Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Vask og polering

Startet av Relakim, lørdag 12. juli 2014, klokken 22:18

« forrige - neste »

Relakim

Er det noen som har lest noen tester, eller evnt fått erfart rekkevidde på e Golf? Vil det bli omtrent samme som Leaf'en? Leste noen her på forumet som påstod lett 200 km, kanskje 244+ km...

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Jeg vil tippe rekkevidde godt over Leaf, men mer i nærheten av en Renault Zoe. 200km og over oppnås stort sett bare i nedoverbakke og medvind hvis man ikke har en Tesla.
Utrolig hva enkelte bilfabrikanter prøver å skryte på seg i laboratorieeksersisen man oppnår med max rekkevidde på NEDC testen - se heller på gj.snitt forbrukstall fra NEDC -> mye lavere rekkevidde men mer realistisk.

Kia Soul er vel eneste store utfordrer til BMW i3 på enda lengre rekkevidde i klassen under Tesla, men e-Golf og Zoe kommer noe bak. Leaf kommer uansett lengre ned på listen.

E-golf-2014

Leste akkurat siste nummer av svenske Automotorsport, og der testet de e-golf mot Bmw i3. E-golfen hadde mindre forbruk enn i3'en, og siden e-golf har batteri kapasitet på 24,2 kWh, og i3 18,8 kWh, så gikk e-golfen 3,5 mil lenger enn i3 før batteriet var tomt.

Gordon Retriever

Oppgitt forbruk på e-Golf er 12,7 kWh/100 km. Siden BMW oppgir 12,9 for i3, høres det logisk ut at e-Golf har større rekkevidde.

Jeg er litt avventende skeptisk til at Kia Soul EV skal ha bedre praktisk rekkevidde enn disse to. Kia oppgir forbruk til 147 wt/km. Det er også mulig at Kias batterikapasitet på 27 kWh er total kapasitet, på samme måte som Leafs 24 kWh - dvs. at tilgjengelig kapasitet hos Kia kan være nær e-Golfs 24,2 kWh.

Kires

Ingen som har fått testet ordentlig hva man kan forvente av rekkevidde på bilen?
Bmw i3 120ah
E-tron 50

elektrolux

Både kjørte og satt på med e-Golf i alpene i forbindelse med Wave2014 ralliet.

Denne ble mest kjørt av en journalist som ikke kjørte spesielt økonomisk. Likevel klarte e-Golfen rutinemessig 200+ km rekkevidde.

Den så ut til å ha lavere forbruk enn kona sin e-Up tross flere hundre kilo med masse.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Kires

Det høres jo helt strålende ut(og litt overraskende)  :D
Bmw i3 120ah
E-tron 50

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Kires på tirsdag 01. juli 2014, klokken 13:41
Det høres jo helt strålende ut(og litt overraskende)  :D
Teknologiutviklingen er vel fortsatt bare i startgropen for elbiler; tror vi får mange positive overraskelser etterhvert ;)

LarryF

Startet i dag tidlig med fulladet bil og mulig kjørelengde på 190+ kilometer. Dette dalte fort ned til ca 160 km når turen begynte (Normal-modus). Etter å ha kjørt 80 km, med 85 km/t på cruisekontrollen der dette var mulig, var vi nede på 50% på "bensinmåleren", med beskjed om at vi hadde ca 90 km igjen. Da var prøveturen over for vår del, men nå vet vi at det er mulig med tur/retur nærmeste by uten bruk av hurtiglader med kun litt klattlading mens man allikevel skal i butikken. Gleder meg til å kunne prøve vår egen når den kommer om et par uker (forhåpentligvis)!
e-Golf, Pacific Blue, 2014 (uten varmepumpe)
Model X90D bestilt og bekreftet. Titan, 7 seter med AP, vinterpakke og hengerfeste

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA