivfelt og kanskje parkering kommer ingen av de andre fordelene til å endres til fossilbilstandard over natta.

Sitat
Forresten denne må vel være populær? Bør jeg være raskt ute å bestille?

Selv ville jeg aldri bestillt en bil uten å ha prøvekjørt den først, og ville også være skeptisk med første utgave av en modell når det gjelder "barnesykdommer". Uansett hvor flinke forhandlere er til å rette opp eventuelle feil på garanti vil jeg mye heller kjøre bil fram og tilbake til jobb og aktiviteter enn fram og tilbake til verksted. Hvordan denne vil bli på rekkevidde om vinteren vet vi jo ikke mens det er mange brukererfaringer på Leaf.

Elbilkjøp er uansett litt lottospilling når det kommer til verditap. Bare se hva som skjedde med Think/P106/Saxo når Trillingene kom og hva som skjedde med Triling når Leaf kom og hva som har skjedd siste året når det har kommet mange forskjellige modeller på markedet.

Tomma

#6
Sitat fra: emil på torsdag 26. juni 2014, klokken 09:58

Dette er bare skremselspropaganda fra Elbilmotstanderne (ledet av Toyota??). Ser vi bort i fra hva stortinget/regjering selv har sagt om elbilfordeler (50.000/2017) så vil et sånt eventuellt EU/EØS vedtak ta et par år å bli ferdig behandlet så det er ingenting å stresse med på den fronten. Og bortsett fra eventuelle fordeler når det gjelder kollektivfelt og kanskje parkering kommer ingen av de andre fordelene til å endres til fossilbilstandard over natta.

Det er godt å vite. Kollektivkjøring er for meg ikke så farlig. Gratis parkering har jeg bruk for til januar. Da flytter jeg og får egen parkering. Ellers så er det gratis passering i bommen og billig drivkraft som er det mest fristende.

Sitat fra: emil på torsdag 26. juni 2014, klokken 09:58
Selv ville jeg aldri bestillt en bil uten å ha prøvekjørt den først, og ville også være skeptisk med første utgave av en modell når det gjelder "barnesykdommer". Uansett hvor flinke forhandlere er til å rette opp eventuelle feil på garanti vil jeg mye heller kjøre bil fram og tilbake til jobb og aktiviteter enn fram og tilbake til verksted. Hvordan denne vil bli på rekkevidde om vinteren vet vi jo ikke mens det er mange brukererfaringer på Leaf.

Elbilkjøp er uansett litt lottospilling når det kommer til verditap. Bare se hva som skjedde med Think/P106/Saxo når Trillingene kom og hva som skjedde med Triling når Leaf kom og hva som har skjedd siste året når det har kommet mange forskjellige modeller på markedet.

Det er sant, men jeg er villig til å ta en "sjanse" når det kommer til å være først til å kjøpe. Det blir jo å sette det på spissen at det blir flust med barnesykdommer, men muligheten er jo der. Når det gjelder elbiler generelt så føler jeg det har begynt å stabilisere seg mer nå enn det var ved trilling release. De bilene var jo ikke på nivå med bensin/diesel konkurrentene. Imens Leaf og Soul er så å si lik en bensin/diesel bil i dag. Kanskje du har rett at jeg ikke bør bestille med engang før jeg har fått testet eller lest en test eller to.

Om jeg venter til lansering tror dere leveringstiden blir lang ved bestilling? Har ingen erfaring når det kommer til leveringstid på nybil.

Kia'n ser jo så mye bedre ut enn Leaf'n, men plass er avgjørende. Noen som har bagasjemål på Leaf'n. Googlet litt men fant ikke noe. Oppdatering. Fant ut at Leaf'n har 370liter mot Kia's 281! Det gjorde valget litt værre igjen
Nissan Leaf 2014 Tekna

emil

Sitat fra: Tomma på torsdag 26. juni 2014, klokken 10:34
Om jeg venter til lansering tror dere leveringstiden blir lang ved bestilling? Har ingen erfaring når det kommer til leveringstid på nybil.

Det kommer jo helt an på hvor populær den blir. eGolf startet bestililng rundt påsketider og da kunne man få bilen nå i sommer. De som bestiller nå må vel vente til et godt stykke ut i 2015 hvis ikke VW gjør noen justeringer eller man finner et eksemplar som en forhandler har kjøpt inn på lager.

Sitat
Kia'n ser jo så mye bedre ut enn Leaf'n, men plass er avgjørende. Noen som har bagasjemål på Leaf'n. Googlet litt men fant ikke noe

Gikk forbi en Kia Soul i fossilutgave for noen dager siden. Jeg synes ikke den ser bra ut på bilder, men i virkeligheten er den enda værre. Men hva vet jeg, jeg synes jo Leafen for det meste ser grei ut. Det viktigste er jo egentlig hvordan den er innvendig og om ting er logisk og fornuftig plassert rundt omkring. Har eid/eier diverse japanske biler (og nissan) før og følte meg med en gang komfortabel med plasering/funksjon av ting rundt rattet.

Hvilke Leaf mål lurer du på? Har ingen problemer med å frakte rundt 4 tenåringer med litt bagasje selv om hundeburet står i bagasjerommet.

Tomma

Sitat fra: emil på torsdag 26. juni 2014, klokken 10:49Hvilke Leaf mål lurer du på? Har ingen problemer med å frakte rundt 4 tenåringer med litt bagasje selv om hundeburet står i bagasjerommet.

Ja det jeg lurte på egentlig :P Har behov for plass til barnevogn/sete og hund. Utifra bildene tenkte jeg kanskje Kia'n var større, men det viser seg at det ikke stemmer.

Jeg får kanskje ta en titt på fossil versjonen og se selv hva jeg synes. De bør vel ikke være så veldig forskjellig innvendig
Nissan Leaf 2014 Tekna

emil

Sitat fra: Tomma på torsdag 26. juni 2014, klokken 10:53
Sitat fra: emil på torsdag 26. juni 2014, klokken 10:49Hvilke Leaf mål lurer du på? Har ingen problemer med å frakte rundt 4 tenåringer med litt bagasje selv om hundeburet står i bagasjerommet.

Ja det jeg lurte på egentlig :P Har behov for plass til barnevogn/sete og hund. Utifra bildene tenkte jeg kanskje Kia'n var større, men det viser seg at det ikke stemmer.

Jeg får kanskje ta en titt på fossil versjonen og se selv hva jeg synes. De bør vel ikke være så veldig forskjellig innvendig

Hvis ikke hunden er veldig liten (vi har en beagle) eller barnevogna er en paraplytrille tror jeg du skal slite med både bikkje i bur og barnevogn baki en Leaf. Det er god plass nede men bakluka er såpass skrå at det blir dårlig med plass oppover

Tomma

Nei har ikke troa på å få plass til det, men før paraplytrillen kommer i bruk så får hunden (det er en liten fransk bulldog) sitte pent foran ved benplassen til sidepassasjer.

Googlet litt og finner flere steder som sier at Soul'n har 19,1 cubic feet som blir 540 liter ca. Imens Klikk.no sier 354 liter og PDF'n til Skogtvedt sier 281 liter :S

Kilder: Carandriver.com jdpower.com Klikk.no Skogvedt.no
Nissan Leaf 2014 Tekna

nagela

#11
Kia har satset på plass for baksetepassasjerer, men ikke så mye på bagasjeplass.
"Bensin-Soul'en" har vel oppgitt omtrent samme volum som Leaf, men den plassen som forsvinner i EV utgaven ser ut til å være "under gulvet" der du i bensinutgaven kan gjemme noen bæreposer.

Her er bilde av plass i bensinutgaven


Og her er EV, ser veldig likt ut for meg  :)


Tror også Soul EV er lettere å laste full til taket enn Leaf, bakluken er jo omtrent vertikal som på en gammel Volvo 245 ?
Model X 90D: Black Obsidian, 6 seter sort, Premium pakke. Autopilot1. Levert 18 dager etter bestilling :)
Solgt: Tesla Model S P85+. Brun med alt.

Tomma

Tror jeg må dra å se på bensin Soul. Det er nok litt lettere å få inntrykk av den enn bilder på nett. Blir det en soul så tror jeg det blir en rød med sort tak. Hva slags kombinasjoner tror dere blir bra?
Nissan Leaf 2014 Tekna

nagela

Desverre får du ikke EV i rødt med svart tak, kun bensinutgaven har dette  :'(

Det du har å velge imellom er:

Hvitt (perlehvit) med lyseblått tak (Barbie look  ;D )
Blå metallic med hvitt tak
Lys sølv med hvitt tak
Mørk sølv
Model X 90D: Black Obsidian, 6 seter sort, Premium pakke. Autopilot1. Levert 18 dager etter bestilling :)
Solgt: Tesla Model S P85+. Brun med alt.

Tomma

#14
Det var jo kjedelig da! Kanskje det blir en Leaf allikevel. Vet dere om det er mulig å få norsk meny på europeiske modeller?
Nissan Leaf 2014 Tekna

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA